Dit komt vooral door de meetbaarheid. Marketeers kunnen tegenwoordig zelfs bijhouden welk gedeelte van hun omzet gedreven wordt door online adverteren.
Dit is mogelijk via "conversies bijhouden". Voor dit artikel richten we ons op het bijhouden van conversies voor Google Ads.
Laten we eerst duidelijk maken wat een "conversie" is.
Een conversie is een actie van gebruikers van je website of app die waardevol is voor jouw bedrijf. Dit kan een online aankoop zijn, maar ook een registratie voor een webinar, het downloaden van een document, enzovoort.
Om Google Ads conversies te laten bijhouden, moet je een code op je website zetten. Dit stukje code moet geplaatst worden op het moment van conversie. Het kan bijvoorbeeld geïmplementeerd worden op de aankoopbevestigingspagina van een eCommerce website, of gelinkt worden met de registratieknop van een webinar.
De code voor het bijhouden van Google Ads conversies bestaat uit twee fragmenten. Global Site Tag en Event Snippet. Deze zijn makkelijk te vinden bij het aanmaken van je eerste conversie-actie in Google Ads.
De <strong>Global Site Tag</strong> moet geplaatst worden op alle pagina’s in de <head> sectie van de HTML. Deze tag kan ook gebruikt worden voor andere Google producten, zoals Google Analytics.
De Event Snippet moet geplaatst worden waar je de conversie wilt bijhouden, op een pagina of op een click-event.
In de screenshot hierboven zie je dat er een regel is voor transaction_id. Dit is een essentieel attribuut, wat we je aanraden om dubbele conversies tegen te gaan. Het is de bedoeling om een specifiek ID toe te wijzen aan iedere conversie of transactie en het door te geven aan je Google Ads tracking code. Op deze manier kan Google conversies uit elkaar houden en eventuele dubbele conversies verwijderen.
Een algemeen voorbeeld van dubbele conversies is als het event-snippet op de aankoopbevestigingspagina van een eCommerce website wordt geplaatst. Als gebruikers de bevestigingspagina opnieuw laden, slaat de event-snippet misschien twee keer aan. Zolang het attribuut transaction id hetzelfde is, zal Google dezelfde conversie niet meetellen. Als er geen transaction id wordt doorgegeven, zal Google beide conversies meetellen, waardoor er meer conversies worden doorgegeven. Je leest hier meer over het voorkomen van dubbele conversies.
Terug naar boven of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie
Om je Google Ads conversies te optimaliseren, moet je bekend raken met conversie-instellingen.
Conversies kunnen andere waarden hebben. Dit geldt zeker voor eCommerce bedrijven. Iedere aankoop kan anders zijn, afhankelijk van de producten die zijn gekocht.
Een andere waarde toewijzen aan iedere conversie is belangrijk om zicht te krijgen op hoeveel je aan advertenties uitgeeft (ROAS). Deze methode van meten is misschien wel de meest belangrijke voor eCommerce bedrijven en je kunt een Google Ads account niet goed optimaliseren als je geen zicht hebt op de ROAS.
Om de conversiewaarde bij te houden, moet je de event snippet van de conversie aanpassen. Lees dit Google Help Center artikel voor meer informatie.
Je moet de parameters voor 'waarde' en 'valuta' zelf toevoegen.
Dit is ook een zeer belangrijke instelling om te zorgen dat je Conversies optimaal kunt bijhouden.
Google biedt je de optie om iedere conversie te tellen na een advertentieklik, of één per klik. Deze instelling gaat hand in hand met de 'transaction_id' parameter die ik hierboven noemde.
Over het algemeen, als je een eCommerce bedrijf hebt en je online aankopen als conversies bijhoudt, is het verstandig om te kiezen voor "Alle" en te zorgen dat het attribuut 'transaction_id' goed doorgegeven wordt. Als je een B2B bedrijf hebt en registraties bijhoudt, is het verstandig om te kiezen voor "Eén", zodat je niet dezelfde gebruiker die zich meerdere malen inschrijft bijhoudt.
Dit is een belangrijk concept waar iedere marketeer zich bewust van moet zijn om conversies te optimaliseren.
Met het conversie-moment kun je bepalen hoelang het duurt voor klanten om te converteren na het klikken op je advertentie. Je kunt het standaard conversie-moment selecteren, zodat alleen conversies binnen deze tijd geteld worden. Als je conversie-moment bijvoorbeeld 30 dagen is, worden alleen conversies binnen 30 dagen sinds de laatste interactie met je advertentie geteld.
Je moet het conversie-moment kiezen op basis van het soort bedrijf dat je hebt. Vaak is het zo dat hoe duurder je producten zijn, hoe langer het conversie-moment is. Mensen doen er meestal langer over om een nieuwe auto te kiezen dan een paar schoenen.
Je kunt erachter komen hoe lang het duurt voor je klanten converteren. Afhankelijk van je gekozen conversie-moment zie je per periode meer of minder conversies.
Terug naar boven of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie
Als je gebruik maakt van Smart Bidding, is het goed om meer te weten over deze instelling. In feite, je kunt verschillende conversie-acties in je Google Ads account hebben, maar ervoor kiezen om er slechts een aantal te gebruiken voor je Smart Bidding Optimalisatie.
Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je wilt bijhouden hoe vaak gebruikers een product toevoegen aan hun winkelwagentje, zonder dat deze data invloed heeft op je Smart Bidding algoritme. Je wilt dat er alleen transactiedata gebruikt wordt voor Smart Bidding optimalisatie.
Dit is nog een essentiële instelling die je moet leren kennen.
Afhankelijk van het Toekenningsmodel dat je kiest, zul je zien dat conversies toegekend worden aan andere campagnes, trefwoorden, etc.
Houd er rekening mee dat deze instelling ook invloed heeft op je Smart Bidding algoritme.
Trefwoorden van merken bevinden zich over het algemeen in de aankoop trechter en horen bij de laatste potentiële interacties van klanten voor ze hun aankoop afronden. Met een Last-Click toekenningsmodel, geef je alle credit aan deze trefwoorden/campagnes. Dit verbergt de waarde van andere niet-merk campagnes. Als je strategie sterk gericht is op een merk, kan dit een goede optie zijn. Maar als je wilt uitbreiden en nieuwe klanten wilt aantrekken, is het misschien niet ideaal om zo gericht te zijn op trefwoorden voor een merk. In dit geval is het een goed idee om naar andere modellen te kijken, bijvoorbeeld "op basis van positie" of "op basis van data".
De manier waarop je je conversietag en je conversie-instellingen opzet, heeft een direct effect op je Google Ads strategie. Aan de ene kant heeft het invloed op hoeveel conversies er gemeld worden voor iedere campagne, advertentiegroep, trefwoord, etc. Aan de andere kant voedt het je Smart Bidding strategiën met andere data, zodat je andere resultaten krijgt.
Weten hoe je conversies opzet in Google Ads is de eerste stap voor het optimaliseren van conversies.
Terug naar boven of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie
Als je je conversie-actie instelt in Google Ads en een tag plaatst op je website, moet je controleren of alles naar verwachting werkt.
Google biedt een tool waarmee je kunt controleren of je conversies correct bijhoudt. Deze tool is de Google Tag Assistant en het is een simpele Browser Extensie.
Installeer deze, klik op "Vastleggen" en voer een test-conversie uit op je website.
Je kunt vervolgens bekijken wat je hebt vastgelegd en controleren of de conversie correct is bijgehouden.
Bekijk de status van je conversies ook op het Google Ads platform
Naast het bijhouden van conversies met Google Ads, kun je er ook voor kiezen om conversies bij te houden met Google Analytics. Zo krijg je een beter beeld van de reis van je klanten en hoe ze zich gedraag op je website voor een conversie.
Het bijhouden van conversies met Google Analytics komt niet in plaats van het bijhouden met Google Ads en vice versa. We raden je aan om gebruik te maken van beide.
Het zijn twee verschillende methodes van bijhouden en daarom laten ze verschillende data zien. Je moet niet verwachten dat de conversie-data van Google Analytics en Google Ads overeenkomt.
Zonder te veel in detail te treden, zal ik de nadruk leggen op de belangrijkste verschillen tussen het bijhouden van transacties in Google Analytics en het bijhouden van conversies in Google Ads.
Meer lezen over Het vergelijken van conversiemethodes van Analytics en Google Ads
Google Analytics doet verslag op basis van de tijd/datum van de transactie op je website, en Google Ads doet verslag op basis van de datum/tijd van de click die leidde tot deze succesvolle transactie. Dit is een groot verschil.
Bijvoorbeeld, "stel dat een gebruiker een aankoop doet op 20 juli, maar drie dagen eerder al op de advertentie klikte, op 17 juli. In Google Ads zou de conversie dan worden geregistreerd op 17 juli, de dag van de click. En in Analytics zou de conversie worden geregistreerd op 20 juli, de dag dat de conversie feitelijk plaatsvond."
Waar je op Google Ads kunt kiezen voor een toekenningsmodel, maakt Google Analytics standaard gebruik van het Last Non-Direct Click toekenningsmodel. Dit kan helaas niet veranderd worden. Wel kun je gebruik maken van de Model Vergelijkingstool, om conversies op basis van verschillende modellen te vergelijken.
Daarom kun je op basis van het toekenningsmodel dat je gebruikt in Google Ads verschillende data zien voor de twee platforms.
Vergeet daarnaast niet dat Google Analytics rekening houdt met alle interacties over all kanalen, betaald en niet betaald. Aan de andere kant houdt Google Ads alleen rekening met Google Ads clicks.
"Bijvoorbeeld, een gebruiker klikt op een advertentie van je Google Ads account, en komt de volgende dag terug via Google organische zoekresultaten en bereikt je Doel pagina of zet een Transactie in werking. Analytics zal het Doel of de Transactie toekennen aan google/organisch. Google ads zal de conversie automatisch toekennen aan de Google Ads campagne"
Bij Google Ads staan cross-device conversies in de "conversies" kolom, maar Google Analytics kan cross-device transacties niet bijhouden, in ieder geval nog niet standaard. Dit kan resulteren in discrepanties in de data.
Terug naar boven of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie
Als beide methodes voor het bijhouden van conversies succesvol zijn ingesteld, en je de conversie-instellingen en verschillen tussen de twee tools goed begrijpt, is het tijd om meer inzichten te verkrijgen en actie te ondernemen.
In digitale marketing, definiëren we "conversiepercentage" als de verhouding tussen conversies en het aantal interacties die de gebruiker nodig had om de conversie af te ronden.
Interacties worden standaard geteld als advertentiekliks in Google Ads en als sessies in Google Analytics.
Bijvoorbeeld, als je website 5000 sessies per maand krijgt en 150 conversies, is het conversiepercentage 3%. (150/5000 x 100).
Het is moeilijk te zeggen wat een goed conversiepercentage is. Het is echt afhankelijk van welke conversies je bijhoudt en in welke sector je werkt.
Als je online transacties als conversies telt, heeft Hubspot een aantal benchmarks die je kunt gebruiken voor je sector.
Naast zorgen dat je aan alle punten hierboven hebt gedacht, zijn er verschillende andere stappen die je kunt nemen om je website te optimaliseren voor conversies.
Tegenwoordig verwachten klanten op internet dat een eCommerce website snel is en dat het aankoopproces vloeiend verloopt, via desktop of mobiel. Zorg dat het traject van klik op een advertentie tot transactie zo kort en vloeiend mogelijk is.
Geef je best-verkopende producten een belangrijke plaats op je website, voor meer sales.
Zorg dat gebruikers makkelijk de producten kunnen vinden die ze zoeken. Een snelle en precieze functionaliteit op je website is belangrijk voor een hoog conversiepercentage.
We leven in een wereld van mobiele apparaten. Je website moet dan ook volledig geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten. Steeds meer mensen regelen transacties vanaf hun smartphone. Als je website geen goede mobiele ervaring biedt, gaan gebruikers ergens anders kijken.
Terug naar boven of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie
Om je campagnes en website te optimaliseren voor conversies, is het belangrijk om eerst te zorgen dat je conversies goed bijhoudt. Verzemel data en ga vervolgens aan de slag met technische en UX wijzigingen op je website!
Lees nu: Conversies bijhouden met data van het winkelwagentje