Als de grootste marktplaats ter wereld, voert Amazon vaak wijzigingen door, om bovenaan te blijven staan in een snel veranderende omgeving. Er worden aanpassingen gemaakt om te zorgen dat het platform nog steeds geschikt is voor kopers en verkopers.
Dus wat zijn de grootste aanpassingen en updates van Amazon geweest tijdens Q2? En waarom heeft de eCommerce gigant deze keuzes gemaakt?
Vanaf 30 juni is Amazon begonnen met het standaardiseren van maten voor kledingitems. Het doel is om consistente maten aan klanten te presenteren, zodat ze een beter idee krijgen van welke maat ze nodig hebben en producten makkelijk kunnen vergelijken. Voor jurken, sweaters (truien) of jassen, was was dit vanaf 31 juli optioneel. Maar sinds 31 augustus is het verplicht. Amazon heeft aangegeven dat ze later in 2020 met verdere standaardisering zullen komen voor andere kledingitems.
Amazon heeft besloten om de betaaloverzicht widget te verwijderen uit Seller Central. Het is niet helemaal duidelijk of de marktplaats dit bedoeld heeft als een permanente of tijdelijke wijziging. Maar Amazon heeft wel aangegeven dat hun doel is om de pagina te verbeteren.
De totale betalingsbalans van alle accounts per land zal nu zichtbaar zijn in de KPI (key performance indicator) balk bovenaan de pagina. Je kunt deze als volgt bekijken:
Tijdens dit kwartaal heeft Amazon een nieuw dashboard voor betalingen geïntroduceerd. Het dashboard geeft verkopers ‘in een oogopslag’ inzicht in hun financiën, om de financiële ervaring makkelijker te maken voor verkopers. Door deze verandering zijn alle financiële aspecten van een verkopersaccount nu zichtbaar op dezelfde pagina.
Om toegang te krijgen tot het dashboard voor betalingen, selecteer je ‘betalingen’ in de rapporten tab.
Het dashboard voor betalingen laat bovenaan de pagina je de totale balans en het beschikbare vermogen zien. Door het accounttype en periode van betaling te selecteren, kun je je totale balans zien. De totale balans bestaat uit verschillende elementen, waaronder sales, retourbetalingen en kosten.
Terug naar boven of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie
De onderbreking van het opschorten van accounts voor orderprestaties werd verlengd van Q1 tot Q2, en eindigde op 31 mei. Hieronder vielen late verzending, annuleringen en andere problemen met bestellingen. Volgens Amazon was deze beslissing genomen door de grote hoeveelheid verkopers die aangaven problemen te hebben met hun toeleveringsketen. Sinds 1 juni werkt Amazon weer met de normale normen voor orderprestaties.
Om je orderprestaties vanaf 1 juni beter te kunnen beheren, raadt Amazon het volgende aan:
Amazon heeft verkopers die standaard bestellingen niet kunnen vervullen actief aangemoedigd om hun accounts op vakantiemodus te zetten. Het platform heeft aangegeven dat verkopers die dit doen geen extra sancties zullen krijgen als ze langer dan verwacht gebruik maken van vakantiemodus. Als een verkoper besluit om weer te gaan verkopen, hebben ze nog steeds dezelfde voorraad capaciteit en beoordelingen als eerst.
Tegen het einde van Q1 is Amazon begonnen met het kwijtschelden van vergoedingen van inventarisopslag, voor producten in opslag in de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Polen en de Tsjechische Republiek, voor 2 weken. Als er verkopers in deze landen zijn die hier nog geen gebruik van hebben gemaakt, zullen hun vergoedingen voor inventarisopslag nu/na inschrijving automatisch kwijtgescholden worden.
Amazon heeft de opslagvergoedingen voor de lange termijn in deze landen ook kwijtgescholden, vanaf 15 april.
Amazon heeft ook een onderbreking aangekondigd in het terugbetalen van leningen voor verkopers in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Deze onderbreking is vanaf 30 april van kracht.
Terug naar boven of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie
Amazon is waakzaam gebleven op problemen met toeleveringsketerens door COVID-19 tijdens Q2, en heeft veel tijdelijke maatregelen die in Q1 zijn ingevoerd verlengd, met het oog op het ondersteunen van kleine bedrijven.
Amazon is kleine bedrijven blijven steunen, maar heeft zich ook gericht op het maken van kleine aanpassingen. Deze wijzigingen zijn geïmplementeerd in de hoop het platform gebruiksvriendelijker te maken, voor kopers en voor verkopers. Tweaks zoals de standaardisering van kledingmaten en een overzichtelijk dashboard dragen hieraan bij.
Nu er weer relatieve normaliteit is voor eCommerce bedrijf, zal Amazon in Q3 wellicht overwegen om grotere veranderingen aan te brengen.
Terug naar boven of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie
Zoals de meeste marktplaatsen in het eerste kwartaal lijkt het belangrijkste doel van Amazon te zijn om zo goed mogelijk te overleven tijdens COVID-19. Het doel is om dit te doen door kleinschalige verkopers te ondersteunen en door beperkingen te versoepelen.
IPI is Amazon’s manier om de behendigheid van een verkoper om zijn voorraad efficiënt te beheren te meten. Verkopers krijgen een score tussen 1-1000. Als gevolg van de uitbraak van het Coronavirus heeft Amazon zijn IPI (Inventory performance index) drempel voor opslaglimieten verhoogd tot 400.
Voorheen was de drempelwaarde 350. Wanneer verkopers lager scoren dan 350 dan wordt de opslagcapaciteit door Amazon beperkt. De verhoging van de score kan ertoe leiden dat meer verkopers een beperkte opslagcapaciteit hebben.
Amazon heeft deze beleidswijziging ingevoerd om het verkoopplatform zo eerlijk mogelijk te houden. Met de plotselinge toestroom en opkomst van mensen die online kopen, is de verandering doorgevoerd met als doel het evenwicht te bewaren.
Als je de drempel wilt verhogen zodat je een onbeperkte opslag behoudt, kan je het beste je gegevens bijhouden. Zorg ervoor dat je voldoende voorraad hebt, maar niet te veel, en zorg voor een goed rendement.
Om ervoor te zorgen dat Amazon zijn capaciteit om essentiële huishoudelijke en medische benodigdheden te leveren kan maximaliseren, zijn verhuisoperaties (het verwijderen van items uit de inventaris van een verkoper) tijdelijk stopgezet. Als gevolg hiervan zijn voor de volgende landen de kosten voor de opslag van goederen voor de lange termijn voor 15 april kwijtgescholden:
Verenigde Staten
Verenigd Koninkrijk
Duitsland
Frankrijk
Italië
Spanje
Polen
Tsjechië
Amazon heeft ook zijn retour venster verlengd, zij het tijdelijk. Dit is alleen voor bestellingen die op Amazon.com zijn geplaatst en geldt niet voor alle producten. Controleer daarom het beleid van Amazon.
De meeste artikelen die tussen 1 maart 2020 en 30 april 2020 bij Amazon of onze verkooppartners zijn besteld, kunnen tot 31 mei worden geretourneerd.
Voor artikelen die na 30 april 2020 zijn gekocht, geldt het normale retour venster, dat meestal 30 dagen is vanaf de datum van ontvangst van de artikelen.
De videometriek is nu te zien in je videomanagement en dit betekent een grote kans voor adverteerders.
Het opzetten van je Amazon Video Ads vereist het werken met een Amazon Advertising expert. Als je al een accountbeheerder hebt bij Amazon, kun je direct met hen contact opnemen.
Je kunt nu zien hoe video's die via Inventory (Upload & Manage Videos sectie) worden geüpload en je betrokkenheid bij de kijkers beïnvloeden. Het is essentieel om views en engagement gegevens te analyseren en content te creëren die de verkoop kan stimuleren.
Video's kunnen productdetails, recensies klanten, merkinformatie en meer bevatten. Amazon raadt aan om je video ongeveer 15 seconden lang te maken voor een maximale impact en om video te combineren met andere soorten advertenties. Voor betere resultaten kunnen retailers videoadvertenties combineren met display-advertenties op locatie, gesponsorde advertenties, enz.
Als gevolg van de problemen die het Coronavirus heeft veroorzaakt bij veel bedrijven, heeft Amazon zijn regels voor het te laat of niet verzenden van bestellingen versoepelt.
Dit betekent dat bedrijven die veel bestellingen moeten annuleren of te laat verzenden niet worden gestraft. Deze veranderingen zijn actief vanaf 20 maart.
Amazon is gestopt met het accepteren van de meeste inkomende zendingen van verkopers, zodat het zich kan richten op het voldoen aan de explosieve vraag naar goederen, zoals medische benodigdheden en huishoudelijke artikelen. Daarnaast heeft Amazon vanaf 15 maart ook de account opschortingen voor hoge orderdefecten gepauzeerd.
Terug naar boven of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie
Met zijn Q1-updates ligt de focus van eBay vooral op het verminderen van de impact van het Coronavirus. Met welwillendheid voor kopers, en zelf een beetje voor verkopers. Verkopers kunnen vaststellen dat sommige beperkingen zijn aangescherpt om ervoor te zorgen dat problemen snel worden opgelost.
Deze wijzigingen mogen echter geen invloed hebben op verkopers die verantwoordelijk zijn voor hun verkoop. In tegenstelling tot Amazon, heeft eBay ook enkele wijzigingen aangebracht die niet aan het coronavirus gerelateerd zijn. Veel van deze wijzigingen zijn bedoeld om de interface vriendelijker te maken voor verkopers en tegelijkertijd de gegevens toegankelijker te maken.
eBay heeft dit voorjaar een aantal wijzigingen doorgevoerd. Dit zijn enkele van de belangrijkste:
Er zijn 4 nieuwe categorieën geïntroduceerd zodat kopers met meer gemak artikelen kunnen vinden. Dit zijn Business & Industrial, Horloges, Home & Garden en Sporting Goods.
Deze categorieën zullen vanaf begin mei worden geïntroduceerd en zullen beschikbaar zijn vanuit de gebruikelijke drop-down categoriebox (die wordt gebruikt bij het vermelden van een product dat te koop is).
Verkopers die eerder artikelen onder verschillende, bredere categorieën hebben verkocht, kunnen ervoor kiezen om de categorieën te wijzigen, of niet. Als je de categorie in DataFeedWatch wilt wijzigen, kan je dat doen onder het tabblad categorieën.
60% van de Amerikaanse digitale shoppers zei dat ze gemiddeld drie of vier afbeeldingen moesten zien bij het online winkelen, terwijl 83% van de ondervraagde Amerikaanse smartphonegebruikers de productafbeeldingen en foto's "zeer" en "extreem" invloedrijk vond.
Het verwijderen van de achtergrond is een geweldige kans voor verkopers om hun producten te laten zien als het middelpunt van de advertentie. De verandering benadrukt de poging van eBay om het probleem van de slechte kwaliteit van de foto's die worden geüpload op te lossen, waardoor potentiële kopers vaak worden afgeschrikt. Het optimaliseren van foto's op eBay zal nu een gelijkaardige look krijgen net als bij Google Shopping.
Achtergronden van je foto's worden nu direct in het wit gezet. Voorafgaand aan de toevoeging van deze functie waren de achtergronden inconsistent. De verkoper moest zelf de tijd nemen om de achtergrond te verwijderen voor het beste resultaat. De achtergrondverandering gebeurt automatisch voor elke foto en is niet optioneel meer.
Terapeak is een exclusieve eBay-tool die vraag-, aanbod- en prijsgegevens verzamelt en gebruikt om inzicht voor verkopers te verschaffen. Met Terapeak kan je patronen in gegevens herkennen en zien wat concurrenten doen. Het is een geweldige manier om je eigen listing te verbeteren.
De functies van Terapeak zijn te vinden onder het onderzoekstabblad in de verkopershub. De functies zijn beschikbaar voor alle gebruikers op een basispakket of meer.
eBay's nieuwste Terapeak functies die het mogelijk maken:
Vanaf maart zullen andere nieuwe Terapeak functies een type ahead component, data visualisaties en een listing rapport voor alle actieve lijsten bevatten.
De "Aanbieding aan kopers" is bedoeld voor interactie met kopers die interesse tonen maar hun transacties nog niet hebben afgerond. Je kunt nu je producten aan 'watchers' aanbieden tegen een gereduceerde prijs en zelfs met hen onderhandelen.
Volgens eBay veranderen ongeveer 30% meer 'watchers' in kopers wanneer ze een aanbieding van een verkoper ontvangen.
Voorheen kon je maar 10 kopers tegelijk bereiken met een aanbieding. Dit is nu geüpgraded naar 40 kopers.
Om het onderhandelingsproces met geïnteresseerden op gang te brengen, stuur je de watchers gewoon een tegenbod. Het maximum aantal onderhandelingen per potentiële koper is 5.
Terug naar boven of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie
Door de constant veranderende situatie in het eerste kwartaal ligt de focus voornamelijk op het versoepelen van regels en het oplossen van levering obstakels en supply chain problemen. Terwijl het helpen van kleine bedrijven met hun eigen leverings- en leveringsproblemen ook een noodzaak is geworden. Marktplaatsen zullen hun processen tot ver in het tweede kwartaal moeten blijven aanpassen aan deze veranderingen.