Paweł Fijak
De types GTIN die momenteel bestaan zijn onder andere:
- ISBN - International Standard Book Number
- UPC - Universele productcode
- EAN - Europees artikelnummer
- JAN - Japans artikelnummer
De vier verschillende soorten GTIN in gebruik zijn:
- GTIN-8 - meestal gebruikt voor EAN-8 barcodes
- GTIN-12 - meestal gebruikt voor UPC-barcodes
- GTIN-13 - meestal gebruikt voor ISBN, JAN en EAN-13 barcodes.
- GTIN-14 - dit is voor de groothandel of multipack producten
Alle GTIN's hebben, ongeacht het aantal cijfers, een vergelijkbare structuur. De structuur is Company Prefix, Item Reference, en een Check Digit. In GTIN-14 is er een extra verpakkingsniveau-indicator om aan te geven of het product een artikel of een koffer is.
Waar GTIN-8, GTIN-12 en GTIN-13 nummers worden weergegeven als GTIN-14 (de belangrijkste datastructuur), wordt het nummer met nullen aan de linkerkant rechtgezet.
Bijvoorbeeld, het GTIN-12-nummer 012345678905 wordt 00012345678905 in GTIN-14-formaat. Twee extra nullen worden aan de linkerkant van het nummer toegevoegd om het van 12 karakters naar 14 te brengen.
Waarom GTIN's belangrijk zijn voor e-commerce
Veel vergelijkingswinkels, waaronder Google en Amazon, maken gebruik van GTIN's. Ze houden grote databases bij met bijna alle GTIN's die er in de wereld bestaan.
Wanneer je een product uploadt naar een van deze platforms via je gegevensinvoer, moet het product een GTIN hebben.
Als je geen GTIN hebt of de verkeerde GTIN zal het platform het product waarschijnlijk afwijzen.
Winkelplatformen zoals Google Shopping en Amazon Marketplace profiteren op verschillende manieren van GTIN's:
- GTIN's helpen om meer relevante matches te maken tussen de zoekopdracht van een gebruiker en de beschikbare producten.
- GTIN's helpen ook zoekmachines en winkelvergelijkingsplatforms om producten te vergelijken.
- Ze kunnen de gebruiker ook een meer functie rijke winkelervaring bieden, omdat GTINs hen in staat stellen om productgegevens te gebruiken in advertenties.
Consumenten profiteren ook wanneer verkopers, zoekmachines en vergelijkingswinkels gebruik maken van GTIN's:
- Ze krijgen betere productvergelijkingen om hen te helpen het juiste product, de juiste verkoper en de juiste prijs te vinden.
- Zij zien meer relevante resultaten bij het zoeken naar een product
- Ze zien meer relevante advertenties in niet-winkelomgevingen zoals Facebook (Facebook en andere platforms gebruiken de surfgewoonten van gebruikers om de beste producten weer te geven in advertenties te bepalen).
Als verkoper profiteer je ook van het gebruik van GTIN's. Het vinden van de juiste GTIN's kan soms lastig zijn, maar het is de moeite waard. De redenen hiervoor zijn onder andere:
- Je zal in staat zijn om jouw product feed aan een meer platforms aan te bieden.
- Je zal conversies moeten zien toenemen omdat jouw producten in meer relevante zoekresultaten en advertenties zullen verschijnen.
- Je kunt effectiever concurreren omdat jouw producten in de vergelijkingsmix zitten.
Wat als een product geen GTIN heeft?
Dit kan in sommige situaties gebeuren. Voorbeelden hiervan zijn unieke producten zoals kunstwerken, handwerk of vintage producten. De meeste platforms hebben procedures om met deze situaties om te gaan.
Op Google Shopping, bijvoorbeeld, is er een Identifier Exists veld. Je kunt dit op false zetten als er geen GTIN is.
Gebruik van GTINs
Hoewel er sommige producten zijn die geen GTIN hebben, heeft de overgrote meerderheid dat wel. Ze helpen winkelplatforms, zoekmachines, fabrikanten en verkopers bij het verhogen van conversies en bieden een betere gebruikerservaring.