DataFeedWatch Blog | Feed Marketing Tips, Adviezen, Inzichten

Google Shopping voor Fysieke Winkels

Geschreven door Paweł Fijak | 7-nov-2019 10:28:51

Denkt u dat Google Shopping alleen voor online shops is?

Niet meer!

Google geeft steeds meer Shopping-functies vrij om wrijving tussen online en offline verkoop weg te nemen, dus nu kunnen fysieke bedrijven rekenen op de oplossingen van Google om bezoekers naar hun fysieke winkels te trekken.

Vanaf nu biedt Google de volgende advertentieproducten om winkeliers te helpen het maximale uit online kanalen te halen en winkelbezoeken te stimuleren:

 

Winkelvoorraad Advertenties

Winkelvoorraad Advertenties is een advertentie formaat dat speciaal is gemaakt voor offline retailers. In veel gevallen hebben adverteerders zelfs geen website nodig om in aanmerking te komen voor deze advertentie oplossing.

Winkelvoorraad Advertenties verschijnen op Google, ze zijn zeer vergelijkbaar met gewone Shopping advertenties (PLA's). Het enige verschil is een klein blauw label met 'in de winkel'. Dit label vertelt gebruikers dat het in de PLA getoonde product ook in de winkel verkrijgbaar is. Nadat ze op de advertentie hebben geklikt, belanden gebruikers op een door Google gehoste landingspagina, de 'Lokale Winkel’, in plaats van op de website van de adverteerder.

Local Storefront toont de prijs en beschikbaarheid van het artikel in de winkel. Het toont ook het dichtstbijzijnde winkeladres, openingstijden, telefoonnummer en routebeschrijving.

Er is ook een knop "Online kopen", zodat gebruikers die uw winkel mogelijk te ver van hun huidige locatie vinden, ook op uw website kunnen kopen, als u die hebt. In een mobile-first 'tijd van assistentie' gebruiken shoppers hun mobiel om 'geholpen' te worden om zo snel en eenvoudig mogelijk te vinden waarnaar ze op zoek zijn.

Wanneer u door de stad loopt, is een bezoek aan een fysieke winkel in de hoofdstraat de snelste manier om te kopen wat u op dat moment nodig heeft. Het is op dat moment dat fysieke winkels moeten worden gevonden om de aandacht te trekken van mensen met de intentie om te kopen, die anders ergens anders naartoe zouden gaan. Dat is precies wat Winkelvoorraad Advertenties doen. 

 

Aan de slag: Winkelvoorraad Advertentie Vereisten

 

Helaas zijn Winkelvoorraad Advertenties slechts in enkele geselecteerde landen beschikbaar. Daarom is de eerste vereiste om in aanmerking te komen voor deze advertenties het hebben van fysieke winkels in ten minste een van de volgende landen: Australië, Brazilië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Japan, het VK en de VS.

Als u in de EU verkoopt, hebt u ook een website nodig waar u een ‘Over pagina’ kunt hosten. (Volg deze instructies voor meer informatie over hoe u uw Over-pagina in overeenstemming kunt brengen met Google en EU-regelgeving). Buiten Europa is deze vereiste niet verplicht en kunt u winkelvoorraad advertenties zelfs zonder webpagina gebruiken.

 

Google Accounts: My Business, Merchant Center, Google Ads

De tweede stap om aan de slag te gaan met Lokale Voorraad Advertenties, is het instellen van een Google My Business account, een Merchant Center account en een Google Ads account.

Als u al adverteert op Google Shopping, heeft u de laatste twee zeker. Wat u misschien mist, is een Google My Business account.

 

Via deze dienst van Google kunnen fysieke bedrijven de informatie van hun winkellocaties uploaden naar Google Maps. Het is uiterst belangrijk voor iedereen die offline verkoopt. Als u meer dan één fysieke winkel heeft, kunt u alle info in bulk uploaden. U moet voor elke locatie een 'store code' kiezen.

Dit is erg belangrijk bij het instellen van winkelvoorraad advertenties. Via de winkelcodes zal het systeem zelfs automatisch uw locaties op Google My Business koppelen aan productgegevens die u naar Merchant Center uploadt. Lees verder voor meer informatie over productuploads.

 

Winkelvoorraad Advertenties Activeren in het Google Merchant Center

Zoals hierboven vermeld, heeft u een Google Merchant Center account nodig om te beginnen met Winkelvoorraad Advertenties.

Hier uploaden adverteerders hun productfeed voor Google Shopping en nu ook voor Winkelvoorraad Advertenties. Allereerst moet u de functie Winkelvoorraad Advertenties activeren. Klik in de hoofdscherm van het Google Merchant Center op de drie stippen in de rechterbovenhoek en selecteer 'Merchant Center programma's'.

Van daaruit kunt u klikken op 'Aan de slag' bij Winkelvoorraad Advertenties.

 

 

Aan de slag: Lokale Productfeed

Volg de instructies en op een gegeven moment wordt u gevraagd uw  Lokale Productfeed te uploaden. Een Lokale Productfeed moet een .TXT (aanbevolen) of .XML formaat hebben en uw productgegevens bevatten, zoals artikel-ID, titel en beschrijving, prijs, enzovoort. (Bekijk alle vereisten voor de lokale productfeed attributen).

Als u zowel online als offline verkoopt, heeft u zowel een reguliere online productfeed voor Google Shopping als een Lokale Productfeed nodig.

Terwijl als u alleen offline verkoopt, de enige feed die u nodig hebt, de lokale productfeed is. In het eerste geval, waarbij u beide feeds nodig zou hebben, is het enige kenmerk dat vereist is voor uw lokale productfeed het itemid. Het systeem zal de gegevens in uw belangrijkste online feed matchen met de item-ID's in uw lokale productfeed. Het is niet nodig om twee keer dezelfde gegevens in te voeren. Om dit te laten werken, is het van primair belang dat het id-kenmerk in uw belangrijkste online feed gelijk is aan het itemid in uw lokale productfeed.

Kortom, u moet ervoor zorgen dat u altijd dezelfde product-id's in al uw feeds gebruikt. Gebruik dit Lokale Productfeed sjabloon om te zorgen dat uw feed aan de vereisten voldoet.

 

Aan de slag: Winkelvoorraad Feed

Naast een Lokale Productfeed heeft u ook een Winkelvoorraad Feed nodig.

Dit is de grote truc. Winkelvoorraad feeds zijn een lijst met de producten die u in elke winkel verkoopt. De feed moet ook de winkelprijs van de producten bevatten, die kan verschillen van de online prijs en van winkel tot winkel, en de huidige beschikbaarheid in de winkel.

Gebruik dit sjabloon voor Winkelvoorraad Feeds om uw feed te maken. De eerste kolom van de feed moet uw winkelcodes bevatten. Deze winkelcodes moeten overeenkomen met die in uw Google My Business account.

Op deze manier zal het systeem uw productgegevens (prijs, beschikbaarheid, enz.) koppelen aan de respectievelijke winkels op Google Maps. Winkelcode, artikel-ID, prijs en hoeveelheid zijn verplichte attributen, maar u kunt ook optionele gegevens toevoegen aan uw feed om lokale winkelinformatie te verrijken. U kunt bijvoorbeeld een verkoopprijs en speciale 'beperkte beschikbaarheid' of 'on display to order'-waarden toevoegen. Bekijk alle Winkelvoorraad Feed specificaties.

 

Samenvatting: Hoeveel en welke productfeeds heeft u nodig?

  

Het kan niet genoeg worden benadrukt dat u uw product-id's consistent moet houden in al uw productfeeds.

Dit is de enige manier waarop het systeem uw productgegevens kan koppelen aan de juiste winkels. Hetzelfde geldt voor winkelcodes in Google My Business en de winkelvoorraad feed.

Bekijk hieronder hoe toewijzing van productdata werkt voor uw feeds.  Meer lezen

Mocht u om de een of andere reden echt niet dezelfde product-id's in uw feeds kunnen behouden, kunt u het webitemid-attribuut toevoegen aan uw Winkelvoorraad feed, die moet overeenkomen met de id in uw online productdatafeed.

Het hele proces van het matchen van id's in uw feeds kan veel gemakkelijker worden gemaakt door externe feedmanagementproviders zoals DataFeedWatch. Via aangepaste feedregels, webitemid en eventueel aangepaste labelkolommen kunt u elk id-kenmerk in uw feeds correct toewijzen.

 

Winkelvoorraad Advertenties inschakelen in Google Ads

Nadat u uw feed in het Merchant Center heeft aangemaakt en geüpload, is de laatste stap die nodig is om te beginnen met adverteren met Winkelvoorraad Advertenties, deze inschakelen in uw Google Shopping campagne instellingen. Selecteer een Shopping campagne, ga naar de instellingen, selecteer 'Extra instellingen' en vink het vakje aan om 'advertenties in te schakelen voor producten die in lokale winkels worden verkocht'.

  

Wat gebeurt er vervolgens?

Als u zowel online als offline verkoopt en u dus zowel een online feed als een lokale productfeed hebt, vraagt ​​u zich misschien af ​​hoe Google beslist of winkelvoorraad advertenties of gewone PLA's worden weergegeven. Het antwoord is dat Google beslist op basis van de fysieke locatie van de gebruiker, die ze zien via het mobiele GPS en IP-adres. Als een gebruiker die uw producten zoekt dicht genoeg bij een van uw winkels in de buurt is, krijgt hij een winkelvoorraad advertentie te zien, anders een gewone Shopping advertentie. Als u alleen online verkoopt krijgt hij uiteraard alleen een Shopping advertentie te zien. Als u daarentegen alleen offline verkoopt, worden alleen winkelvoorraad advertenties weergegeven als een gebruiker zich in de buurt van een van uw winkels bevindt.

 

Weergave van Lokale Catalogus Advertenties

Winkelvoorraad Advertenties zijn alleen beschikbaar bij zoekopdrachten via Google Shopping. Google heeft echter onlangs een nieuw soort advertenties gelanceerd met de naam Weergave van Lokale Catalogus Advertenties die de winkelvoorraad advertenties weergeven op het GDN.

 

Dit is een zeer interessant en innovatief advertentieblok omdat het shoppers visuele inspiratie geeft en bijdraagt ​​aan het creëren van uw merkimago in een omni-channel wereld.

Google raadt u aan om Productcatalogus Advertenties te gebruiken om “uw traditionele gedrukte campagnes - inclusief catalogi, flyers en circulaires - aan te vullen met doelgroep- en meetvoordelen van digitale advertenties.”

 

Affiliate Locatie Extensies

We hebben onderzocht hoe Google oplossingen retailers kunnen helpen bezoekers en verkopen in hun fysieke winkels te stimuleren. Wat als u een fabrikant bent die verkoopt via een netwerk van distributeurs en fysieke retailers? Nou, Google heeft ook iets voor u: Affiliate Locatie Extensies.

Met Affiliate Locatie Extensies kunnen fabrikanten achterhalen welke fysieke winkels hun producten momenteel verkopen. Gebruikers zien altijd alleen de dichtstbijzijnde winkels bij hun huidige locatie. Ze hebben ook toegang tot extra informatie zoals foto's, openingstijden, telefoonnummer, adres en routebeschrijving. Alle informatie wordt opgeslagen in Google My Business. Affiliate Locatie Extensies bestaan ​​al een tijdje bij Zoeken en Weergeven, maar ze zijn recent ook gelanceerd op YouTube, waardoor gebruikers een naadloze winkelervaring hebben in alle Google diensten. Dit maximaliseert ook het advertentiebereik van de merken.

  

In-Store Bezoekers afkomstig van Online Meten

Naast de bovengenoemde advertentie oplossingen biedt Google ook relevante meet- en rapportagefuncties die op maat zijn gemaakt voor fysieke bedrijven.

 

Prestaties van Winkelvoorraad Advertenties Meten

Als u de prestaties van de winkelvoorraad advertenties afzonderlijk van de normale PLA's wilt meten, moet u uw Google Ads rapporten segmenteren op kliktype. Onderstaande screenshot komt uit het relevante Google Ads Help Center artikel en laat zien welke kliktypen beschikbaar zijn en hoe u deze aan uw rapporten kunt toevoegen.

 

Daarnaast kunt u ook meten en rapporteren hoe gebruikers zich gedragen op uw lokale winkelpagina. Om dat te doen, moet u de pagina van uw lokale winkel toevoegen aan Google Analytics. Hiervoor moet u een nieuwe GA-eigenschap aanmaken en dit formulier invullen. Daarna kunt u een aangepast dashboard in GA aanmaken voor rapportages voor de lokale winkel.

Samen met de gebruikelijke GA-dimensies en -statistieken vindt u aangepaste klikgebeurtenissen met de naam 'klik voor een routebeschrijving' en 'klik om te bellen'. De truc is om de GA-dimensies zoals apparaat, locaties of gebruikerssegmenten te combineren met deze klikgebeurtenissen. U kunt bijvoorbeeld zien hoe vaak gebruikers in Londen hebben geklikt op een routebeschrijving versus gebruikers in Manchester.

 

Meet Conversies van Winkelbezoeken

Met Conversies van winkelbezoeken kunt u de impact volgen die online advertentiecampagnes op Google Ads hadden op de bezoekersaantallen in uw fysieke winkels. Dankzij mobiele lokalisatiegegevens en machine learning kan Google zien hoeveel gebruikers die op uw advertenties hebben geklikt, daadwerkelijk een van uw winkels hebben bezocht. Om conversies van winkelbezoeken in uw Google Ads account te kunnen zien, moet u uw Google vertegenwoordiger vragen uw geschiktheid te controleren en dit voor u in te stellen. Conversies van winkelbezoeken zijn alleen beschikbaar voor grote retailers in enkele geselecteerde landen.

Conclusie

Het retaillandschap is 100% omnichannel geworden, gebruikers kunnen naadloos overschakelen van online naar offline en merken moeten dit gedrag mogelijk maken met meer en meer diensten zoals click & collect en het online controleren van de beschikbaarheid in de winkel. Google Shopping en Winkelvoorraad advertenties zijn de perfecte advertentie oplossingen voor retailers die niet achter willen blijven in de omnichannel ruimte en die de inkomsten en klantenwerving via alle beschikbare kanalen willen maximaliseren.