Winkeliers maken gebruik van Google Shopping om hun inventaris te promoten, kwalitatief verkeer naar hun online winkels te drijven, en de algemene verkopen te doen stijgen. Naast de primaire Shopping-feed waar je wellicht mee bekend bent, bestaan er enkele aanvullende variaties aan feeds die je kunt gebruiken op basis van je behoeften. We overlopen ze even allemaal.
Google heeft verschillende programma's in Google Shopping gecreëerd om winkeliers beter van dienst te zijn en een plaats te bieden voor de soorten producten die ze verkopen.
Om producten te vermelden op Google Shopping moeten winkeliers productinformatie verstrekken aan Google Merchant Center via datafeeds.
In vele gevallen is de primaire Shopping-feed de enige die je nodig hebt. Maar in sommige gevallen, zoals wanneer je producent bent van een product, of wanneer je je producten lokaal verkoopt, kunt je voordeel halen uit een van de andere soorten feeds.
Laten we de cast met feedtypes aan je voorstellen:
Deze feed kan alles aan, en doet het er simpel uitzien. Klaar om telkens de situatie te redden.
Doel: Dit is de primaire feed die alle informatie over je productcatalogus bevat, die ingediend wordt bij Google Merchant Center.
Bestandsformaat: Het moet geüpload worden als een XML- of TXT-bestand.
Als je fysieke producten verkoopt, dan is dit jouw feed.
Je Google Shopping-feed moet verplicht de volgende velden bevatten: id, titel, beschrijving, link, afbeeldingslink, prijs, staat, beschikbaarheid, merk, en gtin. Als je producten geen GTIN's hebben, kun je het attribuut id_bestaat gebruiken om dit aan te geven.
Voor Kledingwinkels bevatten de vereiste velden ook: leeftijdsgroep, geslacht, kleur, maat, materiaal, en patroon.
Andere belangrijke optionele attributen omvatten producttype en google_productcategorie, die Google verder helpen om je producten op het juiste moment aan de juiste mensen te tonen.
Bekijk voor je de feed aanmaakt eerst de uitgebreide lijst met vereiste en optionele velden. Dit is de veiligste manier om ervoor te zorgen dat de feed voldoet aan elk van Google's eisen.
Als je producten al op een andere locatie op het internet vermeld worden (zoals bijvoorbeeld je eigen site of een winkelwagentje), dan heb je wellicht als de basis voor je productfeed. Zelfs als je alle nodige informatie en gegevens in één document hebt, moet je nog steeds de tijd nemen om verder te optimaliseren. De eenvoudigste manier is het gebruik van een optimalisatietool zoals DataFeedWatch.
Je kunt ook aanvullende feeds gebruiken samen met deze. Deze stellen je in staat om snel wijzigingen in grote hoeveelheden aan te brengen, aangepaste labels voor seizoenen toe te voegen, en meer. Zoals de naam aangeeft, is dit enkel een aanvulling op je primaire feed, waarbij enkel de producten worden opgenomen die gewijzigd moeten worden.
Hoe vaak moet je feedupdates naar Google Merchant Center verzenden? De vereiste is minstens een keer per maand, maar we raden aan om minstens dagelijks een update uit te voeren. Dit geldt ook voor het merendeel van de andere feedtypes. Als je feed vaak verandert tijdens een bepaalde dag, kun je meer frequente updates overwegen.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Klaar om de recentste en beste deals te presenteren op de SERP.
Doel: Promotionele tekst toevoegen aan productadvertenties in Google Shopping.
Bestandsformaat: Je kunt je feed uploaden via een XML-, door tabs gescheiden (TXT-), of Google Sheets-bestand.
Winkeliers kunnen de Google Promoties-feed gebruiken om de CTR's van hun advertenties op Google Shopping te verhogen. Momenteel is de service enkel beschikbaar in een beperkt aantal landen: Australië, Frankrijk, Duitsland, India, het VK en de VS.
Het programma wordt in de toekomst beschikbaar gesteld in andere landen, en je kunt nagaan op hun Merchant Promoties-pagina of je land toegevoegd is aan de lijst.
Waarom een Promoties-feed?
Standaard kun je slechts een promotie tegelijk instellen. Maar als je meerdere promoties tegelijk wilt activeren, kun je hiervoor een speciale feed aanmaken. Google voerde zelfs een casestudy uit met Office Depot en merkte 9,3% CTR-stijging in hun Duitse afdeling.
Om de Promoties-feed te gebruiken, moeten winkeliers een Merchant Promoties interesseformulier indienen. Van zodra de Google Promoties-aanvraag is goedgekeurd, kun je in Google Merchant Center en bijkomend feedtype kiezen.
De Promoties-feed heeft 6 vereiste velden: promotion_id, product_applicability, offer_type, long_title, promotion_effective_dates en redemption_channel.
Optionele attributen omvatten: promotions_display_dates, description (niet getoond aan gebruikers), generic_redemption_code, image_link, fine_print, en promotion_price.
Hier is een Promoties-feedsjabloon:
En hier is een voorbeeld van een uitgewerkte feed:
Alvorens je feed en promoties goedgekeurd kunnen worden, moet Google deze beoordelen en controleren of ze voldoen aan hun beleid en vereisten.
Google heeft enkele vrij specifieke vereisten voor je promoties, en ze houden steek. Ze willen ervoor zorgen dat klanten eerlijke informatie ontvangen.
Je vindt hier alle beperkingen en wat is toegelaten.
Naast de vereiste attributen zijn er ook productfilters die je kunt toepassen als je promoties niet voor al je producten van toepassing zijn.
Deze filters worden geactiveerd wanneer je product_availability instelt voor specifieke producten.
Deze feed wil niet te ver weg gaan en voelt zich comfortabeler dicht bij huis.
Doel: Google’s feeds met lokale productvoorraad zijn ontworpen om fysieke winkels te helpen rechtstreekse klanten naar de winkel te sturen.
Het belang van deze feed werd benadrukt door het uitbreken van de pandemie in 2020. Op dat moment vonden klanten het veel comfortabeler om online te zoeken en te betalen voor artikelen, en hun aankopen vervolgens op te halen in een fysieke winkel.
Er bestaan twee verschillende feedtypes met betrekking tot lokale productvoorraad: volledig en aanvullend.
Volledige feeds met lokale productvoorraad worden dagelijks bijgewerkt en bevatten je volledige inventaris.
Als er dagelijks veel wijzigingen aan je inventaris worden gemaakt, is het best om een aanvullende feed met lokale productvoorraad te gebruiken. Om je feed aanvullend te maken, meld je je aan in Merchant Center en ga je naar Product > Feeds > Instellingen en kies je voor de optie "Artikelen bewaren die niet meer via de feed worden aangeleverd".
Je feed moet de volgende attributen bevatten: winkelcode, id, prijs, en hoeveelheid. Beschikbaarheid, verkoopprijs en startdatum uitverkoopprijs zijn optioneel.
Wanneer je je feed aanmaakt, moet deze er ongeveer zo uitzien:
Wanneer je klanten met een voorkeur voor BOPIS (buy online, pickup in store) winkelen, kunnen ze meteen zeggen dat jij de winkelier voor hen bent.
In dit geval kiezen ze sneller voor een Bed Bath & Beyond of Target dan een Macy’s.
Partnerprogramma voor lokale feeds
Voor sommige winkeliers bestaat er de mogelijkheid om advertenties met lokale productvoorraad te hebben zonder een bijkomende feed aan te maken. Om te profiteren van de mogelijkheden aangeboden door advertenties met lokale productvoorraad moeten winkeliers 3 bijkomende feeds aanmaken, met een lijst van alle producten die ze in winkels verkopen.
De vier datafeeds koppelen: Google Winkelfeed, Google Verkoopfeed, Google Voorraadfeed en Google Productfeed gebeurt automatisch door Google via het attribuut ''item_id''.
Hoe vaak moet je deze feeds indienen?
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Deze feed bevat meningen en deinst er niet voor terug om deze aan de wereld te tonen!
Doel: Productbeoordelingen & Google Merchant-beoordelingen toevoegen aan de vermeldingen om vertrouwen op te bouwen met potentiële kopers en verkopen te doen stijgen.
Online consumenten vertrouwen zwaar op beoordelingen in Google Shopping alvorens ze beslissen wat te kopen. Je hebt je wellicht al eens in een gelijkaardige situatie bevonden toen je een keuze moest maken tussen producten. Deze met de meeste beoordelingen van 5 sterren lijken automatisch meer betrouwbaar.
Ook al hebben al deze koffieproducenten allemaal een aanzienlijke hoeveelheid beoordelingen, lijkt het erop dat deze met 5 sterren en meer dan 5000 beoordelingen een winnaar is.
Als we een van de beoordelingen van naderbij bekijken, merken we dat klanten antwoorden op specifieke vragen over je product kunnen vinden. Misschien heeft een concurrent een betere score, maar jij beschikt over de specifieke functie waar iemand naar op zoek is.
Opdat beoordelingen in de productvermelding weergegeven worden, moeten winkeliers de productbeoordelingen naar Google verzenden:
Als je de voorkeur geeft aan de tweede optie, krijgt Google de gegevens rechtstreeks van de aggregators, en hoeft de winkelier niet langer een feed in te dienen. Als de beoordelingen echter verzameld worden via de website van de verkoper, moet er een Google feed voor productbeoordelingen gemaakt worden.
De bijgewerkte feed moet minstens een keer per maand ingediend worden. Anders kan het document potentieel onnauwkeurige informatie bevatten die niet relevant is voor klanten.
Als je niet aan deze eisen voldoet, kan dit leiden tot uitsluiting van deelname aan het Productbeoordelingsprogramma.
Tot slot: je moet minstens 50 beoordelingen hebben om op je productvermeldingen weer te geven in Google Shopping.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Deze feed is flexibel, lenig, en kan zich snel aanpassen.
Doel: Retargeting van klanten die een productpagina bezocht hebben of een winkelwagentje achterlieten.
Dynamische retargeting stelt je in staat advertenties op maat weer te geven aan bezoekers op basis van hun activiteit op hun website.
Bestandsformaat: Je moet je primaire feed indienen bij Google Merchant als een XML- of TXT-bestand.
Om gebruik te maken van dynamische remarketing, moet je enkele stappen ondernemen.
Is je primaire Shopping-feed al klaar? Je kunt simpelweg dezelfde gegevens gebruiken om je dynamische remarketingfeed te creëren, of aanvullende attributen toevoegen aan je bestaande Shopping-feed.
Je kunt ook enkele aanvullende velden aan het document toevoegen, zoals display_ads_id, display_ads_title, en ads_label. Hier is de volledige lijst:
Het is van belang op te merken dat, ook al kunnen er heel wat van dezelfde gegevens gebruikt worden tussen Shopping-feeds en feeds voor dynamische remarketing, ze beiden over een verschillend beleid beschikken. Dit komt doordat wetten rond gegevens en privacy van gebruikers erg strikt zijn. Dit ‘gepersonaliseerde advertentie’-beleid zorgen ervoor dat je die gegevens verantwoordelijk gebruikt.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Voor deze feed moeten er geen artikelen gekocht worden, want ze maken ze simpelweg zelf.
Doel: Geeft meer controle aan merkfabrikanten en merkeigenaars voor hoe hun producten voorgesteld worden aan klanten op Google Shopping en andere Google-services.
Als je zelf fysieke producten creëert of vervaardigt, dan is deze feed voor jou. Om aan de slag te gaan, heb je ook een Google Manufacturer Center-account nodig.
Met Google Manufacturer Center kunnen fabrikanten hun aanwezigheid op Google vergroten door rijke, nauwkeurige en genormaliseerde content te verstrekken een zowel klanten als winkeliers.
Er zijn 6 vereiste velden: id, gtin, titel, beschrijving, afbeeldingslink en merk. Houd het daar echter niet bij. Het is aan te raden om aanvullende attributen in te vullen, aangezien klanten je producten hierdoor makkelijker kunnen vinden.
GTIN’s toevoegen heeft voordelen zoals het consistent houden van de informatie over je producten voor doorverkopers en het internet. Je hebt meer controle over welke informatie gedeeld wordt over je producten.
Je moet ook weten dat je testfeeds kunt uploaden om potentiële fouten te vinden en te herzien. Deze feeds creëren geen artikelen die in aanmerking komen voor Google Shopping-resultaten.
Onthoud tot slot dat je een aparte feed nodig hebt voor elk land waar je producten indient, en je tot maximaal 20 feeds per land kunt indienen.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Google Shopping is een uitstekend kanaal om je producten aan een breed publiek voor te stellen, en een manier om meer klanten aan te trekken. Voor het grootste deel werk je voornamelijk aan onze Superheld - de primaire Shopping-feed.
Maar we hopen dat dit artikel je een beter begrip geeft over welke soorten productinformatie je aan Google moet geven, afhankelijk van je doelstellingen in e-commerce.