Met een enorme groei van meer dan 50% binnen een jaar is en blijft Google Shopping een van de belangrijkste kanalen voor iedere e-Commerce business.
Nu is de tijd om u ervan te verzekeren dat u uw product feed optimaliseert en het meest uit uw data haalt. De datafeed is de basis voor iedere geweldige Google Shopping strategie, maar als de data niet klopt raakt het u daar waar het u het meest zeer doet… uw portemonnee.
Dit artikel is bedoeld voor die mensen die al kennis hebben van feed-optimalisatie en op zoek zijn naar tips op een hoger niveau, waarmee ze hun Google Shopping campagne naar het volgende level kunnen brengen.
Het Global Trade Item Number of GTIN is een belangrijk deel van het optimalisatieproces geworden. Het GTIN is vereist als u een reseller van goederen bent en wordt meestal verstrekt door de fabrikant.
Hou in uw achterhoofd dat bij producten waarbij u de enige verkoper bent, of onderdelen van fabrikanten, aangepaste producten, antiquiteiten of sommige kledingstukken er niet altijd een GTIN vereist is. (Multipacks en bundels hebben ook geen GTIN nodig, zolang u deze eigenschappen voorziet in de feed).
De echte vraag is: wat zijn de voordelen voor u als u GTINs aan Google levert, behalve dat u aan Googles vereisten voor de feed voldoet? Er zijn een aantal redenen waarom GTIN belangrijk is:
Google gebruikt de GTIN om gegevens uit de catalogus van de leverancier te halen en uw advertentie in een veiling te plaatsen met de andere resellers van hetzelfde product.
De advertenties worden gestandaardiseerd naar de eigenschappen in de catalogus van de leverancier en zal optimalisaties die in de feed gemaakt zijn opheffen.
Deze specifieke advertenties zijn gemaakt voor concrete ‘high funnel’ zoek-opdrachten en laten maar 1 PLA zien. Het lijkt alsof u de Jackpot heeft gewonnen!
Zodra een gebruiker op de advertentie klikt, brengt dat hem naar een landingspagina waarop alle variaties op dat ene product staan, alleen voor uw online winkel.
GTIN positioneert u ook bij zoekopdrachten met ‘Beste’ en ‘Top’. Deze zoekopdrachten refereren ook aan klantbeoordelingen om de positie van uw advertentie vast te stellen.
Hoe beter de beoordelingen, hoe beter uw kansen om op de eerste plaats terecht te komen. (Let op: Google gebruikt third-party tools zoals bijvoorbeeld Trustpilot, Yotpo, Verified Reviews, etc.)
Ik neem aan dat u al weet dat optimalisaties aan de titel de sleutel zijn om uw advertenties relevant te maken voor zoekopdrachten van gebruikers.
Het is een van de belangrijkste eigenschappen in de feed en dit zou dan ook de plaats moeten zijn waar we het grootste gedeelte van onze tijd zouden moeten doorbrengen.
Ik persoonlijk bewaar het aanpassen van titels voor het laatst, nadat ik al mijn eigenschappen heb aangepast, omdat ik alles samen gebruik om mijn titels zo goed mogelijk te optimaliseren.
De eigenschappen die u wilt gebruiken hangen af van de verticale waarin u zich bevindt. Hieronder vindt u een overzicht waarin ik laat zien hoe u uw titels structureert, op basis van categorie:
Categorie |
Aanbevolen Opbouw |
Voorbeeld |
Kleding |
Merk + Geslacht + Producttype + eigenschappen (kleur, maat, materiaal) |
Lucky Brand Heren 361 Vintage Straight Fit Whispering Pines Jeans - Blauw 31x32 |
Verbruiksartikelen |
Merk + Producttype + Eigenschappen (gewicht, aantal) |
BPI Sports B4 Fat Burner Pre-Training Supplement - 30 capsules |
Hardwaren |
Merk + Product + Eigenschappen (maat, gewicht, aantal) |
Frontgate Wicker Patio Stoelen Set, Bruin, 4 Stuks |
Electronica |
Merk + Eigenschappen + Producttype + Model # |
Samsung 45” Smart LED TV met 4k 3D Curved Scherm (UN40KU7000F) |
Seizoen |
Gelegenheid + Producttype + Eigenschappen |
Moederdag Gepersonaliseerde Opbergdoos, Zilver |
Boeken |
Titel + Type + Formaat (hardcover, eBook) + Schrijver |
1,000 Italiaanse Recepten Kookboek, Hardcover by Michele Scicolone |
Een kernbegrip voor optimalisaties betreffende de titel: zorg ervoor dat belangrijke keywords worden ingesloten. Gebruik het rapport over zoektermen om te zien welke opdrachten een conversie hebben opgeleverd en gebruik die in uw titels.
PRO TIP: Test keywords in uw feed om erachter te komen welke keywords werken voor uw winkel. Denk er echter wel om dat u ook productinformatie van de website spiegelt, zodat wanneer gebruikers op de advertentie klikken, ze dezelfde informatie op de website vinden. Plaats belangrijke informatie aan het begin van de titel: wordt uw titel verkort op de resultatenpagina dan staat deze informatie nog steeds in beeld.
Vroeger was het goed gebruik om kleuren af te vlakken in uw feed zodat het iets werd waar een gebruiker naar zou kunnen zoeken. Een voorbeeld: een product verkopen met de kleur ‘Granaatappel’; die kleur veranderden we dan in ‘licht-rood’ of gewoon ‘rood’.
Als u gewend was om zo te werken, dan is het tijd om dat achter u te laten en de kleuren gewoon te laten wat ze zijn. Google ‘crawlt’ namelijk de microdata op landingspaginas en koppelt de kleureigenschap met de kleurwaarde op de landingspagina.
In het geval van niet bij elkaar passende kleuren krijgt u dan een afkeuring voor foute informatie betreffende de landingspagina.
Concurrerende prijzen hanteren kan een groot onderdeel zijn van uw e-commerce strategie. Er zijn dynamische oplossingen om bij te blijven met de fluctuaties in prijs binnen de ‘shopping space’.
Als u een third-party-oplossing zoals bijvoorbeeld Wisepricer gebruikt, dan kunt u die tool gebruiken voor dagelijkse prijscontroles waarmee u kunt zien hoe uw prijs is ten opzichte van die van de concurrent.
Deze data kunt u ook binnen uw feed halen en zodoende een dynamische prijstool maken voor uw feed: U exporteert hiervoor een bestand van de prijstool en voegt het samen met uw productdata feed, gekoppeld op basis van id.
Vervolgens maakt u Custom Labels voor hoe u wilt bieden op basis van hoe scherp uw prijsstelling is. Als u een platform gebruikt voor feed optimalisatie, dan kunt u regels maken voor deze Custom Labels, waarbij producten van label naar label springen al naar gelang ze meer of minder concurrerend worden qua prijs.
In uw AdWords-account kunt u dan meer bieden op de producten die het laagst geprijsd zijn en biedingen voor producten die niet concurrerend zijn naar beneden bijstellen.
Ondanks dat dit fantastisch klinkt: wees voorzichtig met hoe u dit inzet. In bepaalde verticalen zou dit wel eens niet de juiste strategie kunnen blijken te zijn.
Als een gebruiker uw producten koopt en de volgende dag terugkomt en ziet dat de prijs lager is geworden, dan zouden ze zomaar kunnen denken dat ze bedrogen zijn.
Productafbeeldingen zijn het eerste wat gebruikers zien wanneer uw advertentie in beeld komt, dus wilt u er zeker van zijn dat die er goed uitzien. Een aantal belangrijke punten om er zeker van te zijn dat uw afbeeldings link geoptimaliseerd is:
DataFeedWatch heeft een ‘Selecteer Standaard Afbeelding’-tool, die u in staat stelt om de beste afbeelding voor ieder product in uw datafeed te selecteren.
Producten in uw feed staan in een tabel met alle afbeeldingen. Hier kunt u beslissen welke afbeelding het beste past bij de advertentie.
Regex is een volgorde van karakters die een zoekpatroon definiëren, die vooral wordt gebruikt om patronen te koppelen aan strings, of string-koppeling zoals bijvoorbeeld “zoek en vervang”-achtige operaties.
Deze functie is bijzonder behulpzaam bij datafeed-optimalisatie omdat het u de gelegenheid geeft om te matchen met vele karakters met het gebruik van slechts 1 string.
U kunt het op vele manieren gebruiken, bijvoorbeeld bij het zoeken naar en vervangen van dubbele woorden, het in een keer repareren van meerdere maten of zelfs bij het verwijderen van extra spaties tussen woorden.
Mocht uw titel extra spaties bevatten tussen woorden en niet alleen aan het begin of aan het einde van de titel, kan een regex string ‘matchen’ met die extra spaties door: replace_pattern( \s, ' ‘, [title] ).
Of voer een soortgelijke regex-regel in in DataFeedWatch:
Deze matches zijn erg nuttig bij het gebruik van grote datafeeds.
Uitverkopen en speciale aanbiedingen prikkelen de koopgewoonten van de klanten en leiden gewoonlijk tot hoge ‘click-through-rates’ en lagere kosten per conversie.
Laten we zeggen dat u een kledingwinkel bent en dat u een actie op t-shirts heeft met 25% korting gedurende de voorjaarsvakantie.
U heeft op uw website een promo-code gemaakt, SAVE25, en wilt deze ook gaan gebruiken in uw shopping advertenties. Eerst maakt u dan een eigenschap genaamd ‘aanbieding_id’ en vult het met de t-shirts die u wilt verkopen met de promocode.
Hierna gaat u naar uw Merchant Center en maakt u de aanbieding aan onder de aanbiedingen-tab. (Let op: als u geen aanbiedingen-tabblad ziet, moet u eerst het formulier betreffende verkopersaanbiedingen invullen).
U krijgt instructies over hoe u uw aanbieding moet maken in Google, met effectieve start- en eindtijd, de keuze tussen specifieke producten of alle producten, en hoe u een promo-code gebruikt.
U kunt deze aanbiedingen tot wel 3-4 maanden laten lopen zonder updaten. Dit is prima als u gratis verzending aanbiedt of een lange uitverkoop plant.
Als alternatief: wanneer u meerdere aanbiedingen heeft en u ze regelmatig verandert, dan kunt u beter af zijn met het gebruik van Google Promotions Feed om uw aanbiedingen naar het Google Merchant Center te uploaden.
We hopen dat deze 7 feed optimalisatie tips op expertniveau uw productfeed een impuls geven en u beter laten begrijpen hoe u uw datafeed moet benaderen. Als u vragen of opmerkingen heeft, dan zien we die graag hieronder verschijnen.