DataFeedWatch Blog | Feed Marketing Tips, Adviezen, Inzichten

6 Slimme manieren om je verkopersbeoordelingen in Google te verbeteren

Geschreven door René Bisschop | 17-feb-2017 13:00:00

 

Meer dan 90 procent van klanten leunen zwaar op beoordelingen en reviews wanneer ze een beslissing maken om te kopen. Dat is de reden waarom verkopersbeoordelingen die toegevoegd zijn aan uw Google Shopping Ads het vertrouwen van de consument in de kwaliteit van uw service en uw CTR zullen verhogen en uw gemiddelde CPC en kosten per conversie zullen verlagen.

Gezien het grote effect dat verkopersbeoordelingen kunnen hebben op uw Ads, gaat dit artikel in op zes tactieken die verkopers in kunnen zetten om het aantal blije klanten dat reviews achterlaat te verhogen.

 

De impact van verkopersbeoordelingen

 

Omnitail rapporteerde een stijging van 107% in CTR voor advertenties met verkopersbeoordelingen tegenover advertenties zonder deze beoordelingen. Een productadvertentie die verkopersbeoordelingen en productbeoordelingen laat zien zal de CTR verhogen en als gevolg daarvan ook de relevantie van uw advertenties in Google Shopping.

Verkopers hebben het lastig om klantreviews te krijgen, zoals blijkt uit onderzoek, omdat maar 6 procent van de klanten altijd een review achterlaat nadat ze een aankoop hebben gedaan. Dit kan het erg moeilijk maken voor kleine verkopers om aan het door Google vereiste minimum aantal van 150 reviews te komen, voor het laten zien van verkopersbeoordelingen.

De beste manier om uw kansen op een verkopersbeoordeling op uw Google Shopping vermeldingen te laten verschijnen is om proactief te zijn en stappen te ondernemen die de waarschijnlijkheid om klantreviews te ontvangen vergroten.

 

1. Zorg voor een goede service

Dit spreekt voor zich, maar ernaar streven om een uitstekende beleving aan uw klanten te bieden is eigenlijk de belangrijkste optimalisatietechniek waar u aan kunt werken.

Klantenreviews zijn meestal gebaseerd op service, dus zorg ervoor dat u aan de klantverwachting voldoet: verzend uw producten snel, reken geen hoge verzendkosten, reageer snel op vragen en beschrijf uw producten nauwkeurig.

Mocht u wat tips van Google willen over wat u nog meer zou kunnen verbeteren dan kunt u StellaService laten evalueren.

 

2. Zorg ervoor dat uw verkopersgegevens correct zijn

Bijgewerkte informatie in uw Google Merchant Centre is belangrijk omdat incorrecte data kan resulteren in reviews die niet aan uw bedrijf worden toegerekend.

Zorg ervoor dat deze informatie overeenkomt met de informatie die in de reviewbron staat. In het bijzonder let u dan op de naam van uw winkel en de domeinnaam van uw website.

 

3. Reageer positief op slechte reviews

Slechte reviews zijn nooit prettig om te lezen, maar u zou ze moeten zien als een kans voor uw bedrijf.

U zou ze moeten behandelen door te reageren op de review en excuses aan te bieden aan de klant voor de nare beleving. Spreek uw wens uit om het te onderzoeken en vraag de klant om contact met u op te nemen via een prive-kanaal, zoals email.

Wanneer u reageert op de feedback, gebruik dan niet de naam van uw bedrijf of zoekwoorden in uw antwoord.

Als u denkt dat u de situatie goed heeft opgelost en de klant alsnog blij is, dan zou u ze kunnen vragen hun review aan te passen. Ze zouden dan bijvoorbeeld een update kunnen plaatsen of een follow-up review.

 

4. Reageer op goede reviews

Waar reageren op negatieve reviews essentieel is, is het bedanken van blije klanten voor hun positieve review een manier om te laten zien dat u dat belangrijk vindt.

Bedank in uw antwoord de positieve reviewers en gebruik in uw antwoord de naam van het bedrijf, de stad of andere relevante zoektermen. Nodig de klanten uit om de aankoop bij u te herhalen en de volgende keer dat ze bij u bestellen voegt u een persoonlijke ‘touch’ aan hun order toe.

 

5. Vraag om reviews

Het is welbekend dat klanten makkelijker een review achterlaten na een negatieve ervaring, en voor iedere klant die klaagt zijn er 26 die stil blijven.

De feedback van uw tevreden klanten is onbetaalbaar dus waarom zou u uw klanten niet vragen om een review achter te laten en ze een link te geven waar ze dat kunnen doen? Waarom op een berg goud zitten en er niets aan doen?

De beste manieren om klanten aan te sporen om feedback achter te laten is om een email te sturen naar de klant zodra u de bevestiging heeft van de koerier dan de order is afgeleverd.

Deze aanpak kan resulteren in tot wel 70 procent van uw klanten die een review achterlaten. Dat zal het een stuk makkelijker voor u maken om de minimaal 150 reviews van Google te bereiken.

 

6. Gebruik ook de productbeoordelingen van Google

Het ultieme doel van de verkoper in Google Shopping is om zichtbaarheid te krijgen en vertrouwen te wekken.

Een andere manier om nog meer zichtbaarheid te creëren voor uw vermeldingen in Google Shopping is wanneer u productbeoordelingen gebruikt.

Productbeoordelingen staan bij producten vermeld in Google Shopping, maar ook op shopping advertenties en worden prominent weergegeven. Vermeldingen zonder beoordeling zien er incompleet uit en minder aantrekkelijk als ze naast vermeldingen mét beoordeling worden weergegeven.

Idealiter zou u alle drie identifiers in uw feed moeten invoegen: GTIN, merk en MPN. Sterker nog, als u geen GTIN invoert en er bestaat wel een voor het product, dan is er een kans dat Google de vermelding afkeurt. U moet ook een review feed naar Google sturen, minstens eens per maand.

Concluderend: wacht niet af tot de reviews naar u toe komen, zeker niet omdat statistieken aantonen dat u vaker iets hoort van uw ontevreden klanten. Wees proactief en werk aan het verbeteren van de kwaliteit van uw service, en als u weet dat een klant tevreden is vraag ze dan simpelweg om een review achter te laten.