Paweł Fijak
Vroeger was het optimaliseren van de datafeed een taak die marketeers graag aan de IT-afdeling wilden overlaten. De afgelopen jaren is er veel veranderd en zijn marketeers meer ‘hands on’ geworden met hun feeds. Gezien het belang van productfeeds in PPC-campagnes is er nog een lange weg te gaan.
Met de juiste tools en kennis is feed-optimalisatie een taak die kan en moet worden uitgevoerd door marketingmanagers.
Hier zullen we u door de belangrijkste elementen van feedbeheer en optimalisatie leiden met onze stapsgewijze feedoptimalisatiehandleiding.
1. Hoe voldoet u aan de feed-vereisten van de shopping-kanalen?
- Wat zijn de feedspecificaties van de belangrijkste kanalen?
- Hoe lost u de meest voorkomende problemen met verplichte velden op: product-ID's, verzendkosten en btw, URL, prijzen en GTINs?
2. Wat kunt u doen om de kwaliteit van de productfeeds te verbeteren?
- Leer betere producttitels te maken op basis van best practices voor verschillende verticalen
- Verbeter de productbeschrijvingen en kies de beste afbeeldingen voor de productadvertenties
- Voeg de ontbrekende velden toe aan uw feed zonder de bronfeed te wijzigen en ontdek of het beter is om hoofdproducten of varianten in de feed op te nemen
- Hoe maakt u snel en gemakkelijk categorieën aan, volgens de specificaties van Google?
- Wat zijn de voordelen van het plannen van meerdere dagelijkse feedupdates en hoe doet u dat?
3. Welke tactiek kunt u gebruiken om de ROI van shopping campagnes te verbeteren?
- Welke criteria moeten worden gebruikt bij het selecteren van de producten waarvoor u wilt adverteren?
- Hoe verbetert u de productfeed met data-intelligentie van uw CRM of Price Ranker?
- Waarom is het producttype zo belangrijk en hoe kunt u het gebruiken in uw biedstrategieën?
- Hoe past u uw biedingen aan op basis van de prestaties van elk afzonderlijk product?
4. Op welke shopping kanalen moet u adverteren?
- Ontdek onze beste trucs om uw multichannel strategie te verbeteren
- Lees wat u moet doen om de beste verticale shopping kanalen te selecteren
De productfeed is de basis van elke succesvolle PPC-campagne.
Het is belangrijk om elk element van feedoptimalisatie voor het meest waardevolle onderdeel van uw productadvertentiecampagnes, uw datafeed, perfect te hebben. Uiteindelijk is de nauwkeurigheid van uw datafeed bepalend voor de relevantie van de advertentie voor zoekopdrachten van klanten.