Wereldwijd nemen de online verkopen van mode exponentieel toe. Concurrentie is volop aanwezig, dus hoe blijft u voorop lopen en trekt u klanten? Vandaag kijken we naar Google Shopping en de tools die u die extra voorsprong kunnen geven.
De verwachting is dat de mode-industrie met zo’n 3,5% zal groeien in 2017. Sommige sectoren in de industrie laten nog hogere groeicijfers zien: sportkleding bijvoorbeeld, wat naar verwachting met 7,5% zal toenemen.
Dat is goed nieuws voor modemerken, maar concurrentie is hevig.
We kijken naar Google Shopping tools, zoals Customer Match, shopping advertenties bij image search, het showcasen van shopping advertenties en de wisselkoers tool.
Veel hiervan zijn relatief nieuw en gelanceerd door Google om de shopbeleving voor klanten te verrijken. Ze bieden u echter ook nieuwe kansen voor het verhogen van uw RoI.
1. Customer Match
Customer Match op Google Shopping laat u uw eigen lijst met mailadressen van klanten gebruiken voor targeting. Hierin kunnen klanten staan die al eerder aankopen bij u hebben gedaan of die zich hebben ingeschreven voor uw nieuwsbrief.
Mensen kopen regelmatig kleding en hebben vaak een stijl die resulteert in een affiniteit met of trouw aan bepaalde merken. Daaraan toegevoegd kost het vaak vijf keer zoveel om een nieuwe klant te winnen dan om een huidige klant te behouden. En: 66 procent van klanten geeft meer uit aan merken waar ze trouw aan zijn.
Klanten willen gepersonaliseerde advertenties en ze willen aanbiedingen omdat ze trouw zijn. Door het gebruik van Customer Match kunt u onder andere:
Bij het gebruik van Customer Match is het belangrijkste element de kwaliteit van uw maillijst.
Hoe haalt u het meest uit Customer Match op Google Shopping:
Shopping advertenties worden door Google opgenomen op hun pagina Zoek Afbeeldingen voor een aantal keywords.
De plaatsing van deze advertenties is bijzonder prominent - ze staan direct onder de optie voor het aanpassen van de zoekopdracht maar boven de organische afbeeldingsresultaten.
De advertenties komen in beeld als carroussel op zowel desktop als mobiel. Gebruikers kunnen door de advertenties scrollen door te ‘swipen’ op mobiel of door op de pijlen te klikken op desktop.
Niet alleen is de plaatsing visueel aantrekkelijk, ook is de locatie een intuïtieve plaats voor klanten.
Waar u zich wel van bewust moet zijn is dat Google Zoek Afbeeldingen onderdeel is van het Google zoekpartner-netwerk, niet van het hoofd zoeknetwerk. Als u wilt dat uw advertenties verschijnen in Google Zoek Afbeeldingen moet u uw campagnes targeten op het zoekpartner-netwerk.
Als u dit doet zijn uw advertenties beschikbaar voor alle zoekpartners, en niet alleen voor Google Zoek Afbeeldingen. Het waarschijnlijke resultaat hiervan is een toename in weergaven en meer clicks.
Dit zou uw winkel ten goede kunnen komen, maar u zou dan wel uw RoI in de gaten moeten houden en aanpassingen aan uw campagne maken wanneer dat nodig is.
Met een Showcase Shopping advertentie kunt u meerdere producten tentoonstellen in plaats van maar een. Dit maakt het tot het ideale soort advertentie voor algemene zoektermen zoals zoeken op merk of een specifieke categorie kleding.
Voorbeelden zijn onder andere ‘zomerjurken’ of ‘zwemkleding’.
Deze advertenties kunnen zowel op Google Shopping als op Google Search verschijnen. Ook vertoning door Google zoekpartners is mogelijk.
Dit helpt de klanten bij hun aankooptraject. Een manier om dit te doen is door bestsellers in te voegen of de laatste aanvullingen op het productassortiment in de advertentie.
De advertentie ziet er als volgt uit:
Wanneer een klant op de advertentie klikt, zien ze een door Google beheerde pagina met informatie over uw winkel. Ze zien dan ook alle producten die in uw Showcase Shopping advertentie staan.
Wanneer de gebruiker op een specifiek product klikt, gaan ze naar uw website - Google berekent u een bedrag voor deze klik.
Met andere woorden: het gebruik van Showcase Shopping advertenties verbetert uw kansen om waardevolle clicks te krijgen op algemene zoektermen.
Hieronder staan een aantal tips om u te helpen het meeste te halen uit het gebruik van Showcase Shopping Advertenties:
Google's Wisselkoers-tool Is ideaal voor kleine en middelgrote moderetailers omdat het het werk dat u moet verzetten om producten internationaal te verkopen vermindert.
Wanneer u bijvoorbeeld in de USA gebaseerd bent, groeit u sneller wanneer u ook overzees verkoopt, en biedt uw bedrijf dan meer zekerheid.
Met de wisselkoers tool kunt u uw website behouden zoals die nu is terwijl u campagnes kunt targeten op gebruikers in andere landen. Deze gebruikers zien uw advertenties met prijzen in hun eigen valuta.
De voordelen zijn onder andere:
Wanneer u begint met de Wisselkoers-tool uploadt u een productfeed voor ieder land dat u wilt targeten.
Google gebruikt vervolgens de Wisselkoers-tool voor toegang tot Google Finance voor een accurate wisselkoers om de juiste prijs te berekenen.
Hieronder staan een aantal zaken die u moet weten om de wisselkoers-tool te gebruiken:
Om concurrerend te zijn in de moderne wereld van de online mode-retail moet u ieder voordeel pakken dat u kunt krijgen.
Immers: de mode-industrie groeit, maar als u wilt concurreren moet u aantrekkingskracht uitoefenen op een grotere groep klanten en op een manier die relevanter voor ze is.
Als u een online verkoper bent in de mode-industrie en u dit artikel handig vindt, dan is ons eBook De complete gids voor datafeed optimalisatie wellicht ook interessant voor u.
Download het en begrijp hoe u de kwaliteit van uw feed en uw campagnes kunt verbeteren.