Veel van onze klanten zijn geïnteresseerd in het laten lopen van hun Google Shopping campagne in meerdere landen. In dit artikel zal ik u uitleggen wat er nodig is om dat mogelijk te maken.
Ten eerste: iedere data feed is land-specifiek en kan niet worden hergebruikt voor andere landen. Als u bijvoorbeeld al adverteert in Nederland en u wilt beginnen met adverteren in Duitsland, dan heeft u een tweede data feed nodig.
Ten tweede, de productinformatie in de feed moet worden ‘gelokaliseerd’ (bv. beschrijvingen in de lokale taal, prijzen in de lokale munteenheid). Daarnaast moeten product ID’s uniek zijn in iedere data feed. U kunt dezelfde ID’s niet in meerdere data feeds gebruiken.
Als laatste: de informatie in de data feed moet 100% identiek zijn aan de informatie op de corresponderende productpagina.
Het voldoen aan deze drie vereisten blijkt problematischer te zijn dan het lijkt. Veel SAAS-winkelwagens staan prijzen toe in verschillende munteenheden en er zijn ook tweetalige thema’s beschikbaar, maar deze zijn over het algemeen allemaal front-end oplossingen; er is geen manier om deze prijzen en beschrijvingen naar het back-end te exporteren. Zelfs als u de feed handmatig bouwt of een manier vindt om de productinformatie te lokaliseren nadat u het heeft geëxporteerd uit het systeem, lost dat maar gedeeltelijk het probleem op; de informatie in de feed klopt dan nog steeds niet met de informatie op de productpagina. Waarom? Omdat de advertentie verwijst naar een productpagina met een standaard (en niet een gelokaliseerde) instelling.
Shopify-gebruikers kunnen met dit probleem omgaan door 2 winkels te maken, gespiegeld op subdomeinen. Als u een Shopify-gebruiker bent en u heeft deze oplossing nodig, neem dan contact op met Shopify Sales.
In dit opzicht zijn zelf-gehoste winkelwagens betrouwbaarder. Zowel Magento als Presta – de 2 grootste spelers in de zelf-gehoste winkelwagen business – ondersteunen meerdere winkels.
Terug naar onze Shopping campagne. Laten we zeggen dat het gelukt is dat we aan alle 3 vereisten voldaan hebben – meerdere feeds, met alle lokale productinformatie en de productpagina’s waaraan ze gekoppeld zijn. Het volgende dat u dan moet doen, is naar uw Google Merchant Center gaan en deze feeds toevoegen. Zorg ervoor dat u iedere keer het juiste doelland kiest.
Als dit gedaan is, gaat u naar uw AdWords account en creëert u verschillende shopping campagnes, waarbij iedere campagne op een ander land gericht is. AdWords herkent en matcht automatisch de campagne met de corresponderende producten in de GMC.
Als u vragen, opmerkingen of tips heeft over het beheren van meerdere winkels en Google Shopping campagnes, deel ze dan alstublieft hieronder.