E-commerceverkopers die shopping campagnes in Google Ads hebben kunnen nu nieuwe soorten gegevens inzien die betrekking hebben tot de winkelwagens van hun gebruikers. Deze gegevens kunnen worden gebruikt om waardevolle inzichten te verkrijgen in jouw exacte winst, producten en gebruikers.
Aan het begin van 2020 is deze mogelijkheid nog in bèta en de exacte naam die Google gaat gebruiken lijkt nog onzeker. Een Google documentatie verwijst naar de functie als Google Ads Conversie Tracking met Winkelwagen Gegevens.
"Conversie" kan verschillende dingen betekenen, afhankelijk van de context. In dit geval verwijst conversie naar het deel van de bezoekers van een winkel of website dat uiteindelijk een aankoop doet. De Google Ads tool (GACT) biedt transactie- en inkomstengegevens met betrekking tot aankopen.
Winkelwagengegevens voegt een extra laag informatie toe aan elke conversie. Adverteerders zijn in staat om te zien welke artikelen zijn gekocht via het klikken op een advertentie, welke producten beter converteren, welke artikelen de best verkopende producten zijn en hoeveel winst er is gemaakt.
Met de standaard GACT-tracking zou je, als je productgroepen in je winkelcampagne had gesegmenteerd, dan zou het meeste wat je zou kunnen weten op welk product er is geklikt en hoeveel omzet er met de aankoop gemoeid is. Nu met winkelwagengegevens kan het inzichtelijk worden gemaakt welk product is gekocht, ook al was het afwijkend van de SKU die in de winkeladvertentie is aangeklikt.
Als je de kosten_van_verkochte_goederen veld in je shopping feed opgeeft, kun je ook de winst zien. Het gebruik van deze gegevens geeft winkeliers een veel beter beeld van hoe rendabel hun shopping campagnes zijn, wat hen op hun beurt helpt om campagnes nog verder te optimaliseren.
Terug Naar Boven Of Download De Ultieme Gids Voor Gegevensfeed Optimalisatie
Tijdens het proces van het opzetten van conversies met winkelwagengegevens heb je de mogelijkheid om winkelwagengegevens aan te leveren en een aantal metrieken te meten met betrekking tot je Shopping Ads.
Voordat je jouw winkelwagengegevens kunt indienen moet je Google Tag Manager installeren of de algemene sitetags van Google gebruiken. Google's Tag Manager maakt het beheer van tags voor jouw site eenvoudiger. In plaats van het handmatig toevoegen en updaten van tags op jouw website, kun je dit doen via Google Tag Manager (GTM). GTM zal automatisch correct geformatteerde tags voor gebruik uitvoeren.
Om de conversie met winkelwagengegevens in te stellen, moet je eerst de standaard conversietrackingcode voor een aankoop hebben:
Zodra je de standaardcode hebt moet je een alleen een aankoop moment versturen (omdat alleen dit winkelwagengegevens kan genereren) dat 7 andere parameters bevat:
Parameters 1-3 Items: een reeks van 3 items die items.id, items.price en items.quantity zijn.
Parameter 4. discount: de korting, indien van toepassing, bedrag in een geheel getal.
Parameter 5. aw_merchant_id: de Google Merchant Center ID
Parameter 6. aw_feed_country: het land van de feed in jouw Google Merchant Center
Parameter 7. aw_feed_language: de taal van de feed in jouw Google Merchant Center
Hier is een voorbeeld van de volledige output van een Google Ads Conversion Tracking met Winkelwagengegevens getriggerd bij een succesvolle aankoop:
<code>
<script type="text/javascript">
gtag('event', 'purchase', {
“send_to": "AW-1111111/xxxxxxx",
"transaction_id": "100000",
"value": 109.97,
"currency": "USD",
"discount": 5,
"aw_merchant_id": 1234567,
"aw_feed_country": "US",
"aw_feed_language": "EN",
"items": [{ "id": "PRO-ABC", "quantity": 1, "price": 50.97 }, { "id": "PRO-XYZ", "quantity": 2, "price": 24.5 }]
}); /* ]]> */
</script>
</code>
Bovenop de aanpassing van de tracking code moet je een aanpassing van de feed maken door je kostprijs van de verkochte goederen (COGS) in je shopping feed op te nemen. Je kunt de “cost_of_goods_sold” specificatie in je feed toevoegen als je de gegevens wilt gebruiken om de winstmarges te berekenen.
Shopify biedt vanaf het einde van 2018 het veld "Cost per item" op alle productpagina's, deze kan DataFeedWatch downloaden. Als jouw Shopify DataFeedWatch app sinds 2019 niet meer is bijgewerkt, kun je deze updaten door op de app te klikken en deze toestemming te geven om toegang te krijgen tot deze kostengegevens. Van daaruit breng je in DataFeedWatch voor je Google Shopping kanaal het “cost_of_goods_sold” veld in kaart om de "Cost per item" van Shopify te mappen:
Je vindt het onder de sectie 'Optionele velden'.
Terug Naar Boven Of Download De Ultieme Gids Voor Gegevensfeed Optimalisatie
If you are able to create test orders, you can check the parameters you have set:
Als je in staat bent om testopdrachten aan te maken, kun je de parameters die je hebt ingesteld controleren:
Bijvoorbeeld:
mid: 1234567
fcntr: US
flng: EN
dscnt: 5
bttype: purchase
item: (50.97*1*PRO-ABC**)(24.5*2*PRO-XYZ**)
Wat elk van deze parameters in de tracking code betekent:
mid = aw_merchant_id
fcntr = aw_feed_country
flng = aw_feed_language
dscnt = discount
bttype = event type
item = items (the array) maps to (items.price * items.quantity * items.id)
Terug Naar Boven Of Download De Ultieme Gids Voor Gegevensfeed Optimalisatie
Merchants die Google Ads Shopping campagnes inzetten, kunnen in de standaard interface een reeks metrieken zien met betrekking tot winkelwagengegevens. Dit is bijvoorbeeld:
Hier is een voorbeeld van de nieuwe metriek voor een klant van ons. Let op: de bedragen zullen niet precies kloppen omdat de klant de COGS voor honderden producten aan het updaten is:
Met deze extra gegevens kunnen verkopers een beter gevoel krijgen voor welke van hun producten de meeste transacties genereren en welke delen van hun voorraad het meest winstgevend zijn. Hoewel het belangrijk is om niet te veel gegevens te hebben en te blijven focussen op de statistieken die er het meest toe doen, vullen deze nieuwe statistieken de tekortkomingen in de vorige aanpak van Google aan en zijn ze een waardevolle aanvulling op hun gegevensverzameling. Het wordt de nieuwe e-commerce standaard voor shopping campagnes.
Terug Naar Boven Of Download De Ultieme Gids Voor Gegevensfeed Optimalisatie
Als Google een belangrijke wijziging aanbrengt in zijn infrastructuur en algoritmen dan heeft het helaas de gewoonte om dit niet goed te communiceren. Als gevolg daarvan missen veel website eigenaren nieuwe mogelijkheden en tools, gewoon omdat ze zich niet realiseren dat deze er zijn. Gelukkig is het met deze update vrij moeilijk om de nieuwe metriek te missen die Google je in staat stelt om te meten en bij te houden.
Aan de oppervlakte, of als je nog vrij nieuw bent in het bijhouden van conversies en Google reclamecampagnes in het algemeen, lijkt de toevoeging van nieuwe metrieken misschien niet zo belangrijk. Er zijn echter enkele belangrijke voordelen beschikbaar voor adverteerders die kunnen profiteren van deze nieuwe mogelijkheden.
In het bedrijfsleven is het altijd belangrijk om te weten waar jouw geld naartoe gaat. Het is relatief eenvoudig om op de hoogte te blijven van jouw kosten en winstgevendheid als je een klein bedrijf bent. Naarmate je bedrijf en productaanbod groeit en je supply chains complexer worden, is het echter gemakkelijk om deze belangrijke gegevens uit het oog te verliezen.
Met de nieuwe gegevens die Google biedt krijg je een duidelijker beeld van hoe rendabel jouw campagnes zijn, en hoe je ze kunt optimaliseren om de winstgevendheid te verbeteren.
Je kunt ook winkelwagengegevens gebruiken om te zien hoe vaak een gebruiker op een product klikt en uiteindelijk een ander product koopt. Met dit soort inzicht ontdek je misschien dat sommige van jouw ogenschijnlijk minder winstgevende producten de verkoop van je meest winstgevende producten juist vergroten.
Hoe meer je bekend bent met jouw assortiment, hoe makkelijker het voor je is om ze aan andere mensen te verkopen. Met de nieuwe winkelwagengegevens die Google biedt, kan je belangrijke inzichten krijgen in welke van je producten je winst drijven en welke de verkoop van andere producten drijven. Natuurlijk zal het ook duidelijk maken welke producten de zwakke schakel in het assortiment zijn en zal het je inzicht geven waar je ze mee kunt vervangen.
Hoe beter jij jouw productaanbod en de relatie met jouw klant begrijpt, hoe makkelijker het is om de juiste beslissingen te nemen met betrekking tot marketing.
Voor meer insidergeheimen om jouw Google Shopping campagnes winstgevend te maken, kan jij jouw gratis exemplaar van Google Shopping voor Shopify: De Definitieve Gids downloaden.