DataFeedWatch Blog | Feed Marketing Tips, Adviezen, Inzichten

5 Snelle manieren om de prestaties van uw Shopping campagnes te verbeteren

Geschreven door René Bisschop | 27-aug-2018 11:39:00

Dus, je hebt al jouw feeds maximaal geoptimaliseerd, maar je wilt ook de campagnes en biedstrategieën verbeteren? Ben je een kleine of middelgrote onderneming die wijs probeert te worden uit alle informatie die er te vinden is over Google Shopping campagnes?

Hier kijken we naar vijf tips om je te helpen bij het opvoeren van jouw shopping campagnes en je biedstrategieën in Google Shopping.

 

1. Gebruik RLSA’s om je shopping campagne extra lading te geven

Remarketinglijsten voor zoekopdracht-advertenties kunnen jouw CTR en CVR met 400% verhogen doordat het verkopers de mogelijkheid biedt om bezoekers die eerder op de website waren te targeten en hun biedstrategieën aan te passen aan de eerdere acties.

Verkrijg onze compacte gids voor het verdubbelen van jouw verkopen in Google Shopping.

Remarketinglijsten kunnen worden uitgesplitst om mensen te segmenteren die een aantal gedeeltes van jouw website hebben bezocht, en anderen niet. Bijvoorbeeld: je wilt misschien jouw PLAs voor loopschoenen vertonen aan mensen die eerder loopschoenen hebben bekeken op je site, maar die niet hebben afgerekend. De afbeelding hieronder laat zien hoe dit werkt in Publieks definitie in Analytics.

Andere soorten voor segmentatie die je kunt gebruiken voor retargeting zijn:

  • bezoekers die een promotiepagina hebben bekeken;
  • bezoekers die een productdetailpagina hebben bekeken of een categorie-pagina;
  • shoppers die zijn begonnen aan het afrekenproces, het hebben afgerond of hun winkelwagen hebben verlaten;
  • shoppers die producten aan de winkelwagen hebben toegevoegd of eruit gehaald.

Netpeak gebruikte Remarketinglijsten voor Shopping om een ROI te behalen van 239,7%. Ondanks dat de case study meer dan een jaar oud is, bewijzen de methodieken en inzichten die in deze case-study worden besproken dat er waarde zit in remarketing.

 

2. Gebruik Customer Match om oude klanten terug te halen

Vanuit dezelfde ader als RLSA’s kan ook het gebruik van Customer Match voor Google Shopping de respons op jouw PLA’s significant verbeteren. Customer Match laat adverteerders hun email-adres lijsten gebruiken om Google mensen te laten vinden die als ‘gelijksoortig’ worden beschouwd. Dit helpt je bij het vinden van specifieke internetgebruikers om jouw advertenties aan te laten zien, wat weer zou moeten helpen bij het verbeteren van de conversieratio.

CPC Strategy vond uit dat, omdat RLSA’s cookie-based waren, ze niet zo betrouwbaar waren omdat veel klanten ervoor konden kiezen om ze uit te zetten of ze te vermijden. Aan de andere kant werd Customer Match als betrouwbaarder op alle apparaten gezien omdat het was gebaseerd op emailadressen en logins. Lees de hele post hier.

Type klanten die kunnen worden getarget met Customer Match zijn onder andere:

  • Upsell aan recente kopers - Klanten die jouw merk al kennen en die recente aankopen bij je hebben gedaan;
  • Cross-sell aan oude klanten - Oude klanten converteren beter dan nieuwe;
  • Target frequente kopers - Kopers uit jouw loyaliteitsprogramma moeten worden beloond;
  • Offline kopers - het aankoopgedrag is ontzettend veranderd in de afgelopen jaren en de grootste verandering is dat klanten tegenwoordig meerdere online interacties met een merk hebben voordat ze de uiteindelijke aankoopbeslissing maken;
  • In-app klanten - volgens Criteo's recente studie over de staat van mobiele ecommerce is het verschil tussen de conversieratio’s tussen mobiele browsers ten opzichte van mobiele apps een grote: 39% conversieratio versus 90% conversieratio.

Als je meer wilt weten over Customer Match op Google Shopping, dan hebben we de ins en outs van deze functionaliteit uitgebreid behandeld.

 

3. Wees bewust van overbieden

Dit lijkt vanzelfsprekend omdat niemand ooit meer wil bieden dan nodig. Echter, als het op Google Shopping aankomt, is er zeker zoiets als ‘overbieden’. Dit verschilt met andere campagne soorten (bijvoorbeeld zoek of display) waar het verhogen van het biedbedrag niet altijd gelijk staat aan een verhoging van de kwantiteit van conversies.

Echter, er is een punt waarbij de CPC kan worden verhoogd en conversies gelijke pas houden. Op een bepaald punt echter gaan de conversies niet meer gelijk op met de CPC’s. De grafiek hieronder laat dit zien:

Bron: Search Engine Land

Search Engine Land keek ook naar de biedstrategieën om sommige grote problemen op te lossen waar klanten tegenaan liepen in Google Shopping. Hun oplossing was ‘Query Level Bidding’ waarbij het primaire doel is een Google Shopping-strategie te ontwikkelen dat je in staat stelt om snel en gemakkelijk apart te bieden, afhankelijk van de zoekopdracht. Uitvinden hoe deze strategie werkt en hoe je het kunt gebruiken doe je hier.

 

4. Probeer SKU-Level Bieden

Dit is voor diegenen die willen concurreren met de grote spelers en die niet bang zijn voor het harde werk. Dit is de meest fijnmazige manier om te bieden op Shopping, en geeft je volledige controle.

De kans is groot dat je jouw productgroepen hebt uitgesplitst op een van de volgende eigenschappen:

  • Merk;
  • Categorie;
  • Custom Label;
  • Producttype.

Echter, in elk van deze groepen bestaat de kans dat er een of twee producten zijn die domineren over de andere producten. Om hierover betere controle te krijgen, kun je ervoor kiezen om te bieden op SKU-level.

 

Zoals je je kunt voorstellen, neemt het instellen en het juist beheersen hiervan wat tijd, maar de voordelen hiervan kunnen het waard zijn, als je in staat bent te optimaliseren en te bieden in de richting van conversies voor ieder specifiek product.

Voor meer informatie heeft Shopify het uitgebreid over bied-opties in Bieden - De Ultieme X Factor.

 

5. Overweeg prijsverlaging

We begrijpen het: het is geen race naar de bodem, en het laatste wat je wilt is snijden in jouw winstmarges, maar het kan wel de moeite waard zijn. In plaats van het verhogen van CPC’s, zou je de kosten van een item kunnen verlagen en zo onder de prijs van de competitie gaan zitten.

Het algoritme van Google houdt geen rekening met productprijzen in de PLA-positionering. Maar het houdt wel rekening met de verwachte click-through-rate en leert van de voorkeuren van gebruikers. Normaal gesproken hebben mensen die zoeken een voorkeur voor goedkopere producten, wat in het algoritme van Google positief lijkt.

Andreas Reiffen legt dit gedetailleerd uit:

“In een poging om Google Shopping aantrekkelijker te laten lijken voor online shoppers hanteert Google, wat we noemen, een ‘lage-prijs-voordeel’. Dat betekent dat als er een keuze is tussen twee producten Google er vrijwel altijd voor kiest om de goedkoopste van de twee te laten zien, zelfs als het duurdere product een hogere bieding heeft. Het is zelfs zo dat als jouw producten te duur zijn, Google ze wellicht helemaal niet vertoont.

Volgens Google heeft hun algoritme geen voorkeur voor goedkopere producten. Ze passen een zelflerend algoritme toe dat reageert op wat gebruikers leuk vinden of niet leuk vinden. In dit geval vinden gebruikers kennelijk hoge prijzen minder leuk en daarom kiest het algoritme voor producten met een lagere prijs. Van welke kant je het ook bekijkt: de prijs doet ertoe.”

Dit is een korte introductie tot bied-ideeën en tips. De bied strategie voor Google Shopping heeft nog veel meer waarover geschreven kan worden. Maar: het gebruiken van deze kleine veranderingen aan jouw campagnes zal je geld besparen en de algemene prestaties van de campagnes verbeteren.