René Bisschop
Amazon afbeeldings vereisten en richtlijnen
Items op Amazon hebben in ieder geval een afbeelding nodig. De hoofdafbeelding, die ook wel ‘MAIN’-afbeelding wordt genoemd. Dit is de afbeelding die klanten zullen zien op de resultatenpagina en de eerste afbeelding die wordt getoond als ze het product zelf bekijken, zoals in het voorbeeld hieronder:
Deze afbeelding moet zowel effectief zijn als voldoen aan de vereisten die Amazon stelt aan haar afbeeldingen. De afbeelding zelf wordt niet meegenomen in de berekeningen voor de positie van uw product in de SERP. Maar: betere afbeeldingen leiden waarschijnlijk tot meer verkopen.
De belangrijkste zaken die u moet onthouden zijn dat uw afbeelding helder moet zijn, duidelijk en een goede representatie van uw item, en daarnaast binnen Amazons richtlijnen moet passen.
De afbeeldings vereisten van Amazon zien er als volgt uit:
- 85% of meer van de afbeelding moet van het product zelf zijn;
- Alleen het product zelf mag op de foto staan, met weinig tot geen toevoegingen;
- De afbeelding moet een accurate weergave van het product zijn;
- Aanbevolen afmetingen zijn 1000 pixels of meer om de zoom te laten werken (wat verkopen bevordert);
- Minimale afmetingen zijn 500 pixels op ofwel de breedte of de hoogte;
- JPEG heeft de voorkeur. Maar ook TIFF en GIF worden geaccepteerd;
- Hoofd-afbeeldingen mogen alleen een puur witte achtergrond hebben.
Amazon Categorieën
Als verkoper is het relatief makkelijk om uw product toe te wijzen aan een categorie wanneer u een product toevoegt aan de listings van Amazon, en heeft het een duidelijk effect op uw rating. Het is essentieel dat uw product zich in de juiste categorie bevindt, zodat kopers het makkelijk kunnen vinden en de vertoningen gericht zijn aan het juiste publiek.
Dit lijkt simpel. Echter, een verkoper laat zich ook makkelijk meeslepen door de spanning van het listen van een nieuw item, waardoor ze een categorie kiezen die ‘wel ongeveer goed’ lijkt, zonder zich er verder in te verdiepen.
Laat u niet verleiden tot de makkelijke optie ‘alle andere’, wanneer uw product niet helemaal op zijn plaats voelt in die categorie.
Er zijn twee soorten categorieën: open categorieën en categorieën die goedkeuring vereisen.
- In open categorieën staan items die geplaatst kunnen worden zonder goedkeuring van Amazon. Er zijn momenteel 20 van deze categorieën en sommige daarvan staan het alleen toe dat er nieuwe producten in worden geplaatst.
- De categorieën die goedkeuring nodig hebben kunnen door verkopers worden gebruikt met gebruik van het ‘Professional Selling Plan’. Er zijn slechts weinig van deze categorieën, zodat alleen verkopers die voldoen aan de product- en categorie vereisten van Amazon binnen deze categorieën kunnen verkopen.
Hier zijn een aantal snelle manieren om erachter te komen in welke categorie uw product zou moeten zitten:
- Doe een zoekopdracht op product - welke categorieën gebruiken uw concurrenten? Waaronder staan vergelijkbare items? Een relatief simpele product-zoekopdracht geeft u een goed idee welke categorie bij u past.
Als u bijvoorbeeld rozenwater verkoopt, dan heeft u gezien dat wanneer u dat invoert in de zoekbalk, het suggesties oplevert in de ‘Schoonheids’ of de ‘Gezondheid en Persoonlijke verzorging’-categorie.
- Gebruik keyword software: keyword softwaretools, zoals Jungle scout, richten zich erop u te helpen om meer te ontdekken over de concurrentie op Amazon.
Met deze tool worden de resultaten uitgesplitst in de categorieën waarin uw concurrentie hun producten geplaatst hebben.
- Gebruik “Search for your product's category”: dit zit in de product listing en geeft u redelijk goede suggestie betreffende de passende categorie.
Amazon Afbeeldingen en Categorieën
Het komt vaker wel dan niet voor dat bij een ‘fast-mover’ (items die aangekocht worden zonder dat er lang over wordt nagedacht) er slechts een klein aantal afbeeldingen bij staan.
Dus bijvoorbeeld, als u kijkt naar items in de categorie Kruidenierswaren, dan ziet u waarschijnlijk vaker items met 1-3 afbeeldingen dan producten met meer afbeeldingen.
Dit kokoswater bijvoorbeeld, heeft maar 3 afbeeldingen:
Waar deze koelkast 7 afbeeldingen heeft:
Voeg maar een paar afbeeldingen toe als de producten snel worden verkocht, met weinig tot geen overweging tijd. De klant kijkt waarschijnlijk niet verder dan de eerste afbeelding en kijkt zelfs niet verder dan 3 afbeeldingen.
In dit geval zou het deze producten ten goede komen om een bijzonder sterke hoofdafbeelding te hebben.
Normaal gesproken, als er weinig bedoeling is vanuit de klant om zich te committeren aan een product - bijvoorbeeld een item dat onderzoek behoeft, of wat veel kost - dan kijkt men naar meer afbeeldingen.
Conclusie
Het volledig optimaliseren van uw producten door het implementeren van eersteklas productinhoud, het correct categoriseren van uw product, het gebruik van de beste afbeeldingen, gebruiken van product management tools en zorgen dat uw prijs zo goed mogelijk concurreert: het lijkt een heleboel werk.
Onthoud dat Amazon 2016 domineerde als online retailer en dat het er niet op lijkt dat dat binnenkort gaat veranderen.
Wanneer u overweegt om de kwaliteit van uw Amazon-listings een boost te geven, dan vindt u waarschijnlijk ons eBook ‘Verdubbel uw Amazon-verkopen’ handig. Download het en leer hoe u de kwaliteit van uw feed en uw campagnes kunt verbeteren. Of vraag om met iemand uit ons team van specialisten te spreken.