Wordt Google weer Froogle? - dit hebben veel mensen die werken in digitale marketing zich waarschijnlijk afgevraagd, toen Google gratis product listings aankondigde. Door alle headlines die we de afgelopen paar weken gezien hebben, kun je makkelijk deze indruk krijgen. Op het eerste gezicht leek het erop dat Google weer terug zou gaan naar de goede oude tijd van gratis advertenties.
De realiteit is niet zo rooskleurig, maar de verandering is wel een goede kans voor retailers. Ze kunnen nu hun sales en online aanwezigheid versterken met gratis product listings op verschillende platforms van Google.
Dus wat zijn gratis Google Shopping advertenties precies, en hoe profiteer je van de voordelen? Dit is hoe wij het zien.
De basis van gratis Shopping listings
Laten we meteen eventuele twijfels wegnemen. De nieuw aangekondigde gratis product listings zijn productadvertenties die gratis zullen verschijnen in de Google Shopping tab. En op dit moment alleen maar hier. De shopping carrousel op de SERP, Youtube en andere shopping locaties zijn nog steeds bestemd voor betaalde advertenties.
Maar het is waarschijnlijk dat gratis advertenties in de toekomst meer ruimte zullen krijgen. Wat wijst op potentiële uitbreiding?
Om gebruik te maken van gratis listings moet je kiezen voor ‘Locaties op Google’ - een catch-all voor digitale locaties zoals Google Afbeeldingen, de Shopping Tab en Google Lens. Dit kan een hint zijn van waar gratis advertenties beschikbaar kan worden.
Op dit moment zijn gratis productadvertenties gelanceerd in de VS maar ook al veel landen in de EU. De planning is om tegen het einde van 2020 uit te breiden naar andere continenten.
Iedere verkoper die fysieke goederen aanbiedt kan profiteren van de onbetaalde productadvertenties. De enige uitzonderingen zijn verboden of gevoelige producten, die onderhevig zijn aan beperkingen.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Vervolgens moeten we aandacht besteden aan het belang van de Shopping Tab in verhouding met het gehele Google Shopping platform. Het is geen officiële data van Google, maar volgens veel bronnen komt minder dan 5% (gemiddeld) van het Google Shopping verkeer dat webshops ontvangen van de Shopping Tab.
Dit lijkt misschien niet veel, maar laat het je niet weerhouden van het gebruik maken van gratis advertenties. De introductie van onbetaalde product listings kan een belangrijke, lange-termijn impact op de eCommerce markt hebben en de cijfers beïnvloeden. Hierdoor zullen meer gebruikers gaan winkelen via de Shopping Tab.
De volgende twee secties zullen ons meer informatie geven over waarom de verkeersverdeling voordeliger zou kunnen worden voor de Shopping Tab. Blijf lezen!
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Visueel gezien, lijken Google Shopping listings op standaard betaalde Shopping advertenties. Beide soorten advertenties hebben veel dezelfde componenten, zoals de afbeelding, producttitel, prijs en optionele info zoals productbeoordeling of een gratis verzending label.
Laten we dit nader bekijken om de verschillen te zien:
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Om de mogelijke impact van Google’s zet op retailers, klanten en de eCommerce markt te begrijpen, moeten we dieper ingaan op de potentiële redenen waarom Google deze stap richting onbetaalde advertenties heeft genomen.
Het is geen geheim dat de COVID-19 pandemie invloed heeft gehad op de introductie van gratis listings. Bill Ready, Hoofd Commercie bij Google, heeft toegegeven dat Google het proces heeft versneld, in de hoop bedrijven die het moeilijk hebben in deze zware tijd te kunnen helpen.
In één van onze vorige artikelen hebben we het uitgebreid gehad over hoe Google en andere grote merken hebben gereageerd op de covid pandemie.
Google en Amazon vechten al jaren om dominantie op de eCommerce markt. Onbetaalde product listings zijn in feite uitgevonden als onderdeel van een lange-termijn strategie om te concurreren met Amazon. Dat geeft retailers een goede reden om te geloven dat gratis productadvertenties blijvend zullen zijn - zelfs als we het coronavirus al vergeten zijn.
Hoe makkelijker het is om te beginnen met adverteren op Google, hoe makkelijker nieuwe verkopers van start zullen gaan. Google zal misschien niet vanaf het begin veel verdienen aan deze nieuwe verkopers. Maar het is denkbaar dat retailers na enige tijd gebruik zullen gaan maken van betaalde advertenties, op zoek naar meer prominente zichtbaarheid.
Data is de valuta van onze tijd, dus het introduceren van gratis product listings is een zeer slimme zet van Google. Als meer retailers hun producten aanprijzen via Google Shopping, zullen er meer kopers komen, op zoek naar meer verschillende producten. En de combinatie hiervan betekent meer waardevolle data voor Google om te groeien en het eCommerce platform en andere producten te blijven ontwikkelen.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Als we naar de redenen kijken, kunnen we zien wat we kunnen verwachten. Dus wat kan de introductie van gratis listings betekenen? Laten we dit op een rijtje zetten.
Alex Harmon, senior directeur van partnerschappen Adlucent, heeft dit voorspeld in zijn verklaring aan Mobile Marketer: “Dit is op korte termijn een positieve ontwikkeling voor retailers, aangezien zij een stijging van volume van [ongeveer] 4% op hun Google Shopping kunnen verwachten. Retailers kunnen tijdens de COVID-19 crisis alle hulp gebruiken."
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Er zijn maar een paar stappen nodig om van start te gaan met onbetaalde advertenties. Wat je moet doen verschilt afhankelijk van of je een GMC (Google Merchant Center) gebruiker bent of als Google Shopping helemaal nieuw voor je is. We hebben beide scenario’s hieronder uitgelicht.
Nodig: |
Niet nodig: |
|
|
De meeste verkopers zijn automatisch aangemeld voor ‘platforms op Google’. Als dit niet voor jou geldt, kun je de functie als volgt inschakelen:
“Groei” > “Programma’s beheren” > “Platforms op Google” scherm
Voila! Dat is alles wat je moet doen om te beginnen.
Je kunt vandaag nog beginnen, een Google Advertentie account is niet nodig. Het proces is makkelijk, er zijn maar een paar stappen:
Helemaal klaar!
Om het balletje te doen rollen, is Google ook een samenwerking aangegaan met PayPal. Volgens de verklaring van Google, kunnen verkopers eerder van start gaan als ze hun Paypal accounts kunnen linken met Google Shopping.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Om verkopers te helpen het beste uit hun Shopping listings te halen, hebben we een snelle checklist samengesteld:
1. Shakel “Surfaces across Google” in via je Merchant Center account
Als je dit niet doet, kun je geen gebruik maken van gratis listings
2.Handel snel om de concurrentie bij te houden
3.Optimaliseer je prijsstrategie
4. Herzie je portfolio met producten waar je voor adverteert
Heb je lage-marge items in je winkel waar je liever niet teveel van je advertentiebudget aan uit wilt geven? Je kunt deze producten adverteren met gratis listings! Het is een strategie zonder risico’s die heel winstgevend kan uitpakken.
Volgens verschillende onderzoeken, kopen mensen vaak een ander product dan het product waar ze op geklikt hebben (tot wel 66%). Dit betekent dat je laaggeprijsde en lage-marge items misschien wel kopers aantrekken, maar dat ze misschien uiteindelijk producten uit een hogere marge kopen.
Let op: Als je voor bepaalde producten betaalde Google Shopping advertenties en voor andere producten gratis listings wilt gebruiken, moet je 2 verschillende feeds aanmaken. In Google Merchant Center kies je de bestemming (“Surfaces across Google”) op feed-niveau.
5.Optimaliseer je feed voor betere zichtbaarheid & meer sales
Zorg dat je productdata zo goed mogelijk in vorm in. Op deze manier komen je producten terecht tussen de juiste zoekresultaten. Allereerst moet je zorgen dat je shopping feed foutloos is.
Lees meer voor essentiële tactieken voor feed optimalisatie, waarmee je advertenties meer zullen opvallen en beter zullen converteren.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Gratis shopping listings op Google hebben veel gemeen met betaalde shopping listings - en het proces voor feed-optimalisatie heeft ook veel overeenkomsten. Met uitzondering van een paar gebieden die hun betekenis verliezen met gratis advertenties. Bijvoorbeeld het opzetten van aangepaste labels voor de optimalisatie van biedingen - een geweldige manier om je betaalde advertenties winstgevender te maken, maar het doet niets voor het succes van je gratis listings.
Wij hebben met het oog hierop een lijst samengesteld met high-impact feed optimalisaties, die je zullen helpen met het behalen van resultaten voor je Google listings.
Producttitels spelen een belangrijke rol in het bepalen welke zoekopdrachten van gebruikers jouw advertenties zullen tonen. Het titel-attribuut is heel belangrijk, niet alleen voor het matching algoritme van Google. Naast de afbeelding is het ook het meest opvallende gedeelte van je advertentie. Met een specifieke en accurate titel heb je meer kans dat kopers op de product zullen klikken.
Laten we kijken naar de belangrijkste regels voor het optimaliseren van titels:
Google zal zoveel mogelijk van je producttitel laten zien, maar deze zal toch vaak worden ingekort. Zorg dat je de belangrijkste informatie aan het begin van je producttitels zet.
Gebruik een Zoektermen rapport in Google Ads om te zien welke zoektermen het beste presteren en welke zoektermen de meeste conversies hebben opgeleverd. Zoek-console (organische resultaten) en Google Trends kunnen extra inzicht bieden.
Google heeft strenge eisen voor producttitels. Bekijk de belangrijkste eisen voor titels hier.
Er is data die waardevoller is in bepaalde verticalen dan in anderen. Hier is een voorbeeld van hoe een geoptimaliseerde titelstructuur eruit kan zien, afhankelijk van de productcategorie:
Lees ook ons artikel Google Shopping best practices voor producttitels voor meer informatie.
Voor we verdergaan met het volgende high-impact onderdeel van je productfeed, laten we eens kijken naar een case study om het belang van een producttitel beter te begrijpen:
Dit laat zien dat de producttitel een feed-attribuut is waarbij het meteen een impact heeft op de prestaties van je advertenties als deze wordt verbeterd. Zie de volledige case study hier.
Dit was een case study naar betaalde listings, maar het is makkelijk te bedenken dat de impact van gratis listings nog groter zou zijn, zonder de invloed van biedingen.
De eerste stap is keyword research. Hier is een snelle checklist om van start te gaan:
Lees voor meer inzicht het artikel Aantrekkelijke Google Shopping Producttitels Maken [Praktische Handleiding].
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Een ander onderdeel waar je voldoende aandacht aan moet besteden tijdens het optimaliseren van gratis product listings is je benadering van productvariaties. Veel verkopers maken de fout dat ze geen onderscheid maken in hun advertenties. Maak niet dezelfde fout! Zorg dat jouw advertenties opvallen door nauwkeurigheid en samenhang.
Als online retailer kun je in het tijdperk van afbeeldingen zoeken en webshop afbeeldingen niet om het belang van visuele representatie heen. De afbeelding is in feite het eerste dat je potentiële klant zal zien als hij of zij gebruik maakt van Google Shopping. Het selecteren van de juiste afbeeldingen voor je product listings is de eerste stap op weg naar succes. Er is uiteindelijk maar één kans op een eerste indruk!
Er is een sociaal experiment geweest over hoe mensen reageren op afbeeldingen, met zeer interessante resultaten. Deelnemers kregen shopping advertenties te zien met lifestyle afbeeldingen en simpele afbeeldingen van bijvoorbeeld alleen het kledingstuk. Van een willekeurige groep testpersonen, gaf 82% aan dat ze eerder op een shopping advertentie zouden klikken met een foto van iemand die het product draagt, dan een advertentie van alleen het product zelf.
Dus het is belangrijk dat je onderzoek doet naar wat het beste werkt voor jouw merk: productafbeeldingen of lifestyle afbeeldingen. Het zal de moeite waard zijn.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Geen strategie voor optimalisatie is compleet zonder een manier om de impact van je aanpassingen en de algemene resultaten van je advertenties in kaart te brengen. Als we het over onbetaalde shopping listings hebben, zijn er 2 plaatsen waar je de data kunt bekijken. Voor de eerste manier is vooraf geen set-up nodig:
Je Google Merchant Account is de 1e plaats waar je kunt kijken voor inzicht over hoe je gratis advertenties presteren. Je krijgt toegang tot het prestatierapport door te klikken op “Prestaties” en vervolgens op “Dashboard” in de navigatie aan de linkerkant.
Het nadeel van deze rapportagetool is dat hij vrij beperkt is, en je alleen betaalde en onbetaalde clicks laat zien.
Voor een uitgebreider overzicht ga je naar Google Analytics. Voor je kunt kijken naar een gedetailleerd prestatierapport, moet je eerst een aantal stappen nemen om te zien of tracking goed werkt.
De eerste uitdaging waar je mee te maken zult krijgen, is dat de resultaten van je gratis listings gegroepeerd worden met “organisch verkeer”, waardoor het onmogelijk wordt om de impact van gratis shopping advertenties goed in te schatten. Gelukkig is er een oplossing!
Je zult gebruik moeten maken van product-URL tags om gedetailleerde data te krijgen in je Google Analytics, zodat je organisch verkeer kunt onderscheiden van gratis product listings.
Stap 1: Voeg UTM tags toe aan de landingspagina URL’s in jouw productfeed. In DataFeedWatch kun je naar de ‘Waarden bewerken’ tab gaan voor het ‘Link’ attribuut in het aanpassingsscherm om deze wijziging aan te brengen:
Stap 2: Zorg dat je Google Ads account is ingesteld voor auto-tagging. Zorg ook dat de optie ‘toestemming voor handmatige tagging overrides voor Google Ads’ is uitgeschakeld in je Instellingen in Google Analytics.
Bron: ZATO PPC Marketing
Denk eraan dat je betaalde Google Shopping clicks worden verwerkt via Google Ads, maar dat dit niet geldt voor je onbetaalde clicks vanuit Platforms op Google. Dus als je ook gebruik maakt van de betaalde Google Shopping optie, is het belangrijk dat je alles instelt zoals hierboven is beschreven. Als je dit niet doet, worden je Google Shopping betaalde clicks niet correct verwerkt in Analytics.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Bonus: Andere mogelijkheden voor gratis zichtbaarheid op Google
Met alles wat er te doen is omtrent gratis shopping listings, is het makkelijk om andere mogelijkheden voor het gratis adverteren van je bedrijf en je producten te missen. Laten we ons geheugen even opfrissen!
Het toezeggen van gratis credits is onderdeel van Google's stappenplan voor het helpen van kleine en middelgrote bedrijven tijdens de pandemie. Google heeft $340 miljoen aan advertentie credits beloofd voor hun platform, om kleine & medium bedrijven te steunen.
De credits kunnen gedurende 2020 gebruikt worden op alle Google Ads kanalen, van Zoeken tot Display en YouTube. Alle campagne-types zijn beschikbaar. Het is belangrijk om te weten dat de advertentie credits alleen geldig zijn voor toekomstige uitgaven, tot 31 december 2020.
In de eerste instantie zei Google dat kleine en middelgrote bedrijven in aanmerking zouden komen als ze actieve adverteerders zijn geweest sinds het begin van 2019. Ze zouden zich ook moeten houden aan het beleid van Google Ads. Sindsdien hebben ze dit verder toegelicht: adverteerders moeten direct of via een partner geld uitgegeven hebben met een Google Ads account in 10 van de 12 maanden in 2019 en in januari en/of februari in 2020.
Dus als het account actief was op Google Ads van maart 2019 tot februari 2020, komt het in aanmerking voor de credits. Accounts die gloednieuw zijn in 2020 en accounts die dit jaar niets hebben uitgegeven komen niet in aanmerking.
Google heeft een speciaal team dat werkt aan het identificeren van Merchants die in aanmerking komen voor het programma van gratis advertentie-credits.
Je hoeft niets te doen. Google zal het je laten weten als je bedrijf in aanmerking komt voor het programma en hoeveel credits je kunt verwachten.
Sommige gekwalificeerde accounts begonnen eind mei al credits te ontvangen. De credits worden in fases geïntroduceerd, verspreid over een periode van een aantal maanden.
Kijk ernaar uit!
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Met de altijd-groeiende concurrentie op Google, zijn veel bedrijven gericht op betaalde advertenties, om te zorgen dat ze te vinden zijn tussen alle concurrerende aanbiedingen. Hierdoor is het makkelijk om gratis en makkelijk-toegankelijke tools te missen. Naast al het PPC werk wat je doet, lijken gratis tools zoals Google Mijn bedrijf misschien overbodig. Maar dat zijn ze niet!
Google Mijn Bedrijf is een gratis tool voor bedrijven om hun zichtbaarheid op Google te beheren, inclusief de digitale platforms Zoeken en Maps. Het maakt ook gebruik van locatie-technologie, zodat je lokaal meer opvalt.
Daarnaast kun je met een Google Mijn Bedrijf listing ook veel andere informatie delen waar een potentiële koper veel aan zou kunnen hebben, zoals reviews en openingstijden. Veel informatie is extra belangrijk gedurende de Coronavirus pandemie, zoals antwoord op de vraag of je producten kunt laten bezorgen.
Als je meer wilt weten, heeft Whitespark een uitgebreide handleiding samengesteld in Google Mijn Bedrijf berichten.
Maak hier je profiel compleet.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Het is in deze tijd belangrijk dat Google Shopping toegankelijker wordt, omdat veel bedrijven overal ter wereld van fysieke verkoop naar online verkoop zijn gegaan; een zeer belangrijke ontwikkeling die waarschijnlijk een lange-termijn impact zal hebben op eCommerce. Als je hebt overwogen om Google’s onbetaalde opties voor advertenties te proberen, denk eraan - nu is het moment! Snel gebruik maken van nieuwe mogelijkheden zoals gratis listings is belangrijk in de digitale wereld, als je de concurrentie steeds een stapje voor wilt blijven.
Als je veel geleerd hebt van dit artikel, zul je de volgende artikelen waarschijnlijk ook interessant vinden: