Black Friday is dichterbij dan je zou denken en het is de moeite waard om te beginnen met het plannen van je Google Shopping-strategie.
In onze recente blogpost, Planning van het feestdagen seizoen voor e-commerce 2018, spraken we over wat retailers vanaf nu kunnen doen om klaar te zijn voor het feestdagen seizoen.
Nu is het tijd om specifieker te worden en te bekijken wat je kunt doen om het belangrijkste retail-evenement van het jaar, Black Friday, niet te missen.
In het bijzonder willen we focussen op 14 optimalisatie tips voor je Google Shopping feed die je prestaties op Black Friday en Cyber Monday zullen maximaliseren.
Tegenwoordig is Black Friday niet per se meer een eendaags evenement, het strekt zich feitelijk uit over minstens een weekend van de vrijdag tot en met de maandag (Cyber Monday). Sommige retailers beginnen hun uitverkoop al een week voor dat weekend:
Je hebt dus meer tijd en meer kans om nieuwe klanten te vinden, maar je moet sneller klaar zijn dan je denkt!
Vergeet niet om deze post in je favorieten te zetten en later nog eens terug te keren.
Klik op de link om meteen naar een specifieke tip te gaan:
#1. Verzeker je ervan dat je data biedt die vers is en van hoge kwaliteit
#2. Optimaliseer titels voor betere prestaties
#3. Optimaliseer beschrijvingen
#4. Verzeker je ervan dat je afbeeldingen van hoge kwaliteit en boeiend zijn
#5. Optimaliseer je prijsstelling
#6. Haal voordeel uit productvarianten en maximaliseer de prestaties van je shoppingcampagne
#7. Boost je Google Shopping ROI met custom labels
#8. Ontsluit de kracht van Google Shopping aanvullende feeds
#9. Optimaliseer je biedingen en win de stormloop op Black Friday
#10. Speel het spelletje goed met de Google Shopping Merchant promoties en publiekslijsten
#11. Gebruik Google Shopping om voetverkeer naar je fysieke winkels te sturen
#12. Ontsluit de kracht van Google Shopping Match-publieken voor Shopping
#13. Verken feed-gebaseerde tekstadvertenties
#14. Wees klaar voor regenachtige weer!
Zorg ervoor dat je feed up-to-date is en dat de geplande ‘refresh en fetch’ werkt zoals het hoort. Het is zeer belangrijk dat in het tijdvak van Black Friday je feed minstens eens per dag geüpdatet wordt, zodat je altijd voorziet in verse beschikbaarheid en prijsgegevens.
Tijdens Black Friday kunnen producten snel door de voorraad heen raken en daarom wil je dat je advertentie onmiddellijk niet meer vertoond wordt als een product niet meer beschikbaar is. Iedere klik op Google Shopping op die producten is een verspilde klik en weggegooid geld.
Hetzelfde geldt voor prijs. Je wilt wellicht prijzen aanpassen op dagelijkse basis om concurrerend te blijven. Zorg ervoor dat de geüpdatete prijs op de website ook in je product feed terugkomt.
Een mismatch tussen prijs en beschikbaarheid tussen de feed en de landingspagina kan de oorzaak zijn van productafkeuringen en opschorting van je account, naast dat ze een frustrerende klantbeleving bieden. Het laatste wat je wilt voor Black Friday is dat je account wordt opgeschort of dat je feed wordt afgekeurd.
Sterker nog: het herstel van een geschorst account kan meerdere dagen in beslag nemen.
Hier beschrijven we hoe de frequentie van je feed updates kan worden opgeschroefd in DataFeedWatch:
Ga terug naar de bovenkant van de pagina of Vind je complete gids voor data feed optimalisatie hier.
We spraken al heel vaak over het belang van titels en beschrijvingen in Google Shopping. Dit omdat de veiling op Google Shopping niet gebaseerd is op keywords, maar in plaats daarvan op de tekst van de titels en de beschrijvingen.
Als je het optimaliseren van titels nog steeds voor je uitschuift, dan is de voorbereiding voor Black Friday het laatste duwtje dat je nodig hebt om het wel te doen.
Onze vrienden bij Dept vatten in een superoverzichtelijke infographic de structuur die je moet volgen samen, om ervoor te zorgen dat je titels altijd geoptimaliseerd zijn afhankelijk van de productverticaal.
Je kunt DataFeedWatch gebruiken om titeloptimalisatie te automatiseren.
Voorbeeld: Je verkoopt kleding zoals broeken van tartanwol. De geoptimaliseerde titel die je wilt bereiken is: Tartan Wool Broek, Gucci Men, Mannenkleding, Maat: 52, Blauw
Combineer simpelweg feedeigenschappen om een nieuwe geoptimaliseerde titel te maken:
Als je eenmaal je titelstructuur goed hebt in DataFeedWatch, dan is het makkelijk om slechts een paar elementen te veranderen. Je komt er bijvoorbeeld achter, na een zoektermen- en keywordonderzoek, dat je in plaats van mannenkleding beter herenkleding kunt gebruiken als producttype. Of misschien kom je er achter dat er vaker gezocht wordt op de kleur marine dan op de kleur blauw en wil je dat veranderen zodat je advertentie betere kansen op vertoning krijgt. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen ontdekken dat je concurrentie het merk voor de producttitel zetten en jij wilt datzelfde doen, en ga zo maar door.
Maak eerst de structuur, doe daarna onderzoek en pas dan aan.
Je kunt kijken naar je zoektermen in Google Ads of keyword-onderzoektools gebruiken om de meest gebruikte terminologie en frasen te vinden voor jouw productcategorie.
Voorbeeld: Je verkoopt BBQ’s op kolen. Je besluit om een keyword-onderzoek te doen op de Google Keyword Planner om je producttitels te optimaliseren. Je ontdekt dat de term ‘kolengrill’ vaker gezocht wordt en minder competitief is (en daarom minder duur) dan ‘kolenBBQ’.
Sterker nog: geen van je concurrenten gebruikt dezelfde woorden. Sommigen gebruiken ‘grill kolen’ en anderen ‘kolen BBQ’
Het veranderen van de titel naar ‘kolen grill’ vergroot je kansen om vertoond te worden ten opzichte van je concurrenten omdat het voldoet aan de meest gezochte query. Het nakijken van het prestatierapport in Google Ads kan ook nuttig zijn om producten te vinden die onder de maat presteren en die wellicht een stevige optimalisatie kunnen gebruiken.
Het aanpassen van je producttitels kan een immens effect hebben op de prestaties van je product listing advertenties. Kijk maar hoe een van onze klanten een stijging in kliks van Google Shopping van 250% in totaal kregen, samen met een groei in impressie-share, betere Click-Through-Rates en meer kliks vanuit bestaand verkeer met grote kans op conversie.
Ga terug naar de bovenkant van de pagina of Vind je complete gids voor data feed optimalisatie hier.
Beschrijvingen hebben niet dezelfde impact als titels op click-through-rates omdat ze niet zichtbaar zijn op de Google zoekpagina, maar alleen in de shopping-sectie.
Dat betekent niet dat ze niet geoptimaliseerd moeten worden. Het is een geweldige bron als het gaat om ‘keyword stuffing’ en het matchen van de zoekopdracht.
Waar titels ook visueel aantrekkelijk moeten zijn om een click-through te genereren, kunnen beschrijvingen langer en een hogere dichtheid aan keywords bevatten. Je kunt dezelfde ‘combineer’-regel gebruiken in DataFeedWatch om een gedeelte van de beschrijving te vullen en hem uniek te maken. Dus, niet alleen de algemene beschrijvingen kopiëren en plakken! Soms komt het echter voor dat je originele feed een aantal productbeschrijvingen mist.
Je kunt een feed review uitvoeren in DataFeedWatch en problemen met de feed meteen ontdekken.
Je zou de missende beschrijvingen kunnen vullen met een standaardtekst die de nadruk legt op de unique selling points van jouw bedrijf of assortiment, zoals Blader door een grote collectie van bestsellers, speelgoed, spelletjes, cadeautjes en meer. Gratis verzending bij orders van €10 of meer of haal gratis af in de winkel!
Met dank aan de feedregels van DataFeedWatch kun je dan de beschrijving aanpassen, afhankelijk van het producttype.
Voorbeeld: Stel dat je zowel boeken als speelgoed als spelletjes verkoopt. Je wilt ‘een grote collectie van bestsellers’ alleen weergeven in beschrijvingen van boeken en ‘grote collectie speelgoed en spelletjes’ alleen voor speelgoed en spelletjes. Je kunt de ALS-regel gebruik om onderscheid te maken tussen boeken en speelgoed en spelletjes. De GTIN van boeken begint altijd met 97, die van speelgoed en spelletje juist altijd niet.
Door daar gebruik van te maken, kun je een regel instellen zoals die hieronder:
Ga terug naar de bovenkant van de pagina of Vind je complete gids voor data feed optimalisatie hier.
Afbeeldingen zijn ontzettend belangrijk in Google Shopping, omdat het het eerste is dat een gebruiker ziet in PLA’s.
Als eerste zorg je ervoor dat al je afbeeldingen voldoen aan de regels en eisen voor afbeeldingen van Google Als je daar niet aan voldoet, kan je product worden afgekeurd.
Als tweede zorg je ervoor dat de afbeeldingen van hoge kwaliteit zijn en het product van zijn beste kant laten zien, zodat Google je kan belonen met een hogere rank en een lagere cost-per-click.
Als derde raad ik je aan gebruik te maken van de additional_image_link-mogelijkheid om meer dan 10 extra afbeeldingen aan je PLA’s toe te voegen. Normaal gesproken laten aanvullende afbeeldingen het product vanuit een andere hoek zien of in verschillende stadia. Om meer dan 1 extra afbeelding toe te voegen, herhaal je simpelweg het veld in nieuwe feedkolommen of nieuwe optionele velden in DataFeedWatch.
Je kunt de Zoek tabel-functie in DataFeedWatch gebruiken om je producten te matchen met links voor aanvullende afbeeldingen. Klik hier voor meer informatie.
Wees je ook bewust van het risico op afkeuringen voor ‘algemene afbeeldingen’! Dit gebeurt als je om enige reden geen afbeeldingen hebt voor een product en je het veld image_link vult met een standaardafbeelding, meestal het logo van je bedrijf.
Je kunt de uitsluit-functie in DataFeedWatch gebruiken om producten met algemene afbeeldingen uit te sluiten. Zodoende kun je je feed schoon en zonder afkeuringen houden, en klaar voor Black Friday!
Ga terug naar de bovenkant van de pagina of Vind je complete gids voor data feed optimalisatie hier.
Prijs is een van de meest belangrijke factoren voor succes in Google Shopping.
Dit simpelweg omdat, daar Google Shopping in de basis een prijsvergelijkings-tool is, producten met lagere prijzen vaak een hogere click-through krijgen. Google beloont over het algemeen advertenties met een hogere verwachte click-through-rate door ze een betere rank te geven, meer kansen om vertoond te worden en een lagere cost-per-click.
Daarom wil je er zeker voor zorgen dat jouw prijsstelling competitief is. Je instinct vertelt je misschien dat je vooral je top-verkopen en/of producten met een hoge marge moet optimaliseren, maar vergeet niet dat, zoals Andreas Reiffen je aangeeft in zijn ‘Google Shopping Geavanceerd door Andreas Reiffen’ maar 34% van de conversies kloppen met het product dat was aangeklikt.
Dit betekent dat prijsstelling letterlijk een marketingtool kan zijn. Je kunt je focussen op de producten die voor de meeste impressies zorgen en de prijs daar verlagen, waarbij je even niet let op de marge. Je doel hier is om verkeer naar je winkel te trekken en in een later stadium je beste producten en die met een hoge marge te verkopen.
Om te beginnen gebruik je een Prijsmonitoring-tool om uit te voelen wat je prijspositie is ten opzichte van de concurrentie. Vanaf dat punt zou je wel eens wat prijsmogelijkheden kunnen ontdekken.
Voorbeeld: Je komt erachter dat het volgende product de meeste impressies krijgt, maar een van de slechtste is op het gebied van CTR en conversies.
Als we aannemen dat we het hebben over de eerste verkoper, dan komt dat waarschijnlijk door de prijsstelling van het product, dat zeker niet concurrerend genoeg is.
Aan de andere kant kreeg dit andere boek minder impressies, maar een hogere CTR en meer conversies.
Dit ondanks dat de prijs nog steeds niet concurrerend is. Sterker nog, de naaste concurrent verkoopt hetzelfde product voor €3 minder.
De benadering hierbij is dat deze verkoper de prijs kan verlagen van het eerste product om de kans op de meeste impressies te krijgen en daarmee click-throughs en verkeer naar zijn winkel te krijgen. Zodra ze op de website zijn, zoeken de gebruikers waarschijnlijk nog steeds naar het tweede boek, omdat het een evergreen bestseller is die eigenlijk geen reclame nodig heeft (de impressies zijn zes keer minder dan het eerste product). En dat is waar de verkoper het geld op kan verdienen!
Black Friday gaat vooral om het maximaliseren van verkeer en winst in een periode waarin gebruikers volledig in de online-shopping-modus staan. Dit is de beste tijd voor jou om je prijsstelling te optimaliseren en je kansen op vertoningen te verbeteren, zodat er op je geklikt wordt!
Ga terug naar de bovenkant van de pagina of Vind je complete gids voor data feed optimalisatie hier.
Google definieert productvarianten als ‘een groep van gelijke producten die alleen van elkaar verschillen door productdetails zoals maat, kleur, materiaal, patroon, leeftijds_groep, maat_soort, en maat_systeem’. Je kunt bijvoorbeeld een t-shirt in verschillende maten verkopen, of een iPhone-hoesje in verschillende kleuren. Wat je wilt doen, is dat je maar een advertentie wilt vertonen met de optie om ‘andere opties’ te bekijken, in plaats van een enkele advertentie voor iedere maat en kleur.
In bovenstaande scenario wil je niet een advertentie vertonen voor iedere maat t-shirt maar eigenlijk maar een advertentie en dan de gebruikers te optie geven om de maat te kiezen die zij nodig hebben.
In de extra-concurrerende week van Black Friday is dit precies wat je nodig hebt om de advertentie te optimaliseren en de klantbeleving te optimaliseren. Om dit mogelijk te maken, gebruik je de item_group_id-eigenschap.
Zoals altijd kun je de feedregels van DataFeedWatch gebruiken om handmatig deze eigenschap toe te voegen aan de producten van jouw keuze.
Zodra je dezelfde item_group_id-waarde hebt toegekend aan verschillende producten, worden deze producten samengebonden in dezelfde groep en wordt er slechts een per keer vertoond.
Best practice is om het ID van het belangrijkste product (die ene die je wilt vertonen) als item_group_id. In het voorbeeld hierboven heb ik de waarde 1234 voor zowel het item_group_id als het hoofdproduct-id gebruikt. Als voorbereiding op Black Friday wil je zoveel mogelijk gebruik gaan maken van producten varianten. Voeg dus zoveel mogelijk optionele productdetails toe: maat, kleur, materiaal, patroon, leeftijdsgroep, maat_soort, maat_systeem en meer.
Black Friday is een heel drukke periode waarin producten vaak snel niet meer op voorraad zijn. Wat als er maar een paar varianten niet meer beschikbaar zijn, terwijl er van andere nog voldoende voorraad is?
Voorbeeld: Je verkoopt een t-shirt in verschillende maten. De populairste maten zijn M en L. Als de maat XS niet meer beschikbaar is dan wil je nog steeds de andere maten laten vertonen, maar als of de M of de L of beiden niet meer beschikbaar zijn, nou, dan wil je misschien wel de hele groep niet meer vertonen.
Het zou namelijk erg frustrerend zijn voor het merendeel van de gebruikers die voor een M of L zoeken om op een advertentie te klikken en er pas in een later stadium achter komen dat de maat die ze zoeken niet meer op voorraad is.
DataFeedWatch voorziet je van een mogelijkheid die alle varianten niet meer vertoond als een of meer varianten niet meer beschikbaar zijn.
Dit is een onmisbare actie voor optimalisatie die je moet implementeren voor juist zo’n drukke periode als Black Friday. Leer hoe je producten uitsluit wanneer bepaalde varianten niet meer beschikbaar zijn in DataFeedWatch.
Ga terug naar de bovenkant van de pagina of Vind je complete gids voor data feed optimalisatie hier.
We hebben al eens uitgebreid over het onderwerp custom labels geschreven in onze Hoe custom labels voor Google Shopping-campagnes te maken en te optimaliseren.
Het belangrijkste uitgangspunt is dat custom labels een essentieel element zijn in een goed geoptimaliseerde shoppingcampagne en ze je door hun flexibiliteit kunnen helpen met snelle aanpassingen, juist die zaken die in een drukke periode als Black Friday nodig zijn.
Een goede optimalisatie van een shoppingcampagne begint met het onderverdelen van producten in meerdere productgroepen. Google Ads laat je verschillende productgroepen maken, gebaseerd op categorie, producttype, id, conditie en merk. Maar, als je meer ruimte nodig hebt en je je producten wilt onderverdelen op basis van een aangepast kenmerk, dan laat Google je dat doen door middel van Custom Labels.
Custom Labels zijn in essentie 5 optionele kolommen die kunnen worden toegevoegd aan je productfeed. Ze heten 0 tot 5, custom_label_0, custom_label_1... etc.Ze kunnen worden gebruikt om de producten in je campagne onder te verdelen door waarden die jij kiest te gebruiken. Zoals Google zegt in hun help center-artikel: ‘Je kunt deze custom labels gebruiken om aan te geven dat deze producten bij een bepaald seizoen horen, in de opruiming of bestsellers etc. Deze waarden kunnen daarna worden geselecteerd om te gebruiken voor controle, rapportage, en biedingen in je shoppingcampagne.’
Hoe kun je ze gebruiken om je ROI een boost te geven op Black Friday?
Om de beste ROI te krijgen, wil je zoveel mogelijk producten met een hoge waarde als maar mogelijk is, tegen de laagste kosten.
Om die reden zou je productgroepen willen maken gebaseerd op de productprijs, om zodoende de biedingen op producten met hoge waarde te verhogen en te verlagen op die met een lage waarde. Op die manier weet je zeker dat je advertentiebudget gaat naar de producten die je de meeste winst opleveren.
Voorbeeld: Je verkoopt dvd’s. Je wilt meer advertentiegeld besteden aan dure boxsets (van meer dan €50) dan in aparte film-dvd’s met een lage waarde. Gebruik DataFeedWatch voor de onderverdeling met custom labels.
Het magische aan custom labels is dat hun waarde snel en gemakkelijk kan worden veranderd met simpele feedregels. Gedurende de drukte van Black Friday zou je kunnen bedenken dat je de manier waarop je de producten hebt onderverdeeld wilt veranderen. Geen probleem: verander de feedregel en je bent klaar in minder dan een minuut.
Hetzelfde concept kan worden toegepast op producten met een hoge/lage marge. Je wilt meer bieden op producten met een hoge marge. Dit kan ook worden bereikt door de waarde van de marge toe te voegen aan een custom label en dan een regel te maken die producten onderverdeeld wanneer die waarde hoger is dan een bepaald aantal.
Je wilt zeker een lijst hebben van producten waarvan je weet dat die goed verkopen op Black Friday, or die je simpelweg moet verkopen.
Om die reden zou je graag hogere biedingen doen op die producten om ze meer exposure te geven. Je kunt DataFeedWatch gebruiken om een kolom van de custom labels te vullen met de waarde ‘best-seller’ of ‘opruiming’, bijvoorbeeld. Deze regel kan gebaseerd zijn op een lijst van product-id’s.
Datzelfde concept kan worde tegepast op producten in een specifieke promotie. Je zult ongetwijfeld een soort van promo hebben voor Black Friday. Je wilt producten in de spotlight zetten die verkocht zijn voor lagere prijzen door ze een hogere bieding te geven. Je kunt ook meerdere verschillende promo’s hebben en producten willen onderverdelen op tot welke promo ze behoren. Ook hier kun je een lijst van product-id’s gebruiken om een custom label in DataFeedWatch te vullen.
Ga terug naar de bovenkant van de pagina of Vind je complete gids voor data feed optimalisatie hier.
Aanvullende Feeds zijn in essentie productlijsten die je kunt gebruiken om je feedregels op te baseren. In voorgaande voorbeelden liet ik je zien hoe je custom labels kunt vullen met waarden zoals ‘best-seller’ of ‘promo-black-friday-’ alleen voor specifieke producten.
Je kunt ieder apart product-id in een regular expression opnemen (zoals zichtbaar hierboven) of, beter nog, je kunt zelfs een spreadsheet maken waarin je alle producten zet waarop je het custom label van toepassing wilt laten zijn.
Aanvullende feeds kunnen of meteen worden verzonden aan het Google Merchant Center, of naar DataFeedWatch. Eigenlijk hoef je niet eens een Excel-spreadsheet te uploaden: je kunt simpelweg een link sturen van een .csv die op je FTP staat of naar een Google spreadsheet.
Dit is zelfs beter omdat je je aanvullende feed op ieder door jou gewenst moment kunt bewerken zonder dat je het opnieuw moet uploaden. Deze functie, die beschikbaar is op zowel het Google Merchant Center als in DataFeedWatch, ontsluit een geweldige kracht.
Snel voorbeeld: Stel dat je je biedingen voor je top 50 best verkopende producten wilt verhogen. Om concurrerend te blijven gedurende de week van Black Friday, wil je dat die lijst van 50 bestverkopende producten gebaseerd is op de dagelijkse verkopen.
In de praktijk wil je dat de lijst van bestverkopende producten dynamisch is en ieder dag verandert, gebaseerd op de verkopen van de voorgaande dag. Op deze manier kunnen zelfs onverwachte bestsellers meegenomen worden. Je kunt een rapportage van dagelijkse verkopen opvragen en een Google Spreadsheet vullen met de top 50 product-id’s (dit kan met Google Spreadsheet-formules). Daarna kun je de URL van de spreadsheet linken en de is-in-list functie gebruiken in DataFeedWatch om een regel te maken die custom_label_0 vult met de waarde ‘best-sellers’, alleen voor die producten die ook in de aanvullende feed stonden.
Naderhand kun je een productgroep in Google Ads maken gebaseerd op hetzelfde custom label en de biedingen verhogen. De producten in de groep zullen iedere dag veranderen en je blijft concurrerend zonder handmatig werk.
Ga terug naar de bovenkant van de pagina of Vind je complete gids voor data feed optimalisatie hier.
Het voorgaande voorbeeld toont aan dat je consistent concurrerend kunt blijven met je top-verkopen gedurende de week van Black Friday. Idealiter wil je hetzelfde voor alle producten die jij waardevol vindt.
Voorbeelden:
Ga terug naar de bovenkant van de pagina of Vind je complete gids voor data feed optimalisatie hier.
Google Merchant promoties zijn een van de krachtigste middelen van Google Shopping die je kunt inzetten voor Black Friday. Lees ook eens onze blogpost Hoe verkopen te verbeteren met Google Shopping Merchant Promoties om alles te leren wat je moet weten om ermee te beginnen.
Google Merchant promoties stellen je in staat om een ‘speciale aanbieding’-label te laten zien in je PLA’s, welke een pop-up met een kortingscode activeert.
Dit is essentieel gedurende Black Friday omdat je wilt dat jouw promotie zoveel mogelijk mensen bereikt. Met dank aan de Promotiefeed, welke je meteen kunt uploaden naar DataFeedWatch, kun je een promo toekennen aan alleen bepaalde items en/of productgroepen. Dit ontsluit veel mogelijkheden. Sterker nog, naast dat alle gebruikers een Black Friday-korting in beeld krijgen, kun je:
Als je eenmaal Google Merchant Promotie, Black Friday en de Google Shopping Remarketing-lijsten aan elkaar gekoppeld hebt, dan is de sky echt de limit.
Probeer alleen niet de weg kwijt te raken in alle tactische mogelijkheden, maar blijft gefocust op je totale strategie, waarbij de klant altijd centraal moet staan. Denk eerst aan je klanten, wat zij nodig hebben en hoe je ze erkentelijk kunt zijn. Pas dan bouw je een publiekslijst en een promo op maat.
Ga terug naar de bovenkant van de pagina of Vind je complete gids voor data feed optimalisatie hier.
Afgelopen maand publiceerden we een post over wat Google Shopping kan doen voor fysieke winkels. We kwamen erachter dat, ondanks dat Google Shopping bekend staat als e-commerce verkopen en een sterk digitaal marketing kanaal is, het ook bijzonder behulpzaam kan zijn om voetverkeer en offline verkopen te genereren. Sterker nog, met dank aan een mogelijkheid die Local Inventory Ads heet, is Google Shopping een krachtige marketingtool voor fysieke winkels.
Jammer genoeg is deze mogelijkheid alleen beschikbaar voor verkopers met winkels in Australië, Brazilië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Japan, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk, en de VS. Local Inventory Ads lijken behoorlijk veel op normale Shopping-advertenties en worden vooral getriggerd door lokale zoekopdrachten (dichtbij mij, vlakbij etc). Ze laten een afstand in kilometers zien en/of een klein ‘in de winkel’-label.
Nadat ze op de advertentie hebben geklikt, landen gebruikers op een pagina die wordt gehost door Google, genaamd ‘Lokale etalage’(Local Storefront). Shoppers kunnen de Local Storefornt gebruiken om de voorraad in de winkel te bekijken, openingstijden te bekijken, de route te vinden en meer. Om te kunnen adverteren met Local Inventory Ads moet je twee verschillende feeds uploaden:
Met de laatste feed vertel je feitelijk het systeem welke producten waar verkocht worden. Op deze manier weet Google Shopping waar en wanneer het ‘in winkel’-label getoond moet worden.
Lees onze blog Google Shopping voor fysieke winkels om meer te leren en voor hulp bij het opzetten. Als je meer wilt leren over de verschillen in de diverse soorten feeds in Google Shopping, dan kun je daar hier meer over lezen: Alles wat je moet weten over feedtypes in Google Shopping.
Ga terug naar de bovenkant van de pagina of Vind je complete gids voor data feed optimalisatie hier.
Google klantenmatch-publieken zijn lijsten van e-mailadressen die je kunt gebruiken voor targeting in Google Ads. Zodra je de lijsten hebt geüpload naar Google Ads, voert het systeem een kruiscontrole uit tussen de e-mails en gebruikersaccounts van Google. Je kunt dus alleen accounthouders van Gmail en Google targeten. Ga naar de sectie ‘Publiek’ in Google Ads en selecteer ‘Klantenlijst’.
Vanaf dit punt kun je je e-maillijsten in een paar simpele stappen uploaden.
Klantmatch-publieken kan worden gebruikt op alle Google Ads-campagnesoorten behalve op displaycampagnes. Met Black Friday om de hoe, wil je deze publieken ook aan je shoppingcampagnes toevoegen. Voorbeelden van gebruik:
Ga terug naar de bovenkant van de pagina of Vind je complete gids voor data feed optimalisatie hier.
Black Friday is de tijd van het jaar waarin je al je troeven moet inzetten. Google Shopping Ads kunnen tegelijkertijd worden vertoond met gewone zoek-tekstadvertenties.
Dus waarom op de een of de andere focussen? Gebruik zowel shopping- als tekstadvertentiecampagnes en verdubbel de exposure!
Tekstadvertenties kunnen ook gefocust op een product zijn en ‘dynamisch’. Met DataFeedWatch TekstAdvertenties maak je dynamisch tekstadvertenties gebaseerd op jouw productfeed.
Je kunt je tekstadvertenties als volgt vertonen:
Opschrift 1: Product_Titel
Opschrift 2: Product_Merk / Product_Prijs
Opschrift 3: Product_Prijs / CTA
Beschrijving 1: Product_Beschrijving
Beschrijving 2: USPs en CTA
Als je bijvoorbeeld een boekverkoper bent, zou je je advertenties kunnen opzetten zoals de advertentie hieronder:
De titel van het boek, auteur en prijs veranderen dynamisch, terwijl de rest hetzelfde kan blijven. Advertenties zoals die hierboven zijn bijzonder krachtig: omdat ze veel informatie geven over een product zijn ze prominent aanwezig in de SERP (ze zijn veel groter dan PLA’s, zeker na de recente upgrade van 2 naar 3 opschriften) en zijn super-relevant voor gebruikers die op zoek zijn naar een specifiek product.
Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat je deze soort advertenties alleen vertoont op product-specifieke zoekopdrachten die laag in de funnel zitten.
Deze strategie kan echt het verschil maken voor je PPC-prestaties deze Black Friday.
Omdat PLA’s en zoekadvertenties op hetzelfde moment kunnen verschijnen, kun je de koning van de SERP worden als je het goed speelt, en je producten in beide vertoond worden.
Het maximaliseren van je exposure en vooraan te komen staan bij de klanten is essentieel voor drukke en concurrerende periodes zoals Black Friday. Sterker nog: met veel gelijkwaardige aanbiedingen en promoties om te vergelijken in een korte tijd waarin ze beschikbaar zijn, gaan shoppers waarschijnlijk naar de verkopers die het meest ingeprent is.
Ga terug naar de bovenkant van de pagina of Vind je complete gids voor data feed optimalisatie hier.
Zo aan het einde willen we graag een onderzoek met je delen dat onze vrienden van het Deense digitale agentschap s360 hebben uitgevoerd rond het effect dat slecht en goed weer kunnen hebben op verkeer en verkopen op de site.
Ze kwamen erachter dat zonnige dagen een negatief gevolg hebben op verkeer naar de site, omdat mensen logischerwijze liever naar buiten gaan en plezier hebben in plaats van thuis te blijven en online te shoppen.
Het volgende diagram analyseert de periode april-juni 2018, waarbij de uren zonneschijn op de x-as staan en het percentage verkeer boven/onder het dagelijks gemiddelde op de y-as.
Zoals je kunt zien: hoe meer uren zon, hoe minder sitebezoekers op Deense webshops. Aan de andere kant liet hetzelfde onderzoek in maart 2018 zien dat uren zonneschijn niet echt een significant effect hadden op het verkeer naar de site.
Dit komt waarschijnlijk omdat, ondanks het goede weer, de temperatuur in maart (in Denemarken) nog steeds vrij laag is en mensen liever binnen blijven en de tijd nemen om op het internet te browsen. Het onderzoek concludeerde dan ‘op zonnige dagen 18% minder verkeer kan worden verwacht ten opzichte van dagen zonder zon’. Ze kwamen er ook achter dat de conversieratio niet gelijkwaardig wordt beïnvloed door uren zonneschijn.
Dit betekent dat zonnig weer ook een effect heeft op verkopen omdat feitelijk minder bezoekers met dezelfde conversieratio minder geld opleveren. Tegelijkertijd heeft regenachtig weer een positief effect op verkeer. (mm regen op x-as en percentage verkeer boven/onder gemiddelde op y-as, april-juni 2018)
Wat ons bij Black Friday brengt: in Europa en Noord-Amerika is november normaal gesproken een koude en regenachtige maand.
Daarom is een toename in verkeer naar webshops te verwachten. Je moet inspelen op deze toename in verkeer en proberen om je website en de prestaties van je marketingcampagnes te optimaliseren om zodoende zoveel mogelijk gebruikers tot conversie te brengen.
Ga terug naar de bovenkant van de pagina of Vind je complete gids voor data feed optimalisatie hier.
Alle feedoptimalisatietips voor Google Shopping die we je gaven zijn niet alleen waardevol voor Black Friday maar voor een doorlopende feedmanagement-strategie. Echter, gebrek aan tijd en bronnen maakt het soms moeilijk om bij te blijven met alle optimalisatie-activiteiten en nieuw of niet heel bekende mogelijkheden van Google Shopping.
Black Friday, met alle commerciële relevantie, is de perfecte tijd om deze tijd en bronnen wel te claimen bij je baas en te focussen op alles wat je kunt doen om de prestaties in je shoppingcampagne te verbeteren.