Instagram is een van de krachtigste en meest effectieve manieren om de consument te bereiken, met name voor merken in sectoren als mode en beauty.
Het is echter een uitdagend platform om onder de knie te krijgen, met beperkte mogelijkheden. Instagram Shopping is klaar om dit te veranderen - het zou zelfs het karakter van de reclame kunnen veranderen.
Maar al te vaak starten reclametools met veel hype voordat ze weer verdwijnen of zich in de mainstream vestigen. Instagram Shopping deed het anders - het werd gelanceerd met een zeer kleine groep gebruikers.
Sindsdien is de belangstelling in de reclamewereld toegenomen, wat heeft geleid tot een gecontroleerde uitbreiding van de nieuwe functie in maart 2017.
Dit is een reclametool die de hype waarmaakt met echte en significante resultaten.
Instagram Shopping is een meer meeslepende ervaring voor gebruikers dan de meeste andere soorten productadvertenties. Tegelijkertijd is het een ervaring die meer mogelijkheden biedt voor adverteerders dan simpele advertenties. In het bijzonder helpt het, het vermijden van advertenties te verminderen.
Gebruik Facebook Dynamische Productadvertenties met onze 9 bewezen strategieën
Dit is in het kort hoe de Instagram Shopping ervaring werkt:
Er was een groot nadeel van Instagram Shopping voor een lange tijd - je had er misschien nog geen toegang toe... Instagram heeft de functie in november 2016 uitgerold voor slechts 20 merken. Ze hebben dit al uitgebreid in maart 2017, met duizenden andere merken, alhoewel deze allemaal slechts drie soorten producten verkopen – kleding, schoonheidsproducten of sieraden. Daarnaast moest elk van hen gebruik maken van het Bigcommerce of Shopify platform en moesten ze allemaal uit de VS komen.
Als je niet aan deze strenge criteria voldoet, kon je geen gebruik maken van Instagram Shopping. Dat gezegd hebbende, heeft het platform plannen om zijn shopping functie uit te rollen naar meer merken in de toekomst.
Wanneer je toegang krijgt tot Instagram Shopping, dan is dit hoe het werkt:
De feed die je naar Facebook uploadt om een Instagram Shopping campagne op te zetten, kan ook worden gebruikt om dynamische advertenties op Facebook te maken. De veldvereisten zijn dus dezelfde als voor een Facebook datafeed:
Gewone dynamische productadvertenties op Instagram gebruiken ook je datafeed, maar ze worden getoond aan gebruikers die interesse hebben getoond in je product. Het Instagram algoritme bepaalt dit aan de hand van een aantal indicatoren, waaronder acties op je website via de Facebook-pixel (of de Facebook SDK en App Events op een mobiele app).
Instagram selecteert een geschikt product uit je feed en gebruikt het om een sjabloon te vullen dat je maakt. Dit wordt vervolgens automatisch aan de gebruikers getoond.
Met Instagram Shopping heb je echter veel meer controle over welke producten aan gebruikers worden getoond. Instagram gebruikt je productfeed om gegevens over deze producten op te halen.
Zoals reeds vermeld, beperkte Instagram de toegang tot Instagram Shopping tot enkele geselecteerde bedrijven, maar nu is dit wel al mogelijk voor bv. België en Nederland. Andere voorwaarden om aan te voldoen.
Daarnaast kun je je ook vertrouwd maken met het platform en het Instagram-publiek door gebruik te maken van de dynamische advertenties.
Als je geen actief Instagram-account hebt met een behoorlijk aantal volgers, moet je daar nu aan beginnen te werken. Dan Shewan van Wordstream heeft hier een goede post over: Instagram giveaways gebruiken om meer volgers te krijgen.
Instagram heeft een actief betrokken publiek dat openstaat voor het ontdekken van nieuwe producten en merken, met name in de sectoren waar Instagram Shopping zich op richt - mode, beauty en sieraden. Als je in een van deze branches zit, moet je vandaag nog beginnen met het gebruik van de reclameproducten van Instagram.
Als je een online handelaar bent in de mode-, sieraden- of beauty-industrie en je wilt je feeds optimaliseren voor Instagram Shopping, dan zul je waarschijnlijk ons eBook De Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie handig vinden. Download het en leer hoe je de kwaliteit van je feed en je campagnes kunt verbeteren.