In slechts enkele korte maanden hebben we een aanzienlijk digitale transformatie waargenomen. Het werd verwacht dat deze ongeveer 5 jaar zou duren. Een dergelijke wijziging in zulk een korte periode betekent ook wijzigingen qua winkelen tijdens de feestdagen.
Maar verstrakt de economische terugval de budgetten en leidt dit tot kleinere feestelijkheden? Of betekenen factoren zoals geannuleerde vakanties, of minder uitstapjes naar restaurants dat mensen meer geld beschikbaar hebben om aan cadeaus uit te geven?
Laat ons even van naderbij kijken hoe de feestdagen er kunnen uitzien voor winkeliers, wat de verwachte uitkomsten zijn, en hoe winkeliers het maximale uit de feestdagen kunnen halen.
Hoe zagen de feestdagen er in 2019 uit voor winkels?
Detailhandel tijdens de feestdagen - Voorspellingen 2020
2020 Uitgavevoorspellingen voor de feestdagen
E-commerce planning voor de feestdagen in 2020: een gids tot succes
In 2019 stegen verkopen tijdens de feestdagen met 4,1 procent. Consumenten planden gemiddeld een totale uitgave van $1.048 voor artikelen zoals decoratie, snoepgoed en cadeaus voor zichzelf en hun families.
Vorig jaar kondigde 56 procent van de consumenten aan dat ze hun aankopen voor de feestdagen online zouden maken. Van deze consumenten plande 48 procent rechtstreeks online te kopen, en vervolgens in de winkel op te halen.
bron: marcetincharts.com
Met de stijging in online aankopen en BOPIS (buy online, pick-up in store) als gevolg van de pandemie, verrast het niemand dat deze cijfers dit jaar verder stijgen.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Doordat Prime Day teruggedrongen is, is de handelskalender voor dit seizoen in 2020 volledig uit evenwicht geraakt. Met een overbelaste toeleveringsketen hopen handelaren momenteel op de spreiding van de vraag doorheen de herfst, zodat hun e-commerce activiteiten gestroomlijnd raken.
We mogen geen hoge niveaus aan actie in winkels verwachten op Black Friday. In de afgelopen jaren zagen we Black Friday, Cyber Monday, en Cyber Week samensmelten. Dit jaar verwachten we dat deze evenementen verder zullen fusioneren met de rest van de feestdagen.
Klanten willen ook sneller beginnen met winkelen, nadat ze de lente gemist hebben door vertraging in leveringen en lage voorraden.
Expect to see promotions spread more evenly throughout Fall. Promotions will likely steer shoppers toward pickup or same day delivery services using personal shoppers, as opposed to home shipping options.
Deloitte LLP expects a 1% to 1.5% rise in retail sales this holiday season, with e-commerce rising as much as 35%. However, experts there say growth could be as much as 3.5% if consumer confidence rises due to a pandemic relief bill, or something similar.
With calendar chaos set to continue, and fears that buyers will withdraw from their holiday shopping this year, retailers are looking to spark that holiday spirit as soon as possible.
Alle merkboodschappen moeten relevant zijn in de context van de huidige economische en maatschappelijke realiteit. Consumenten kijken hoe merken en handelaren zowel hun klanten als hun werknemers behandelen.
Winkeliers moeten zich richten op het aanspreken van de klanten tijdens het drukke herfstseizoen. De nood aan klantenservice stijgt wellicht, waardoor het van vitaal belang is om voldoende werknemers aan te nemen. Als het aankomt op het aantrekken van klanten, kunnen verbeteringen aan algemene e-commerce mogelijkheden, ophaling aan de deur, en terugzendingen allemaal evenveel bereiken als elke promotie.
Aankondigingen van USPS, UPS en FedEx over de toeslagen op pakketten voor de feestdagen hebben ook de nood aangestuwd om de verkopen voor de feestdagen vroeg te beginnen.
Met zoveel consumenten die gebruik maken van e-commerce voor hun aankopen, en diensten zoals UPS die een record tijdens de feestdagen voorspellen, groeit de zorg dat artikelen hun bestemming niet op tijd zullen bereiken.
Dit is tot nu toe het geval voor elke feestdag in de pandemie. In vele gevallen verbeterden deze wijzigingen aan tradities de reeds aanwezige trends. Het geven van geschenken wordt een van de meest beïnvloede gebieden, en artikelen die gepaard gaan met de levensstijl om thuis te blijven, stijgen in populariteit.
Afhankelijk van wat er gebeurt met de economie en elke overheidsstimulans, merken we mogelijk een verhaal van twee groepen klanten op. Een groep reduceert de uitgaven door maanden van jobinstabiliteit en toekomstige onzekerheid. De andere spendeert het geld gespaard op reizen en uit eten om families een leuk einde van het moeilijke jaar te geven.
Doorheen 2020 zagen we COVID-19 en de economische situatie zich verhalen op verschillende manieren per regio.
Met minder mensen die erop uit trekken voor de feestdagen, hebben winkels die zich in grote stedelijke markten bevinden wellicht een moeilijk herfstseizoen. Online verkopen zullen records verpletteren over de hele wereld. Bovendien kan online winkelen in sommige gebieden de enige manier zijn om niche- of niet-essentiële producten te kopen.
Verwacht dat de impuls om lokale zaken te ondersteunen doorgaat tijdens, en zelfs na Black Friday. Deze impuls kan de beslissende factor zijn voor vele winkeliers, aangezien deze beslist of ze slagen of falen.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Ongeacht hoe mensen plannen te vieren, zijn winkeliers voorbereid om klanten veilig te dienen en aan hun feestdagbehoeften te voldoen.
Verkopen tijdens de feestdagen verhalen zich wellicht in een van de twee mogelijke scenario's:
Beide zijn lager dan in vorige jaren, en worden aangedreven door een K-vormig herstel. De formeel voorspelde stijging (tussen 1% en 1,5%) is het gevolg van een samensmelting van beide scenario's.
58% van de ondervraagden zijn bezorgd over hun financiële situatie door de pandemie. 59% plant ongeveer hetzelfde budget te spenderen voor cadeaus tijdens de feestdagen als vorig jaar, en 20% is van plan meer uit te geven.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Elke goede strategie begint bij een correcte analyse van vorige prestaties.
Analyse van Peak Periods
Begin te kijken naar de prestatie van het vierde kwartaal van de vorige jaren, en probeer de volgende vragen te beantwoorden:
Deze vragen beantwoorden is essentieel om te weten wanneer de marketingactiviteiten in te plannen die nodig zijn om het maximale voordeel te halen uit het seizoen. Je kunt merken dat het er niet toe doet om je marketinguitgaven te verhogen in oktober, aangezien het eigenlijke seizoen pas in november begint, zoals dit jaar. Of misschien is november te vroeg, en gaat het eigenlijk allemaal om Black Friday. Anderzijds kan het ook gaan over een gelijk gespreide strategie van drie maanden.
Productprestatie en voorraadanalyse
Nadat je de timing van je beste prestatie hebt geanalyseerd, is het van belang om te kijken naar het productprestatierapport:
De verkopen van vorig jaar kennen is essentieel, aangezien je mogelijk je voorraad zo snel mogelijk moet plannen. Je moet er bovendien ook voor zorgen dat je voldoende voorraad hebt van seizoensproducten die je dit jaar gaat verkopen.
Analyse website- en verkeersprestatie
Nu wordt het tijd om wat technisch te worden en te analyseren wat er gebeurde op je e-commerce website vorig jaar:
Deze vragen beantwoorden helpt je je inspanningen en geld richten op de best presterende kanalen. Het is ook van belang om de prestatie van het vierde kwartaal vorig jaar te vergelijken met wat je ervaarde in de afgelopen 3 tot 6 maanden.
Als het aankomt op de websiteprestatie, moet je allereerst denken aan de laadsnelheid van je website. Het is algemeen bekend dat de sitesnelheid een enorme invloed heeft op verkopen, vooral op mobiele apparaten.
Hoe sterk was het effect van snelheidsvariaties van de site op je verkopen? plaats de gegevens van de sitesnelheid per dag naast de omzetprestaties, en ontdek hoe dit verliep.
Momenteel leven we in een mobiel georiënteerde wereld, en daarom is de snelheid van je site bijzonder belangrijk om verkopen binnen te halen. Het is een van de voornaamste competitieve voordelen/nadelen die je kunt hebben.
Analyse Google Ads- en SEO-prestatie
Met Google die de zoekruimte domineert, bestaat de kans dat jij als handelaar sterk gebruik maakt van Google Ads, en search engine optimization. Dit biedt een geweldige kans om de prestatie van vorig jaar te analyseren om seizoenstrends en potentieel gemiste kansen op te merken.
Neem eerst een kijkje naar het rapport zoektermen. Je kunt dit downloaden van Google Ads en ervoor zorgen dat je er basisstatistieken in opneemt zoals clicks, vertoningen, uitgave en omzet.
Het is van belang om de zoekopdrachten op de site te vergelijken met PPC en organische zoekopdrachten. Mogelijk vind je enkele zoekopdrachten waar je nog niet aan gedacht had, die waardevol kunnen zijn in PPC of SEO.
Na de analyse van de zoektermprestatie en timing, moet je de prestatie van Google Ads-campagnes van de voorbije jaren analyseren om te kijken of je iets kunt verbeteren ten opzichte van het vorige jaar.
Kijk vooral naar de soorten campagnes die je voerde, en welke campagnes het best presteerden?
Je budget toewijzen aan de campagnetypes die het best werken, is essentieel om een goed ROI te verkrijgen. Ik herhaal, het is belangrijk om de timing van de prestatie te evalueren.
Analyse Shopping campagnes
Google Shopping campagnes zijn bijzonder belangrijk voor handelaren. Ga naar het tabblad producten in Google Ads en analyseer de productprestatie van vorig jaar in Google Shopping.
Je doelen instellen
Nu je weet wat er vorig jaar gebeurde, is het tijd om de doelen en voorspellingen voor het vierde kwartaal overeenkomstig in te stellen. Een geweldige manier om je doelen te bepalen, is het gebruik van een sterkte-zwakteanalyse.
Leer uit voorgaande prestaties om interne zwaktes te identificeren, en begin op voorhand te plannen hoe deze te overwinnen.
Zoek naar opportuniteiten die je mogelijk gemist hebt.
Deze opportuniteiten kunnen het volgende bevatten: Seizoensgebonden producten die niet in voorraad waren, goed presterende producten waar je niet voldoende Google Shopping-budget aan toewees, zoektermen waar je niet op doelde met PPC, enz.
Hier vind je enkele voorbeelden van doelen voor Q4:
Duidelijke doelstellingen zijn de eerste stap naar een succesvolle strategie.
De strategie bepalen
Op basis van de ingestelde doelen, is het nu tijd om een strategie te creëren.
Je hebt de laatste maanden gespendeerd aan het analyseren en de strategie te plannen, en nu is het tijd voor actie! De stijging in verkopen is begonnen en het is tijd om de prestatie van je strategie te evalueren:
Exporteer dagelijks e-commercerapporten om je resultaten te volgen en te kijken of ze overeenkomen met voorspellingen en doelen.
Zoniet, moet je klaar zijn om snel te reageren.
Je strategie richten op feed-driven advertenties zoals Google Shopping en PPC kan nuttig zijn om je inspanningen en budgetten snel op een andere set producten te richten.
Als je strategie niet werkt zoals verwacht, moet je deze aanpassen.
Houd je niet vast aan je plan en cijfers als je ziet dat deze niet meer werken. Na de Cyber Weekend-piek heb je nog steeds ongeveer 4 weken voor Kerstmis om eventuele problemen te verhelpen.
Zorg ervoor dat je je campagnes blijft optimaliseren. Het is geen tijd voor vallen en opstaan meer. Nu moet je je richten op wat werkt, en alles aanpassen wat hier niet in slaagt.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Dit is absoluut een jaar als nooit tevoren. Handelaars moeten klaar staan om erop in te springen, en strategieën creëren die kopers overtuigen in deze onvoorspelbare tijd.
Samengevat verwachten we dat het herfstseizoen van 2020 een abrupt en wild avontuur wordt, zowel voor kopers als verkopers. Bepaalde artikelen en productcategorieën komen onverwacht van de grond, en het aankoopgedrag wordt bepaald door factoren buiten de detailhandel.
Winkeliers moeten zich nu klaar maken om te reageren op het veranderende koopgedrag. E-commerce, ophaling aan de deur en het gebruik van mobiele apparaten zijn vatbaar voor stijgingen terwijl consumenten fysieke winkels vermijden.
Zoals altijd zijn er ook in deze feestdagen winnaars en verliezers. Het wordt fascinerend om te zien hoe dit seizoen gaat verlopen, en te zien welk goed nieuws er uit de eeuwig schommelende wereld opkomt.