Omdat advertenties steeds meer ruimte op de SERP in beslag nemen, is het van primair belang dat adverteerders voorkomen in de zoekresultaten van zowel shopping als reguliere zoekresultaten. Dit verhoogt de zichtbaarheid en bekendheid van het merk, de kansen om kliks te genereren, verkeer te genereren en uiteindelijk te verkopen. Vergeet ook niet dat hoe meer ruimte uw advertenties innemen op de pagina met zoekresultaten van Google, des te minder er overblijft voor uw concurrenten.
Met de lancering van onze nieuwste functie, DataFeedWatch Producttekst Advertenties, willen we wat dieper ingaan op feed-driven tekstadvertenties op Google.
Klik op de links om rechtstreeks naar een specifiek onderdeel te gaan:
Wat zijn Feed-driven Google Tekstadvertenties?
Hoe Feed-driven Google Tekstadvertenties worden opgesteld en waarvoor
#1 Aanbiedingen en kortingen aankondigen
Feed- driven Google tekstadvertenties, ook wel feed gebaseerde tekstadvertenties of voorraad tekstadvertenties genoemd, zijn zoekadvertenties die adverteerders dynamisch kunnen maken om relevante productinformatie zoals naam, prijs en beschikbaarheid te tonen bij productspecifieke zoekopdrachten op Google.
Deze advertenties vormen meestal een aanvulling op PLA's en vergroten de kansen voor e-commerce bedrijven om hun producten te tonen en verkeer en inkomsten te maximaliseren. Hoewel Google Shopping een essentieel onderdeel is van de advertentiestrategie van elke online retailer, kunnen adverteerders ook zoektekstadvertenties weergeven naast de winkelresultaten.
Er is geen afweging tussen focussen op shopping of zoekopdrachten. PLA's en tekstadvertenties kunnen tegelijkertijd worden weergegeven.
Hoe Feed-driven GoogleTekstadvertenties worden opgesteld en waarvoor
Als u het boek "Donal's Meals in Minutes" zoekt ziet u Easons.com twee keer in de zoekresultaten.
Het boek wordt geadverteerd in Shopping resultaten bovenaan de pagina en als een gewone zoekadvertentie direct daaronder. Blackwell's en eBay hebben de rest van de advertenties.
U ziet dat de zoekadvertentie, net als de winkeladvertentie, zowel de titel als de prijs van het boek toont.
Advertenties met producttitel en prijs kunnen natuurlijk handmatig worden gemaakt. Maar wat als u honderden, zo niet duizenden producten wilt adverteren? Uiteraard wilt u niet eindeloos tijd besteden aan het handmatig bijwerken van duizenden tekstadvertenties.
Daarom hebben we het over feed-driven tekstadvertenties.
Zoekadvertenties die dynamisch relevante productfeedattributen zoals titel en prijs weergeven, zonder handmatig werk. In het onderstaande voorbeeld heeft dezelfde adverteerder ook de naam van de auteur van het boek in de advertentie ingevoerd, afkomstig uit zijn productfeed.
Andere populaire toepassingen van feed gebaseerde product tekstadvertenties zijn:
Als uw feed zowel de oorspronkelijke prijs als de aanbiedingsprijs van een product bevat, kunt u ervoor kiezen deze in uw tekstadvertenties op te nemen of het kortingspercentage te laten zien.
Zoals uw e-commerce marketeer misschien al heeft ontdekt, zijn online shoppers erg gevoelig voor aanbiedingen.
Niets genereert betere klikfrequenties dan een aanbieding.
U kunt ook de verkoopprestaties opnemen in uw feed om vertrouwen te wekken.
Op deze manier kunt u het aantal verkopen van vorige week in uw advertentie opnemen, zodat mensen zich bewust worden van de populariteit van het product waarvoor u adverteert.
Het toevoegen van de voorraad in de advertentie genereert urgentie, wat een andere bekende online marketing-tactiek is voor het bevorderen van de doorklikken en verkopen.
Terug naar boven or
Van wat eerder is gezegd, heeft u misschien al begrepen wat de belangrijkste voor- en nadelen zijn. Laten we ze samenvatten:
Zoals hierboven gezegd, worden tekstadvertenties steeds groter, vooral na de nieuwste updates met 3 koppen en responsieve advertenties. Als u productspecifieke tekstadvertenties koppelt aan Google Shopping, wordt u de koning van de SERP en worden concurrenten uitgeschakeld.
U wilt dat al uw producten de advertentiedekking krijgen die ze verdienen. Google Shopping is geweldig, maar ze kunnen niet garanderen dat er zoekwoorden zijn om op te bieden. Aan de andere kant is het handmatig schrijven van advertenties en zoekwoorden voor duizenden producten niet haalbaar. Dit is waar feed gebaseerde tekstadvertenties handig voor zijn.
Productspecifieke zoekwoorden zijn wat marketeers ook wel ‘long tail’ zoekwoorden noemen. Ze bestaan meestal uit meer dan 2 woorden en hebben mogelijk een lager zoekvolume dan generieke en brede zoekwoorden. Ze hebben echter een veel hogere aankoopintentie. Dit is wat performance marketeers zoeken. Met op feed gebaseerde tekstadvertenties kunt u automatisch al die zoekwoorden targeten en superrelevante advertenties weergeven.
Zoals hierboven gezegd, kunnen ‘long tail’ zoekwoorden een laag zoekvolume hebben. Helaas merkt Google Ads de minst gezochte zoekwoorden aan als "laag zoekvolume" en voorkomt dat ze worden weergegeven. U moet daar voorzichtig mee zijn en er altijd voor zorgen dat uw zoekwoorden in aanmerking komen voor weergave. De nieuwe DataFeedWatch Feed-driven Google tekstadvertenties functie verwijdert te lange zoekwoorden en zorgen ervoor dat ze in aanmerking komen voor weergave.
De andere kant van de medaille van ‘long tail’ zoekwoorden is dat ze, gezien hun hoge waarde, misschien ook duurder zijn. Hierdoor is de gemiddelde CPC hoger dan die van andere generieke zoekwoorden. Hoewel ze over het algemeen beter converteren en daarom een hogere conversieratio hebben dan generieke termen, is het rendement op de advertentie-investering mogelijk niet zo goed als u had gedacht. Daarom raden we Feed-driven Google tekstadvertenties met name aan voor verkopers die hoogwaardige producten verkopen.
Iets waar u rekening mee moet houden, is de beperking van de tekens voor zoekadvertenties. Vanaf oktober 2018 bestaan tekstadvertenties uit drie koppen van 30 tekens en twee beschrijvingen van 90 tekens. Uw productnamen en feedkenmerken kunnen langer zijn dan 30 tekens en dit kan ertoe leiden dat de advertenties worden afgekeurd. U moet hierop letten en ervoor zorgen dat u de tekst op een slimme manier knipt. Dit is met name relevant omdat Google Shopping advertenties titels van 70 tekens toestaat. Dit betekent dat u meestal niet dezelfde titel kunt gebruiken voor Shopping- en Feed-driven Google tekstadvertenties. Waarschijnlijk hebt u twee afzonderlijke feeds of twee verschillende versies nodig.
Om te beginnen met Feed-driven Google tekstadvertenties heeft u in principe alleen een productfeed en een Google Ads account nodig. Op basis van wat hierboven is gezegd, wilt u misschien uw feed specifiek voor dit doel bewerken. Dat kan met DataFeedWatch, door een op maat gemaakte datafeed te maken.
DataFeedWatch integreert met Google Ads via hun API's en maakt nieuwe advertenties telkens wanneer de attributen daarin worden bijgewerkt. Het maakt geen gebruik van aangepaste advertenties en om deze reden heeft u deze ook niet nodig in de advertentiegroepen. U hoeft ook geen feed in Google Ads te uploaden of aangepaste advertenties te maken.
Het systeem doet alles automatisch voor u!