Al jarenlang is Amazon een topspeler. Ze voeren een immense reeks producten, waarbij ze de klantrespons en -beleving prioriteit geven. Het is dan ook geen verrassing dat ze 27% groei zagen in 2016, waarmee ze de groei van eBay van 5% in 2016 overschaduwen.
Amazon verdubbelde het aantal verkochte items, en third-party verkopers zagen record verkopen. Verkopers die gebruik maken van Fulfillment by Amazon (FBA) groeiden met 70% in vergelijking met 2015.
Items op Amazon hebben in ieder geval een afbeelding nodig. De hoofdafbeelding, die ook wel ‘MAIN’-afbeelding wordt genoemd. Dit is de afbeelding die klanten zullen zien op de resultatenpagina en de eerste afbeelding die wordt getoond als ze het product zelf bekijken, zoals in het voorbeeld hieronder:
Deze afbeelding moet zowel effectief zijn als voldoen aan de vereisten die Amazon stelt aan haar afbeeldingen. De afbeelding zelf wordt niet meegenomen in de berekeningen voor de positie van uw product in de SERP. Maar: betere afbeeldingen leiden waarschijnlijk tot meer verkopen.
De belangrijkste zaken die u moet onthouden zijn dat uw afbeelding helder moet zijn, duidelijk en een goede representatie van uw item, en daarnaast binnen Amazons richtlijnen moet passen.
De afbeeldings vereisten van Amazon zien er als volgt uit:
Als verkoper is het relatief makkelijk om uw product toe te wijzen aan een categorie wanneer u een product toevoegt aan de listings van Amazon, en heeft het een duidelijk effect op uw rating. Het is essentieel dat uw product zich in de juiste categorie bevindt, zodat kopers het makkelijk kunnen vinden en de vertoningen gericht zijn aan het juiste publiek.
Dit lijkt simpel. Echter, een verkoper laat zich ook makkelijk meeslepen door de spanning van het listen van een nieuw item, waardoor ze een categorie kiezen die ‘wel ongeveer goed’ lijkt, zonder zich er verder in te verdiepen.
Laat u niet verleiden tot de makkelijke optie ‘alle andere’, wanneer uw product niet helemaal op zijn plaats voelt in die categorie.
Er zijn twee soorten categorieën: open categorieën en categorieën die goedkeuring vereisen.
Hier zijn een aantal snelle manieren om erachter te komen in welke categorie uw product zou moeten zitten:
Als u bijvoorbeeld rozenwater verkoopt, dan heeft u gezien dat wanneer u dat invoert in de zoekbalk, het suggesties oplevert in de ‘Schoonheids’ of de ‘Gezondheid en Persoonlijke verzorging’-categorie.
Met deze tool worden de resultaten uitgesplitst in de categorieën waarin uw concurrentie hun producten geplaatst hebben.
Het komt vaker wel dan niet voor dat bij een ‘fast-mover’ (items die aangekocht worden zonder dat er lang over wordt nagedacht) er slechts een klein aantal afbeeldingen bij staan.
Dus bijvoorbeeld, als u kijkt naar items in de categorie Kruidenierswaren, dan ziet u waarschijnlijk vaker items met 1-3 afbeeldingen dan producten met meer afbeeldingen.
Dit kokoswater bijvoorbeeld, heeft maar 3 afbeeldingen:
Waar deze koelkast 7 afbeeldingen heeft:
Voeg maar een paar afbeeldingen toe als de producten snel worden verkocht, met weinig tot geen overweging tijd. De klant kijkt waarschijnlijk niet verder dan de eerste afbeelding en kijkt zelfs niet verder dan 3 afbeeldingen.
In dit geval zou het deze producten ten goede komen om een bijzonder sterke hoofdafbeelding te hebben.
Normaal gesproken, als er weinig bedoeling is vanuit de klant om zich te committeren aan een product - bijvoorbeeld een item dat onderzoek behoeft, of wat veel kost - dan kijkt men naar meer afbeeldingen.
Het volledig optimaliseren van uw producten door het implementeren van eersteklas productinhoud, het correct categoriseren van uw product, het gebruik van de beste afbeeldingen, gebruiken van product management tools en zorgen dat uw prijs zo goed mogelijk concurreert: het lijkt een heleboel werk.
Onthoud dat Amazon 2016 domineerde als online retailer en dat het er niet op lijkt dat dat binnenkort gaat veranderen.
Wanneer u overweegt om de kwaliteit van uw Amazon-listings een boost te geven, dan vindt u waarschijnlijk ons eBook ‘Verdubbel uw Amazon-verkopen’ handig. Download het en leer hoe u de kwaliteit van uw feed en uw campagnes kunt verbeteren. Of vraag om met iemand uit ons team van specialisten te spreken.