In onze vorige post hebben we het concept van feed-driven tekstadvertenties op Google geïntroduceerd. Vandaag willen we laten zien hoe handig dit advertentietype kan zijn voor marketeers die voor een aanbieding willen adverteren.
We hebben ook een checklist gemaakt die u kunt gebruiken wanneer u een uitverkoop heeft en er het maximale uit wilt halen.
Klik op de links om rechtstreeks naar een specifieke tip te gaan:
1. Maak een speciale Google Ads campagne voor aanbiedingen
3. Benadruk de resterende voorraad
6. Pauzeer advertenties voor producten die niet op voorraad zijn
Het beheer van Feed-driven Google Tekstadvertenties hoeft niet lastig of complex te zijn. Om uw werk te stroomlijnen en te vereenvoudigen, raden we u aan om speciale, op maat gemaakte campagnes voor promoties te maken.
Deze campagne bevat alleen advertenties die een aanbieding promoten. Dit is vooral handig voor kortlopende aanbiedingen. U kunt de campagne eenvoudig starten en pauzeren wanneer er een aanbieding plaatsvindt zonder dat u alle advertenties voortdurend moet wijzigen.
Het idee is dat de feed-driven Google tekstadvertenties in deze campagne altijd klaar moeten staan om een aanbieding te promoten.
2. Benadruk kortingen
Er zijn twee manieren om een korting in een tekstadvertentie te markeren: een van/voor prijsdaling weergeven of het kortingspercentage laten zien.
Van/voor prijsdaling
Kortingspercentage
Beide zijn geldige opties en we raden u dan ook aan om beide te gebruiken.
U kunt deze varianten A/B-testen of meerdere advertenties maken en Google hun rotatie laten optimaliseren. U kunt ook de twee opties combineren, met de ene in een kop en de andere in de beschrijving of vice versa.
Google staat nu maximaal drie koppen van 30 tekens en twee beschrijvingen van 90 tekens toe in gewone tekstadvertenties en maximaal 15 koppen en 4 beschrijvingen voor responsieve zoekadvertenties.
Dit geeft u voldoende ruimte voor uw promotietekst en het verhoogt uw creativiteit!
Tijdens kortlopende aanbiedingen haasten klanten zich naar uw website om kortingen te krijgen.
Hopelijk verkoopt u uw voorraad snel uit. Veel aanbiedingen zijn zelfs zolang de voorraad strekt.
Om een nog sterker gevoel van urgentie bij de consument te creëren en de omzet te maximaliseren gedurende de paar dagen van de aanbieding kunt u de overgebleven voorraad laten zien in tekstadvertenties.
Dit zal gebruikers aanmoedigen snel een beslissing te nemen en snel te kopen, omdat ze het item een paar uur later misschien niet meer kunnen vinden.
Het creëren van een gevoel van urgentie is een bekende sterke marketingtactiek die merken kunnen implementeren om de omzet in prijsconcurrerende markten te maximaliseren:
Het doel is altijd om gebruikers ertoe aan te zetten zo snel mogelijk te kopen zonder te veel na te denken.
Naast het weergeven van de resterende voorraad (zoals hierboven), kunt u ook benadrukken hoeveel artikelen u die dag of in de afgelopen x dagen hebt verkocht. Dit creëert urgentie omdat gebruikers zullen denken dat hoe meer items worden verkocht, hoe minder er op voorraad zullen zijn. Daarom moeten ze opschieten als ze gebruik willen maken van de kortingen.
Deze tactiek zal de hype rond uw producten bevorderen. In feite is het zo dat hoe meer exemplaren er verkocht worden, hoe beter het product zal zijn, volgens de kopers.
Een andere slimme manier om een gevoel van urgentie bij potentiële klanten te creëren, is door af te tellen in uw tekstadvertenties.
U kunt dit rechtstreeks doen in het Google Ads-platform. Voer een { in in uw advertentietekst en er verschijnt een pop-upvenster. Van daaruit kunt u de countdown-opties instellen.
Zoals gezegd, kunnen producten die tijdelijk in de aanbieding zijn kunnen vrij snel uitverkocht raken.
Het laatste wat u wilt is advertentiegeld uitgeven aan producten die u niet kunt verkopen. Daarom is het zeer belangrijk, ook vanuit het oogpunt van de gebruikerservaring, dat u advertenties die reclame maken voor producten die niet op voorraad zijn pauzeert.
Net als in Google Shopping zou u waarschijnlijk uw feed, en dus uw advertenties, eenmaal per dag bijwerken. Wij denken dat dit de optimale updatefrequentie is, omdat Google enige tijd nodig heeft om tekstadvertenties volledig te beoordelen en goed te keuren.
Wijzig uw advertenties dus niet te vaak, anders is er misschien niet genoeg tijd om het beoordelingsproces af te ronden.
Als het druk is is deze frequentie misschien niet voldoende, omdat producten snel uitverkocht kunnen raken gedurende de dag. Daarom is het belangrijk om het voorraadniveau te benadrukken, zoals aangegeven in punt 3. Op deze manier worden gebruikers al gewaarschuwd voor het lage voorraadniveau.
Als het artikel dan niet meer op voorraad is, zijn ze niet al te verrast.
Als u meer wilt weten over het uitsluiten van uw producten uit uw productfeed, raden we de volgende bronnen aan:
Volg deze checklist met 6 punten om uw feed-driven tekstadvertenties te optimaliseren en alles uit uw uitverkoop te halen!