Het Google Product Category [google_product_category] attribuut wordt gebruikt om een item te categoriseren. Deze categorie wordt geselecteerd uit de taxonomie van Google. De volledige lijst met productcategorieën vind je hier.
Het plaatsen van producten in productcategorieën is bedoeld om potentiële klanten te helpen hun weg naar je product te vinden.
Dit maakt het van groots belang dat je de juiste categorie voor je product selecteert. Anders kan het gebeuren dat klanten moeite hebben om te vinden wat ze zoeken.
Voor sommige artikeltypen is het gebruik van een Google-productcategorie vereist. Dit zijn onder andere items binnen Kleding & Accessoires en Media & Software.
Anders is het gebruik van de productcategorie data feed attribuut volledig optioneel. Het wordt echter aanbevolen. Het zal Google helpen jouw product te identificeren en te matchen met de zoekopdracht van een potentiële klant.
Het hebben van de meest nauwkeurige beschrijvingen en attributen voor elk product zal ook helpen om de click-through-rate in campagnes te verbeteren.
Hoe nauwkeuriger jouw attributen, hoe vaker je de juiste zoekopdrachten te zien krijgt. Dit verbetert zowel de werkelijke als de verwachte CTR (click-through-rate).
Hieronder vind je de minimale eisen die in acht moeten worden genomen om ervoor te zorgen dat jouw product wordt goedgekeurd en dat het verschijnt voor relevante zoekopdrachten.
Naast de minimumeisen zijn er een aantal best aanbevelingen voor productcategorieën om de campagneprestaties te helpen verbeteren. Deze zijn als volgt:
Google Product Categorieën zijn essentieel voor bepaalde categorieën. Waar het niet nodig is, is het nog steeds aan te raden om het productcategorie attribuut te gebruiken.
Het helpt de relevantie van jouw product te verbeteren en helpt om dit te matchen met de zoekopdracht van een klant.