De sector van consumentenelektronica is een van de snelst evoluerende en bijzonder innovatieve industrieën. De voornaamste producenten van elektronica creëren telkens betere elektronische artikelen, waarbij hun producten steeds gebruiksvriendelijker en geavanceerder worden, en ze manieren ontwikkelen om hun klanten te helpen of te vermaken.
Met £23 miljard uitgegeven aan elektronica in 2020, speelt de elektronicasector een enorme rol in de e-commercesector, aangezien 43% van deze aankopen online gebeuren. Lees verder om meer te weten te komen over elektronica in de e-commercesector, en hoe je als winkelier kunt verdienen aan deze industrie.
2020 was in vele sectoren een woelig jaar. De e-commercesector zag echter een adembenemende stijging van 129% jaar-op-jaar (bron: Forbes).
De elektronicasector heeft al enige tijd online verkopen aangetrokken, zelfs voordat de pandemie de winkelgewoonten van mensen verschoof naar het internet. Nu is het een van de grootste industrieën in e-commerce voor 2020, en eMarketer voorspelt dat het 22% zal uitmaken van de e-commerce detailhandel in de VS voor 2020.
In 2020 begonnen consumenten vooral massaal online te kopen omdat de winkels gesloten waren. Er komt ook een nieuwe nervositeit op onder klanten, waarbij ze minder geneigd zijn om naar de winkel te gaan door gebrek aan veiligheidsinformatie van een bepaalde winkel, en omdat ze onnodige interactie met anderen willen vermijden. Dit maakt het een ideale tijd om te profiteren van online elektronicaverkoop.
Verkopen op mobiele toestellen blijven stijgen, maar het blijkt dat grotere aankopen nog steeds op een desktopcomputer gebeuren. We zien dat dit al enige tijd het geval was, en een verslag van Statista meldt dat desktopcomputers de waarde van aankopen in 2019 domineren:
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Er zijn vele zaken om rekening mee te houden, zelfs als het gaat om online verkoop van elektronica. Ten eerste moet je uitvissen welke elektronica je wilt verkopen, consumentenonderzoek uitvoeren, je concurrenten begrijpen en een prijsstructuur opstellen die adequaat de artikelen en je bedrijf weerspiegelt. Je moet ook met het volgende rekening houden:
Welke soorten elektronica moet ik online verkopen?
Consumentenelektronica is een diverse sector met heel wat verschillende artikelen te koop aangeboden. Sommige soorten elektronica bevatten:
Gadgets: gadgets zijn ongetwijfeld een van de snelst groeiende elektronicagroepen. Volgens Counterpointresearch bereikte de verkoop van smartphones 4,43 miljoen eenheden in 2019. Als je je vinger op de knop hebt (niet grappig bedoeld), kan dit een goede manier zijn om te profiteren van elektronische trends. Er is echter een risico. Net als alle trends kunnen ze snel komen en gaan, en soms komen ze helemaal niet van de grond - herinner je je Google Glass nog?
Computers: dit is een sector die deel uitmaakt van het dagelijks leven. 74% van de mensen in de VS bezitten een computer (bron: Statista). Het is echter belangrijk om te onthouden dat consumenten heel wat opties hebben als ze een computer willen kopen. Om hiermee van start te gaan, heb je een sterke strategie nodig om boven de concurrentie uit te steken.
Domotica: dit wordt steeds populairder en wordt als een trend voor 2020 beschouwd. Smart home-technologie helpt het leven van mensen eenvoudiger een veiliger maken. Actuele producten omvatten de Ring deurbel, Amazon Alexa en Google Nest. Dit soort technologie lijkt nergens heen te gaan, en biedt voortdurend nieuwe producten om klanten terug te laten keren.
Spelconsoles: Sinds covid herzag Newzoo zijn jaarlijkse voorspelling van de gamingindustrie naar
$174,9 miljard in 2020. Gaming is absoluut massief en is enorm snel gegroeid. Als je een scherp oog hebt voor gamingtrends, kun je heel wat geld verdienen met consoles. De PS5 (PlayStation) werd bijvoorbeeld zoveel gevraagd in het VK dat vele klanten er geen konden krijgen voor Kerstmis.
Elektronische reserveonderdelen: Enige tijd geleden behielden computers niet veel waarde. Recent is er een groeiende markt voor het ruilen en verkopen van computeronderdelen, componenten voor mobiele telefoons en meer. Door het technische niveau is er minder vraag, en gaat het gewoonlijk meer om een B2B-markt. Dit biedt een mogelijkheid om goede relaties op te bouwen met andere ondernemingen die op zoek zijn naar wat jij verkoopt.
Het is een goed idee om je niche te bepalen en te beslissen in welke sector je wilt behoren. Ze hebben allemaal voordelen. Om de beste keuze te maken, moet je overwegen wat de opstartkosten zijn (en wat je je kunt veroorloven), hoe goed je dit deel van de markt kent, en hoe goed je het doelpubliek in je niche kunt bereiken.
Voor- en nadelen van online verkoop van elektronica
Winstmarges zijn gewoonlijk laag - volgens Investopedia bedroeg de gemiddelde winstmarge voor de elektronicamarkt in 2020 5,7%.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Als je besloten hebt dat elektronica verkopen iets voor jou is, wil je je marketing een sterke boost geven en de meest effectieve manieren vinden om je verkopen aan te sporen. Hier zijn enkele tips om van start te gaan:
Wanneer ze voor het eerst van start gaan, hebben winkeliers met weinig tot geen ervaring vaak moeilijkheden met zenuwachtige kopers. Helaas zit de elektronicasector boordevol scammers. Daarom is het belangrijk om je merk uit te bouwen. Terwijl je meer ervaring opdoet, herkennen kopers je merk en zien ze het als een teken van familiariteit en veiligheid. Het is ook van belang om ervoor te zorgen dat je ontwerpen en merkontwikkeling weerspiegelen wat je verkoopt. Met de enorme hoeveelheid concurrentie wil je opvallen onder je concurrenten en je winkel positioneren als de voor de hand liggende plaats om goederen te kopen.
Als je je eigen website creëert, bouw dan vertrouwen op door tal van getuigenissen en verkopersbeoordelingen toe te voegen en de veiligheid van je afrekenproces te benadrukken. Het is ten sterkste aan te raden om een SSL-certificaat te bezitten.
Als je verkoopt op een website van derden, zoals Amazon of eBay, zorg dan dat je je merkontwikkeling gebruikt waar mogelijk, toon tal van getuigenissen, voordelen, enzovoorts om vertrouwen op te bouwen met je publiek.
Een aanwezigheid op sociale media hebben, helpt het vertrouwen met je publiek opbouwen, en geeft je de mogelijkheid om je producten te tonen en gebruikers aan te moedigen om een aankoop te plaatsen of opnieuw iets bij je te kopen. Dit kan zowel de verkopen als een levenscyclus van je klanten helpen stijgen.
Je moet even nadenken over hoe je een platform wilt gebruiken om je elektronica en hun functionaliteiten weer te geven. Als snelgids, is Instagram een platform dat voornamelijk gebruik maakt van afbeeldingen, erg effectief voor visuele producten. YouTube is de tweede grootste zoekmachine ter wereld en fantastisch om video's te tonen. Facebook geweldig voor updates en interactie met klanten, belangrijk voor artikelen met een hoge waarde die een langer besluitvormingsproces nodig hebben. En er zijn vele andere platforms met geweldige functies. Wanneer je kiest welk platform te gebruiken of op te focussen, denk dan na over waar je publiek wellicht het meest tijd doorbrengt.
Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat hierin uitblinkt, is GoPro. Zij gebruiken hun platforms op een slimme manier en tonen de functies van hun producten op een boeiende visuele manier.
Elektronica zijn vaak erg doordachte aankopen. Door de hoge waarde en de hogere technische complexiteit, zijn erg weinig mensen impulsief. Winkeliers moeten alle aspecten van een typische verkooptrechter in gedachten houden: bewustzijn, interesse, beslissing en actie. Dit betekent dat mensen die een aankoop willen plaatsen zich bewust moeten zijn van het product, ze moeten begrijpen hoe dit in hun leven thuishoort, ze moeten een beslissing nemen (kunnen ze het betalen, past het in hun huis, hoe vaak gaan ze het gebruiken, enz.) en vervolgens beslissen ze waar ze deze aankopen alvorens je de verkoop binnen krijgt. Alles wat een winkelier kan doen om de klant door dit proces te helpen, kan de verkopen helpen stijgen. Een geweldige manier om dit te doen, is met hen communiceren.
Zaken om te overwegen om in je marketing en verkoopproces te implementeren, omvatten live chat functies, telefonische ondersteuning, e-mails (inclusief nieuwsbrieven om klanten aan te sporen opnieuw te kopen) en sociale media.
Klanten maken vaak gebruik van sociale media om snel contact op te nemen met een bedrijf. Platformfuncties zoals Facebook Messenger hebben de mogelijkheid gecreëerd om bedrijven te contacteren en een erg snel antwoord van hen te ontvangen. Op dezelfde manier wordt Twitter gebruikt om een merk te taggen in een statusupdate voor een snel antwoord. Dit kan erg effectief zijn om met je klanten te spreken alvorens ze een aankoop plaatsen. Hoe ontvankelijker je bent, hoe meer vertrouwen je ook opbouwt.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Wanneer je elektronica verkoopt, is het belangrijk om op te vallen tussen je concurrenten, een geweldige klantervaring verstrekt, en de winstmarges maximaliseert waar mogelijk. Hier zijn enkele zaken om rekening mee te houden:
Zoals je mogelijk al gemerkt hebt, zijn er tal van platforms waarop je kunt verkopen, elk met een variatie aan voor- en nadelen. Hier zijn er enkele:
Amazon
De kans bestaat dat, als je niet gewend bent aan verkopen op Amazon, je nog steeds iets gekocht hebt of kennis over het aankoopproces hebt op Amazon.
Voordelen: Meer dan 197 miljoen mensen over de hele wereld bezoeken Amazon. Dat is een enorme toevloed van potentiële klanten voor je producten. Bovendien heb je de mogelijkheid om FBA te gebruiken, wat je leveringsproces een stuk eenvoudiger kan maken.
Nadelen: Er wordt een verkoopcommissie aangerekend bij elke aankoop die iemand maakt. Deze kan een stuk uit je winstmarge bijten, wat erg schadelijk kan zijn wanneer je elektronica verkoopt met een al lage winstmarge. Er is ook heel wat concurrentie met vele consumenten die hun beslissing nemen op basis van de prijs.
Er zijn verschillende platforms waarop je je eigen winkel kunt creëren. Als je op zoek bent naar een vereenvoudigde manier om een site te bouwen, kan een platform met een gecentraliseerde CMS hulp bieden. Platforms zoals Wix en Shopify zijn vaak het eerste aanspreekpunt voor heel wat winkeliers. Maar ook al is dit makkelijk, ben je technisch gezien geen eigenaar van de site, en kun je je beperkt voelen qua indeling en marketingfuncties.
Als je liever een site meer op maat bouwt, kun je kijken naar een platform zoals WordPress met de invoegtoepassing Woocommerce. Het nadeel is dat dit een stuk technischer is, en als je kiest om hiermee aan de slag te gaan, heb je mogelijk de hulp van een webdeveloper nodig om het goed te doen.
Voordelen van je eigen site: in tegenstelling tot andere platforms hoef je je winstmarges niet te zien dalen door een percentage aan het platform te geven. Je hebt ook meer flexibiliteit qua indeling en hoe je je artikelen presenteert.
Nadelen: De oprichtingskosten kunnen duur zijn. Leren hoe je je eigen site kunt beheren, kan tijdrovend zijn, en je rekent enkel op je eigen marketing om mensen naar je site te lokken.
Nog een van de grote spelers in de e-commercesector. eBay bestaat al 25 jaar en biedt particulieren en ondernemingen de mogelijkheid om artikelen te verkopen.
Voordelen van eBay: Ze hebben net als Amazon een groot volume gebruikers en een gevestigd vertrouwen met het eBay-merk. Dit maakt marketing iets makkelijker, en je kunt je artikelen vrij snel verkopen na ze in te voeren.
Nadelen: Er is opnieuw sprake van een verkoperscommissie, waardoor je mogelijk voor elke verkoop je winstmarge ziet dalen. eBay zit ook vol met particulieren die tweedehandsproducten verkopen, en je zult dus hard moeten werken om de toegevoegde waarde te bewijzen van een nieuwe aankoop aan een hogere prijs.
Zoals je hierboven kunt zien, zijn er voor- en nadelen verbonden aan elk platform en is er geen goede of foute benadering, je moet simpelweg kiezen wat het best werkt voor jou en je bedrijf.
Wanneer je iets online verkoopt, is een geoptimaliseerde feed van essentieel belang. Een feed is kortweg een inventaris van al je artikelen met de voornaamste details over elk artikel, hun beschikbaarheid en meer.
Een kwalitatieve feed hebben betekent dat je je vermeldingen niet handmatig moet bijwerken, en met voorraadcijfers heb je minder kans om een product te adverteren dat je niet in voorraad hebt. Wanneer een feed goed geoptimaliseerd is, helpt deze je ook relevantere klanten bereiken en je verkopen verhogen.
Hier zijn enkele snelle tips om je feed te optimaliseren:
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
De elektronicasector is een boeiende industrie met tal van nieuwe producten om klanten aan te bieden. Deze groeit elk jaar en steeds meer mensen gaan op het internet om elektronicadeals te vinden.
Met het hoge concurrentieniveau is het belangrijk om het aankoopproces simpel en betrouwbaar te houden en een kwalitatieve klantenservice te bieden. De winstmarges zijn lager, maar als je naar de waarde van elektronica kijkt, kan er geld verdiend worden.