René Bisschop
Een andere valkuil is de uitspraak ‘Baat het niet, dan schaadt het niet’. Maak geen keuzes binnen affiliate marketing op basis van deze uitspraak. Je denkt al snel dat als het geen kwaad kan iets ‘gewoon’ geprobeerd kan worden. Maar als er geen match is tussen doelgroepen, promotiematerialen niet goed aansluiten of als er geen raakvlak is met het product dat door jou verkocht wordt, waarom zou je het dan sowieso proberen? Een mismatch in doelgroepen, promotiematerialen of assortiment kan meer schade aanrichten dan je in eerste instantie zou verwachten. Een voorbeeld: je verkoopt koelkasten. Maar een website die wasmachines promoot wil jouw koelkasten toevoegen. Geen match met het assortiment. Als jouw banner op die website staat, dan onthouden mensen dat. “Oh ja, het bedrijf dat hun koelkast banners op de wasmachine website hebben staan.” Komt niet heel slim over en het kan alleen maar teleurstelling voor je bezoekers opleveren.
Tip 2: Kies voor een onderscheidende strategie
De eerder genoemde valkuilen vormen soms de basis van de affiliate strategie bij een organisatie. Zonde! Maar tegelijkertijd een kans voor jou: jij kan je dan namelijk gemakkelijker onderscheiden van de concurrentie. Verdiep je eens in wat je concurrent doet: welke promotiematerialen zie je van hem op gemeenschappelijke publisher websites? En vraag eens een benchmark op bij je affiliate netwerk: een rapportage waarbij je niet kan zien welke partijen welke commissies hanteren, maar wel een gemiddelde inschatting geeft van soortgelijke retailers.
Een concurrentieanalyse kan ervoor zorgen dat jij niet in dezelfde valkuilen stapt, maar geeft jezelf ook focus op zaken die jij mogelijk anders wil doen. Kijk niet alleen naar directe concurrentie, maar ook naar partijen waar je zelf tegenop kijkt. Partijen die het erg goed doen binnen affiliate marketing, en waar je wat van kan leren. Dit geeft je inspiratie om zelf jouw strategie in elkaar te zetten en dit als leidraad binnen jouw affiliate programma te gebruiken.
Tip 3: Focus op je relatie met je publishers
Je relatie met je publishers is erg belangrijk voor je affiliate marketing resultaat. Het is niet uit te drukken in een groeipercentage of omzetcijfer. Dat maakt dat veel affiliate marketeers zich niet focussen op de relatie met hun publishers. Ze focussen zich alleen op de cijfers. Echter, als je verder kijkt dan de cijfers en je ook gaat focussen op de relatie dan zal je merken dat je een zekere goodwill kweekt bij je partners. Deze goodwill zorgt ervoor dat ze sneller aan jou denken als er bijvoorbeeld spontaan een plekje over is in de nieuwsbrief of als ze een homepagina positie over hebben!
Tip 4: Houd je concurrenten in de gaten
Weet wat er gebeurt in de markt en houd je concurrenten in de gaten. Bekijk regelmatig de publisher websites waar jouw omzet vandaan komt en bekijk de positie van je concurrenten. Wat hebben zij wat jij niet hebt? Weet dat deze promotiemogelijkheden er zijn en zorg ervoor dat je op de hoogte bent (door de regelmatige checks) welke acties zij hebben lopen.
Het kan een bewuste keuze voor jouzelf zijn om geen tot weinig acties in de zetten, maar publishers plaatsen graag actiegedreven aanbiedingen. Het kan zijn dat je hierdoor geen voorkeurspositie hebt bij een publisher. Waak hiervoor en zorg desnoods voor exclusieve kortingscodes (kortingscodes die je alleen met een specifieke publisher deelt en waar je een cap op hebt gezet dat over ander gebruik geen commissie wordt uitgekeerd).
Tip 5: Maak gebruik van de events van netwerken
De affiliate netwerken hebben verschillende maanden in het jaar omgetoverd tot specifieke promotie maanden voor producten. Zo heb je bijvoorbeeld een woonmaand, waarbij verschillende adverteerders in de spotlight worden gezet met sterke woongerelateerde promoties. Door hier op in te spelen, profiteer je niet alleen van deze spotlight maar ook van publishers die in een dergelijke maand al volledig gefocust zijn op de specifieke productgroep.
Tip 6: Goed geoptimaliseerde productfeeds worden steeds belangrijker
Helemaal binnen de wereld van de retail zijn publishers afhankelijk van goed geoptimaliseerde productfeeds. Steeds vaker zie je de combinatie tussen content en vergelijkers opkomen. Het inspirationele gedeelte wordt door de bezoekers in de content gevonden, waarna ze getriggerd worden om via de affiliate shop op dezelfde website verder te oriënteren en uiteindelijk een aankoop te doen. Dit zijn juist de partijen waar je mee wilt samenwerken, niet alleen voor conversie maar ook voor je merkwaarde.
Daarnaast heb je natuurlijk nog de vergelijkers, die in een affiliate shop meerdere adverteerders en producten laden. Zelfs met verschillende maten en kleuren. Goed geoptimaliseerde productfeeds zorgen ervoor dat ze het gemakkelijk en snel in het juiste format kunnen inladen, maar zorgt er ook voor dat jouw publishers sites met nog meer kwaliteit kunnen onderhouden. Niet 20 keer hetzelfde product vanwege verschillende kleuren en maten, maar alles in een met opties.