Ricky Wang
Net als het gebruik van LinkedIn voor verkopen kun je de Facebook Marketplace gebruiken om de kracht van een enorm, en vooral relevant publiek te benutten.
Het is namelijk niet enkel de grootte van de markt die belangrijk is. In tegenstelling tot adverteren op de Facebook Nieuwsfeed van een gebruiker, is dit een plaats waar kopers een aankoop willen plaatsen, wat betekent minder weerstand tegen je verkoopberichten.
Targeting op interesse is ingebouwd in de Marketplace, en het is ook eenvoudig om door productcategorieën te navigeren.
Je bent dus op de juiste plaats.
Ik leg even uit wat dit verkoopplatform inhoudt en hoe je het effectief kunt gebruiken om een grotere lijst contactpersonen op de bouwen en meer verkopen te genereren.
Wat is Facebook Marketplace?
De beste verklaring voor Facebook Marketplace is dat het een digitale “koop & verkoop”-community is waar ondernemingen klanten kunnen ontdekken en lokaal kunnen verkopen.
Zowel particulieren als ondernemingen kunnen gebruik maken van Marketplace om producten te vermelden en hun lokale klanten te bereiken.
Als onderneming heb je de volgende mogelijkheden:
- Aanmaken van unieke productvermeldingen
- Aanpassen van je productbiedingen
- Tot 10 afbeeldingen gebruiken per vermelding
- Toegang tot berichten van klanten
- Bladeren door alle transacties
FB Marketplace biedt een gepersonaliseerde peer-to-peer aanpak om te verkopen, en maakt het makkelijk voor je klanten om je te contacteren via FB Messenger.
Het biedt klanten zelfs suggesties voor hun bericht aan:
Maak je echter geen zorgen.
Het is niet volledig een 1:1-aanpak.
Het platform stelt je in staat om verbinding te maken met je favoriete betalingsverwerker, zoals BigCommerce, 3dcart, of Shopify, en aanvaardt moeiteloos bestellingen.
Facebook zorgt ervoor dat elke transactie verwerkt wordt via de winkelwagensoftware die je koppelt aan je handelsaccount.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Wat zijn de algemene voordelen van FB Marketplace?
Grootte publiek
Overweeg hoe de omvang van Facebook betekent dat je in een vijver met meer dan 3 miljard mensen vist.
Dit is vooral handig als je nog geen effectieve campagne met betaalde advertenties lopen hebt. Of als je website's SEO-resultaten nog niet zover geraakt zijn om voldoende leads en verkopen te genereren.
Plaats vermeldingen op de Marketplace en toon onmiddellijk je verkoopberichten aan mensen die actief naar je producten zoeken.
Organische blootstelling
Een aspect van dit platform dat je wellicht kent is de mogelijkheid om je statusupdates en afbeeldingen die je verkoopactiviteit natuurlijk produceert, leuk te vinden, te delen, of erop te reageren.
Dit betekent dat je merkaanwezigheid na verloop van tijd viraal gaat.
Je merkt dat je bereik, gelijkaardig aan andere sociale media, na verloop van tijd gestaag groeit hoe langer je actief blijft op je Marketplace-profiel.
Aangepast ontwerp verkoperspagina
Facebook geeft je de mogelijkheid om je bedrijfspagina aan te passen op de gewenste manier zodat je merkontwikkeling consistent blijft.
Gebruik de merkafbeeldingen en ontwerpen die je al samengesteld hebt op je website of andere sociale media-accounts.
Directe verbinding met klanten
Het platform moedigt een persoonlijk 1:1-contact aan tussen de verkoper en de klant. Dit bereidt de weg voor voor een sterke connectie, en stimuleert de mogelijkheid om makkelijker verkopen te creëren.
Zoals hierboven vermeld, is Messenger een contactpunt om voordeel uit te halen met FB Marketplace. Je kunt ook gebruik maken van de volgende communicatiemiddelen:
- Videochat
- Spraakoproepen
- Statusupdate en reacties op publicaties
Analyse
Reken niet enkel op organisch bereik.
Een van de manieren om de kracht van Marketplace te maximaliseren, is het aanmaken van Facebook advertenties in je FB Ads Manager. Vervolgens kun je de rijkdom aan gegevens voor adverteerders gebruiken die Facebook aanbiedt om een beter en effectiever begrip te krijgen over je beste doelmarkt.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Aan de slag met Facebook Marketplace
Je moet rekening houden met Facebook’s Handelsbeleid alvorens je eerste vermelding te plaatsen.
Volg de richtlijnen om bij de eerste poging aanvaard te worden.
Het is niet nodig om nieuwe accounts in te stellen om aan de slag te gaan, aangezien je je bestaande bedrijfsaccount kunt gebruiken. Klik op “Nieuwe advertentie maken” om het proces te beginnen:
Kies vervolgens een van de Advertentietypes:
Je merkt ook het gebied op waar je je productfoto's kunt uploaden:
Foto's zijn een belangrijk aspect om verkopen te genereren op Facebook, dus maak nuttig gebruik van de 10 toegelaten foto's op Marketplace. Om ervoor te zorgen dat je foto's er aantrekkelijk uitzien voor je potentiële klanten, kun je een fotobewerkingstool gebruiken zoals Instasize om je te helpen je niet-professionele foto's duidelijker, helderder en opvallender te maken.
Vul de productinformatie in en klik op de knop “Volgende” en dan “Publiceren”.
Dat is alles! Je eerste advertentie is klaar.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Succesvolle marketing van je producten
Wanneer je je product promoot, is het best om een stappenplan voor je product te hebben om prioriteiten en doelen te beheren. Hier beschrijven we kort hoe je ervoor zorgt dat je product gezien wordt door potentiële klanten.
Een advertentie plaatsen is het makkelijke deel. Sommige bedrijven plaatsen hun producten zelfs online in de Minimum Viable Product (MVP)-fase.
Nu wordt het tijd om aan het moeilijkere gedeelte te beginnen: je product verkocht krijgen.
Je nieuwe advertentie wordt automatisch toegevoegd aan de Marketplace. Iedereen die naar producten zoekt in jouw categorie, heeft de mogelijkheid om je productadvertentie te zien.
Je Marketplace Winkel-profiel wordt ook automatisch door Facebook aangemaakt van zodra je je eerste product te koop aanbiedt.
Vind je Winkel door te klikken op “Winkels” of “Je account.”
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Richt je op een sterke reputatie
Denk na over hoe je een sterke reputatie onderhoudt vanaf de allereerste advertentie die je op Facebook Marketplace plaatst.
Er zijn twee Facebook-badges beschikbaar die weerspiegelen hoe goed je presteert met betrekking tot interacties met klanten.
- Zeer ontvankelijk
- Aanbevolen door de gemeenschap
De badge Zeer ontvankelijk gaat naar iedere verkoper die tijdig reageert op verzoeken van klanten.
De badge Aanbevolen door de gemeenschap wordt uitgereikt aan een verkoper die een hoge beoordeling behoudt van klanten.
Neem deze twee badges ernstig tijdens je verkoopactiviteit op Marketplace.
Als je het op beide vlakken goed doet, stijgt je reputatie en verhoog je de kans dat potentiële klanten zaken met je willen doen.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
7 Strategieën voor optimale Facebook Marketplace-resultaten
Houd het feit dat Facebook een sociale mediawebsite is voorop in je gedachten wanneer je gebruik maakt van Marketplace.
Het sociale aspect maakt het platform een kwalitatieve plaats om klanten te vinden en relaties te onderhouden die je anders niet zou hebben.
Anderzijds moet je strategisch te werk gaan met je verkoopinspanningen, want je concurreert zowel met particuliere verkopers als andere bedrijven.
Hier zijn enkele ideeën om je marketing op FB Marketplace succesvol te helpen verlopen.
1. Verhoog de kans om ontdekt te worden door nieuwe klanten
Merkbekendheid moet een focus worden. Het is een snelle manier om ontdekt te worden door klanten op Facebook.
Het feit dat Facebook-gebruikers het platform vertrouwen, betekent dat een deel van dit vertrouwen overgedragen wordt op jouw merk.
De volgende factor die je helpt ontdekt te worden via de Marketplace, is dat je toekomstige klanten al op zoek zijn naar iets om te kopen.
Dit is een voordeel over koude Facebook-advertenties, waarbij je gebruikers onderbreekt tijdens het scrollen door hun Nieuwsfeed.
Het is gelijkaardig aan de manier waarop potentiële klanten die zoeken op Google zich onderaan in de verkooptrechter bevinden. Maar het verschil is dat FB Marketplace-gebruikers zich al in de "aankoopmodus" bevinden wanneer ze dit openen.
Je moet echter nog steeds strategisch te werk gaan. Marketplace-categorieën leren begrijpen kan hierbij helpen.
Er bestaan 18 categorieën in FB Marketplace, en je ziet deze aan de linkerzijde van de pagina:
Deze worden vervolgens ingedeeld in subcategorieën:
De sleutel?
Vermeld je producten in de juiste Categorie > Subcategorie zodat je doelpubliek deze makkelijk vindt.
2. Gebruik Facebook-advertenties voor plaatsing op Marketplace
Een manier om je zichtbaarheid te maximaliseren, is het gebruik en testen van een campagne met betaalde Facebook-productadvertenties.
Je kunt je vermeldingen zowel in de Nieuwsfeed als op Marketplace vertonen.
Let goed op bij het schrijven van goede titels en beschrijvingen. Overweeg ook hoe deze doelstellingen in je marketingplan passen:
- Verkeer
- Leadgeneratie
- Merkbekendheid
- Conversies
- Bereik
- Winkelverkeer
- Videoweergaven
- Berichten
- Catalogusverkopen
Gebruik Facebook’s advies voor Marketplace-advertenties om je te helpen met je betaalde campagne.
3. Creëer vertrouwen bij klanten
Brainstorm over manieren om vertrouwen op te bouwen bij je doelgroep.
De manier waarop Facebook Marketplace van nature werkt, helpt dit doel te bereiken. Elke transactie begint via Messenger, en dit proces creëert een onmiddellijke persoonlijke connectie.
Gebruik je winkelpagina om geloofwaardigheid en vertrouwen op te bouwen. Hier zijn drie ideeën:
- Geef potentiële klanten je bedrijfsgegevens zodat ze makkelijker kunnen wennen aan je merk.
- Beantwoord vragen op je winkelpagina.
- Verstrek aanvullende informatie over je bedrijf waarvan je denkt dat deze helpt om een betere connectie te onderhouden met je klanten. Statistieken geven aan dat mensen met een emotionele relatie met een merk deze aanbevelen aan een verhouding van 71% in vergelijking met de gemiddelde verhouding van 45%.
4. Gebruik Tracking
Track je resultaten en let goed op wat wel en niet goed verkoopt op FB Marketplace.
Je merkt al gauw dat sommige artikelen goed verkopen op je website of in je Shopify-winkel, maar geen succes boeken op Facebook.
Ook het omgekeerde kan waar zijn.
Doe vooraf wat onderzoek door categorieën te bezoeken en op te merken wat er al vermeld wordt als bestsellers.
Gebruik deze informatie bij de creatie van je advertenties.
Bezoek andere bedrijfspagina's en let op wat bestsellers al doen om hun verkoopresultaten te bereiken.
Je merkt dat je eigen vermeldingen en advertenties van bij het begin goed presteren als je eerst dit soort onderzoek uitvoert.
De gegevens die je verzamelde uit je onderzoek kunnen je helpen om geïnformeerde beslissingen te nemen met betrekking tot je vermeldingen. Om ervoor te zorgen dat je gegevenslijsten makkelijk te begrijpen en nuttig zijn, kun je deze beheren met behulp van een geschikte ondersteuningstool. Dit maakt het proces een stuk makkelijker, vooral als je met grote sets gegevens moet werken.
5. Maak gebruik van Facebook’s personalisatie
Na verloop van tijd volgen mensen die door je vermeldingen bladeren je pagina. Anderen worden betalende klanten.
Gebruik de kracht van personalisatie en richt betaalde advertenties terug op deze mensen.
Ze hebben reeds interesse getoond in je bedrijf en producten, en de kans is groot dat ze in de toekomst opnieuw iets kopen.
Facebook biedt adverteerders personalisatietools zoals targeting op interesse en vergelijkbare doelgroepen.
Stel deze doelgroepen in en creëer er advertentiecampagnes rond.
6. Gebruik Chatbottechnologie
Wist je dat je niet 20 uur per dag beschikbaar moet zijn om te chatten op Messenger?
Maak in de plaats daarvan gebruik van chatbots om de conversatie te starten.
Deze technologie stelt je in staat om automatische opvolgingsberichten in te stellen die via Messenger verzonden worden telkens een lead of klant je contacteert.
Je chatbots starten de conversatie, en dragen deze vervolgens over aan jou of je team van zodra menselijke interactie absoluut noodzakelijk wordt.
7. Blijf nieuwe producten testen
FB Marketplace is een uitstekende plaats om nieuwe productideeën te testen.
De vermeldingen zijn makkelijk in te stellen, FB start het targetingproces en jij krijgt de mogelijkheid om te zien welke producten "van de grond komen".
Er zijn geen initiële kosten om op deze manier te testen. Onthoud dat betaalde advertenties optioneel zijn, en geen vereiste, om verkeer naar je productvermeldingen te beginnen sturen.
Plaats een nieuw product op Marketplace en meet de resultaten.
Als het goed loopt, kun je nog meer verkeer aansturen via betaalde advertenties en het product toevoegen aan je andere marketingkanalen.
FB Marketplace is ook een waardevol proefgebied voor je prijzen.
Plaats een prijsstijging of korting en test hoe je publiek reageert.
Om nog een stap verder te gaan, kun je het bedrijfsmodel retail arbitrage uitproberen waarbij de Facebook Marketplace gebruikt wordt zoals hier uitgelegd door Ron bij OneHourProfessor.com. Dit kan enig werk vereisen van jouw kant om de juiste producten te vinden, maar kan nog steeds een erg lucratieve bijverdienste zijn als je de moeite ervoor wilt doen. Het belangrijkste is de juiste producten vinden aan een goede prijs.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Ben je klaar voor Facebook Marketplace?
Ik hoop dat ik je de nodige kennis gegevens heb om je te motiveren Marketplace te gebruiken.
Zoals je ziet is dit platform geen gewone “rommelmarkt” meer.
Het is een sterk marketingplatform waar je de volgende mogelijkheden hebt:
- Nieuwe prospecten vinden
- Verkopen aan een nieuw klantenbestand
- Nieuwe prijzen testen
- Nieuwe productideeën testen
- Promoties testen
- Relaties opbouwen
Het effectief gebruiken betekent een volledig nieuw kanaal creëren dat meer verkeer levert aan je blog en meer leads en verkopen aan je bedrijf.
Ik kan niet voldoende benadrukken hoe de persoonlijke aard van Messenger een hechte band creëert tussen jou en je klanten.
Profiteer van deze tool om enkele van je enthousiaste fans te vinden, die je vervolgens helpen je merkbekendheid op te bouwen over hun sociale netwerken.
Het eindresultaat kan je helpen om je inkomen te diversifiëren en je bedrijf aanvullende verkopen opleveren.