René Bisschop
Facebook geoptimaliseerd bieden
Geoptimaliseerde CPM stelt Facebook in staat om biedingen te plaatsen en publieken te targeten waarvan het denkt dat die hoogstwaarschijnlijk jouw producten zullen aanschaffen. We hebben gezien dat het de Click-Through-Rate verbetert, conversieratio verhoogt en kosten per click verlaagt.
Dit is een prima optie als je nog steeds op zoek bent naar hoe jouw biedingen zouden moeten zijn voor ieder publiek. Meestal wil je een specifiek klein publiek targeten, jouw biedingen instellen en kijken welke het best presteert, zodat je die strategie kunt gebruiken voor toekomstige advertentie-instellingen.
Met geoptimaliseerde CPM kun je beginnen met een groot publiek en Facebook het werk voor je laten doen. Geoptimaliseerd CPM werkt in combinatie met conversie spec helemaal fantastisch. Je kunt een actie kiezen (clicks) en Facebook kiest vervolgens kopers binnen die groep gebaseerd op wat werkt.
Om jezelf klaar te stomen voor een succesvolle campagne, moet je eerst Facebook voorzien van zoveel mogelijk relevante data voor iedere ad-instelling als maar mogelijk is.
Om de geoptimaliseerde CPM effectief te laten zijn, heb je ongeveer 15-25 conversies per week nodig, waarbij 50-100 conversies nog beter zouden zijn om echt een resultaat te kunnen zien. Facebook heeft veel conversie nodig omdat het leert van de statistisch-significante aantallen van conversie data waarin je voorziet.
Facebook houdt jouw conversies bij binnen een door jouw zelf gekozen tijdspanne. Een voorbeeld hiervan is een 7-dagen conversie-venster. Je zult willen bieden gebaseerd op het venster dat je kiest, zelfs als je geïnteresseerd bent in conversies die buiten dat venster plaatsvinden.
Tip: Als je rapportages uitdraait onthoud dan dat je wellicht meer dan 15-25 conversies ziet, maar als het niet binnen het venster heeft plaatsgevonden dan zal het Facebook niet helpen met het optimaliseren van jouw advertenties voor meer conversies.
Als het aankomt op conversie-optimalisatie, dan is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Look-alike publieken gebaseerd op jouw beste klanten zijn meestal het beste instrument voor targeting en optimalisatie voor conversies. Je wilt natuurlijk graag uitbreiden op basis van de beste klanten bron, in plaats van het aanmaken van diverse gelijkwaardige publieken. Probeer uit te breiden van zeg maar de top 1% tot de top 2-3%. Je wilt ook ver wegblijven van traditionele targeting zoals geslacht, interesses en leeftijd. Door dit toe te voegen doe je waarschijnlijk meer kwaad dan goed: het is beter om het Facebook-systeem te laten kiezen.
Als backup: wees er zeker van dat de box “Interesses uitbreiden als het conversie kan verbeteren tegen een lagere prijs per conversie” aan te vinken als je voor de eerste keer jouw advertentie-instellingen aanmaakt. Dat stelt Facebook in staat om de targeting uit te breiden als er niet voldoende conversies zijn uit het specifiek gedefinieerde doelpubliek. Het werkt als een switch om jouw publiek uit te breiden in het geval het huidige publiek niet presteert.
Als vuistregel wil je beginnen met geoptimaliseerd bieden, of het nu oCPC of oCPM is. Bij het laten draaien van remarketing advertenties is het het best om de basis-oCPM strategie te gebruiken, omdat het publiek zich al heeft gekwalificeerd door een eerder bezoek aan de site.
Installeer de Facebook Pixel Correct
We weten dat dit voor de hand liggend klinkt, maar je wilt zeker weten dat jouw Facebook-pixel op de juiste manier is ingesteld, zodat er geen complicaties optreden. De pixel moet geïnstalleerd zijn om alle benodigde data van jouw campagnes te volgen, en dat is precies waarom het zo ontzettend belangrijk is dat de installatie juist is gedaan.
Je moet de pixel op jouw website plaatsen en het aanpassen om te rapporteren wanneer product-ID’s uit jouw catalogus worden bekeken, aan de winkelwagen worden toegevoegd en aangeschaft. De pixel wordt gebruikt om Aangepaste Publieken op de website te maken, of om conversies te volgen door de interface van Facebook. Je kunt de pixel vinden onder Tools > Pixels. Daar kun je de code kopiëren en in jouw website, app event of app plakken.
Nadat je de code op jouw site hebt geplaatst, kun je conversies maken voor acties die je op jouw site wilt tracken.
Soorten acties die je zou willen volgen met de Facebook Pixel:
- Producten toegevoegd aan de wensenlijst
- Producten toegevoegd aan de winkelwagen
- Aangeschafte producten
- Verlaten winkelwagen
- Productpagina bekeken
- Offline aankopen
Om na te gaan of de pixel correct werkt moet je de Pixel Helper downloaden. De Pixel Helper werkt in de achtergrond en als de Facebook Pixel correct werkt op de site, is het </> icoon in uw browser blauw. Daarnaast staat een badge die het aantal pixels die zich op de site bevinden weergeeft.
De Nieuwe Facebook Pixel
Per 15 februari 2017 kun je geen advertenties meer maken met gebruik van de oude conversie-tracking pixel en is Facebook overgestapt op hun “Facebook Pixel”.
Verhuizen naar de nieuwe pixel is een proces in 3 stappen:
- Installeer de pixel-event en basis code van Facebook;
- Laat jouw advertenties verhuizen van de oude pixel naar de nieuwe pixel;
- Verwijder de conversie-pixelcode nadat de verhuizing compleet is;
De basiscode en eventcode acteren verschillend op jouw site en rapporteren verschillende acties aan Facebook.
De basiscode volgt de activiteit op jouw site, daarmee verschaft het een basis voor het meten van bepaalde gebeurtenissen. De basiscode moet op iedere pagina van jouw site staan.
De eventcode werkt anders door het tracken van gebeurtenissen die op jouw site plaatsvinden door o.a. organic reach en laat je deze aanpassen voor jouw advertenties. Vóór deze nieuwe pixel had je een unieke conversie-pixel-ID voor iedere conversie. Nu, met de nieuwe pixel, heb je maar één ID nodig voor jouw account en kun je de actie volgen door de verschillende gebeurtenissen (bijvoorbeeld Aankoop).
Nadat het is geïnstalleerd wil je een aantal gebieden controleren om na te gaan of de instellingen juist staan:
- Je wilt je ervan verzekeren dat je nog steeds ongeveer dezelfde aantallen verkeer trekt als voorheen, dit kun je nagaan in jouw Facebook Pixel Dashboard.
- Je zou het conversie volume tussen de oude pixel en de nieuwe moeten controleren. Beiden geven je de conversie-activiteit voor de laatste 7 dagen.
- Je wilt ook de verschillende soorten conversies vergelijken tussen de oude en de nieuwe pixel. Dit kun je doen door in de ‘events-’tab van de nieuwe pixel te kijken en dan te vergelijken met de conversie-tracking pixel van de oude pixel.
Zodra je hebt gecontroleerd of alles goed lijkt en op de juiste manier wordt getrackt, en je jouw advertenties en advertentie-instellingen hebt verhuisd naar de nieuwe pixel, dan is het tijd om de oude pixel te verwijderen van je site. Verzeker je er echter van dat het niet wordt gebruikt voor optimalisaties of om jouw actieve campagnes te volgen voor je het verwijdert!
Het kan een uitdagende taak zijn om je weg te vinden als adverteerder en de juiste manier te zoeken om jouw advertenties te presenteren op het meest bezochte social media platform. Als je weet hoe je jouw Facebook-advertenties optimaal kunt aanpassen, dan kunt je jouw winst aanzienlijk verhogen.