Er zijn meer dan 2,5 miljoen actieve verkopers op Amazon en dat aantal groeit met meer dan 3.000 nieuwe verkopers per dag.
Elk van die Amazon verkopers moet een keuze maken als het gaat om het uitvoeren van bestellingen: Amazon betalen om het te doen, of het proces op eigen houtje beheren.
Als verkoper kan Amazon namens jou bestellingen verzenden via het Fulfillment by Amazon (FBA) programma of je kunt het volledige eigendom van de verzending zelf op je nemen via het Fulfillment by Merchant (FBA) programma.
Volgens een onderzoek van Jungle Scout maakt een grote meerderheid van Amazon verkopers gebruik van FBA in hun uitvoeringsstrategie en een derde maakt gebruik van Amazon FBM. Sommige verkopers vertrouwen op beide methoden om orders te verzenden, terwijl andere slechts op één methode vertrouwen.
Het kan moeilijk zijn om te beslissen welke methode je moet kiezen als je de voor- en nadelen van de programma's niet begrijpt. In dit artikel zullen we ons best doen om FBA en FBM uit te leggen en te ontrafelen, zodat je de uitvoeringsoptie kunt kiezen die het beste is voor jouw bedrijf.
FBA staat voor Fulfilled by Amazon. Het is Amazon's opslag- en uitvoeringsservice die Amazon verkopers bedient voor bestellingen die afkomstig zijn van de Amazon marktplaats.
Verkopers sturen voorraad naar een Amazon magazijn en wanneer er een bestelling wordt geplaatst voor hun artikel op Amazon, wordt de bestelling automatisch uitgevoerd door Amazon. Amazon zal ook de klantenservice en de retouren met betrekking tot die bestelling dekken.
Wanneer je gebruik maakt van FBA, rekent Amazon een uitvoeringstarief en een maandelijkse voorraadopslag vergoeding. Het uitvoeringstarief dekt de kosten voor het verzamelen, verpakken, verzenden en het verlenen van klantenservice. De maandelijkse kosten voor de opslag van de inventaris dekken de kosten voor de opslag van artikelen in de uitvoeringscentra van Amazon.
Deze kosten komen bovenop de eventuele verwijzingskosten (de commissie van Amazon voor de verkoop op zijn markt).
Prime Verzending
Artikelen die via FBA worden afgehandeld, komen in aanmerking voor Prime verzending. Dit betekent dat klanten met een Amazon Prime abonnement je artikel kunnen ontvangen met een 2-daagse verzending zonder extra kosten (in sommige gebieden zelfs 1-daagse verzending). Dit verhoogt het verkooppotentieel van je artikelen, omdat Prime abonnees graag willen profiteren van snelle levertijden.
Om de gelegenheid in perspectief te plaatsen, zijn er alleen al in de VS meer dan 110 miljoen Prime abonnees. Ze hebben veel meer kans om een artikel te kopen dat de Prime badge heeft dan een artikel met standaard verzending.
Voorbeelden van Prime logo's die aangeven dat een artikel in aanmerking komt voor Prime verzending
De Buy Box winnen
Wanneer je concurreert met andere verkopers die hetzelfde artikel op Amazon aanbieden, is het essentieel om je aanbod in de Buy Box te krijgen.
De Buy Box is waar de "In winkelwagen" en "Nu kopen" knoppen zich bevinden op een productpagina. Op elk gewenst moment wordt een verkoop via de Buy Box toegekend aan slechts één verkoper. 85% van alle verkopen worden toegekend via de Buy Box.
Fulfillment, oftewel de uitvoering, is een van de belangrijkste variabelen die Amazon in overweging neemt bij de beslissing welke verkoper de Buy Box wint. In principe geldt dat hoe sneller, goedkoper, handiger en betrouwbaarder je verzending en levering voor de klant is - hoe beter.
Amazon beschouwt FBA als een perfecte maatstaf voor deze variabelen. Dit betekent dat het gebruik van FBA je kansen op het winnen van de Buy Box sterk kan verhogen wanneer je concurreert met FBM-verkopers.
Als je meer wilt weten over strategieën om de Buy Box te winnen, zie dan ons diepgaand artikel over dit onderwerp hier.
Focus op Verkoop, Niet op Uitvoering
Huren, trainen, inventaris bijhouden, onderhandelen over transporttarieven, kopen van verzendmateriaal, op tijd verzenden, de juiste artikelen verzenden... als het gaat om het beheer van je eigen uitvoering, is de lijst van verantwoordelijkheden lang.
Het beheren van een goed geoliede verzend- en opslagoperatie is moeilijk. Amazon heeft al een hypermoderne fulfillment-infrastructuur opgezet om je bestellingen op tijd te verwerken en te verzenden. Bovendien stelt het FBA-programma verkopers in staat om eenvoudig te schalen, omdat ze geen personeel of magazijncapaciteit hoeven toe te voegen als het bestelvolume verandert.
Veel verkopers van Amazon geven er de voorkeur aan zich te richten op bevoorrading, het ontwikkelen van geweldige producten, marketing en verkoop. Ze laten Amazon graag de dagelijkse uitvoering voor hun rekening nemen.
Amazon SEO (Search Engine Optimisation, Zoekmachine Optimalisatie)
Amazon houdt zijn mondje dicht over hoe hun A9-zoek-algoritme precies werkt.
Hoewel Amazon dit niet publiekelijk zal zeggen, is men het er wel over eens dat FBA een belangrijke factor is die in het zoekalgoritme meespeelt. Bij het zoeken hebben FBA-aanbiedingen waarschijnlijk een voordeel ten opzichte van FBM-aanbiedingen, terwijl al het andere gelijk is.
Klantenservice
Zoals we al zeiden, wanneer je FBA gebruikt, dekt Amazon alle klantenservice en de verwerking van retouren voor die bestelling.
Terwijl je kansen mist om direct met je klanten te spreken, vergemakkelijkt het wel de ondersteuning van de overhead waar online handelaren mee te maken hebben.
Multi-Channel Fulfillment (MCF):
Het MCF-programma is een extra bonus voor multichannel handelaren. MCF werkt op dezelfde manier als FBA, behalve dat Amazon bestellingen van elk verkoopkanaal zal uitvoeren, niet alleen van de Amazon marktplaats.
Je kan gebruik maken van Amazon's fulfillment centra om bestellingen te verzenden vanaf je eigen website of een andere marktplaats. Inventarisatie in de fulfillmentcentra van Amazon kan zowel Amazon-klanten als je klanten op andere kanalen van dienst zijn.
Maar wees bereid te betalen. De tarieven voor MCF zijn hoger dan die voor FBA.
MCF kan ook worden gebruikt als een op zichzelf staande dienst, voor die handelaren die niet willen deelnemen aan de Amazon-marktplaats.
Nadelen van FBA
Kosten
Dit kan een voordeel of een nadeel zijn, afhankelijk van het soort artikelen dat je verkoopt en van de competentie in fulfillment van je bedrijf.
Kleine, lichte en snel verkopende artikelen zijn kosteneffectiever in het FBA-programma dan zware, omvangrijke en langzaam bewegende artikelen. Bovendien zijn de opslagkosten seizoensgebonden en stijgen ze tussen oktober en december.
Vergoedingen voor niet-kleding- en kledingartikelen in standaardformaat
Maandelijkse opslagkosten voor de inventaris
Bovendien, terwijl Amazon zeer efficiënt is in opslag en fulfillment operaties, zijn er veel handelaren die daar ook zeer goed in zijn.
Handelaren met een hoog niveau van expertise in de logistiek kunnen het misschien goedkoper doen dan Amazon. Voor deze handelaren moeten de voordelen van FBA worden afgewogen tegen de extra kosten die het gebruik van FBA met zich meebrengt.
Als je al een Amazon Seller Central account heeft, kun je de gratis FBA Omzet Calculator van Amazon gebruiken om FBA te vergelijken met je eigen fulfillment kosten.
Verlies van Controle
Met FBA kun je niet naar het magazijn lopen en je eigen producten inspecteren. En het is zeer onwaarschijnlijk dat Amazon je naar hun faciliteiten laat gaan voor je eigen inspectie. Je moet erop vertrouwen dat Amazon je inventaris niet zal breken of verknoeien.
Als je FBA gebruikt, wees dan bereid om de dingen op Amazon's manier te doen. Als je een verkoper bent die erg hands-on wil zijn met zijn eigen inventaris en het fulfillment proces, dan is FBA misschien niet iets voor jou.
Verpakkings- en Labelingseisen
Amazon heeft strenge eisen aan de verpakking en de etikettering van de inventaris, voordat ze de artikelen in hun magazijnen accepteren.
Als je je inventaris niet goed voorbereid om aan deze eisen te voldoen, riskeer je dat Amazon een inkomende zending weigert. Dan besteed je tijd en geld aan het ophalen en opnieuw voorbereiden van je inventaris.
Er is een hele industrie voor FBA inspectie- en voorbereidingsdiensten die fungeren als tussenpersoon tussen Amazon en je leverancier. De tijd en kosten van het voorbereiden van je artikelen voor FBA moet worden overwogen bij de evaluatie van het programma.
Terugkeren naar de bovenkant van de pagina
FBM staat voor Fulfilled by Merchant (voorheen MFN of het Merchant Fulfilled Network). Met deze methode neemt de verkoper de volledige verantwoordelijkheid op zich voor de opslag van de voorraad en de uitvoering van de bestellingen.
Met FBM kun je zelf artikelen opslaan en verzenden, of de afhandeling uitbesteden aan een derde partij (die niet Amazon is). Hoe dan ook, de verkoper is verantwoordelijk voor het voldoen aan de serviceniveaus van Amazon met betrekking tot verzending en bestellingen. Daarnaast moet de verkoper zorgen voor de klantenservice en de verwerking van retouren voor FBM-bestellingen.
Seller Fulfilled Prime (SFP)
Het SFP-programma is een variant van FBM die het mogelijk maakt voor verkopers om deel te nemen aan Prime verzending, zonder gebruik te maken van FBA.
Om het Prime logo op jouw aanbiedingen te tonen, moet je je vastleggen op het uitvoeren van bestellingen met een 2-daagse levering zonder extra kosten voor de abonnees van Prime. De prestatienormen voor verkopers zijn hoger dan FBA en alleen verkopers die goed presteren komen in aanmerking voor het
programma.
Verkopers moeten een proefperiode van 5 tot 90 dagen doorlopen om te bewijzen dat ze de hieronder beschreven prestatienormen kunnen handhaven.
SFP-vereisten:
Seller Fulfilled Prime biedt een aantal van dezelfde voordelen als FBA, zoals een verhoogd verkooppotentieel van Prime abonnees en voordelen ten opzichte van standaard FBM in de Buy Box.
Voordelen van FBM
Meer controle over inventaris en fulfillment
FBA geeft je controle over je eigen voorraad- en fulfillmentprocessen.
Handelaren hebben bijvoorbeeld meer flexibiliteit als het gaat om het aanvullen van schema's en het inspecteren van hun voorraad. Ook was Amazon bekend om de FBA-processen en het beleid te veranderen, wat storend kan zijn voor verkopers.
Voor andere handelaren is het bezit van de gehele klantervaring belangrijk. Het gebruik van merkverpakkingen en het plaatsen van marketinginzetstukken in verpakkingen is alleen mogelijk met FBM.
Minder Amazon vergoedingen
Bedrijven voor wie logistiek een kerncompetentie is, kunnen hun marges verhogen door gebruik te maken van FBM als hun fulfillmentkosten lager zijn dan de tarieven van FBA.
Er zijn ook een aantal vergoedingen die we nog niet hebben genoemd, zoals 'retourverwerkingskosten' die van toepassing zijn op sommige categorieën, 'langetermijnopslagvergoedingen' voor voorraad die langer dan zes maanden onverkocht blijft, en de 'voorraadverwijderingsvergoeding' voor het verwijderen van de voorraad uit de magazijnen van Amazon.
Nadelen van FBM
Minder Buy Box kracht
Aangezien alle andere factoren gelijk zijn, zullen de FBA-aanbiedingen de standaard FBM-aanbiedingen voor de Buy Box verslaan.
FBM-verkopers kunnen hun kansen op het winnen van de Buy Box verbeteren door Seller Fulfilled Prime aan te bieden. Merk op dat FBA nog steeds een lichte voorsprong heeft op SFP als het gaat om de Buy Box, maar SFP is veel beter dan standaard FBM.
Als de Buy Box-competitie voor jouw producten hyperconcurrerend is, dan is FBA misschien wel de betere route.
Geen SEO extra’s
FBA biedt een lichte verbetering van zoekopdrachten in vergelijking met FBM-aanbiedingen. FBA is geen wondermiddel dat de trefwoordrangschikking en SEO-inspanningen overbodig maakt, maar het helpt wel.
Klantenservice en routerverantwoordelijkheden
Met FBM zorgt de handelaar voor de klantenservice en de retourzendingen, wat tijd kost. Maar dit is niet altijd slecht.
FBM-verkopers kunnen een beter inzicht krijgen in de behoeften en pijnpunten van klanten als ze direct met hen in contact komen. Dit kan leiden tot waardevolle inzichten en ideeën voor hun bedrijf.
Terugkeren naar de bovenkant van de pagina
Kortom, er zijn duidelijke voordelen voor beide programma's.
FBA biedt voordelen voor SEO en de Buy Box, terwijl de artikelen automatisch in aanmerking komen voor Prime. Handelaren, met name verkopers van exclusief Amazon, kunnen de voorkeur geven aan een hands-off benadering van de fulfillment en klantenservice die hen in staat stelt om zich te concentreren op de verkoop. Tegen een extra vergoeding zal Amazon bestellingen van andere verkoopkanalen via het MCF-programma uitvoeren.
Met FBA zijn de extra's geweldig, maar er zijn veel kosten aan verbonden.
FBA versus FBM vergelijkingstabel
FBM geeft handelaren meer controle en voorspelbaarheid over hun voorraad- en fulfillment-activiteiten. Verkopers met expertise op het gebied van logistiek en efficiënte bedrijfsvoering kunnen hun totale marges verbeteren. Verkopers hebben ook meer controle over de klantervaring als het gaat om klantenservice. SFP laat verkopers deelnemen aan Prime, wat het verkooppotentieel van hun artikelen verhoogt.
Terwijl FBM-verkopers wat SEO en Buy Box extra's die meekomen met FBA verliezen, geeft het meer controle aan handelaren die bereid zijn om de toegevoegde verantwoordelijkheid op zich te nemen.
Terugkeren naar de bovenkant van de pagina