Tegenwoordig zijn er verschillende tools beschikbaar voor het maken van geautomatiseerde tekstadvertenties met behulp van je Google Shopping productfeed. Feed-driven tekstadvertenties zijn vooral nuttig voor webwinkels die:
Het opzetten van geautomatiseerde zoekadvertenties kan in eerste instantie veel tijd en aandacht vragen, maar als alles eenmaal goed geregeld is, zal deze techniek je waarschijnlijk veel tijd en vervelend werk besparen op de lange termijn.
In dit artikel zullen we de tekstadvertenties van dichtbij bekijken en uitleggen wat er in moet staan om optimaal te presteren.
Achter de Feeds - Campagne Creatie
Zoekadvertenties gezien vanuit de Shoppers
In het kort
De enige attributen die nodig zijn in de feed zijn de bestemmings-URL en de producttitel. De producttitel wordt gebruikt om automatisch unieke keywords per product te maken en kan ook dienen als ad copy.
Dat gezegd hebbende, zijn er nog veel meer attributen die nuttig kunnen zijn bij het maken van de Zoek-Campagne voor je assortiment. Vaak zijn dat bijvoorbeeld attributen die je al hebt opgenomen in je Google Shopping feed:
Je kunt er ook voor kiezen om attributen toe te voegen die interessant kunnen zijn voor een specifieke productgroep, zoals:
Met de juiste gegevens bij de hand kun je een beschrijvende en boeiende ad copy opstellen, en de campagnes dienovereenkomstig indelen - bijvoorbeeld door ze op te splitsen op basis van verticaal of op basis van het merk.
Terug naar boven or BOEK je Feed-Based TEKSTADVERTENTIE DEMO.
In dit vereenvoudigde voorbeeld zie je hoe een feed-item wordt omgezet in zoekwoorden en een tekstadvertentie. In dit geval maken we een Search Campaign voor skateboards van het merk 'Globe'. De feed zou er zo uit kunnen zien:
Met deze gegevens kunnen we vervolgens beginnen met het creëren van zoekwoorden. Er zijn verschillende methoden hiervoor, afhankelijk van de structuur van de producttitel, het aantal verschillende producttypes en welke attributen beschikbaar zijn.
In dit geval maken we twee campagnes:
De zoekfunctionaliteit van DataFeedWatch zet producttitels om in zoekwoorden van verschillende lengte - beginnend met de volledige producttitel, en dan verkort met 1 woord per keer - telkens als er een productspecifiek zoekwoord wordt gecreëerd. In dit geval:
Als er verschillende variaties van een bepaald product zijn (bijvoorbeeld verschillende kleuren of maten), bijvoorbeeld "globe outta this world 8.125", dan herkent de tool deze overeenkomst en kan er een productgroep-campagne worden gemaakt.
Het zoekwoord “+ globe + outta + this + world” is een niet-uniek, gemeenschappelijk zoekwoord voor verschillende soorten producten en zou dan worden gebruikt in de groepscampagne en de bijbehorende landingspagina zal een overzicht geven van de verschillende producten die aan het zoekwoord voldoen.
Dit zorgt ervoor dat alle producten die relevant zijn voor een zoekopdracht, specifiek of generiek, op het juiste moment en voor het juiste publiek worden belicht.
Terug naar boven or BOEK je Feed-Based TEKSTADVERTENTIE DEMO.
Feed-driven tekstadvertenties en zoekwoorden zijn altijd actueel en specifiek voor elk product.
In het onderstaande voorbeeld zie je hoe de feed eenvoudig kan worden vertaald naar dynamische tekstadvertenties. Op deze manier creëer je zeer specifieke productadvertenties met live data:
Dit vereist dat de producttitel van passende lengte is, aangezien er karakterlimieten worden toegepast op de kop van de tekstadvertentie, anders zouden de advertenties worden afgewezen of zouden de teksten moeten worden afgekapt.
Als de originele feed zeer lange titels bevat, kan de gewenste lengte worden bereikt door gebruik te maken van een van de vele DataFeedWatch feed-edit-functionaliteiten.
Terug naar boven or BOEK je Feed-Based TEKSTADVERTENTIE DEMO.
In theorie is het heel eenvoudig om deze automatische zoekadvertentiecampagnes op te zetten. In de praktijk zijn er veel factoren betrokken bij het creëren van een succesvolle, geautomatiseerde Search Campaign.
De eerste productgegevens zijn vaak onvolledig, onjuist of inconsequent gestructureerd. Het gebruik van een dergelijke feed zou leiden tot het creëren van zoekwoorden en advertenties die vaak niet helemaal correct zijn. Het blijft dus cruciaal om de feed zoveel mogelijk te controleren en te verbeteren.
Anderzijds, als de productfeed kwalitatieve en consistente gegevens bevat, kunnen de advertenties oneindig worden geschaald, met minimaal onderhoud.
Meer weten over het automatiseren van je zoekadvertenties of het optimaliseren van je shoppingfeed? Neem dan contact op met een van onze specialisten - we helpen je graag!
Terug naar boven or BOEK je Feed-Based TEKSTADVERTENTIE DEMO.