Paweł Fijak
Wat komt er dus kijken bij geoptimaliseerde vermeldingen die voldoen aan alle Amazon's regels? Met zoveel factoren waar je geen controle over hebt, is het belangrijk om al het mogelijke te doen om je productvermeldingen te doen opvallen. Je productvermeldingen optimaliseren heeft vele voordelen, zoals het verhogen van je CTR (click through rate, of doorklikpercentage), zichtbaarheid bij zoeken, en CR (conversieratio).
Er zijn een aantal elementen die je kunt perfectioneren, en hier geven we je de tools om dit te bereiken. In dit artikel willen we dieper ingaan op zaken zoals titels, afbeeldingen, recensies van klanten en meer. We gaan het ook over andere aspecten van je vermeldingen hebben, zoals hen te laten werken met Amazon's SEO (search engine optimization) en hoe je voorraad het best te beheren. Aan de slag!
TInhoudstabel
Creëer Amazon producttitels die converteren
Laat je afbeeldingen voor zich spreken
Productomschrijvingen en de opsommingssectie
Word Amazon SEO-vriendelijk
Productinformatie
ASIN's en Amazon-productcategorieën
Recensies van klanten
Voorraad
Besluit
Creëer Amazon producttitels die converteren
De titels van je vermeldingen hebben twee primaire doelstellingen: ze helpen mensen je producten vinden, en moedigen hen aan om erop te klikken voor meer informatie. Het zijn een van de eerste zaken waar je klanten naar kijken terwijl ze door Amazon bladeren, en een van de belangrijkste dingen om juist te doen. Een goede producttitel helpt niet enkel je merk, maar verbetert ook je verkopen door klanten je product te helpen vinden met relevante zoekopdrachten.
Wanneer je een titel schrijft, zijn er Amazon-richtlijnen waar je rekening mee moet houden, evenals optimalisatiestrategieën. Laat ons beginnen bij de richtlijnen.
Amazon’s richtlijnen voor titels
De lengte van de titel is het belangrijkst - deze kan niet langer zijn dan 200 tekens. Amazon vermeldt expliciet dat elk product met langere titels onderdrukt worden in de zoekresultaten. Dit is om zoekwoordvulling te voorkomen waarbij mensen kunstmatig lange titels creëren in een poging in meer zoekresultaten te verschijnen. Het is ook belangrijk om Amazon's doelen te begrijpen - ze willen dat je titel "de klant helpt het product te begrijpen".
Er zijn enkele aanvullende richtlijnen waar je rekening mee moet houden:
- Plaats een hoofdletter in het begin van elk woord, maar niet alle letters in een woord. De uitzonderingen hierbij zijn woorden zoals "en", "voor", "de", "een", en "in". Deze woorden moeten allemaal in kleine letters geschreven worden.
- Gebruik cijfers, en geen woorden (bijv. 5 i.p.v. vijf).
- Als het product een pakket is, vermeld dan hoeveel artikelen er in het pakket zitten.
- Spel woorden met betrekking tot afmetingen volledig, zoals "inch" in plaats van ze af te korten.
- Vermeld de grootte en kleur als dit relevant is en/of het product in meerdere maten of kleuren geleverd wordt
Zorg ervoor dat je de volgende zaken niet vermeldt:
- Speciale tekens ("!", "?" enz.). Dit omvat ook "&". Je moet dit spellen in kleine letters (bijv. "en").
- Prijs
- Hoeveelheid (tenzij het relevant is, zoals een set sokken)
- Informatie over jou
- Promotionele zinnen ("uitverkoop", "aanbieding", "gratis verzending", enz.)
- Subjectieve commentaar (bijv. "bestseller")
Hoe je titels optimaliseren
Je moet een aantal elementen in je titels opnemen om ze voor Amazon te optimaliseren, gewoonlijk in deze volgorde:
- Merknaam - in de meeste gevallen moet dit het eerste deel van je titel zijn.
- Zoekwoorden - zoekwoorden zijn van cruciaal belang, aangezien ze beschrijven wat je product doet, en ook context biedt aan de zoekopdracht van de gebruiker.
- Modelnummers en andere omschrijvende elementen (kleur, hoeveelheid, of variaties in grootte) - dit helpt klanten producten vergelijken
Door een tool van derden te gebruiken, zoals DataFeedWatch, kan je de informatie die je al in je productfeed hebt, herschikken in de nodige volgorde.
Hoe zien goede titels eruit?
Laat ons beginnen met een voorbeeld van een producttitel die te veel probeert te doen:
Ben je ook moe van deze gewoon te proberen lezen? Terwijl deze titel termen bevat zoals ‘Silicone Kitchen Utensils’ om vanuit een zichtbaar standpunt te helpen, kan er wat optimalisatie aan te pas komen.
Hier is een voorbeeld van een betere titel voor een gelijkaardig product:
Dit product heeft een beknopte producttitel met alle nodige gegevens erin om in relevante zoekopdrachten te verschijnen. Ze slaagden erin uit te drukken dat vele tools inbegrepen worden door gewoon het woord 'set' te gebruiken in plaats van elke aparte tool te vermelden.
De aanbevolen lengte voor een producttitel is minder dan 80 tekens, ook al laat Amazon tot 200 toe. Volgens Amazon maken titels met minder dan 80 tekens het makkelijker voor klanten om je artikel te vinden - en uiteindelijk te kopen. Verkopers met ondermaatse producttitels kunnen merken dat hun titels onderdrukt worden (of verborgen). Amazon verstrekt ook aanbevelingen voor de structuur van titels, opgedeeld per categorie.
Laat ons even naar kleding kijken. Als je kledij verkoopt, merk je op dat het de strengste aanbevelingen qua formaat bevat:
- Hoofdproducttitel kleding: Merk + afdeling en/of maat + productnaam
Voorbeeld: Nike, Loopschoenen Mannen, Rosherun. - Onderproducttitel: Merk + afdeling en/of maat + productnaam + maat + kleur
Voorbeeld: Nike, Loopschoenen Mannen, Rosherun, 9 M UK, Grijs
Je merk eerst plaatsen in je producttitels, helpt bij de merkontwikkeling onder winkelaars.
Laat je afbeeldingen voor zich spreken
Van zodra de koper op de productpagina belandt, doen de afbeeldingen het grootste deel van het verkopen. Maar net zoals de andere elementen, heeft Amazon enkele richtlijnen die je moet volgen.
Amazon afbeeldingsvereisten
Sommige punten om rekening mee te houden wanneer je afbeeldingen selecteert om bij je Amazon-vermeldingen te plaatsen, zijn de volgende:
- Gebruik een puur witte achtergrond.
- Toon het volledige product, maar toon enkel wat er inbegrepen is in de productvermelding.
- Het product moet minstens 80 procent van de afbeelding innemen.
- Zorg ervoor dat de afbeelding minstens 1.000 DPI (dots per inch) heeft. Dit behoudt een goede resolutie wanneer de klant inzoomt.
Er zijn een aantal zaken met betrekking tot je afbeelding die kunnen resulteren in een kwaliteitswaarschuwing van Amazon.
Hier is de lijst met wat niet mag:
- Promotionele tekst toevoegen aan afbeeldingen, zoals "uitverkoop" of "aanbieding"
- Accessoires tonen die niet inbegrepen zijn
- Afbeeldingen gebruiken met randen, watermerken of versieringen, vooral op de hoofdafbeelding
- Tekeningen of schetsen gebruiken
- Plaatsvervangende afbeeldingen gebruiken
Je moet altijd rekening houden met het bovenstaande, maar alles dat de klant een aankoopbeslissing helpt maken, is toegelaten. In het algemeen mag je enkel tonen wat inbegrepen is in de productvermelding, maar een afbeelding gebruiken die een ander voorwerp weergeeft om het product te schalen, is soms voordelig.
Hoe je afbeeldingen kan optimaliseren
Om afbeeldingen in je vermeldingen te doen opvallen, volg je deze optimalisatietips:
- Gebruik zoveel afbeeldingen als toegelaten
- Gebruik het product-ID in de bestandsnaam (de Amazon-ASIN)
- Gebruik professioneel genomen foto's waar mogelijk
Als je zelf een foto neemt, zorg er dan voor dat deze goed belicht en scherp is.
Hier is een voorbeeld van een vermelding die de afbeeldingen goed benut:
Niet al je foto's moeten enkel van je product zijn. Overweeg ook infographics! Infographics zijn informatieve illustraties (die vaak gecombineerd worden met tekst) die snel heel wat informatie kunnen overbrengen. Gebruik ze om zaken zoals materialen, toepassingen en functies te benadrukken.
Als je een visuele leerling bent, dan heb je 65% van 's werelds bevolking als gezelschap. Winkelaars nemen niet altijd de tijd om alle informatie door te nemen op de pagina met je productvermelding. Maar ze zijn meer geneigd om door je foto's te bladeren.
Dit voorbeeld toont de verschillende componenten in het pakket met accessoires in actie. Het slaagt er ook in om specifieke informatie te presenteren in de vorm van voordelen.
Productomschrijvingen en de opsommingssectie
Net als op andere plaatsen waar je kunt verkopen, is de productomschrijving de plaats waar je je klanten gedetailleerd kunt vertellen over je product. Een deel van de vermelding die meer specifiek gerelateerd is aan Amazon, is het gebruik van opsommingen in een aparte sectie dan de alinea met de beschrijving.
Maar het zijn beide ruimtes waar je echt je producten kunt beginnen verkopen. Aangezien iemand die op Amazon winkelt niet altijd de tijd neemt om naar beneden te scrollen naar de onderzijde van je productpagina, is het nuttig om de belangrijkste informatie in de opsommingen te plaatsen. Vervolgens kan je hier verder op ingaan in de beschrijving.
Hoe je opsommingen optimaliseren
Het opsommingsgedeelte wordt bovenaan de vermeldingen geplaatst, en is dus jouw kans om de aandacht van je klant te behouden en je te richten op de voornaamste verkoopkenmerken.
Ze zijn ontworpen om snel en makkelijk te lezen, dus zorg ervoor dat je tekst niet het tegenovergestelde doet. Gebruik bijvoorbeeld geen te lange zinnen, technisch jargon, of bloemrijke taal. Vermijd ook zoekwoordvulling.
Je kunt gebruik maken van vijf opsommingstekens, en Amazon geeft je duidelijke richtlijnen van wat je kunt opnemen en in welke volgorde. Het is best om deze te volgen, terwijl je ook zoekwoorden toevoegt. Ze publiceren een aantal richtlijnen om te volgen, inclusief ervoor zorgen dat je geen prijs of promotionele zinnen zoals "uitverkoop" vermeldt.
Naast Amazon’s regels zijn hier enkele optimalisatietips voor opsommingstekens:
- Gebruik zoekwoorden, zodat je deze in de titel versterkt, en nieuwe gebruikt.
- Schrijf beknopt en scheid verschillende punten in een regel met een puntkomma. Dit helpt je beter integreren.
- Zorg ervoor dat alle vijf opsommingstekens in een oogwenk gelezen kunnen worden. Het is beter om in fragmenten te schrijven dan in volledige zinnen met leestekens.
- Schrijf over voordelen in plaats van simpelweg kenmerken om je productvermelding te doen opvallen tussen de rest.
Om het laatste punt te demonstreren, kijk naar de opsomming in de productvermelding van de mixer, gebruikt als voorbeeld van het bovenstaande:
Zelfs als je niet op zoek was naar een KitchenAid Mixer, ben je dat nu misschien wel! Ze richtten zich op de specifieke voordelen van de verkooppunten, in plaats van deze simpelweg op te sommen.
Hoe je productbeschrijvingen optimaliseren
Net als bij Google hoeven je productbeschrijvingen op Amazon niet uniek te zijn. Dit betekent dat je je beschrijvingen volledig of gedeeltelijk kunt kopiëren.
Er zijn echter enkele elementen die je zeker moet implementeren:
- De beschrijving moet het product volledig omschrijven, en de voordelen voor de gebruiker benadrukken van het bezit van het product
- Ze moet zoekwoorden bevatten
- Ze moet makkelijk te lezen zijn
- Correcte spelling en grammatica zijn essentieel
- Gebruik HTML-opmaak (zoals <br> waarmee je alinea's creëert)
- In het laatste punt helpt HTML-opmaak je product opvallen, terwijl je vermelding ook makkelijk te lezen is.
Het volgende voorbeeld maakt gebruik van HTML-opmaak:
Er is een maximale lengte van 2000 tekens die vrij beperkend kan zijn, en productbeschrijvingen moeten dus beknopt, relevant en nuttig voor de klant blijven.
Hier hield KitchenAid het simpelweg informatief. Dit is een voorbeeld van een goede productbeschrijving:
Ook al is het in sommige gevallen nuttig om een langere beschrijving te hebben, gaven ze al een uitgebreid overzicht in de andere elementen van de vermeldingen.
Anderzijds laat dit voorbeeld veel te wensen over:
Zie je het verschil?
De beschrijving bovenaan is duidelijk en verstrekt nuttige informatie. De beschrijving onderaan is relevant maar maakt je niet enthousiast over de aankoop van nieuwe sokken. Deze ruimte is een kans om nuttige informatie te verstrekken aan je klanten en je Amazon-SEO te verbeteren - twee korte zinnen gebruiken is misschien niet de beste manier om dit te doen.
Probeer de volgende aanbevolen werkwijzen uit om de optimale beschrijvingen voor je producten te creëren:
-
Begrijp wie je klanten zijn
Onderzoek je doelgroep in plaats van te veronderstellen. Je kunt ervan uitgaan dat je product ideaal is voor een specifiek klantenpersona, maar je kan verrast achterblijven. Van zodra je begrijpt welk soort persoon je aan verkoopt, kun je de productbeschrijving beginnen schrijven.
Stel jezelf deze vragen terwijl je beschrijvingen schrijft met je klanten in het achterhoofd:
- Wat willen ze lezen?
- Naar welke kenmerken zijn ze wellicht op zoek?
- Welke toon moet je gebruiken om ze aan te spreken?
-
Overweeg tekst die snel en makkelijk te lezen is
Mensen die online winkelen hebben een erg beperkte concentratieperiode, maar moeten mogelijk nog steeds de volledige productbeschrijving lezen.
Gebruik formaten die stukken tekst opdelen, zoals opsommingen en ondertitels, en wijzig tekstgroottes om de belangrijkste informatie naar voor te brengen, terwijl je de klantenervaring beter maakt door het makkelijker en sneller leesbaar te maken.
-
Creëer een eerste concept
Alvorens spontaan content te creëren die de positie van je producten in zoekmachines helpt verbeteren, creëer iets nuttig dat je klanten op hun niveau aanspreekt. Overweeg welke vragen klanten gewoonlijk hebben, en verstrek nuttige informatie die hen helpt het product te begrijpen.
Denk ook aan de kenmerken en voordelen van je product. Breng dit zo aan dat het aantrekkelijk is voor je klanten, en hen enthousiast maakt om het te kopen. Overtuigende tekst gebruiken helpt je op dit moment je product promoten, waardoor de verkopen moeten gaan stijgen.
-
SEO
Wanneer je overweegt hoe te optimaliseren voor zoekmachines, wordt het aanbevolen om de zoekmachine te behandelen als een persoon. Wanneer de gebruikerservaring goed werkt, is de kans gewoonlijk groot dat de zoekmachine dit ook zo ziet.
Word Amazon SEO-vriendelijk
Vergeet niet dat Amazon zelf een zoekmachine is met zijn eigen algoritmen, namelijk A9. Dit werkt een beetje zoals Google op bepaalde manieren, maar gebruikt ook beslissingen exclusief voor hen.
Hier zijn enkele andere factoren waar rekening mee gehouden werd bij het rangschikken op Amazon:
- CTR (click-through-rate). Dit bepaalt of klanten vinden waar ze naar op zoek zijn of niet, wanneer ze jouw product tegenkomen.
- CTS (click to sales). Dit heeft prioriteit over CTR. Als je product concurreerde met een ander product met een hogere CTR, maar je hebt een betere CTS-ratio, komt jouw product boven dat van je concurrent te staan.
- Zoekwoorden. Deze die je selecteerde (je wordt er om zeven gevraagd). Dit is niet zichtbaar buiten zoekmachines zoals Google - ze worden gebruikt om je categorie te selecteren.
- Content. Net zoals traditionele zoekmachines kijkt A9 naar de content van je verkooppagina, waarbij rekening wordt gehouden met de dichtheid van je zoekwoorden en tekstverhouding.
Recensies. Dit is een no-brainer, Amazon hecht heel wat belang aan klantenervaring en klanttevredenheid.
Hoe je zoekwoorden kiezen
Aangezien zoekwoorden een groot deel uitmaken van je verschijning op Amazon's zoekpagina, laat ons iets dieper ingaan op hoe de beste zoekwoorden te kiezen. Ze helpen je beslissen op woorden of termen waarvoor je je product wilt tonen wanneer een klant op Amazon zoekt.
Als het aankomt op zoekwoorden, heb je vijf velden om je zoekwoorden in te geven - elk veld met een maximumlimiet van 50 tekens, die meer dan een woord kunnen bevatten, gescheiden door spaties (let op: scheid niet met komma's).
Aangezien je producttitel al geïndexeerd is, hoef je deze niet als zoekwoorden in te geven. Op dezelfde manier worden ook de UPC, EAN en Merchant inbegrepen, en je hoeft dus geen kostbare zoekwoordruimte te verspillen om deze erin op te nemen.
Hier zijn enkele tips om te helpen bij zoekwoorden:
- Tenzij het gebruikt wordt door je klanten, vermijd jargon en gebruik termen die zij wellicht gebruiken
- Gebruik enkel relevante woorden/termen.
Dit kan vanzelfsprekend lijken, maar soms verliest men makkelijk het zicht hierop wanneer men denkt aan de kenmerken en voordelen van je product.
Als je op zoek bent naar de perfecte zoekwoorden, probeer dan dit: gebruik Google's zoekwoordtool om een primaire term te identificeren. Zoek de term vervolgens op in Amazon, en spoor deze aan om variaties te vinden zoals door een bijkomende letter in te typen naast de term om nieuwe suggesties te bekijken.
Productinformatie
Dit is een sectie die verkopers vaak volledig overzien, of waar ze te weinig aandacht aan geven. Winkelaars vinden hier alle technische en specifieke informatie die hun aankoopbeslissing echt kan beïnvloeden. Stel je voor dat je naar het perfecte bureau op zoek bent voor je thuiskantoor. De afmetingen kunnen hier van groot belang zijn. Als een vermelding deze informatie zichtbaarder heeft dan een andere, kan de klant meer geneigd zijn om het te kopen.
In de sectie met productinformatie kun je details toevoegen zoals de afmetingen van het product, het gewicht, de ASIN en de bestseller rangschikking.
Dit zijn enkele van de redenen waarom je het deel met productspecificaties van een vermelding niet mag negeren:
- Productspecificaties kunnen je vermelding doen opvallen
- Ze kunnen cruciale informatie bevatten om de koper een beslissing te helpen nemen
- Ze kunnen de zichtbaarheid op Amazon helpen verhogen, vooral als je sectie met productinformatie gedetailleerder en nuttiger is voor klanten, dan bij je concurrenten
Het laatste punt is de sleutel tot succes met productspecificaties - ze zo gedetailleerd mogelijk maken.
Recensies van klanten
Het spreekt voor zich dat producten met een goede hoeveelheid positieve recensies er beter uitzien op Amazon, vooral op de pagina met zoekresultaten. Dit komt omdat we geneigd zijn mond-op-mond reclame te vertrouwen. Hoe meer meningen er zijn om het te staven, hoe betrouwbaarder de algemene opvatting. En dezelfde theorie geldt wanneer winkelaars tussen gelijkaardige producten vergelijken.
Hier zie je het verschil tussen een cafetière met een hoop recensies, en een andere met slechts 4. Mogelijk wil je enkele dollars extra betalen om de meer betrouwbare te kopen.
Daarom moet je je klantenrecensies op je producten zo vaak mogelijk aanmoedigen. Amazon helpt je dit te bereiken door je de optie te geven feedback te vragen van klanten.
Je kunt het beheer van dit proces ook automatiseren en verbeteren met behulp van een automatische tool voor feedbackverzoeken. Hierdoor wordt de cyclus voor het creëren van een vertrouwensrelatie verdergezet, die winkelaars aanzet om op de knop Nu Kopen te klikken.
Een aanvullende bonus van recensies is de mogelijkheid om je klantenfeedback praktisch te gebruiken. Van zodra je een goede hoeveelheid verzameld hebt, maak je tijd vrij om ze door te nemen en notities te maken van de redenen waarom mensen jouw product leuk vinden. Dit kan later gebruikt worden om de verkooppunten in je tekst bij te werken, en je relevante zoekwoorden te geven op basis van hun interesses.
ASIN's en Amazon-productcategorieën
Amazon gebruikt productcategorieën en product-ID's om de enorme database met producten te beheren, en de meest relevant mogelijke resultaten weer te geven wanneer gebruikers een zoekopdracht invoeren. Het is van belang om beide juist te krijgen voor de producten die je verkoopt.
Er zijn twee belangrijke zaken om te onthouden voor Amazon productcategorieën:
- Ze zijn niet dezelfde als Google Shopping-categorieën
- Sommige categorieën zijn open, maar voor andere moet je een goedkeuring aanvragen alvorens je kan beginnen verkopen
ASIN staat voor Amazon Standard Identification Number, en is dus een Amazon-specifieke productidentificatie gebruikt in alle vermeldingen. Je vindt deze in de adresbalk:
Wat als je product nog geen ASIN heeft?
Misschien verkoop je een volledig uniek artikel dat nog geen ASIN toegewezen heeft gekregen in Amazon's database. In dit geval moet je hun proces doorlopen om een nieuw product aan te maken. Wanneer je een nieuw product toevoegt aan Amazon, moet je de Global Trade Item Numbers (GTIN's) van het product gebruiken. Dit omvat ISBN, UPC, EAN, JAN, en GTIN-14.
Voor een diepgaandere kijk in dit onderwerp, bekijk onze blog over hoe een nieuwe ASIN te creëren.
Wat je ook nuttig kunt vinden: Ongeldige ASIN-fout in Amazon verhelpen
Voorraad
Amazon houdt er niet van wanneer producten verkocht worden door verkopers die de voorraad niet hebben om de verkopen te verwerken. De voorraadstatus bijhouden van je productvermeldingen is daarom extreem belangrijk.
Je hebt enkele opties:
- In voorraad
- X artikelen over
- Niet in voorraad met een datum wanneer bestellingen verwerkt kunnen worden
Zorg ervoor dat dit je nooit overkomt met behulp van een order management tool. Deze helpt het proces automatiseren om je Amazon-voorraad actueel te houden.
Beheer en vermeld je producten op Amazon met een PIM
PIM staat voor Product Information Management. Het zijn applicaties die je de gegevens van je productvermeldingen in Amazon helpen beheren.
Handmatig beheer van deze informatie (zoals het gebruik van een rekenblad) wordt al gauw moeilijk, waardoor dit belangrijke tools zijn om te overwegen.
Met een PIM worden je productvermeldingen nauwkeuriger, en bespaar je ook tijd. Een voorbeeld van een betrouwbare PIM is InRiver, die je in combinatie met DataFeedWatch kunt gebruiken.
Terug naar begin
Besluit
De tijd nemen om je Amazon-vermeldingen te perfectioneren doet wonderen voor jou als handelaar. Het helpt je vermeldingen zichtbaarder worden, wat op zijn beurt je CTR en CR verhoogt. Amazon heeft erg specifieke regels en voorschriften, maar als je deze kent, komt het simpelweg neer op de creatie van een geweldige tekst, het invullen van de informatie, en het optimaliseren van alle elementen.
Amazon heeft nu ongeveer 150 miljoen betaalde Prime-abonnees en vele anderen gaan er op dagelijkse basis heen voor inspiratie wanneer ze niet weten wat ze moeten kopen. Als je eerder ervaring hebt gehad met vermelden op Amazon, of als je op zoek was naar inspiratie om aan de slag te gaan, ben je nu klaar om dit populaire kanaal aan te pakken.