Paweł Fijak
Hier lopen we samen met jou door de belangrijkste elementen van het Amazon ASIN Nummer. Je kunt op de links klikken om direct naar een specifieke stap te gaan:
Wat is een ASIN?
Wanneer maak je een nieuwe ASIN aan of gebruik je een bestaande ASIN?
Hoe vind je een ASIN?
Hoe maak je een nieuwe ASIN
Maak optimaal gebruik van jouw ASIN's
Conclusie
Download ons Amazon eBook voor meer informatie over:
- Hoe je jouw producten op de juiste manier kunt categoriseren
- Veelvoorkomende fouten en nadelen van Amazon oplossen
- Win de Amazon Buy Box
- Optimaliseer jouw productvermeldingen met productinhoud en beste afbeeldingen
Wat is een ASIN?
ASIN staat voor Amazon Standard Identification Number. Het is een tiencijferige alfanumerieke code die producten op Amazon beschrijft. Het is voor elk product uniek en wordt toegewezen wanneer je een nieuw product maakt in de Amazon catalogus.
Bijna elk product op Amazon heeft een ASIN, met uitzondering van boeken (ze gebruiken het ISBN of International Standard Book Number in plaats van een ASIN). Het is noodzakelijk om deze vorm van Amazon identificatie te krijgen voor jouw producten voordat je ze op Amazon kunt verkopen.
Ga terug naar het begin van de pagina of download de Amazon PDF Gids.
Wanneer maak je een nieuwe ASIN aan of gebruik je een bestaande ASIN?
Voor elk afzonderlijk product dat op Amazon wordt verkocht mag er slechts één ASIN en één productdetailpagina zijn. Dit maakt het voor klanten gemakkelijker om door Amazon's enorme catalogus te navigeren. Alle dubbele producten en hun ASIN's worden uiteindelijk samengevoegd.
Usecase: gebruik een bestaande ASIN
Voordat je een artikel op Amazon verkoopt moet je controleren of er al een ASIN bestaat voor dat product. Als er al wel een is kan je beginnen met de verkoop door een product aan te bieden onder die ASIN. Wanneer je dit doet deel je de ASIN met elke andere verkoper die hetzelfde product aanbiedt. Dit is over het algemeen het geval voor doorverkopers, detailhandelaren en producten met een brede distributie.
Usecase: Maak een nieuwe ASIN
Als een ASIN nog niet bestaat moet je eerst een nieuw product in de Amazon catalogus maken. Zodra je een nieuw product hebt gemaakt wijst Amazon het een unieke ASIN toe en kun je beginnen met verkopen. Dit is meestal het geval voor merkeigenaren, private labels en verkopers met exclusieve distributierechten.
Kortom, je hoeft alleen maar een nieuwe ASIN te maken als het product dat je wilt verkopen niet in de Amazon's catalogus staat.
Ga terug naar het begin van de pagina of download de Amazon PDF Gids.
Hoe vind je een ASIN?
Zoek een ASIN op Amazon
Je kunt een ASIN vinden met behulp van het zoekvak op de startpagina van Amazon of op de pagina 'Een Product Toevoegen' van jouw Amazon Seller account. Zoek op productnaam, model, UPC of EAN.
Klik in de zoekresultaten op de link naar de detailpagina van het product. Je vindt de ASIN in het midden van de productinformatie sectie.
De ASIN verschijnt ook in de URL van het product.
Deze methoden werken super voor een paar producten, maar zijn niet erg schaalbaar. Je hebt robustere tools nodig als je ASIN's in bulk wilt vinden.
Vind een ASIN met behulp van externe tools
Er zijn veel ASIN zoektools beschikbaar. Met deze oplossingen geef je de naam, het model, UPC of EAN van het product op en zoekt de tool de ASIN voor jou op. Je kunt productgegevens handmatig invoeren of een bestand uploaden. Met deze tools zijn individuele zoekopdrachten meestal gratis, terwijl voor bulkzoekopdrachten abonnementskosten in rekening worden gebracht.
Dit zijn een paar ASIN zoekoplossingen die beschikbaar zijn:
Zoek ASIN's in DataFeedWatch
Als je DataFeedWatch gebruikt en je onze Amazon integratie gebruikt dan kunt je gemakkelijk ASIN's voor jouw producten vinden en downloaden.
- Navigeer in DataFeedWatch naar de lijst met kanalen in jouw winkel
- Zoek een Amazon kanaal
- Open de Opties dropdown uiterst rechts en klik op Toon ASIN's
- Gebruik de knop Kolommen Aanpassen om het veld ASIN's aan de tabel toe te voegen
- Desgewenst kan je de resultaten downloaden in een CSV-bestand
Ga terug naar het begin van de pagina of download de Amazon PDF Gids.
Hoe maak je een nieuwe ASIN (diepgaand, hoofdgedeelte van artikel)
Wanneer de catalogus van Amazon jouw product niet bevat dan zal je het moeten toevoegen om een ASIN te krijgen. Dat kan op 3 manieren:
Via het admin panel van Amazon
De gemakkelijkste manier om producten toe te voegen aan Amazon is door gebruik te maken van de functie 'Een Product Toevoegen' in jouw Amazon Seller account. Via deze methode voeg je elk stuk productinformatie handmatig toe via het webgebaseerde admin panel van Amazon.
Dit is een geweldige manier om het producttoevoeging proces en de gegevensvereisten van Amazon te leren kennen. Helaas is het geen geschikte methode om een groot aantal producten toe te voegen.
Gebruik maken van Amazon inventaris sjablonen
Je kunt productgegevens uploaden met behulp van Amazon bestand sjablonen. Eerst moet je een categorie-specifiek bestand sjabloon downloaden van Amazon. Je kunt deze vinden in het gedeelte 'Een Product Toevoegen' via het upload onderdeel van jouw Amazon Seller account.
Zodra je het bestand sjabloon hebt ingevuld moet je het uploaden naar Amazon. Amazon verwerkt het bestand, maakt nieuwe producten aan en wijst ze ASIN's toe.
Deze methode is zeer geschikt om een groot aantal producten toe te voegen. De nadelen zijn echter dat je behoorlijk handig moet zijn met Excel bestanden en geen automatisering heeft.
Een feed oplossing gebruiken
Een geweldige manier om nieuwe producten op Amazon te maken is door middel van een geautomatiseerde feed. Feeds helpen verkopers om gemakkelijk en systematisch grote aantallen nieuwe producten aan te maken. Een feed haalt gegevens uit een bron zoals jouw eCommerce winkelwagen of backend systeem en stuurt deze naar Amazon.
Bovendien bieden veel feedoplossingen functies waarmee je jouw brongegevens kunt bewerken voordat ze naar Amazon worden verzonden. Dit is handig omdat jouw brongegevens mogelijk moeten worden aangepast om te voldoen aan de strikte gegevensvereisten van Amazon. Je kunt deze functies ook gebruiken voor het optimaliseren van velden voor SEO en conversie.
DataFeedWatch gebruiken
Onze Amazon-integratie heeft een krachtige op regels gebaseerde mapping engine waarmee je de productfeed op maat kunt maken voordat je deze naar Amazon stuurt. Met slimme controle over jouw gegevens kun je feedfouten verminderen en beter presterende vermeldingen maken.
Bovendien bevat onze integratie Ordermanagement, waarmee je bestellingen kunt synchroniseren tussen jouw winkelwagen en Amazon. Deze functionaliteiten helpen je jouw bedrijf te laten groeien door routinematige eCommerce workflows te automatiseren.
Neem contact op met ons verkoopteam en plan een demo voor meer informatie over onze Amazon integratie.
Upload Fouten
Bij het maken van nieuwe producten moet je voldoen aan Amazon's strikte ASIN aanmaakbeleid en productgegevens vereisten. Als je dat niet doet krijg je fouten en kunnen je nieuwe producten worden onderdrukt of zelfs helemaal niet worden gemaakt.
Als je het admin panel van Amazon gebruikt om producten te maken zie je gelijk veel fouten. Maar als je een inventaris bestand sjabloon of een externe oplossing gebruikt dan zie je pas fouten op het moment dat Amazon jouw bestand of feedupload heeft verwerkt.
Amazon communiceert problemen in jouw bestand of feed met foutcodes. Het kan moeilijk zijn om deze fouten te begrijpen en te analyseren. Om je te helpen, hebben we een artikel geschreven dat de meest voorkomende Amazon fouten uitlegt en dat bruikbare oplossingen biedt voor het oplossen van deze fouten.
Ga terug naar het begin van de pagina of download de Amazon PDF Gids.
Maak optimaal gebruik van jouw ASIN's
Now that you have your ASINs, let’s make the most of them. You can manage your ASINs in a way that helps you protect your brand, enhance description content, and concentrate traffic on the right ASINs.
Using ASINs to protect your brand
Brand Gating is een manier waarop Amazon namaakverkopen op hun platform vermindert en merken beschermt tegen ongeoorloofd gebruik. Het belemmert verkopers om ASIN's te gebruiken zonder toestemming van de merkeigenaar.
Om een gated merk op Amazon te verkopen moeten verkopers een vergoeding betalen (vaak $1000 of meer per merk). Bovendien moet de verkoper het bewijs leveren (zoals recente facturen of schriftelijke toestemming) dat hij toestemming heeft van het merk dat hij vertegenwoordigt.
Als je jouw merk wilt beschermen kun je jouw merk en ASIN's op de volgende manier laten beoordelen door Amazon voor gating.
- Schrijf je in bij het Amazon merkregister.
- Zodra jouw merk is ingeschreven in het programma, open je een supportcase en stuur je een lijst met ASIN's die je gated wilt hebben.
Het is belangrijk om te weten dat je jouw merk als merk moet registreren voordat je je kunt inschrijven in het Amazon merkregister.
Een ander voordeel van het inschrijven in het Amazon merkregister is dat jouw ASIN's toegang krijgen tot A+ content. Dit geeft u uitgebreidere beschrijvingsopties, waaronder een uniek merkverhaal, verbeterde afbeeldingen en tekstplaatsingen. Volgens Amazon kan het toevoegen van A+ content aan jouw productdetailpagina's leiden tot hogere conversiepercentages, meer verkeer en een hogere omzet bij effectief gebruik.
Als je meer wilt weten, hebben we een diepgaand artikel gemaakt over hoe je je merk op Amazon kunt beschermen.
ASIN's samenvoegen
Vroeg in het artikel hebben we aangegeven dat Amazon geen meerdere ASIN's toestaat voor afzonderlijke producten die op Amazon worden verkocht. In werkelijkheid creëren verkopers vaak per ongeluk of met opzet nieuwe ASIN's als er al een ASIN voor een product bestaat.
Het eindresultaat is dat het verkeer voor één product wordt verdeeld over meerdere productdetailpagina's. Ook kunnen kwaliteitsverschillen in de productdetailpagina's en beoordelingen klanten een verkeerde indruk geven van het product.
Om deze situatie te verhelpen hoef je alleen maar een supportcase te openen en een ASIN fusieverzoek in te dienen bij Amazon.
Ga terug naar het begin van de pagina of download de Amazon PDF Gids.
Conclusie
We hopen dat je na het lezen van dit artikel begrijpt wat een ASIN is, waarom ze zo belangrijk zijn en hoe je ze kunt krijgen.
We hebben verschillende manieren besproken waarop je een ASIN kunt maken. Sommige methoden werken voor individuele producten, terwijl andere methoden beter zijn voor verkopers met grote catalogi.
Daarnaast zijn er oplossingen met extra mogelijkheden waarmee je jouw productgegevens kunt bewerken voordat ze naar Amazon worden geüpload. Deze functies zijn handig om ervoor te zorgen dat productgegevens voldoen aan de strikte eisen van Amazon en om velden voor SEO en conversie te optimaliseren.
We hebben ook besproken hoe je jouw ASIN's kunt beschermen tegen ongeautoriseerde verkopers en hoe je toegang krijgt tot rijkere productbeschrijvingen. Tot slot hebben we besproken hoe u ongewenste dubbele ASIN's kunt samenvoegen door middel van samenvoeging.
Ga terug naar het begin van de pagina