DataFeedWatch Blog | Feed Marketing Tips, Adviezen, Inzichten

Ga Aan de Slag met Verkopersbeoordelingen op Google Shopping

Geschreven door Paweł Fijak | 1-okt-2019 8:00:29

Consumenten wenden zich steeds vaker tot reviews om online aankoopbeslissingen te nemen. 90 procent van de klanten geeft aan dat beoordelingen hun aankoopbeslissingen beïnvloeden en 80 procent van de consumenten vertrouwt online reviews evenveel als persoonlijke aanbevelingen.

Onderzoek heeft aangetoond dat verkopersbeoordelingen de conversieratio's met maar liefst 50 procent kunnen verhogen. Kijk maar eens naar hoe consumenten op Amazon vertrouwen en er steeds meer gebruik van maken voor online kopen, waardoor hun inkomsten jaar na jaar stijgen.

Op Google Shopping zijn er twee soorten beoordelingen: productbeoordelingen voor individuele producten en verkopersbeoordelingen die van toepassing zijn op leveranciers en cruciaal zijn voor het creëren van vertrouwen bij kopers.

 

 

Verkopersbeoordelingen op Google Shopping laten potentiële kopers zien hoe eerdere klanten hun ervaring met het aankoopproces bij u hebben beoordeeld. Het kost de klant een fractie van een seconde om te lezen en kan ertoe leiden dat u iets verkoopt, of niet.

Als u het vertrouwen van klanten wilt winnen voordat ze op uw website aankomen, moet u een beter inzicht krijgen in hoe verkopersbeoordelingen op Google Shopping werken.

 

Breid uit naar nieuwe kanalen en verhoog uw omzet met de Omnichannel Marketing Handleiding

 

Wat Zijn Verkopersbeoordelingen?

Verkopersbeoordelingen zijn een vijfsterren beoordelingssysteem dat Google gebruikt voor verkopers. Het is een beoordeling van uw winkel of bedrijf die wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google Shopping en op productpagina's in Google Shopping.

 

 

Uiteraard vallen vermeldingen in de zoekresultaten van Google Shopping met een verkopersbeoordeling meer op dan vermeldingen zonder beoordeling. Ook vallen resultaten met een hoog aantal beoordelingen en veel sterren nog meer op.

Verkopersbeoordelingen verschijnen ook bij PPC-advertenties wanneer u  Google Ads campagnes draait en Google Ads advertenties met een verkopersbeoordeling krijgen ook meer klikken.

 

 

De Impact van Verkopersbeoordelingen

Omnitail meldde een CTR stijging van 107% voor de advertenties met verkopersbeoordelingen, in vergelijking met advertenties zonder. Een advertentie met productvermeldingen waarin verkopersbeoordelingen en productbeoordelingen worden weergegeven, verhoogt de CTR en verbetert bijgevolg de relevantie van uw advertenties in Google Shopping.

 

 

Onderzoek toont aan dat verkopers moeite hebben om klantbeoordelingen te krijgen omdat slechts zes procent van de consumenten altijd een beoordeling achterlaat na een aankoop. Dit kan het voor kleine retailers erg moeilijk maken om het door Google vereiste minimum van 150 beoordelingen te halen voor het weergeven van Verkopersbeoordelingen.

De beste manier om uw kansen op een verkopersbeoordeling in Google Shopping te optimaliseren, is door proactief te zijn en stappen te ondernemen die de kans op het ontvangen van klantbeoordelingen vergroten.

 

Hoe Werken Verkopersbeoordelingen?

Google verzamelt beoordelingen uit een aantal verschillende bronnen om uw bedrijf een sterrenbeoordeling te geven. Het is echter geen vaste beoordeling maar hij wordt aangepast wanneer nieuwe beoordelingen worden toegevoegd en oude beoordelingen worden verwijderd.

Google heeft de drempel om uw verkopersbeoordeling te laten verschijnen verhoogd van 30 beoordelingen in de afgelopen 12 maanden tot ten minste 150 unieke beoordelingen.

Volgens het ondersteuningsteam van Google Ads was de reden voor de wijziging:

“Ons technisch team ontdekte dat het oorspronkelijke minimum van 30 beoordelingen gevoelig was voor kwaliteitsproblemen. Door de drempel voor vereiste beoordelingen te verhogen krijgen we aanvullende gegevens om Verkopersbeoordelingen te genereren, wat leidt tot stabielere scores. Ze vonden dat het produceren van een stabiel signaal, van hoge kwaliteit op minder plekken, voordeliger is voor gebruikers.”

 

U moet ook een geaggregeerde score hebben voor deze 150 beoordelingen van minimaal 3,5 uit 5.

 

 

Google Shopping verzamelt echter niet rechtstreeks beoordelingen. In plaats daarvan gebruikt het een aantal andere bronnen, waaronder Google bronnen en bronnen van derden, om de beoordelingsgegevens te verzamelen die het vervolgens combineert om uw beoordeling te geven. U moet deelnemen aan een of meer van deze beoordelingswebsites zodat klanten de mogelijkheid hebben een beoordeling achter te laten. Sommige van deze diensten zijn gratis, terwijl anderen kosten in rekening brengen.

De bronnen waaruit beoordelingen worden verzameld, zijn onder meer:

Google Trusted Stores - dit is een beoordelingsdienst van Google waarmee consumenten beoordelingen kunnen achterlaten nadat ze een transactie hebben voltooid. Het is beschikbaar voor verkopers in de VS, het VK, Australië, Duitsland, Frankrijk en Japan. Aanmelden is gratis, maar u moet een aanvraagproces voltooien.

Google Klantbeoordelingen - dit is een tool die Google aan verkopers biedt om uw klanten de kans te bieden om feedback te geven na een aankoop op uw website. Zodra u geaccepteerd bent voor het programma (dat gratis is), moet u een code toevoegen aan uw website. Uw klanten zien dan een link naar een enquête op uw betaalpagina. Google Klantbeoordelingen zijn beschikbaar voor verkopers in Oostenrijk, België, Brazilië, Canada, Zwitserland, Tsjechië, Denemarken, Spanje, Italië, Mexico, Nederland, Noorwegen, Nieuw Zeeland, Polen, Rusland, Zweden en Turkije.

Evaluatie door Google en StellaService - StellaService is een informatie- en meetbedrijf. Het heeft een samenwerkingsovereenkomst met Google om analyses van verkopers te bieden. Het is een premium service. Google voert ook een eigen onafhankelijke analyse uit van sommige verkopers, om specifiek te kijken naar de winkelervaring die zij klanten bieden.

Review partners - Google gebruikt ook reviews van een aantal gerespecteerde beoordelingswebsites op internet, waaronder PriceGrabber, TrustPilot, Verified Reviews, Trusted Shops, Trusted Company, Reevoo, ResellerRatings, en meer. Elk van deze websites heeft zijn eigen beleid (en prijsstructuur) waarmee verkopers hun dienst kunnen gebruiken en / of hun accounts kunnen beheren.

Het is belangrijk om te onthouden dat de verkopersbeoordelingen van Google niet in realtime worden bijgewerkt. Dit betekent dat het enige tijd kan duren voordat een nieuwe beoordeling tot uiting komt in uw score - tot zes weken.

 

6 Slimme Manieren om uw Verkopersbeoordelingen voor Google te verbeteren

 

1. Bied een fantastische service

Dit is vanzelfsprekend, maar streven naar een uitstekende ervaring voor uw klanten is eigenlijk de belangrijkste “optimalisatie”-tactiek waaraan u kunt werken.

Klantbeoordelingen zijn meestal gebaseerd op service, dus zorg ervoor dat u aan de verwachtingen van de klant voldoet: verzend uw producten snel, breng geen hoge verzendkosten in rekening, reageer snel op vragen en beschrijf uw producten nauwkeurig.

 

 

Als u tips van Google wilt over wat u nog meer kunt verbeteren, kunt u een evaluatie van StellaService krijgen.

 

2. Zorg dat uw verkopersgegevens correct zijn

Het is belangrijk dat de gegevens in uw Google Merchant Center up-to-date zijn, omdat onjuiste gegevens ertoe kunnen leiden dat recensies niet aan uw bedrijf worden toegeschreven.

Zorg ervoor dat deze informatie ook overeenkomt met de informatie in de beoordeling zelf. Controleer met name de naam van uw winkel en de domeinnaam van uw website.

 

3. Reageer positief op slechte beoordelingen

Slechte beoordelingen zijn nooit prettig om te lezen, maar u moet ze zien als een kans voor uw bedrijf.

U moet ze aanpakken door op de beoordeling te reageren en uw excuses aan de klant aan te bieden voor de slechte ervaring. Geef aan dat u de zaak graag wil onderzoeken en vraag de klant vervolgens om persoonlijk contact te zoeken - bijvoorbeeld per e-mail.

Wanneer u reageert op deze feedback, neem dan niet de naam van uw bedrijf of zoekwoorden op in uw antwoord.

Als u denkt dat u de situatie met succes hebt opgelost en de klant nu tevreden is, kunt u hen vragen hun beoordeling te heroverwegen. Ze kunnen bijvoorbeeld een update of een vervolg beoordeling plaatsen.

 

4. Reageer op goede beoordelingen

Hoewel reageren op negatieve beoordelingen essentieel is, blijkt uit het bedanken van tevreden klanten voor hun positieve beoordeling dat u hen waardeert.

Reageer op positieve beoordelaars door ze te bedanken. Gebruik in uw reactie de bedrijfsnaam, plaats of relevante zoekwoorden. Nodig de klanten uit om de aankoop te herhalen en voeg de volgende keer dat ze bij u bestellen een persoonlijk tintje aan hun bestelling toe.

 

5. Vraag om beoordelingen

Het is een bekend feit dat klanten meer geneigd zijn om een ​​beoordeling achter te laten na een negatieve ervaring en dat voor elke klant die klaagt 26 klanten zwijgen.

De feedback van uw tevreden klanten is van onschatbare waarde, dus waarom vraagt ​​u uw klanten niet om u een beoordeling achter te laten en een link te geven naar waar ze dat kunnen doen? Waarom op een stapel goud zitten en er niets mee doen?

De beste manier om klanten aan te sporen om feedback te geven, is om een ​​e-mail naar de klant te sturen zodra u een bevestiging van de koerier hebt ontvangen dat hun bestelling is afgeleverd.

Deze aanpak kan ertoe leiden dat tot 70 procent van uw klanten u een beoordeling achterlaat. Dit maakt het voor u veel gemakkelijker om Google’s minimum van 150 beoordelingen te bereiken.

 

6. Maak ook gebruik van Google's productbeoordelingen

Het uiteindelijke doel van de verkopersbeoordeling is zichtbaarheid en vertrouwen in Google Shopping.

Een andere manier om uw vermeldingen in Google Shopping nog beter zichtbaar te maken, is door productbeoordelingen te gebruiken.

Productbeoordelingen worden weergegeven bij producten in Google Shopping en in shopping advertenties, en ze zijn prominent aanwezig. Weergaven waarbij dit ontbreekt zien onvolledig en minder aantrekkelijk uit wanneer ze naast resultaten met een beoordeling worden weergegeven.

Idealiter zou u alle drie de identificatiegegevens in uw feed moeten opnemen: GTIN, brand, en MPN. Als u geen GTIN indient terwijl er wel een bestaat voor het product dan zou het kunnen dat Google de weergave afkeurt. U moet ook ten minste eenmaal per maand een beoordelingsfeed indienen bij Google.

Online verkopen is concurrerend. Een verkopersbeoordeling is een manier voor u om concurrerend te blijven, omdat het klanten laat zien dat u een uitstekende klantenservice biedt en een eerlijke en betrouwbare verkoper bent. Voor de meeste consumenten is dat belangrijker dan de goedkoopste prijs.