Paweł Fijak
Inhoudsopgave
Google Shopping Advertenties op Gmail
Eindfase van versnelde weergave
Voeg individuele producten handmatig toe aan Merchant Center
Nieuwe functies in het Marktinzicht
Nieuwe mobiele functies
Conclusie
Google Shopping Advertenties op Gmail
Een belangrijke update voor campagnes is dat Google Shopping Advertenties nu kunnen verschijnen op Gmail. Dit betekent dat jouw advertenties voor zowel Product Shopping als Showcase Shopping zichtbaar zijn. Als je de optie voor “Youtube, Gmail en Discover” al hebt ingeschakeld, zullen jouw advertenties automatisch verschijnen.
Login met jouw Google Ads account en controleer of je deze optie hebt ingeschakeld:
- Klik op de tab ‘Campagnes’
- Kies de standaard shopping campagne die je wilt bekijken
- Instellingen
- Zoek onder de sectie ‘Netwerken’ naar de optie ‘Youtube, Gmail en Discover’
Meer dan een miljard mensen maken gebruik van Gmail, dus het is waardevol als jouw advertenties hier te zien zijn.
Net als voorheen, komen de advertenties terecht in de mailfolders “Sociaal en Promotie”. Als een persoon kijkt naar de Promotiefolder in hun e-mail, staat hij of zij waarschijnlijk al open voor het vinden van een goede deal. Jouw shopping advertenties op Gmail zijn onderdeel van het Google Display Network. Om met de woorden van Google te spreken, dit is “ontworpen om je te helpen bij het vinden van het juiste publiek” en laat je “op een strategische manier je potentiële klanten bereiken, op de juiste plaats en het juiste tijdstip”.
Veel mensen bekijken hun e-mail vanaf hun mobiele apparaten, dus het is misschien een goed idee om deeplinks toe te voegen. Dit geeft jouw publiek een betere algemene ervaring, omdat jouw advertenties geformatteerd zullen worden voor het apparaat dat jouw potentiële klant gebruikt.
Terug naar het begin van de pagina of Download de Complete Handleiding voor Data Feed Optimalisatie.
Eindfase van versnelde weergave
Door te kiezen voor de optie ‘versnelde weergave’, konden verkopers hun volledige dagelijks budget voor advertenties zo snel mogelijk uitgeven. Het resultaat hiervan was meestal dat het budget in de ochtend al weg was, wat later op de dag zorgde voor gemiste kansen op impressies en verkoop.
Bestaande campagnes met ‘Versnelde weergave’ zullen blijven werken tot mei 2020, en daarna zal je een foutmelding te zien krijgen. Google geeft het advies om nu al naar jouw instellingen te gaan om een update uit te voeren. Vanaf nu is het niet meer mogelijk om de optie ‘Versnelde Levering’ te kiezen voor nieuwe campagnes.
Deze optie wordt afgebouwd, omdat Google gelooft dat er efficiëntere manieren zijn waarop adverteerders hun budget uit kunnen geven en versnelde levering meer nadelen heeft dan voordelen. Als jouw campagne een onbeperkt budget heeft, is het al nooit een goede optie voor je geweest. En als je wel een budgetlimiet heeft, is het mogelijk dat je meer had moeten betalen per klik of dat al jouw budget was opgegaan in een tijdzone waar je zelf niet op had gericht.
Alternatieve oplossingen
Als je teleurgesteld bent dat deze functie verdwijnt, zijn er waarschijnlijk andere opties beschikbaar voor het resultaat dat je graag wilt. Als je bijvoorbeeld graag jouw hele budget al vroeg op de dag uitgeeft, kan je de advertentie planner gebruiken om jouw biedingsbedrag voor bepaalde dagdelen aan te passen.
Terug naar het begin van de pagina of Download de Complete Handleiding voor Data Feed Optimalisatie.
Voeg individuele producten handmatig toe aan Merchant Center
Als je op zoek bent naar een makkelijke manier om individuele producten direct toe te voegen aan Merchant Center, heb je geluk! Google heeft deze functie in februari toegevoegd en je kan deze vinden door:
- Naar het navigatiemenu te gaan
- ‘Producten’ -> ‘Alle producten’ te selecteren
- Op de + knop te klikken om een nieuw product toe te voegen
- Of door op het potlood-icoontje te klikken om een bestaand product te bewerken
Een mogelijk nadeel is dat de producten die je individueel upload niet beïnvloed zullen worden door feed regels, dus je zal deze ook individueel aan moeten passen. Als je een klein aanbod hebt, is dit zeker een handige tool voor je. Maar het is waarschijnlijk geen praktische oplossing als je een aanbod met honderden of duizenden producten heeft.
Je kan kiezen tussen basisopties en geavanceerde opties voor de meeste secties:
- Land van verkoop en locaties
- Productidentificatoren
- Productgegevens
- Prijs en beschikbaarheid
- Gedetailleerde productbeschrijving
- Verzending en belasting
- Productcampagnes en overige configuraties
- Productcategorie
Terug naar het begin van de pagina of Download de Complete Handleiding voor Data Feed Optimalisatie.
Nieuwe functies in het Marktinzicht
Marktinzicht is een hulpmiddel van Google waarmee je exclusieve toegang krijgt tot retaildata. Je kan deze data gebruiken om geïnformeerde beslissingen te nemen over jouw marketingstrategie. Om deze functies te kunnen gebruiken, moet je Marktinzichten inschakelen op jouw account. De accountbeheerder kan deze functie inschakelen door te navigeren naar de sectie Groei -> Programma’s beheren -> Marktinzichten. Als de functie is ingeschakeld, komen de rapporten onder Groei terecht.
Rapport prijsconcurrentie
Het is belangrijk dat jij als retailer op de hoogte bent van de prijzen van andere verkopers in dezelfde sector. Dit rapport biedt je hier inzicht in. Sorteer data op categorie, merk of producttype en vergelijk dan je eigen prijzen binnen de markt over een bepaalde tijd.
Deze data kan heel waardevol zijn als je een prijs wilt bepalen voor jouw producten en biedingen wilt doen voor jouw advertenties. Je kan op deze manier ook zien of je deze zaken moet updaten, of wanneer je het beste een promotie kan adverteren.
Rapport Bestsellers
Heb je jezelf weleens afgevraagd welke merken en producten het meest populair zijn en wat jij aan jouw aanbod moet toevoegen? Als je gebruik maakt van Shopping Advertenties of Shopping Actions, geeft dit rapport je de informatie die je nodig hebt. Als je wilt weten welke kant je op moet gaan, kan je producten sorteren op categorie en land. Je kan ook zien welke producten die je al verkoopt een hogere bieding of budget nodig hebben.
De data voor het bestsellers rapport worden iedere week vernieuwd, zodat je de trends kan bijhouden. Controleer de gegevens voor categorieën als:
- Populariteitsranking
- Populariteitsverandering in de afgelopen 7 dagen
- Voorbeeldtitel van het artikel
- Google productcategorie die van toepassing is
- Meest populaire GTIN’s
- Prijsklasse
- Product/Merk voorraad status
Laat de data voor jou werken
Deze informatie kan veel voordelen hebben voor het optimaliseren voor de datafeed van jouw producten. Je kan de lijst met jouw bestsellers, of items die potentieel hebben om bestsellers te worden, gebruiken voor het bevorderen van de biedingsstrategie voor jouw shopping campagnes en meer nadruk leggen op de artikelen die zorgen voor de hoogste omzet.
Je moet eerst een lijst maken van je bestsellers (bijvoorbeeld door middel van ID of SKU) in een Google spreadsheet of een csv./txt. bestand.
Ga vervolgens naar DataFeedWatch en maak een aangepast label aan in de sectie 'Optioneel Veld' onder de tab 'Mapping'.
Hier verbindt je jouw lijst met bestsellers. Het moet er ongeveer zo uitzien:
Producten die een match zijn met een item op jouw spreadsheet krijgen de indicatie “Bestseller” in jouw productfeed.
Je kan nu jouw geïsoleerde 'Bestseller' producten gebruiken om jouw ROI te verhogen. Maak een aparte campagne aan voor deze producten of verander de structuur van jouw huidige campagne. Pas ook jouw biedingen aan voor de bestsellers.
Meer informatie over het verbeteren van jouw campagne prestaties met aangepaste labels.
Terug naar het begin van de pagina of Download de Complete Handleiding voor Data Feed Optimalisatie.
Nieuwe mobiele updates
Google heeft een mobiele app gemaakt voor Google Ads, om retailers tegemoet te komen in hun drukke leven. Deze app wordt constant bijgewerkt en verbeterd op basis van feedback. Er zijn in het eerste kwartaal twee grote updates geweest.
Donkere versie
De eerste update is een verandering van de interface en gebruikerservaring. Of je er nu van houdt of niet, een donkere versie van de interface voor mobiele apparaten wordt steeds populairder. Goed nieuws voor mensen die houden van donkere versies: je kan nu jouw ogen even laten rusten terwijl je naar uw Google Ads kijkt. Deze functie zal automatisch ingeschakeld worden als je jouw telefoon reeds op het ‘dark mode’ thema heeft ingesteld.
Snellere prioriteit voor top aanbevelingen
De tweede update is een verbetering van een bestaande functie. Door gebruik te maken van de ‘optimalisatie score’, zie je een schatting van de verwachte Google Ads account prestaties. Je kan nu jouw optimalisatie scores voor jouw account en campagne advertenties zien op het overzichtscherm voor jouw account. Zo bekijk je makkelijker campagnes met aanbevelingen met de 'hoogste potentiële impact', omdat deze bovenaan de lijst staan.
Het is ook mogelijk om een melding te ontvangen als jouw optimalisatie score verandert. Blijf in real-time op de hoogte van wijzigingen. Je kan deze meldingen inschakelen in de app via de pagina 'Instellingen'.
Terug naar het begin van de pagina of Download de Complete Handleiding voor Data Feed Optimalisatie.
Conclusie
Je bent nu helemaal bij met de Google Shopping updates voor het 1ste kwartaal, dus log in bij Merchant center en probeer een paar van deze nieuwe functies uit. Of download de mobiele versie (als je dit nog niet heeft gedaan) en kijk of je het wat vindt.
Het is duidelijk dat Google rekening houdt met verkopers en adverteerders bij het vernieuwen en verfijnen van hun functies.
Terug naar het begin van de pagina