GTIN, of een Global Trade Item Number, is een internationaal erkend systeem voor het identificeren van producten. Het bracht verschillende systemen samen om ervoor te zorgen dat ze allemaal aan een gemeenschappelijke structuur voldoen.
Het helpt zowel de barcodelezers in de winkel als de online productdatabases. De non-profit organisatie GS1 ontwikkelde het systeem.
GTIN's kunnen 8, 12, 13 of 14 cijfers lang zijn. Ze zijn een numerieke weergave van de barcode van het product. Er bestaan verschillende soorten GTIN's, afhankelijk van waar ter wereld het product vandaan komt en het type product.
Vaak moeten legacy systemen up-to-date worden gebracht om te voldoen aan de nieuwe GTIN-standaarden. Een voorbeeld hiervan is ISBN, het nummeringssysteem dat wordt gebruikt om boeken te identificeren.
Sommige ISBN's hadden 10 cijfers, maar om te voldoen aan de GTIN-standaarden moesten deze worden omgezet in 13-cijferige nummers.
Alle GTIN's hebben, ongeacht het aantal cijfers, een vergelijkbare structuur. De structuur is Company Prefix, Item Reference, en een Check Digit. In GTIN-14 is er een extra verpakkingsniveau-indicator om aan te geven of het product een artikel of een koffer is.
Waar GTIN-8, GTIN-12 en GTIN-13 nummers worden weergegeven als GTIN-14 (de belangrijkste datastructuur), wordt het nummer met nullen aan de linkerkant rechtgezet.
Bijvoorbeeld, het GTIN-12-nummer 012345678905 wordt 00012345678905 in GTIN-14-formaat. Twee extra nullen worden aan de linkerkant van het nummer toegevoegd om het van 12 karakters naar 14 te brengen.
Veel vergelijkingswinkels, waaronder Google en Amazon, maken gebruik van GTIN's. Ze houden grote databases bij met bijna alle GTIN's die er in de wereld bestaan.
Wanneer je een product uploadt naar een van deze platforms via je gegevensinvoer, moet het product een GTIN hebben.
Als je geen GTIN hebt of de verkeerde GTIN zal het platform het product waarschijnlijk afwijzen.
Winkelplatformen zoals Google Shopping en Amazon Marketplace profiteren op verschillende manieren van GTIN's:
Consumenten profiteren ook wanneer verkopers, zoekmachines en vergelijkingswinkels gebruik maken van GTIN's:
Als verkoper profiteer je ook van het gebruik van GTIN's. Het vinden van de juiste GTIN's kan soms lastig zijn, maar het is de moeite waard. De redenen hiervoor zijn onder andere:
Dit kan in sommige situaties gebeuren. Voorbeelden hiervan zijn unieke producten zoals kunstwerken, handwerk of vintage producten. De meeste platforms hebben procedures om met deze situaties om te gaan.
Op Google Shopping, bijvoorbeeld, is er een Identifier Exists veld. Je kunt dit op false zetten als er geen GTIN is.
Hoewel er sommige producten zijn die geen GTIN hebben, heeft de overgrote meerderheid dat wel. Ze helpen winkelplatforms, zoekmachines, fabrikanten en verkopers bij het verhogen van conversies en bieden een betere gebruikerservaring.