Ben je een kleine of middelgrote onderneming die zoekt naar manieren om te concurreren op Google Shopping?
In 2016 gaven online retailers 56% van hun advertentiebudget uit aan Google Shopping. Over het algemeen was er een gemiddelde 542% ROAS (volgens een CPC Strategy-onderzoek). Met dit in het achterhoofd, wie neemt het je kwalijk als je ook een stukje van de taart wilt?
Maar, als een kleine of middelgrote onderneming, hoe kun je concurreren met grotere bedrijven? Zij hebben vaak grotere budgetten, toegang tot meer expertise en vaak veel meer producten die de PLA-posities innemen.
Echter: niet alles is verloren. Dit artikel verkent de top 5 tips om je te helpen een competitieve insteek te vinden voor jouw Product Advertenties als klein of middelgroot bedrijf.
Een zwakke product titel kan je meer kosten en jouw product minder vaak vertonen of misschien zelfs aan de verkeerde mensen. Om jezelf ervan te verzekeren dat jouw listings worden getoond in de meest relevante zoekopdrachten, zorg je ervoor dat jouw product titel jouw landingspagina weerspiegelt. Andreas Reiffen heeft een test van 6 weken uitgevoerd op 136 producten en zag dat de producten die een geoptimaliseerde titel hadden een verbetering van 18 procent lieten zien.
Verkrijg een kopie van de complete gids tot data feed optimalisatie
Een van de beste methodes die we aanbevelen voor het maken van uitstekende product titels in Google Shopping is om ze te maken op basis van de product verticaal.
Andere belangrijke tips om te volgen voor het maken van geoptimaliseerde titels zijn:
In een eerder artikel bekeken we nog een aantal andere tips. Lees het volledig artikel hier.
Allereerst: het is essentieel dat je alleen jouw advertenties laat zien aan mensen in de gebieden waar je ook kunt verkopen/bezorgen/verzenden. Is dit niet het geval, dan is het kapitaalvernietiging. De afbeelding hieronder is een perfect voorbeeld van iemand die alleen in het Verenigd Koninkrijk verkoopt.
Op de tweede plaats: het is de moeite waard om geotargeting-tactieken te gebruiken om jouw PLA’s vaker te laten zien aan mensen die jouw producten waarschijnlijk zullen kopen. Je kunt bied-aanpassingen doen om meer te bieden voor mensen van wie het waarschijnlijker is dat ze kopen en minder voor gebieden die minder verkopen.
De blog van Ad Hawk besprak hun case study op vliegvelden, wat zij “een van de meest granulaire en dus krachtigste geo-targeting opties vinden die wordt aangeboden door AdWords”. Wil je jouw geo-targeting fijnmaziger maken? Kom er hier achter hoe Ad Hawk hun campagne deed.
Ten eerste: heb je Google Merchant Promoties geprobeerd? Dit stelt je in staat om promoties op Search en Shopping toe te voegen. Ze zien er zo uit in Shopping:
Ze zijn momenteel beschikbaar in de volgende landen:
Als je meer wilt weten over de stappen die je moet nemen om promoties te implementeren, dan kijk je op Google’s Merchant Help.
Ten tweede: plan je jouw promoties? Weet je al hoe Cyber Monday eruit gaat zien voor jouw merk? Het valt aan te bevelen dat je jouw promoties vooraf voorbereid, zodat je jouw campagne op orde hebt voor het feestseizoen losbarst.
Gebruik bijvoorbeeld geautomatiseerde regels om jouw budget te veranderen wanneer dat noodzakelijk is en er zijn veel andere geautomatiseerde opties. Wil je nog 3 andere trucs leren om Google Shopping Promoties voor je te laten werken? Dan heeft deze post door Point It andere suggesties.
Het lijdt geen twijfel dat afkeuringen jouw campagne en strategie in het algemeen in de weg kunnen staan. Het zorgt ervoor dat jouw advertenties niet worden vertoont, wat niet alleen leidt tot verminderde kansen om jouw concurrentie te verslaan, maar ook in de weg kan staan van jouw winst. De Help-sectie van Google Merchant Center legt meer hierover uit in het gedeelte ‘Over item en account-afkeuringen vanwege productdata schendingen’.
Bovenal is het belangrijk om te achterhalen waarom jouw product listing zou worden afgekeurd. Zodra je jouw product advertenties live hebt laten gaan en je zeker weet dat ze niet zullen worden afgekeurd, dan is het nog steeds de moeite waard om er een oogje op te houden. Stel dagelijkse rapporten en notificaties in zodat, wanneer er wel downtime is, je al bezig bent met het oplossen van het probleem.
Begin je net? Deze post van Store Grower zal je helpen om fouten te vermijden. Ben je al tegen fouten aangelopen? Kijk dan naar deze post, die de 10 meest voorkomende fouten en hoe ze op te lossen verkent.
Weten hoe je producten presteren vanuit andere campagnes kan je voorzien van nuttige inzichten van onschatbare waarde. Het kennen van jouw Impressie Aandeel (Impression Share, IS) bijvoorbeeld, kan je helpen bij het begrijpen van de maandelijkse zoekopdrachten. IS vertelt je hoeveel keren jouw advertenties zouden zijn getoond als biedingen, kwaliteitsscores enz. geen factor waren. Met deze kennis in huis bij jouw shopping campagne kun je beter begrijpen hoe vaak mensen zoeken op deze keywords.
Vergeet niet om na te gaan hoeveel kliks en aankopen van terugkerende gebruikers kwamen. Het kennen van jouw nieuwe vs. jouw terugkerende gebruikers geeft je een goede indicatie over hoe je remarketinglijsten zou moeten gebruiken (als dat moet) en hoeveel van je bied-aanpassing je gebruikt. Kom erachter wat je zou moeten bestuderen en hoe je het beste kunt optimaliseren in Google’s post “Monitor en optimaliseer jouw Shopping campagnes”.
Strijden met sommige van de grotere concurrenten op de markt lijkt wellicht een uitdagende en simpelweg dure taak. Maar, door gebruikmaking van de strategieën hierboven hoeft dat niet zo te zijn. Het optimaliseren van jouw feed en jouw campagnes kan je geld besparen en je helpen concurreren.