Paweł Fijak
Inhoudstabel:
Wat zijn Google Ads-rapporten
De rol van rapporten
Soorten rapporten
Statistieken & beeldmateriaal dat je moet gebruiken
Hoe een Google Ads-rapport te lezen
Google Ads-rapportage - aanbevolen werkwijzen
Besluit
Wat zijn Google Ads-rapporten
Kort uitgelegd zijn Google Ads-rapporten prestatiestatistieken die het succes van je reclamecampagnes meten. De rapporten kunnen je alles vertellen van hoeveel mensen er op je advertentie klikten tot het soort persoon dat erop klikte.
Deze statistieken geven je vervolgens een inzicht in wat er goed gaat, en wat nog niet zo goed verloopt met je advertentiecampagne. De statistieken kunnen ook problemen met je advertentiecampagne benadrukken. Zoals wanneer je niet het juiste soort persoon bereikt, wanneer je er niet in slaagt om zij die je bereikt te converteren, of wanneer je simpelweg niet voldoende mensen bereikt.
Google Ads Rapporteditor
Als je iets meer vakkundig wilt uitproberen, kan je proberen gebruik maken van de Google Ads Rapporteditor. De rapporteditor laat je toe tabellen en grafieken te creëren binnen Google Ads, waardoor de nood om gegevens te downloaden om deze te analyseren, geëlimineerd wordt. De editor, die gebruik maakt van een simpele interface met slepen en neerzetten, helpt u gegevens segmenteren voor analyse, evenals gegevens filteren en sorteren. Dit draagt allemaal bij aan een eenvoudigere en meer georganiseerde analyse van uw advertentiecampagne.
Om de rapporteditor te gebruiken, moet je je eerst aanmelden op je Google Ads-account. Klik vervolgens op het rapportpictogram in de rechterbovenhoek van het scherm, en selecteer rapporten. Daarna kun je op de plusknop klikken in de linkerbovenhoek van het scherm, en elke grafiek of tabel van jouw keuze selecteren.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
De rol van rapporten
Rapporten hebben een essentiële rol als het aankomt op het begrijpen van het slagen en falen van uw advertentiecampagnes. Zij geven je gedetailleerde feedback in de vorm van gegevens waarmee je de effectiviteit van een campagne kunt meten, en aanpassingen kunt maken op basis van de beschikbare gegevens. Aangezien Google erg grondig te werk gaat, is er een groot aanbod aan gegevens beschikbaar.
Nog een effectieve manier om gegevens uit rapporten te gebruiken, is het gebruik van dubbele segmentatie. Dit betekent statistieken kiezen zoals een tijdstip op de dag, de taal en het soort gebruikte apparaat, en deze samen gebruiken. Bijvoorbeeld een mobiele gebruiker die tussen 13u en 15u op een advertentie klikt. Door dubbele segmentatie zijn de verkregen gegevens bijzonder gedetailleerd, en bieden ze vaak meer informatie met betrekking tot bruikbaar inzicht.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Soorten rapporten
Er zijn vele soorten rapporten die gebruikt kunnen worden binnen Google Ads. We focussen ons op de voornaamste soortenrapportcategorieën, met name extensions, analytics & shopping. Hier zijn enkele van de voornaamste kenmerken van deze categorieën:
Extensions
Extensions-rapporten verstrekken gegevens voor alle extensies op basis van oproepen of feed die je in je advertentiecampagnes hebt.
Analytics
Analytics-rapporten geven je een beter begrip over hoe je advertenties in het algemeen presteren. Dit kan gerelateerd zijn aan een enkele advertentie, een groep advertenties, een volledige campagne, of zoekwoorden. Analytics volgen statistieken zoals de bounce rate, gemiddelde tijd op de site, nieuwe bezoekers en meer. Je kunt deze statistieken echter eenvoudig controleren in de kolommen van het platform, als je niet dubbel hoeft te segmenteren.
Shopping
Shopping-rapporten bieden statistieken met betrekking tot je Google Shopping-advertenties. Deze omvatten het product partition report en het shopping performance report.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Statistieken & beeldmateriaal dat je moet gebruiken
Ook al zijn de meeste statistieken in Google Ads-rapporten voor iemand relevant, zijn bepaalde statistieken waardevoller. Dit komt doordat, ongeacht je reclamecampagne, iedereen deze in zekere mate nodig heeft. Hier zijn 5 van de belangrijkste statistieken en beeldmaterialen in rapporten:
Analytics-statistieken en -beeldmateriaal
Analytics-statistieken en -beeldmateriaal zijn geweldige manieren om mensen die je advertenties bekijken en erop klikken, beter te begrijpen. Analytics kunnen je informatie verstrekken over de tijd die een persoon op je website spendeert, evenals de bounce rate en het aantal pagina's die deze bezoekt. Dit kan je beter helpen begrijpen of de bezoeker aangezet kan worden voor een toekomstige aankoop, en kan ook helpen bij retargeting.
Campagnevolume na verloop van tijd
Dit is een fantastisch beeldmateriaal dat je moet gebruiken. Campagnevolume na verloop van tijd laat je toe al je campagnes met elkaar te vergelijken over een bepaalde periode. Hierdoor kan je de zwakste van je campagnes verwijderen en werken aan het verbeteren van de campagne zelf of de zoekwoorden.
Aandeel vertoningen per apparaat na verloop van tijd
Dit is een erg nuttig beeldmateriaal dat je toelaat om het succes van je campagnes te vergelijken op elk toestel. Als je campagne het moeilijker heeft op een bepaald platform dan op andere, moet deze wellicht geoptimaliseerd worden voor het platform. Vergeet niet, beschrijvingen op mobiele apparaten en tablets zijn korter. Dit kan het verschil betekenen tussen succes en falen.
Geregionaliseerde kosten- en prestatiebeelden
Deze beelden helpen je een beter begrip creëren over hoe je campagnes presteren in verschillende geografische regio's. De beelden zijn perfect wanneer ze gebruikt worden met vertoningen, clicks en verschillende analytische statistieken zoals de bounce rate.
Zoekvolume zoekwoorden na verloop van tijd
Dit beeldmateriaal toont je de meest gezochte zinnen die leiden naar clicks op je advertenties over een bepaalde periode. Dit helpt je de best presterende zoekwoorden te zien, evenals zoekwoorden die je geld doen verliezen.
Hoe een Google Ads-rapport te lezen
Een Google Ads-rapport lezen kan in het begin overweldigend zijn. Er is een aanzienlijke hoeveelheid gegevens om doorheen te ploeteren, en mogelijk zijn ze niet allemaal relevant voor jou. Hie is een kort actieplan om de gewenste statistieken te vinden:
- Je eerste stap is steeds bepalen wat je wilt weten. Google verzamelt een enorme hoeveelheid gegevens, dus in de meeste gevallen wordt het veld aangegeven.
- Vervolgens moet je beslissen of je gegeven wilt vinden op campagneniveau, voor een enkele advertentiegroep, of voor een zoekwoord. Alvorens een actie te ondernemen, zie je de lijst met campagnes. Klik simpelweg op een campagne om advertentiegroepen te bereiken. Klik op de advertentiegroep om een zoekwoord te vinden.
- Als je gegevens voor een bepaald periode in de dag wilt bekijken voor een zoekwoord/advertentiegroep/campagne, selecteer dan het menu day parts aan de linkerzijde. Hier kan je ook grafieken gebruiken om de gegevens beter te visualiseren. Grafieken kunnen bovenaan de pagina ingeschakeld worden.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Google Ads-rapportage - aanbevolen werkwijzen
Wanneer je Google Ads-rapporten gebruikt, is het essentieel om statistieken op de juiste manier te gebruiken. Hier zijn enkele aanbevolen werkwijzen om je te helpen bij het gebruik van rapporten:
Stel je een duidelijk doel voorop
Wanneer je rapporten gebruikt, moet je steeds een duidelijk doel in gedachten hebben. Dit kan zijn om resultaten te meten, te experimenteren met manieren om te verbeteren, of een meer nauwkeurige en effectieve manier te vinden om een bepaalde demografische/geografische doelgroep te bereiken.
Van zodra je een doel hebt, krijg je een beter begrip over wat de statistieken je tonen, en wat je kan wijzigen om je advertentiesucces te verbeteren.
Gebruik context bij je analyses
Context is belangrijk, aangezien het je een breder perspectief geeft op de prestatie van je advertenties. Als je bijvoorbeeld het hele jaar door een advertentie voor zonnebrillen publiceert, presteert deze in het algemeen beter in de zomer dan in de winter. Context helpt je vermijden dat je je uitgaven aan advertenties niet aan ongepaste producten, zoekwoorden en meer verspilt. Het maakt het ook eenvoudiger om slecht presterende zoekwoorden en advertenties op te merken.
Je moet ook het maken van te snelle beslissingen vermijden op campagnes. Als een campagne nieuw is, kan het even duren voordat er voldoende gegevens zijn om een beslissing te nemen op basis van het succes.
Richt je analyse waar het uitmaakt
Gebruik filters om de belangrijkste statistieken voor je campagnes te benadrukken. Dit maakt het eenvoudiger om problemen en successen op te merken. Een verdere segmentatie van je gegevens kan het ook makkelijker maken om problemen op elk niveau van je campagne aan te treffen.
Het gebruik van grafieken en tabellen helpt je ook een beter overzicht krijgen van je statistieken. Gegevens visualiseren maakt het gemakkelijker om trends op te merken, vooral wanneer er een aanzienlijke hoeveelheid informatie is om rekening mee te houden.
Personaliseer je rapporten
Door je rapporten te personaliseren, zorg je ervoor dat de focus ligt op wat je nodig hebt. Je kan je belangrijkste statistieken opslaan om ze makkelijk toegankelijk te maken voor terugkerende analyses. Daarnaast kan je zelfs aangepaste kolommen toevoegen om voornamelijk op de statistieken te focussen waarvan je weet dat ze je campagne het meest aanstuwen.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Besluit
Google Ad-rapporten bieden een geweldig inzicht in het slagen of falen van een reclamecampagne. En ook al is het een uitdaging om te begrijpen welke gegevens relevant zijn voor jou, is het de moeite om de tijd te nemen om dit te analyseren.
Statistieken uit Google Ads-rapporten gebruiken, kan voordelig zijn voor zowel bestaande als toekomstige campagnes. Of je nu resultaten wilt meten, de beste manier wilt vinden om je strategie te wijzigen, of simpelweg meer hoopt te leren over het betrekken van een bepaald soort publiek, hebben Google Ads-rapporten alle gegevens die je nodig hebt om een positieve verandering aan te brengen aan je advertentiecampagnes.