De dynamische productadvertenties van Facebook (DPA’s) zijn een geweldige mogelijkheid voor retailers om hun assortiment producten te promoten aan Facebook-gebruikers die al eerder in contact zijn geweest met het merk.
Er is een direct verband tussen het succes van uw dynamic ad-campagnes en hoe goed uw feeds geoptimaliseerd zijn.
Wanneer u momenteel uw productcatalogus adverteert op Google Shopping, dan kunt u om te beginnen dezelfde feed hergebruiken, maar uiteindelijk wilt u deze feed speciaal voor Facebook DPA’s optimaliseren.
Bij het bouwen van een huis wilt u er zeker van zijn dat het fundament sterk is. Denk aan uw product feed als het fundament voor uw dynamische productadvertenties.
Schone data is de sleutel tot succesvolle advertenties. Zelfs als u een Facebook wiz bent is er niet veel wat u kunt doen als uw pixel bij slechts 20% van uw feed matched, of wanneer u slechte titels heeft.
Het goede nieuws voor gebruikers van Google Shopping is dat dezelfde Google-feed ook op Facebook werkt. Dit is een prima manier om te beginnen met het gebruik van DPA’s als u die niet eerder heeft gebruikt. Om te beginnen moet u uw product feed uploaden naar Facebook.
Als u momenteel niet aanwezig bent op Google Shopping, maar wel DPA’s wilt laten lopen, dan kunt u hier een lijst vinden met de benodigdheden in de feed: Facebook Feed Vereisten. Dit begeleidt u bij het maken van uw product feed voor Facebook en wat er nodig is voor uw verticaal.
Zodra uw product feed uploadt, is het ook tijd om uw Facebook-pixel in te stellen. Dit is waar velen vastlopen en we hebben dit uitgebreid behandeld in Facebook Productadvertenties voor Retailers: Alle INs en OUTs.
Er zijn veel strategieën die u kunt gebruiken om uw Dynamische Productadvertenties te optimaliseren, afhankelijk van wat u wilt bereiken.
Door de manier waarop de advertenties worden getoond, is het niet nodig om het merk aan het begin van de titels te schrijven. Het merk staat al boven de advertenties en doordat het remarketing is, is men al bekend met het merk.
U heeft maar 25 karakters die zichtbaar zijn in het begin van iedere titel, dus aan het begin van de zin wilt u zoveel mogelijk relevante informatie kwijt.
Dit betekent ook geslacht, producttype, kleur etc. Welke informatie u als eerste wilt tonen is afhankelijk van de verticaal waarin u zich bevindt.
Gebruik onderstaande structuur om u te begeleiden wanneer u titels maakt voor Facebook DPA.
U wilt ook custom labels maken voor uw feed. Deze kunt u geweldig inzetten om iedere sale die loopt te laten zien, en op die manier kunt u specifieke producten targeten waarop u een uitverkoop heeft lopen, in plaats van die te tonen op al uw producten.
U kunt custom labels maken gebaseerd op een aantal andere criteria, dus als u meer wilt lezen over custom labels dan raden we u het volgende artikel aan: Drastische RoI verbetering op Google Shopping Campagnes met Custom Labels.
Ze zorgen er ook voor dat u nieuwe eigenschappen kunt maken, custom labels maken het een stuk makkelijker om A/B-tests te laten lopen met gebruikmaking van keywords of product- vs. lifestyle-afbeeldingen.
Als u competitief wilt zijn in uw eigen branche, dan hangt een groot gedeelte af van de prijs, in het bijzonder als u een reseller van goederen bent.
Door het introduceren van een dynamische prijs-oplossing, neemt die de zware taak van het handmatig nakijken van de prijzen van de concurrentie over, en past de prijzen aan in de feed.
U kunt dagelijkse prijscontroles uitvoeren om te kijken hoe uw prijzen zich verhouden ten opzichte van die van de concurrentie.
Met een priceranking-tool kunt u regels en criteria maken voor het geautomatiseerd herprijzen, gebaseerd op de prijzen van de concurrentie, producttypes, shopping kanalen of marktplaatsen.
Nadat u de prijzen in uw winkel heeft aangepast, kunt u een bestand exporteren met daarin de prijzen en samenvoegen met uw product feed, waarbij de koppeling plaatsvindt op basis van ID’s. Dit is een prima oplossing als u uw producten en prijzen vaak aanpast.
Dit waren 3 simpele tips om u te helpen bij het verhogen van uw winst en het uitbreiden van uw bereik.
Wanneer u een online verkoper bent die de volledige mogelijkheden van Facebook probeert te ontsluiten en u vindt dat deze post handig voor u was, dan is ons eBook Technieken om de ROI van uw Facebook-advertenties te laten groeien ook interessant voor u. Download het en leer hoe u de kwaliteit van uw Facebook-campagnes kunt verbeteren.