Het succes van jouw campagne op Facebook hangt grotendeels af van hoe goed je jouw feeds kunt optimaliseren. In deze blogpost gaan we een aantal eenvoudige optimalisatie tips met je delen die je gaan helpen om de ROI van jouw campagne te verbeteren.
Net als Google heeft Facebook zeer specifieke vereisten voor productgegevens feeds. Daarom moet een succesvolle advertentiecampagne beginnen met een hoogwaardige productdata feed. Facebook Dynamische productadvertenties zijn re-targeting advertenties waarmee je relevante advertenties op Facebook kunt maken op basis van producten die mensen al eerder op jouw winkelwebsite hebben bekeken.
Ze zien er identiek uit aan andere link advertenties of carrousel advertenties op Facebook. Om je de frustratie van het opzetten van elke individuele advertentie te besparen zal Facebook elke advertentie voor je aanmaken. Daarnaast zal Facebook deze voor elk van jouw individuele klanten personaliseren.
Je hoeft slechts één advertentie sjabloon in te stellen en Facebook maakt dynamisch advertenties aan voor elk product in jouw volledige assortiment. Je hoeft dus niet elke advertentie afzonderlijk te configureren.
De dynamische productadvertenties van Facebook zijn cross-device, dit betekent dat als een bezoeker van jouw online winkel een bepaald product op zijn desktop bekijkt, hij ook advertenties voor dat product krijgt wanneer hij Facebook opent vanaf zijn mobiele apparaat.
Beheers Facebook dynamische productadvertenties met onze 9 bewezen strategieën
Om te beginnen moet je jouw productcatalogus (datafeed) uploaden naar Facebook. Adverteer jij jouw producten al op andere platformen? Geen probleem. Je kunt dezelfde productfeed eenvoudig kopiëren vanuit jouw andere kanalen (zoals Google of Bing) en uploaden naar Facebook of via een externe feedprovider, bijvoorbeeld DataFeedWatch.
Vervolgens moet je de Facebook pixel aan jouw website toevoegen om bij te houden welke producten mensen bekijken, aan hun winkelwagentjes toe te voegen, toch niet kopen of wel kopen. Facebook zal de producten waar de klanten interacteren vergelijken met de producten in jouw productcatalogus om ze zo relevante advertenties te laten zien.
Om succesvol te zijn met Facebook moet jij jouw feeds zeer regelmatig optimaliseren. Bekijk deze handige tips:
Zorg ervoor dat je alle 9 verplichte kenmerken die Facebook vereist in je feed hebt
Met onze optimalisatietool kun je optionele velden toevoegen die jouw feeds optimaliseren, zoals kleur, producttypes, enz.
Belangrijk: al jouw kolommen moeten in het Engels zijn, ook als de rest van jouw feed in een andere taal is.
Zorg ervoor dat je de beste, hoge-resolutie afbeeldingen voor jouw producten hebt gekozen. Als je alleen de achterkant van een kledingstuk of schoen laat zien dan gaat er niemand op klikken. Zorg ervoor dat jouw afbeeldingen geen randen hebben. Het moeten duidelijke afbeeldingen zijn tegen een witte of lichte achtergrond.
Beste afbeeldingsformaten: Advertentie voor één product: verhouding 1,91:1, 1200 x 630 pixels. Advertenties voor carrousel producten: verhouding 1:1 600 (vierkant), 600 x 600 pixels. Kies kleuren die warmte en positiviteit uitstralen.
Experimenteer met afbeeldingen met mensen die het product dragen of gebruiken - emotionele beelden kunnen de CTR verhogen. Met onze tool kun je snel en eenvoudig toegang krijgen tot jouw productafbeeldingen in uw feed en met één klik betere afbeeldingen kiezen.
Je krijgt meer verkeer door de prijs vooraf in de afbeelding op te nemen. De prijs is niet altijd inbegrepen in jouw DPA, maar het is wel een verplicht kenmerk voor jouw feed. Het is van cruciaal belang dat jouw prijs klopt en dat deze overeenkomt met de prijs op je product landingspagina.
Facebook behandelt 'niet op voorraad' artikelen anders dan Google Shopping. Wanneer een artikel als 'niet op voorraad staat vermeld dan gaat Facebook ervan uit dat je niet van plan bent om het artikel te opnieuw op voorraad te hebben en dat de consument ergens anders moet kijken.
Daarom is het beter om het artikel als "beschikbaar voor bestelling' te zetten om te voorkomen dat de verkoop volledig verloren gaat.
Net als bij Google Shopping kun je u aangepaste labels in jouw productfeed gebruiken om aanvullende informatie over het artikel te verstrekken en de organisatie van jouw voorraad te verbeteren.
Met aangepaste labels kun je producten groeperen waarop je waarschijnlijk anders wilt bieden, zoals 'bestsellers', 'seizoensproducten', 'merken', 'promoties' of 'winstmarges', die je vervolgens kunt opsplitsen in verschillende advertentiegroepen. Lees onze eerdere blog over het verbeteren van jouw ROI met aangepaste labels.
Als je weet dat je bepaalde producten in je winkel hebt die niet goed verkopen, verwijder ze dan uit je feed. Onze took maakt het mogelijk om producten die niet goed presteren te identificeren en deze direct vanuit jouw feed te pauzeren. Dit bespaart je op zich al een hoop geld aan advertentiekosten.
Het optimaliseren van productfeeds is iets dat je zeer regelmatig moet doen. Het is ook belangrijk om regelmatig te kijken naar jouw analytics om het succes van jouw campagnes te meten.
Met onze analytics kun je dat op productniveau doen waardoor je nog meer controle krijgt over jouw campagne en jouw optimalisatie nog verder kan verbeteren.
Elke e-retailer weet hoe krachtig het platform van Facebook is. Maak gebruik van deze mogelijkheid om een zeer groot en ontvankelijk publiek te bereiken en zorg ervoor dat je een krachtige optimalisatietool gebruikt. Door deze winnende combinatie zal jouw verkoop zeker immens stijgen!