DataFeedWatch Blog | Feed Marketing Tips, Adviezen, Inzichten

[Case Study] Verhoog de ROAS met 180% met Feed-Driven Tekstadvertenties

Geschreven door Jacob Madsen | 26-mrt-2020 12:03:14

 

Nu er steeds meer advertenties op het SERP worden geplaatst, is het voor adverteerders van primair belang om zowel in de winkel als in de reguliere zoekresultaten aanwezig te zijn. Dit verhoogt de zichtbaarheid en de bekendheid van het merk, de kans op kliks, het genereren van verkeer en uiteindelijk de verkoop.

Het probleem is dat het maken en updaten van tekstadvertentiecampagnes in Google veel werk is.

Maar met DataFeedWatch Text Ads is het mogelijk om het hele proces te automatiseren. Feed-Driven Text Ads bespaart niet alleen veel vervelend werk, maar verbetert ook de resultaten van je campagne. Feed-driven tekstadvertenties en zoekwoorden zijn altijd actueel en specifiek voor elk product.

Vandaag nemen we de resultaten van een online retailer van computerhardware, wiens aanbod voortdurend verandert, onder de loep. De online retailer is gevestigd in Denemarken, maar ze hebben in de afgelopen twee jaar hun marketingstrategie uitgebreid en zijn van 3 naar 10 landen gegaan.

 

#1 - ROAS op Search Campaigns steeg met 181,24% na het creëren van feed-based tekstadvertentiecampagnes

 

Het probleem:

Het verhogen van de ROAS en het richten van het budget op producten die op voorraad zijn in een dagelijks wisselende voorraad.

 

De oplossing:

Met behulp van DataFeedWatch Text Ads met aangepaste filters over de beschikbaarheid om alleen producten te tonen en reclame te maken voor producten die daadwerkelijk op voorraad zijn.

 

Kort voorbeeld:

In de Tag-Toewijzing en Filters hebben we het attribuut beschikbaarheid van de productfeed opgenomen om ons te vertellen of de producten op voorraad zijn, en vervolgens hebben we het filter zo ingesteld dat het alleen producten op voorraad bevat.

 



Het resultaat

We zagen een stijging van de ROAS met 181,24% ten opzichte van de handmatig bijgewerkte campagnes en dat had meteen effect op de ROAS.

 


 

#2 - Conversieratio gestegen met 109,43% op zoekcampagnes

 

Het probleem: Verhoog de conversie voor zoekcampagnes.

 

De oplossing:

Naast de filteroptie in deel 1 wilden we beter aansluiten bij de verwachtingen van de consumenten die op zoek zijn naar de producten.

 

Dat hebben we gedaan door 3 dingen te doen:

  1. Door de prijs te gebruiken in de headlines van de advertentiecreatives. We wilden een Google Shopping ervaring creëren in de tekstadvertenties - maar dan zonder afbeeldingen. De consument weet de prijs van het product al voordat hij of zij op de website klikt.
  2. Door de consument te laten weten dat de producten op dit moment op voorraad zijn. Omdat we de campagnes filteren om alleen producten op voorraad te tonen, kunnen we met vertrouwen in de advertenties schrijven, dat het product nu beschikbaar is. Door dit te doen kunnen we voorkomen dat consumenten een slechte ervaring krijgen door de website te bezoeken op zoek naar een product dat ze daar sowieso niet kunnen kopen.
  3. Door het creëren van unieke advertenties voor elk afzonderlijk product door gebruik te maken van de tags met betrekking tot het specifieke product, die ook betrekking hebben op de zoekwoorden voor het product. Dit helpt ons om een betere match te maken

 

Door gebruik te maken van de tag voor productprijs kunnen we dynamisch de prijs van het product invoegen in de advertenties en met de boodschap dat het product beschikbaar is.

 

Korte voorbeelden:

 

Ads:

Voor een enkel product kunnen we dynamisch de waarden uit de feed toevoegen.

In dit voorbeeld voor de headlines voegen we dynamisch de fabrikant(merk), productnaam en productprijs van het product toe.

Verder hebben we de tekst "Op voorraad" toegevoegd als boodschap aan de consument.

 



In dit geval hebben we vanwege het handelsmerk alternatieve advertenties gemaakt die ervoor zorgden dat onze advertenties niet zouden worden afgekeurd als gevolg van schending van het handelsmerk.




Zoekwoorden

Het zoekwoord voor dit product bestaat uit de fabrikant en de productnaam/ID-tag.

Hier is een voorbeeld van de brede aangepaste match versie, die automatisch werd aangemaakt.

 



Het resultaat

Na de implementatie van deze campagnes zagen we een stijging van 109,43% in de conversie van de zoekcampagnes ten opzichte van de eerdere campagnes en de ad creatives.

Dit is de conversie voor onze zoekcampagnes:




#3 - Gestegen Kwaliteitsscore met meer dan 10%

 

Door creatives op maat te maken voor elk product en door zoekwoorden te laten maken van de fabrikant en de productnaam, zagen we een verhoging van de kwaliteitsscore op de zoekopdrachten.

 

 

 

De gemiddelde kwaliteitsscore voor de zoekwoorden lag onder de 6,8, maar nu sluiten we af met een gemiddelde van 7,4, en voor een account met meer dan 75.000 zoekwoorden is dit een opmerkelijke stijging.


#4 - Tijdbesparende set-up en geautomatiseerde updates - Een grote overwinning voor beide partijen

 

Rekening houdend met het aantal updates dat nu automatisch door de DFW Text Ads tool wordt uitgevoerd, zou het vele uren in beslag nemen om de campagnes handmatig te doorlopen en te updaten op basis van beschikbaarheid en prijswijzigingen, maar dit is niet het enige voordeel.

De setup maakt nu automatisch campagnes/advertentiegroepen aan voor nieuwe producten die door de klant zijn aangemaakt, zodat ze niet door de klant hoeven te worden geüpdatet of handmatig nieuwe producten in de productfeed hoeven te worden gevonden. Daarnaast worden producten die uit de productcatalogus van de klant worden verwijderd automatisch gepauzeerd, waardoor de consument geen onnodige 404-error of redirect krijgt.

Dit alles wordt nu geregeld door deze tool. Zo worden de zoekacties nu vaker dan voorheen geüpdatet en kunnen we meer tijd besteden aan andere onderdelen van de online strategie om groei en strategieën voor onze klant te creëren.

River Online is een online marketingbureau gevestigd in Denemarken en Duitsland dat gespecialiseerd is in Google Ads, Search Engine Optimization en Facebook Ads.

Ze hebben een duidelijke visie op het creëren van innovatieve marketingoplossingen en het ontwikkelen van systemen in samenwerking met technologie providers.