DataFeedWatch Blog | Feed Marketing Tips, Adviezen, Inzichten

Bied Strategieën en Budget Toewijzing voor Google Shopping

Geschreven door René Bisschop | 8-dec-2017 8:06:38

Wanneer uw Google Shopping-feed ‘up-and-running’ is en voor verkopen zorgt, dan kunt u achterover leunen, ervan genieten en relaxen.

Of niet.

Eigenlijk is dit het punt waarop het pas interessant wordt. Het punt wat de amateurs van de professionele verkopers scheidt.

Nu weten retailers al waarom het belangrijk is om de feeds te optimaliseren. Als de feed op de goede manier is geoptimaliseerd, vangt het beter gekwalificeerd verkeer, met een grotere waarschijnlijkheid tot aankoop. Echter: het optimaliseren van de feeds is maar de helft van de strijd. Advertentiebudgetten en biedstrategieën spelen een minstens zo belangrijke rol in het succes van de shopping campagne, dus laten we, zonder verder dralen, in budgetten en biedstrategieën duiken.

 

Biedstrategieën

Zorgen dat uw biedstrategie helemaal goed is, kan het moeilijkste, maar meest bevredigende element van shopping campagne-optimalisatie zijn. Biedingen zijn, zoals u waarschijnlijk al weet, een van de meest doorslaggevende factoren in het wel of niet winnen van het veilingsysteem (samen met de kwaliteitsscore, relevantie, etc. - net als in gewone zoekadvertenties).

Het uiteindelijk helemaal goed inregelen van uw biedstrategie kan ervoor zorgen dat uw product-advertenties vaker worden vertoond, en aan de juiste mensen op het juiste tijdstip. Een verkeerde strategie kan de oorzaak zijn van het verliezen van de beschikbare IS (Impression Share) en uiteindelijk het mislopen van verkopen.

Bij het handmatig beheren van biedingen heeft u waarschijnlijk meer controle over uw strategie. Met dat in uw achterhoofd zijn er een aantal tactieken die u kunt gebruiken om beter te presteren dan uw concurrenten en een topper te worden in uw shopping campagnes, met inbegrip van:

  • Aangepaste biedingen voor bestsellers - Probeer uw productgroepen op te splitsen tot op item-ID’s om aangepaste biedingen voor uw bestsellers toe te voegen;
  • Stel uitsluitingen in voor item-ID’s die een lage ROAS laten zien - In tegengestelde richting als hierboven, laten niet al uw items een geschikte ROAS zien. De items die te weinig winst opleveren, kunt u uitsluiten op basis van item-ID.
  • Het verhogen van uw biedingen tijdens een uitverkoop of promotie - Normaal gesproken nemen conversieratio’s een vlucht tijdens een promotie of uitverkoop. Het verhogen van biedingen gedurende promoties kan uw volume verhogen, wat op zijn beurt weer kan leiden tot een tijdelijke verlaging in de kosten per conversie.

 

 

Als alternatief, om uw leven wat makkelijker te maken en u (hopelijk) tijd te besparen, biedt Google automatische biedstrategieën die gebruikt kunnen worden:

Maximaliseer Clicks: Deze instelling zorgt voor het maximale aantal clicks mogelijk op uw biedingen voor de door u beoogde uitgave. Dit is ideaal voor accounts en campagnes die zoveel mogelijk verkeer naar de site willen sturen, maar die niet in het bijzonder kijken naar conversies of verkopen. Natuurlijk is dit niet de meest favoriete optie voor online verkopers.

Verbeterde cost-per-click (ECPC): Dit is ontworpen om uw conversies te boosten voor handmatige biedingen door uw handmatige bieding aan te passen als Google denkt dat het waarschijnlijker is dat er een verkoop uit rolt. Deze optie is populairder onder verkopers omdat het meer gericht is op de uiteindelijke verkoop dan op het genereren van verkeer.

Beoogde return on ad spend (ROAS): Dit verandert uw biedingen om de best mogelijke conversiewaarde te verkrijgen. Met deze optie stelt u een gemiddelde ‘return-on-ad-spend’ in die u wilt bereiken en werkt Google naar dit doel toe. Het nadeel hieraan is dat het campagnes verhindert om net zoveel mensen te bereiken als in de andere geautomatiseerde strategieën.

Het is de moeite waard om te onthouden dat bekende mensen die alles afweten van Google Shopping u af zullen raden om gebruik te maken van geautomatiseerd bieden en te kijken naar gepersonaliseerde, en dus gevorderde, biedstrategieën.

Wordstream bijvoorbeeld spreekt over de negatieve effecten van het gebruik van geautomatiseerd bieden door Google in hun artikel 5 Redenen om NOOIT gebruik te maken van AdWords Automatisch Bieden.

Dinesh Thakur van Adstriangle publiceerde recent een artikel over de query-gebaseerde biedstrategieën van Google. Een echt juweeltje wat we niet vaak genoeg kunnen aanbevelen als u op zoek bent naar meer gevorderde strategieën.

 

Budget Distributie

Natuurlijk is de harde en snelle manier om grote wijzigingen in de prestatie van de shopping campagne teweeg te brengen (naast het aan en uit zetten) budget. Waar en hoe u uw budget verdeelt is de factor of een hele campagne wel kan lopen.

Teveel budget toekennen aan de verkeerde campagnes kan ervoor zorgen dat u geld verspilt, terwijl het niet genoeg budget toekennen aan uw campagnes zorgt voor het verlies van waardevol bereik, verkeer en uiteindelijk verkopen. In de eerste fases kan het moeilijk zijn om accuraat het budget wat u nodig heeft voor een shopping campagne in te schatten, zodat u de beste resultaten behaalt. Wat u dan het beste kunt doen is testen, uw resultaten in de gaten houden (met name uw ROAS en het verloren bereik) en weer testen.

 

 

Er is een kans dat uw beste vriend voor het in de gaten houden van uw budgetten en de resultaten daaruit Analytics blijkt te zijn. Een oogje houden op uw shopping campagne door alleen gebruik te maken van uw Adwords-interface laat u niet het hele plaatje achter uw verkopen zien.

Met de kennis zoals hierboven beschreven kunnen we zien of een specifieke campagne het goed doet en, op voorwaarde dat er niet een tekort aan te verkopen producten is, het wellicht de moeite waard is om er extra budget aan toe te kennen - of om budget te verhuizen vanuit een campagne die minder presteert.

 

Conclusie

Als het gaat om Google Shopping, dan is het de moeite waard om te onthouden dat er geen one-size-fits-all bestaat. Wat voor de ene verkoper wel werkt, hoeft voor een andere niet te werken. Om alles in uw account compleet te beheersen, moet u de tijd erin stoppen om erachter te komen wat er werkt:

  • Concurrentie-onderzoek;
  • Analyses van uw andere campagnes;
  • Kijk naar uw zoekdata;
  • Monitor trends in de industrie;
  • Testen;
  • Analyseer uw testresultaten;
  • Meer testen..

Aandacht besteden aan de kritische factoren in het behalen van succes in Google Shopping zal u helpen op uw weg naar de beste shopping campagnes!