René Bisschop
1. Verkeerde product URLs
Dit is een veelvoorkomend probleem. Wanneer u een GMC-account opzet, is een van de eerste dingen die u moet doen een domein claimen. Maar.. het domein van uw productURL’s moet exact overeenkomen met het domein zoals geclaimd in de GMC.
Veel websites gebruiken echter alternatieve domeinnamen. Bijvoorbeeld: iedere Shopify winkel krijgt van Shopify standaard het subdomein 'naamwinkel.myshopify.com'. Het grootste deel van de handelaren creëert zelf hun eigen domeinnaam: 'naamwinkel.com', en dit is dan het domein dat men geneigd is te claimen in GMC. Echter: het gebeurt vaak dat in de data feed de productURLs zijn aangevuld met het Shopify-subdomein (naamwinkel.myshopify.com). Als gevolg hiervan is er dan een mismatch tussen een domeinnaam volgens de GMC en een domein van productURLs in de data feed.
Oplossing
Om dit probleem te vermijden, dient u ervoor te zorgen dat de productURLs in de feed dezelfde domeinnaam bevatten als die volgens de GMC. Als dat niet het geval is, moet u het domein in de feed vervangen met behulp van indelingsregels of een ander domein claimen in de GMC.
In DataFeedWatch wordt de optie ‘dit domein vervangen’ automatisch toegevoegd als het GMC-domein verschilt van het domein in de productURLs.
2. Verouderde prijzen en de beschikbaarheid
Prijs en beschikbaarheid zijn twee belangrijke dingen die Google-bots controleren bij de beoordeling van producten. Deze beoordelingen worden periodiek uitgevoerd en niet alleen tijdens het uploaden van producten. Als Google vindt dat de prijzen of beschikbaarheid in de feed niet overeenkomen met de corresponderende waarden op de productpagina's, zullen deze producten worden afgekeurd.
Oplossing
Upload een nieuwe feed naar GMC iedere keer wanneer u prijzen en/of beschikbaarheid update.
Ook wanneer u meer dan één prijs op de productpagina hanteert (bijvoorbeeld met en zonder BTW, met en zonder verzendkosten etc.) zorg er dan voor dat de prijs die u gebruikt in de feed de meest prominente is. In de meeste gevallen zal dat de uiteindelijke prijs die de klant betaalt zijn. De enige uitzondering is wanneer u zorgt voor een aanvullende verkoopprijs in uw feed (zie punt 6).
3. Geen Google-categorieën of verkeerde categorie namen
Google vereist van verkopers dat zij producten categoriseren volgens de eigen systematiek van Google (Google productcategorie). Het is een veel voorkomende fout dat verkopers hun eigen categorisering gebruiken. Producten met verkeerde categorie namen worden afgekeurd.
Oplossing
Zorg ervoor dat u Google's systematiek gebruikt bij het vullen van het veld 'Google productcategorie'. U kunt nog steeds gebruik maken van uw eigen categorieën in het veld 'producttype'. Hier kunt u de up-to-date Google lijst met categorieën voor Nederland vinden. Hoe meer details de categorieën bevatten, hoe beter.
In DataFeedWatch kunt u categorieën snel toevoegen door ze van andere velden in uw online winkel af te leiden.
4. Geen eenduidige identificatienummers of onjuiste identificatie
In de VS en de meeste andere landen vereist Google GTIN en merk voor alle producten die niet op maat gemaakt zijn. MPN is meestal nodig als GTIN niet nodig is. Het merk is meestal niet een probleem, maar de twee anderen soms wel.
Oplossing
Het merk zit meestal in uw bron feed. Zo niet, dan kunt u deze uit bijvoorbeeld de beschrijving halen (als het er in zit) of geef het uw eigen merk.
GTIN, ook wel bekend als UPC in de VS en EAN in Europa, is een streepjescode die alle niet-maatwerk-producten nodig hebben. UPC is een 12-cijferig nummer en EAN een 13-cijferig nummer. Al deze nummers zou u al in uw backend systeem moeten hebben. Mocht dat niet het geval zijn, dan staan diverse oplossingen in dit bericht.
‘Manufacturers Product Number’ (MPN) wordt gebruikt om te verwijzen naar en het identificeren van een product met behulp van een specifieke naamgeving op basis van fabrikant. Net als hierboven, zou dit kenmerk door uw leverancier aan u moeten worden verstrekt. Als u het niet in uw bron feed heeft, zal het waarschijnlijk werken om deze over te nemen uit uw unieke ID.
De enige uitzondering op deze eisen zijn op maat gemaakte producten. Als u dit soort producten verkoopt dan dient u in uw feed een extra veld genaamd 'identifier bestaat' op FALSE in te stellen. Let op: het misbruiken van het 'identifier bestaat' veld kan leiden tot schorsing van het GMC-account.
5. Kernelementen niet zichtbaar op de landingspagina
Google vereist dat iedere product pagina ten minste deze belangrijke elementen bevat:
- Titel;
- Beschrijving;
- Afbeelding;
- Prijs;
- Valuta;
- Beschikbaarheid;
- Koop knop.
Als één van deze elementen ontbreekt, kan Google producten afkeuren. Daarnaast is er een directe link naar de Gebruiksvoorwaarden en Privacy Policy nodig en mogen er geen pop-ups de belangrijkste elementen, zoals hierboven vermeld, belemmeren.
Oplossing
Zorg ervoor dat alle van de belangrijkste elementen worden weergegeven op uw product pagina en dat ze up-to-date zijn.
6. Onjuiste verkoopprijs hanteren
Als u producten heeft met korting, dan is het een goed idee om de verkoopprijs te gebruiken als aanvulling op een standaardprijs in uw Google-feed. Echter, correcte hantering van de verkoopprijs kan soms lastig zijn en het gebeurt vaak dat het niet correct is ingesteld.
Oplossing
Het meest belangrijke om te weten over deze eigenschap, is dat 'verkoopprijs' niet het standaard 'prijs' veld vervangt. Met andere woorden: het verstrekken van een 'verkoopprijs' betekent niet dat u geen 'prijs' aan hoeft te geven.
Ten tweede zijn sommige eCommerce platforms voorzien van 'vergelijken op prijs' in plaats van ‘verkoopprijs’. In dat geval, voor producten die ‘prijsvergelijking’ hebben, zou de standaard 'prijs’ ingedeeld moeten worden naar ‘prijsvergelijking’ en ‘verkoopprijs’. Voor producten zonder ‘prijsvergelijking’, zou 'prijs' moeten worden ingedeeld vanaf het veld standaard 'prijs' waarbij 'verkoopprijs' dan leeggelaten wordt.
7. Onjuiste producttitels en beschrijvingen
Titel en beschrijving zijn erg belangrijk voor Google, daar Google die eigenschappen gebruikt om producten met de zoekopdrachten van gebruikers te matchen. Beide eigenschappen moeten redactionele richtlijnen volgen.
De meest voorkomende fouten in verband met die eigenschappen zijn:
- Het gebruik van HOOFDLETTERS;
- Het gebruik van promotionele teksten zoals "gratis verzending".
Oplossing
Lees redactionele richtlijnen zorgvuldig door en zorg ervoor dat uw titels en beschrijvingen aan deze richtlijnen voldoen.
8. Onjuiste afbeeldingen
De afbeelding is het meest prominente onderdeel van iedere productadvertentie. De meest voorkomende problemen met afbeeldingen zijn onder meer:
- Lege of niet werkende afbeeldingsURL;
- Te kleine afbeelding voor kledingproduct (minimaal 250x250px);
- Afbeelding met logo's, merknamen of promotionele teksten.
Oplossing
Voordat u afbeeldingsURL's naar Google stuurt: dubbelcheck of ze leiden naar werkende en goede productfoto's. Als u gebruik maakt van DataFeedWatch kunt u het overzicht van alle gedownloade afbeeldingen zien via Shop 'Options > Select default image'.
9. BTW- en leveringsvoorwaarden ontbreken
Verkopers verwaarlozen vaak het instellen van leveringsvoorwaarden en fiscale regels, wat leidt tot fouten, omdat verzendkosten en BTW nodig zijn voor feeds binnen de VS (buiten de VS alleen de verzendkosten, omdat BTW dan niet van toepassing is).
Oplossing
De meest voorkomende manier om BTW en leveringskosten te bepalen is om instellingen te gebruiken in het Merchant Center. De account-level instellingen bieden uitgebreide verzend- en belastingconfiguraties die het mogelijk maken voor de meeste verkopers om hun verzendopties op account-niveau aan te geven.
Dit zorgt ervoor dat er gewerkt kan worden met eenvoudige, vaste tarieven maar daarnaast ook complexe, op maat gemaakte oplossingen op basis van productkenmerken als 'prijs', 'verzendgewicht’, 'verzendlabel' (voor de verzending) of de locatie van de klant (voor belasting).
Heeft u meer en complexere regels nodig, op basis van de service of de regio, dan kunt u deze regels maken in een data feed tool zoals het onze en zo voorzien in een verzendtarief voor ieder aantal geselecteerde producten in uw Google Shopping feed.
Houdt u er rekening mee dat tarieven in uw feed de tarieven in uw Google Merchant Center overschrijft!
10. Verkeerde doelland
Veel adverteerders proberen dezelfde data feed te gebruiken voor verschillende landen. Dit leidt tot fouten omdat iedere data feed gelokaliseerd moet worden (bijvoorbeeld beschrijvingen in de lokale taal, prijzen in lokale valuta). Hetzelfde geldt voor de product pagina's.
Oplossing
Het onderwerp van het richten op meerdere landen in Google Shopping is te breed voor dit artikel, maar het is grondig beschreven in een van onze andere artikelen: Google Shopping voor meerdere landen.
Ik hoop dat dit artikel u zal helpen om fouten te voorkomen bij het uploaden van producten naar GMC. Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben, dan kunt u ze, zoals altijd, hieronder delen.