Paweł Fijak
Inhoudsopgave
De basis van gratis shopping listings
- Wat zijn gratis Shopping listings precies?
- Het belang van de Shopping Tab
- Hoe zien gratis Shopping listings eruit?
- Het ‘WAAROM’ van gratis listings & hun impact op eCommerce
Praktische aspecten - wat is het voordeel voor verkopers?
- Aan de slag met gratis Shopping listings
- Checklist voor retailers
- Jouw product listings optimaliseren
- Breng de effectiviteit van jouw product listings in kaart
Bonus: Andere mogelijkheden voor gratis zichtbaarheid op Google
Conclusies & overige informatie
De basis van gratis Shopping listings
Wat zijn Google Shopping listings precies?
Mogelijkheid voor gratis adverteren op Google
Laten we meteen eventuele twijfels wegnemen. De nieuw aangekondigde gratis product listings zijn productadvertenties die gratis zullen verschijnen in de Google Shopping tab. En op dit moment alleen maar hier. De shopping carrousel op de SERP, Youtube en andere shopping locaties zijn nog steeds bestemd voor betaalde advertenties.
Maar het is waarschijnlijk dat gratis advertenties in de toekomst meer ruimte zullen krijgen. Wat wijst op potentiële uitbreiding?
Om gebruik te maken van gratis listings moet je kiezen voor ‘Locaties op Google’ - een catch-all voor digitale locaties zoals Google Afbeeldingen, de Shopping Tab en Google Lens. Dit kan een hint zijn van waar gratis advertenties beschikbaar kan worden.
Waar zijn gratis product listings beschikbaar?
Op dit moment zijn gratis productadvertenties gelanceerd in de VS maar ook al veel landen in de EU. De planning is om tegen het einde van 2020 uit te breiden naar andere continenten.
Wie kan hun producten gratis versturen?
Iedere verkoper die fysieke goederen aanbiedt kan profiteren van de onbetaalde productadvertenties. De enige uitzonderingen zijn verboden of gevoelige producten, die onderhevig zijn aan beperkingen.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Het belang van de Shopping Tab
Vervolgens moeten we aandacht besteden aan het belang van de Shopping Tab in verhouding met het gehele Google Shopping platform. Het is geen officiële data van Google, maar volgens veel bronnen komt minder dan 5% (gemiddeld) van het Google Shopping verkeer dat webshops ontvangen van de Shopping Tab.
Dit lijkt misschien niet veel, maar laat het je niet weerhouden van het gebruik maken van gratis advertenties. De introductie van onbetaalde product listings kan een belangrijke, lange-termijn impact op de eCommerce markt hebben en de cijfers beïnvloeden. Hierdoor zullen meer gebruikers gaan winkelen via de Shopping Tab.
De volgende twee secties zullen ons meer informatie geven over waarom de verkeersverdeling voordeliger zou kunnen worden voor de Shopping Tab. Blijf lezen!
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Hoe zien gratis product listings eruit?
Visueel gezien, lijken Google Shopping listings op standaard betaalde Shopping advertenties. Beide soorten advertenties hebben veel dezelfde componenten, zoals de afbeelding, producttitel, prijs en optionele info zoals productbeoordeling of een gratis verzending label.
Laten we dit nader bekijken om de verschillen te zien:
Via desktop:
Via mobiele apparaten:
De verschillen tussen gratis product listings en betaalde advertenties:
- Plaatsing - onbetaalde listings verschijnen onder de betaalde resultaten, die op de meest prominente plaats staan
- Visuele display - via desktop is het verschil tussen advertenties en organische gratis listings bijna niet merkbaar, maar bij mobiele apparaten is het interessanter. Op basis van de categorie laat Google producten op een andere manier zien, zoals je misschien wel gezien hebt in de screenshots hierboven.
- Functie voor vergelijken per winkel - bij het adverteren met gratis advertenties, maakt Google het klanten mogelijk om jouw productprijzen per winkel te vergelijken, direct vanuit de advertentie. Dit kleine maar belangrijke verschil werkt in het voordeel van retailers die voordelige prijzen hanteert. Het zorgt ook voor een klantvriendelijke ervaring, wat meer gebruikers zal aantrekken naar de Shopping Tab.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Het ‘WAAROM’ van gratis listings & hun impact op eCommerce
Om de mogelijke impact van Google’s zet op retailers, klanten en de eCommerce markt te begrijpen, moeten we dieper ingaan op de potentiële redenen waarom Google deze stap richting onbetaalde advertenties heeft genomen.
Het ondersteunen van bedrijven die geraakt zijn door de COVID-19 crisis
Het is geen geheim dat de COVID-19 pandemie invloed heeft gehad op de introductie van gratis listings. Bill Ready, Hoofd Commercie bij Google, heeft toegegeven dat Google het proces heeft versneld, in de hoop bedrijven die het moeilijk hebben in deze zware tijd te kunnen helpen.
In één van onze vorige artikelen hebben we het uitgebreid gehad over hoe Google en andere grote merken hebben gereageerd op de covid pandemie.
Het versterken van de positie van Google tegenover Amazon
Google en Amazon vechten al jaren om dominantie op de eCommerce markt. Onbetaalde product listings zijn in feite uitgevonden als onderdeel van een lange-termijn strategie om te concurreren met Amazon. Dat geeft retailers een goede reden om te geloven dat gratis productadvertenties blijvend zullen zijn - zelfs als we het coronavirus al vergeten zijn.
De drempel verlagen voor nieuwe verkopers
Hoe makkelijker het is om te beginnen met adverteren op Google, hoe makkelijker nieuwe verkopers van start zullen gaan. Google zal misschien niet vanaf het begin veel verdienen aan deze nieuwe verkopers. Maar het is denkbaar dat retailers na enige tijd gebruik zullen gaan maken van betaalde advertenties, op zoek naar meer prominente zichtbaarheid.
Data, want data is macht
Data is de valuta van onze tijd, dus het introduceren van gratis product listings is een zeer slimme zet van Google. Als meer retailers hun producten aanprijzen via Google Shopping, zullen er meer kopers komen, op zoek naar meer verschillende producten. En de combinatie hiervan betekent meer waardevolle data voor Google om te groeien en het eCommerce platform en andere producten te blijven ontwikkelen.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Wat betekenen gratis Google Shopping advertenties voor de eCommerce wereld?
Als we naar de redenen kijken, kunnen we zien wat we kunnen verwachten. Dus wat kan de introductie van gratis listings betekenen? Laten we dit op een rijtje zetten.
Voor Verkopers
- Meer online zichtbaarheid - gratis
- Meer concurrentie (omdat er meer verkopers gebruik maken van Google Shopping)
- Vergroot belang van de datafeed kwaliteit (aangezien een bod geen factor is voor gratis listings)
- Makkelijkere transitie van fysiek naar online (vooral voor retailers die minder verkopen door de uitbraak van het virus)
Alex Harmon, senior directeur van partnerschappen Adlucent, heeft dit voorspeld in zijn verklaring aan Mobile Marketer: “Dit is op korte termijn een positieve ontwikkeling voor retailers, aangezien zij een stijging van volume van [ongeveer] 4% op hun Google Shopping kunnen verwachten. Retailers kunnen tijdens de COVID-19 crisis alle hulp gebruiken."
Voor Google
- Meer kopers - aangetrokken door een rijker assortiment aan producten
- Meer winst op de lange termijn - veel nieuwe verkopers zullen uiteindelijk betaalde opties gaan gebruiken, voor meer prominente zichtbaarheid
- Een sterkere positie in de strijd met Amazon
- Verhoogde populariteit van de Shopping Tab (gedreven door een groter aanbod, functie voor ‘vergelijken per winkel’ en de publiciteit door Google’s aankondiging)
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Praktische aspecten - wat zijn de voordelen voor verkopers?
Aan de slag met gratis Google Shopping listings
Er zijn maar een paar stappen nodig om van start te gaan met onbetaalde advertenties. Wat je moet doen verschilt afhankelijk van of je een GMC (Google Merchant Center) gebruiker bent of als Google Shopping helemaal nieuw voor je is. We hebben beide scenario’s hieronder uitgelicht.
Nodig: |
Niet nodig: |
|
|
Bestaande gebruikers van Merchant Center & Shopping Advertenties:
De meeste verkopers zijn automatisch aangemeld voor ‘platforms op Google’. Als dit niet voor jou geldt, kun je de functie als volgt inschakelen:
“Groei” > “Programma’s beheren” > “Platforms op Google” scherm
Voila! Dat is alles wat je moet doen om te beginnen.
Retailers nieuw op Merchant Center
Je kunt vandaag nog beginnen, een Google Advertentie account is niet nodig. Het proces is makkelijk, er zijn maar een paar stappen:
Stap 1: Stel het Merchant Center account in.
Stap 2: Schakel het ‘platforms op Google’ programma in (tijdens het opzetten van het Merchant account of later)
Stap 3: Upload je Google Shopping Feed
Helemaal klaar!
Om het balletje te doen rollen, is Google ook een samenwerking aangegaan met PayPal. Volgens de verklaring van Google, kunnen verkopers eerder van start gaan als ze hun Paypal accounts kunnen linken met Google Shopping.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Profiteren van gratis productlistings op Google - Checklist:
Om verkopers te helpen het beste uit hun Shopping listings te halen, hebben we een snelle checklist samengesteld:
1. Shakel “Surfaces across Google” in via je Merchant Center account
Als je dit niet doet, kun je geen gebruik maken van gratis listings
2.Handel snel om de concurrentie bij te houden
Als je als verkoper internationaal je producten aanbiedt en de mogelijkheid hebt om producten naar de VS te verzenden, kun je nu gebruik gaan maken van onbetaalde Shopping listings met Google Shopping VS. Je kunt op deze manier waardevolle informatie verzamelen over dit jonge project en een basis aanleggen voor het moment dat gratis Shopping listings overal ter wereld beschikbaar worden.
3.Optimaliseer je prijsstrategie
De gratis Shopping listings hebben een functie voor het vergelijken per winkel, wat het makkelijker maakt voor kopers om het meest aantrekkelijke aanbod te identificeren. Als je wilt zorgen voor sales via onbetaalde, organische productlistings, moet je kritisch kijken naar je prijsstrategie en producten identificeren die misschien een nieuw prijskaartje nodig hebben.
Om dit proces makkelijker te maken, kun je gebruik maken van een tool voor prijsmonitoring. Het zal je helpen identificeren wie er vergelijkbare producten koopt tegen dezelfde prijs, en mogelijkheden voor herprijzen identificeren, die voordeliger uit zouden kunnen pakken voor jouw bedrijf.
4. Herzie je portfolio met producten waar je voor adverteert
Heb je lage-marge items in je winkel waar je liever niet teveel van je advertentiebudget aan uit wilt geven? Je kunt deze producten adverteren met gratis listings! Het is een strategie zonder risico’s die heel winstgevend kan uitpakken.
Volgens verschillende onderzoeken, kopen mensen vaak een ander product dan het product waar ze op geklikt hebben (tot wel 66%). Dit betekent dat je laaggeprijsde en lage-marge items misschien wel kopers aantrekken, maar dat ze misschien uiteindelijk producten uit een hogere marge kopen.
Let op: Als je voor bepaalde producten betaalde Google Shopping advertenties en voor andere producten gratis listings wilt gebruiken, moet je 2 verschillende feeds aanmaken. In Google Merchant Center kies je de bestemming (“Surfaces across Google”) op feed-niveau.
5.Optimaliseer je feed voor betere zichtbaarheid & meer sales
Zorg dat je productdata zo goed mogelijk in vorm in. Op deze manier komen je producten terecht tussen de juiste zoekresultaten. Allereerst moet je zorgen dat je shopping feed foutloos is.
Lees meer voor essentiële tactieken voor feed optimalisatie, waarmee je advertenties meer zullen opvallen en beter zullen converteren.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Je productfeed optimaliseren voor gratis Shopping advertenties
Gratis shopping listings op Google hebben veel gemeen met betaalde shopping listings - en het proces voor feed-optimalisatie heeft ook veel overeenkomsten. Met uitzondering van een paar gebieden die hun betekenis verliezen met gratis advertenties. Bijvoorbeeld het opzetten van aangepaste labels voor de optimalisatie van biedingen - een geweldige manier om je betaalde advertenties winstgevender te maken, maar het doet niets voor het succes van je gratis listings.
Wij hebben met het oog hierop een lijst samengesteld met high-impact feed optimalisaties, die je zullen helpen met het behalen van resultaten voor je Google listings.
Producttitels
Producttitels spelen een belangrijke rol in het bepalen welke zoekopdrachten van gebruikers jouw advertenties zullen tonen. Het titel-attribuut is heel belangrijk, niet alleen voor het matching algoritme van Google. Naast de afbeelding is het ook het meest opvallende gedeelte van je advertentie. Met een specifieke en accurate titel heb je meer kans dat kopers op de product zullen klikken.
Laten we kijken naar de belangrijkste regels voor het optimaliseren van titels:
- Zet belangrijke informatie vooraan
Google zal zoveel mogelijk van je producttitel laten zien, maar deze zal toch vaak worden ingekort. Zorg dat je de belangrijkste informatie aan het begin van je producttitels zet.
- Gebruik je prestatiegegevens van zoekopdrachten om je aanpassingen op te baseren
Gebruik een Zoektermen rapport in Google Ads om te zien welke zoektermen het beste presteren en welke zoektermen de meeste conversies hebben opgeleverd. Zoek-console (organische resultaten) en Google Trends kunnen extra inzicht bieden.
- Volg de eisen van Google voor Producttitels
Google heeft strenge eisen voor producttitels. Bekijk de belangrijkste eisen voor titels hier.
- Benader iedere verticaal individueel
Er is data die waardevoller is in bepaalde verticalen dan in anderen. Hier is een voorbeeld van hoe een geoptimaliseerde titelstructuur eruit kan zien, afhankelijk van de productcategorie:
Lees ook ons artikel Google Shopping best practices voor producttitels voor meer informatie.
Voor we verdergaan met het volgende high-impact onderdeel van je productfeed, laten we eens kijken naar een case study om het belang van een producttitel beter te begrijpen:
Dit laat zien dat de producttitel een feed-attribuut is waarbij het meteen een impact heeft op de prestaties van je advertenties als deze wordt verbeterd. Zie de volledige case study hier.
Dit was een case study naar betaalde listings, maar het is makkelijk te bedenken dat de impact van gratis listings nog groter zou zijn, zonder de invloed van biedingen.
Klaar om te beginnen met titel optimalisatie?
De eerste stap is keyword research. Hier is een snelle checklist om van start te gaan:
- Voer zoekacties uit op Google
- Begin met brede zoektermen en maak het vervolgens steeds iets specifieker.
- Bekijk alle tekstadvertenties die je kan vinden - laat je inspireren door de bewoording van de koppen.
- Zoektermen rapport in Google Ads
- Google Keyword Planner
- Google Trends
Lees voor meer inzicht het artikel Aantrekkelijke Google Shopping Producttitels Maken [Praktische Handleiding].
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Productvariaties adverteren
Een ander onderdeel waar je voldoende aandacht aan moet besteden tijdens het optimaliseren van gratis product listings is je benadering van productvariaties. Veel verkopers maken de fout dat ze geen onderscheid maken in hun advertenties. Maak niet dezelfde fout! Zorg dat jouw advertenties opvallen door nauwkeurigheid en samenhang.
Basisregels om aan te denken bij het adverteren van productvariaties:
- Gebruik niet de algemene afbeelding voor alle productvariaties
Vermijd ‘dubbele’ advertenties & afbeeldingen die niet bij de advertentie passen, aangezien deze fouten je conversies kunnen kosten. Als er bijvoorbeeld een oranje schoen te zien is bij de zoekterm ‘adidas sneaker blauw’, is dit niet goed voor je CTR en conversies.
Om te zorgen dat je afbeeldingen in orde zijn, moet je de afbeelding van de variant gebruiken bij het aanmaken van je productfeed. - Gebruik item_group ID om variaties samen te voegen in 1 listing in de Shopping Tab
Dit zorgt voor een vloeiende Shopping ervaring en maakt je advertenties aantrekkelijker voor kopers - Wees specifiek met item attributen
Zorg voor iedere variant dat de titel, omschrijving en prijs een reflectie zijn van de de specificaties van de variatie. Je advertenties zullen hierdoor tussen meer relevante zoekresultaten terecht komen, en zorgen voor een beter conversiepercentage.
Aantrekkelijke afbeeldingen
Als online retailer kun je in het tijdperk van afbeeldingen zoeken en webshop afbeeldingen niet om het belang van visuele representatie heen. De afbeelding is in feite het eerste dat je potentiële klant zal zien als hij of zij gebruik maakt van Google Shopping. Het selecteren van de juiste afbeeldingen voor je product listings is de eerste stap op weg naar succes. Er is uiteindelijk maar één kans op een eerste indruk!
Over de data
Er is een sociaal experiment geweest over hoe mensen reageren op afbeeldingen, met zeer interessante resultaten. Deelnemers kregen shopping advertenties te zien met lifestyle afbeeldingen en simpele afbeeldingen van bijvoorbeeld alleen het kledingstuk. Van een willekeurige groep testpersonen, gaf 82% aan dat ze eerder op een shopping advertentie zouden klikken met een foto van iemand die het product draagt, dan een advertentie van alleen het product zelf.
Dus het is belangrijk dat je onderzoek doet naar wat het beste werkt voor jouw merk: productafbeeldingen of lifestyle afbeeldingen. Het zal de moeite waard zijn.
Aanbevolen stappen voor het instellen van afbeeldingen op Google Shopping:
- A/B-testen van je afbeeldingen
- Probeer lifestyle foto vs standaard productafbeelding
- Zorg voor de basis: formaat en kwaliteit
- Unieke afbeelding per variatie
- Maak geen gebruik van promotieteksten
- Zorg voor extra foto’s
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Breng de effectiviteit van jouw gratis product listings in kaart
Geen strategie voor optimalisatie is compleet zonder een manier om de impact van je aanpassingen en de algemene resultaten van je advertenties in kaart te brengen. Als we het over onbetaalde shopping listings hebben, zijn er 2 plaatsen waar je de data kunt bekijken. Voor de eerste manier is vooraf geen set-up nodig:
Google Merchant Center
Je Google Merchant Account is de 1e plaats waar je kunt kijken voor inzicht over hoe je gratis advertenties presteren. Je krijgt toegang tot het prestatierapport door te klikken op “Prestaties” en vervolgens op “Dashboard” in de navigatie aan de linkerkant.
Het nadeel van deze rapportagetool is dat hij vrij beperkt is, en je alleen betaalde en onbetaalde clicks laat zien.
Google Analytics
Voor een uitgebreider overzicht ga je naar Google Analytics. Voor je kunt kijken naar een gedetailleerd prestatierapport, moet je eerst een aantal stappen nemen om te zien of tracking goed werkt.
Uitdaging
De eerste uitdaging waar je mee te maken zult krijgen, is dat de resultaten van je gratis listings gegroepeerd worden met “organisch verkeer”, waardoor het onmogelijk wordt om de impact van gratis shopping advertenties goed in te schatten. Gelukkig is er een oplossing!
Oplossing
Je zult gebruik moeten maken van product-URL tags om gedetailleerde data te krijgen in je Google Analytics, zodat je organisch verkeer kunt onderscheiden van gratis product listings.
Hoe?
Stap 1: Voeg UTM tags toe aan de landingspagina URL’s in jouw productfeed. In DataFeedWatch kun je naar de ‘Waarden bewerken’ tab gaan voor het ‘Link’ attribuut in het aanpassingsscherm om deze wijziging aan te brengen:
Stap 2: Zorg dat je Google Ads account is ingesteld voor auto-tagging. Zorg ook dat de optie ‘toestemming voor handmatige tagging overrides voor Google Ads’ is uitgeschakeld in je Instellingen in Google Analytics.
Bron: ZATO PPC Marketing
Denk eraan dat je betaalde Google Shopping clicks worden verwerkt via Google Ads, maar dat dit niet geldt voor je onbetaalde clicks vanuit Platforms op Google. Dus als je ook gebruik maakt van de betaalde Google Shopping optie, is het belangrijk dat je alles instelt zoals hierboven is beschreven. Als je dit niet doet, worden je Google Shopping betaalde clicks niet correct verwerkt in Analytics.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Bonus: Andere mogelijkheden voor gratis zichtbaarheid op Google
Met alles wat er te doen is omtrent gratis shopping listings, is het makkelijk om andere mogelijkheden voor het gratis adverteren van je bedrijf en je producten te missen. Laten we ons geheugen even opfrissen!
Advertentie Credits voor MKB’s
Waar gaat het programma over?
Het toezeggen van gratis credits is onderdeel van Google's stappenplan voor het helpen van kleine en middelgrote bedrijven tijdens de pandemie. Google heeft $340 miljoen aan advertentie credits beloofd voor hun platform, om kleine & medium bedrijven te steunen.
De credits kunnen gedurende 2020 gebruikt worden op alle Google Ads kanalen, van Zoeken tot Display en YouTube. Alle campagne-types zijn beschikbaar. Het is belangrijk om te weten dat de advertentie credits alleen geldig zijn voor toekomstige uitgaven, tot 31 december 2020.
Wie komt in aanmerking?
In de eerste instantie zei Google dat kleine en middelgrote bedrijven in aanmerking zouden komen als ze actieve adverteerders zijn geweest sinds het begin van 2019. Ze zouden zich ook moeten houden aan het beleid van Google Ads. Sindsdien hebben ze dit verder toegelicht: adverteerders moeten direct of via een partner geld uitgegeven hebben met een Google Ads account in 10 van de 12 maanden in 2019 en in januari en/of februari in 2020.
Dus als het account actief was op Google Ads van maart 2019 tot februari 2020, komt het in aanmerking voor de credits. Accounts die gloednieuw zijn in 2020 en accounts die dit jaar niets hebben uitgegeven komen niet in aanmerking.
Google heeft een speciaal team dat werkt aan het identificeren van Merchants die in aanmerking komen voor het programma van gratis advertentie-credits.
Wat moet ik doen?
Je hoeft niets te doen. Google zal het je laten weten als je bedrijf in aanmerking komt voor het programma en hoeveel credits je kunt verwachten.
Sommige gekwalificeerde accounts begonnen eind mei al credits te ontvangen. De credits worden in fases geïntroduceerd, verspreid over een periode van een aantal maanden.
Kijk ernaar uit!
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Google Mijn Bedrijf
Met de altijd-groeiende concurrentie op Google, zijn veel bedrijven gericht op betaalde advertenties, om te zorgen dat ze te vinden zijn tussen alle concurrerende aanbiedingen. Hierdoor is het makkelijk om gratis en makkelijk-toegankelijke tools te missen. Naast al het PPC werk wat je doet, lijken gratis tools zoals Google Mijn bedrijf misschien overbodig. Maar dat zijn ze niet!
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Google Mijn Bedrijf is een gratis tool voor bedrijven om hun zichtbaarheid op Google te beheren, inclusief de digitale platforms Zoeken en Maps. Het maakt ook gebruik van locatie-technologie, zodat je lokaal meer opvalt.
Daarnaast kun je met een Google Mijn Bedrijf listing ook veel andere informatie delen waar een potentiële koper veel aan zou kunnen hebben, zoals reviews en openingstijden. Veel informatie is extra belangrijk gedurende de Coronavirus pandemie, zoals antwoord op de vraag of je producten kunt laten bezorgen.
Waarom gebruik maken van Google Mijn Bedrijf?
- Gratis zichtbaarheid op Google
Moeten we nog meer zeggen om je te overtuigen? Google Mijn Bedrijf voegt je merk toe aan Google Zoeken en Google Maps, zodat je online beter zichtbaar bent. Daarbij worden bedrijven die hun informatie verifiëren via Google Mijn Bedrijf eerder gezien als “gerenommeerd” door potentiële klanten. - Meer informatie voor potentiële klanten
Geef je potentiële klanten extra informatie, zoals reviews en openingstijdens, producten, of je producten kunt laten bezorgen (extra belangrijk tijdens de pandemie). Zo komt je merk direct professioneel over en wordt de toon gezet voor verdere interacties met je merk.
Hoe kun je dit hulpmiddel het beste gebruiken?
- Zorg dat je complete data levert: categorie, openingstijden en afbeeldingen zijn vooral belangrijk.
Google zegt zelf: “Bedrijven die foto’s toevoegen aan hun Bedrijfsprofielen ontvangen 42% meer aanvragen voor de routebeschrijving op Google Maps en 35% meer click-throughs naar hun website dan bedrijven zonder afbeeldingen.”.
- Updates via Google Mijn Bedrijf: potentiële klanten bereiken met relevante updates en aanbiedingen als ze op zoek zijn naar informatie. Je kunt deze kans aangrijpen om:
- Recente aanbiedingen te delen
- Reclame te maken voor aankomende evenementen
- Je beste producten of nieuwe producten uit te lichten
- En nog veel meer!
Als je meer wilt weten, heeft Whitespark een uitgebreide handleiding samengesteld in Google Mijn Bedrijf berichten.
Hoe begin je?
Maak hier je profiel compleet.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Conclusies & overige informatie om te weten
Het is in deze tijd belangrijk dat Google Shopping toegankelijker wordt, omdat veel bedrijven overal ter wereld van fysieke verkoop naar online verkoop zijn gegaan; een zeer belangrijke ontwikkeling die waarschijnlijk een lange-termijn impact zal hebben op eCommerce. Als je hebt overwogen om Google’s onbetaalde opties voor advertenties te proberen, denk eraan - nu is het moment! Snel gebruik maken van nieuwe mogelijkheden zoals gratis listings is belangrijk in de digitale wereld, als je de concurrentie steeds een stapje voor wilt blijven.
Als je veel geleerd hebt van dit artikel, zul je de volgende artikelen waarschijnlijk ook interessant vinden:
- De 45 vaakst voorkomende Google Merchant Center fouten, en hoe je deze kunt verhelpen
- Aantrekkelijke Google Shopping producttitels maken [Praktische handleiding]
- Een introductie voor het gebruik van Google Tekstadvertenties voor eCommerce
- Google Zoeken campagnes automatiseren met een Productfeed