Paweł Fijak
Het is ook het vermelden waard dat andere platformen, zoals Bing Shopping en Facebook Product Ads, gebruik maken van Google's productcategorieën. Dit zal helpen als je op zoek bent naar een omni-channel retailstrategie.
Manieren om te categoriseren
Er zijn 3 hoofdmethoden om je producten te categoriseren:
- Geautomatiseerde categorisering.
- Handmatige categorisatie.
- Een mengeling van zowel automatische als handmatige categorisering.
Het handmatig categoriseren van je producten is voordelig omdat je niet hoeft te betalen voor software van derden. Het nadeel hiervan is hoe tijdrovend het is.
Je zult op de hoogte moeten blijven van de taxonomie-updates en -wijzigingen van Google. Jij (of een freelancer!) moet de volledige categorielijst (bovenstaande link) downloaden en selecteren welke categorie het beste werkt voor jouw product.
Snelle tip: download deze gegevens in een Excel en gebruik de ctrl+f functie om je categorie snel te vinden.
Het gebruik van een tool van derden om het categorisatieproces te automatiseren kan een redder in de nood zijn voor mensen met een hectische agenda. Of, voor degenen met duizenden producten om te categoriseren. Bij DataFeedWatch hebben we een tool die precies dat doet.
Het gebruik van de twee in combinatie helpt over het algemeen bij de relevantie. Het stelt je in staat om de fijnere details en verschillen van het product toe te voegen die het onderscheidt van andere producten binnen zijn categorie.
Beste praktijken
Bij het categoriseren van je items zijn er een aantal eisen en verdere aanbevelingen. Deze zullen helpen voorkomen dat je items worden afgekeurd en het meeste uit Google Shopping halen.
Gebruik slechts één categorie:
Het kan zijn dat je item van toepassing is op meer dan één categorie. Aangezien je slechts één categorie kunt selecteren, moet je de categorie vinden die het beste bij jouw product past. Door dit zo specifiek mogelijk te maken, kan je je producten op het juiste moment aan de juiste mensen laten zien.
Gebruik 'product_type' waar nodig:
In het onwaarschijnlijke geval dat jouw product niet past binnen een van de 6.000+ categorieën, kan je je eigen productcategorie indienen door gebruik te maken van het product_type.
Gebruik de meest actuele categorieën:
Hoewel sommige oudere categorieën nog steeds kunnen worden gebruikt, helpt het over het algemeen om op de hoogte te blijven van eventuele categoriewijzigingen door Google.
Wanneer er wijzigingen in de categorieën zijn aangebracht, verandert Google automatisch je verouderde categorieën in wat zij het beste moderne equivalent vindt.
Door dit te vermijden blijf je de controle houden over je categorisering en relevantie. Google eist ook dat je geen categorieën gebruikt die voor augustus 2011 zijn gepubliceerd.