DataFeedWatch Blog | Feed Marketing Tips, Adviezen, Inzichten

Het Maken Van Opvallende Google Tekstadvertenties [11 Voorbeelden Die Je Niet Mag Missen]

Geschreven door Paweł Fijak | 24-jul-2020 13:02:40

 

Nu advertenties steeds meer ruimte in beslag nemen op de Google-zoekresultatenpagina, is het belangrijker dan ooit om je te onderscheiden van de massa. Dit is echter vaak makkelijker gezegd dan gedaan. 1,2 miljoen verschillende adverteerders strijden nu om de positie op Google. En nu Google ook op mobiel en tablet een dominante positie inneemt, zal deze trend zich voortzetten.

 

Ondanks de steeds toenemende concurrentie zijn tekstgebaseerde advertenties nog steeds een van de meest effectieve manieren om gebruikers online te bereiken en op te vallen. Ze bieden directe oplossingen voor zoekopdrachten en vormen meer dan 45% van het maandelijkse aandeel van de click-through rates. Dus hoe maak je de essentiële, effectieve en creatieve tekstgebaseerde zoekadvertentie voor Google?

 

 

 

Inhoudsopgave


De beste Google Ads - Kenmerken en gegevens

Hoe je ervoor zorgt dat je Google Ads worden omgezet in verkoop

Creëer opvallende Google Zoekadvertenties

Google Ads voorbeelden die je niet mag missen

Slotgedachten


 

 

De beste Google Ads – Kenmerken en gegevens

 

Idealiter zullen de beste Google Tekstadvertenties hoog presteren. Dit betekent dat ze veel indrukken krijgen, veel klikken en dan converteren ze. Maar wat zorgt ervoor dat een advertentie beter presteert dan een andere?

 

Advertenties presteren goed om een aantal redenen. De eerste daarvan is de relevantie. Als een advertentie relevant is voor een zoekterm, zullen mensen eerder op de link klikken. Als ze op de link klikken en op de pagina blijven, zal de adverteerder een lagere bounce rate hebben. Dit komt omdat zowel de advertentie als de landingspagina zelf relevant waren voor de zoekopdracht. Als zowel de advertentie als de link goed zijn uitgelijnd, heeft een advertentie meer kans op een hogere kwaliteitsscore. Daarom zal de advertentie boven andere advertenties en concurrenten worden vermeld, omdat Google het als goed materiaal ziet. Dit alles draagt dan bij aan het blijvende succes van de advertentie, door het historische succes dat vervolgens bijdraagt aan de toekomstige advertentie rangschikking van de merken. Dit maakt deze werkwijzen dus van essentieel belang.

 

Maar wat maakt een advertentie in de eerste plaats relevant voor een zoekopdracht?

 

Het antwoord daarop is trefwoorden, en inhoud. Trefwoorden zijn hoe een advertentie wordt gematcht met een zoekterm. De plaatsing binnen de inhoud en de keuze van het trefwoord bepaalt waar je op de pagina terechtkomt en voor welke termen je verschijnt. Daarom moet elk woord verstandig gekozen worden.

Ook moet worden opgemerkt dat je niet alleen voor Google schrijft, maar ook voor potentiële kopers. Je kunt dus om twee redenen niet zomaar zoveel mogelijk trefwoorden in de tekst verwerken. Ten eerste zal Google de advertentie opmerken en markeren in kwaliteit. Ten tweede zal het slecht lezen en potentiële kopers afschrikken.

 

Hoe een advertentie leest is belangrijk. De inhoud moet een aantal dingen bevatten, zoals:

  • Een duidelijke boodschap over wat je aanbiedt
  • Het product/de dienst zelf
  • Een oproep tot actie die effectief en overtuigend is
  • Trefwoorden!

 

Wordstream's studie van de beste Google Ads merkte ook op dat bepaalde woorden een positief effect hebben op de prestaties van advertenties. Woorden zoals 'u' en 'uw' presteren goed om een advertentie persoonlijker te maken. Terwijl 'gratis' ook uitzonderlijk goed presteert als gevolg van potentiële kopers die worden gelokt door aanbiedingen, kortingen en extra's. Het woord 'krijgen' was het meest bruikbaar in oproepen tot actie.

 

Verrassend genoeg merkte Wordstream ook op dat 48% van de topadvertenties uitroeptekens gebruikte. Door een gevoel van urgentie te impliceren, worden advertenties succesvoller. Komma's werden ook vaak gebruikt om afzonderlijke punten in de advertenties op te splitsen en elk punt te laten opvallen.

Dezelfde studie gaf aan dat het gebruik van cijfers niet veel invloed had op het succes van de advertentie. Dus ondanks de kortingen die effectief zijn om te gebruiken, hoefden ze niet numeriek te zijn om een effect te hebben.

 

Tot slot werd gesteld dat het het beste was voor de advertentie om op ongeveer het niveau van de derde klas van de middelbare school te lezen. Dit is zodat zo veel mogelijk klanten de advertentie konden begrijpen en beginnen op hun kooptraject.

 

 

Terug naar het begin van de pagina of Download de Complete Handleiding voor Data Feed Optimalisatie.

 

 

Hoe je ervoor zorgt dat je Google Advertenties worden omgezet in verkoop

 

Dus je hebt je Google Ad gemaakt. Maar hoe laat je het converteren?

 

De eerste stap om een advertentie succesvol te laten converteren, is het meten van gegevens. Dit kan worden gedaan met behulp van KPI's (key performance indicators). In dit geval moet je kijken naar statistieken zoals je impressies en CTR. Het hebben van veel impressies is altijd goed, omdat dit betekent dat jouw advertentie wordt gezien. Echter, de click-through rate is nog belangrijker, omdat het laat zien hoeveel mensen daadwerkelijk je pagina bezoeken na het zien van de advertentie. Hoge vertoningen, maar een lage doorklikratio kan betekenen dat jouw advertentie en pagina niet relevant zijn voor een zoekterm.

 

Om er zeker van te zijn dat je advertentie relevant is voor een zoekterm, moet je zowel trefwoorden als negatieve trefwoorden gebruiken. Het kiezen van de juiste trefwoorden zorgt ervoor dat je bij de juiste soort zoekers terechtkomt. Negatieve trefwoorden kunnen echter net zo belangrijk zijn. Dit komt omdat ze mensen kunnen uitsluiten die zoeken met je trefwoorden, maar op de verkeerde zinnen. Als je bijvoorbeeld 'blauwe sportschoenen' verkoopt, wil je misschien niet verschijnen bij mensen die op zoek zijn naar 'tweedehands blauwe sportschoenen'. Met negatieve trefwoorden kun je die zoekterm uitsluiten.

 

Als je daarna de relevante bezoekers krijgt, maar ze klikken nog steeds niet door naar jouw pagina, kan het probleem bij je advertentietekst liggen. Een goede tekst is essentieel voor een succesvolle advertentie, het moet overtuigend en relevant zijn en probeer om de unieke kwaliteiten van jouw merk te benadrukken waar mogelijk. Het moet ook een oproep tot actie in de advertentie zelf zijn, met zo veel extensies als haalbaar. Wanneer je de perfecte advertentietekst hebt, moet je daarna zorgen dat alle landingspagina's voor de advertentie en de extensies relevant zijn voor de zoekopdracht. Anders krijgt je pagina een hoge bounce rate, krijg je minder omzet en daalt je kwaliteitsscore. Het is ook belangrijk om op te merken dat de landingspagina gemakkelijk te navigeren en te laden moet zijn met een goede snelheid. Anders kunnen potentiële kopers nog steeds een relevante pagina verlaten.

 

In het ideale geval, als je je advertentieconversie wilt maximaliseren, moet je een A/B-test uitvoeren. Je kunt dit doen door meerdere advertenties te maken en hun prestaties ten opzichte van elkaar te vergelijken door kleine wijzigingen aan te brengen tussen elke advertentie. Je kunt jouw advertenties en trefwoorden ook verder optimaliseren door feed-based tekstadvertenties in je PPC-strategie te introduceren. Het zal je toelaten om de creatie van zoekacties voor je volledige productcatalogus te automatiseren, waardoor elke advertentie uniek is en op maat gemaakt wordt voor het product dat jij verkoopt.

 

 

Terug naar het begin van de pagina of Download de Complete Handleiding voor Data Feed Optimalisatie.

 

Creëer opvallende Google Zoekadvertenties

 

Het maken van een opvallende Google Zoekadvertentie kan ingewikkelder zijn dan het lijkt. Je hebt een overtuigende tekst nodig, inzicht in je klanten en de mogelijkheid om de unieke kwaliteiten van jouw merk in de verf te zetten. Dus hoe ga je om met het implementeren van zoekadvertenties op de beste wijze in jouw Google Tekstadvertentie?

 

Inhoud

 

Om de aandacht van iemand te trekken, moet je je in de eerste plaats in hun gezichtsveld bevinden. Daarom is het belangrijk om de perfecte trefwoorden te gebruiken in je inhoud, zodat je in relevante zoekopdrachten verschijnt. Bovendien moet je ervoor zorgen dat de tekst foutloos is geschreven en de producttitel bevat, plus alle andere noodzakelijke details, zoals kleur of afmetingen. De boodschap in de inhoud moet kort en bondig zijn, omdat de meeste mensen simpelweg over een pagina scannen.

 

Merkidentiteit

 

Je moet proberen je merkidentiteit te benadrukken in de advertentie. Benadruk wat jouw merk en product/dienst uniek maakt. Gebruik daarbij andere factoren zoals je beoordeling (zie hieronder) om de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van jouw merk aan te tonen.

 

Begrijp je klanten (kies de juiste producten om te adverteren)

 

Een essentieel onderdeel van het merkbaar maken van jouw advertentie is het kennen van je klanten. Je moet begrijpen waar ze naar op zoek zijn. Daarom moet je veel onderzoek doen naar zoekopdrachten op trefwoorden en aankooppatronen in verschillende tijdsperiodes. Je moet ook kijken naar welke producten over het algemeen het beste verkopen. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw advertenties de juiste producten laten zien, zodat potentiële klanten er niet zomaar overheen scheren. Het geadverteerde product is net zo belangrijk als de advertentie zelf.

 

Ad extensies

 

Ad extensies zijn de andere suggesties die onder je advertentie staan. Ze kunnen je doorverwijzen naar andere delen van de site van de adverteerder, naar een product of informatie verstrekken. Om het meeste uit de extensies van advertenties te halen, moeten deze andere suggesties echter nog steeds relevant zijn voor de oorspronkelijke zoekopdracht. Nuttige advertentie-extensies die in het oog kunnen springen zijn onder andere:

  • Winkellocatie
  • Links naar andere relevante onderdelen van jouw website 
  • Prijs extensie, waardoor klanten de producten in de advertentie kunnen doorbladeren
  • Een link naar klantenondersteuning
  • App extensie - heeft als doel klanten te overtuigen om de app te downloaden

 

Kortingen gebruiken

 

Kortingen zijn geweldig om de aandacht van potentiële klanten te trekken. Het tonen van producten die worden aangeboden in jouw advertenties zal helpen om je advertentie te laten opvallen boven anderen. Zorg er alleen wel voor dat het nog steeds een product is dat gerelateerd is aan de originele zoekopdracht.

 

Positieve beoordelingen (feedback)

 

Beoordelingen en feedback zijn twee van de dingen waar de moderne consument altijd naar kijkt. Als je online koopt, kun je de winkelier niet zomaar in de ogen kijken en beoordelen of hij betrouwbaar is of niet. Beoordelingen helpen om de kloof van vertrouwen tussen klant en verkoper te overbruggen. Daarom is het belangrijk om producten te adverteren met veel positieve feedback. En als je toch een negatieve beoordeling krijgt, reageer er dan op en los het probleem op. Goede klantenservice ziet er altijd goed uit voor de consument en helpt de reputatie en het vertrouwen te benadrukken.

 

Oproep tot actie

 

Het hebben van een call to action (CTA), een oproep tot actie, in een advertentie is belangrijk. Het helpt om de klant in het aankoopproces te brengen met een overtuigende slogan. Zorg ervoor dat je je call to action afstemt op je advertentie, zodat deze altijd doorstroomt. Maak het kort, pittig en invloedrijk.

 

Vergelijken

 

Zodra je erin geslaagd bent om alle bovenstaande functies te combineren en je zoekadvertentie aan te maken, maak je een andere aan. En dan nog een. Door meerdere zoekadvertenties aan te maken, kun je ze allemaal met elkaar vergelijken en hun prestaties beoordelen. Zo kun je de effectiviteit meten en die ene advertentie maken die alle andere overtreft.

 

 

Terug naar het begin van de pagina of Download de Complete Handleiding voor Data Feed Optimalisatie.

 

Google Ads voorbeelden die je niet mag missen

 

Hier zijn enkele voorbeelden van geweldige Google Tekstadvertenties die de moeite waard zijn om te bekijken. De volgende voorbeelden trokken allemaal onze aandacht door gebruik te maken van de beste technieken voor tekstadvertenties.

 

Upwork

 

Upwork maakt heel goed gebruik van extensies en linkt naar andere delen van hun website om zowel freelancers als bedrijven te helpen het merk beter te begrijpen. Ze gebruiken verschillende call to action termen in hun hoofdadvertentie en hun extensies, die allemaal zeer relevant blijven aan elkaar. Upwork maakt ook gebruik van het woord 'get' in haar calls to action, wat volgens Wordstreams studie het meest effectieve call-to-action woord is.

 

 

 

Beds.co.uk

 

Beds.co.uk maakt ook zeer goed gebruik van extensies, door het aanbieden van kortingen op verschillende soorten bedproducten en het direct koppelen naar deze producten. Dit linkt ook naar de hoofdtitel van de advertentie die rond die verkoop gericht is. De focus op de verkoop gaat ook door in de beschrijving, naast de toevoeging van gratis levering en de focus op het gemak van het aankoopproces.

 

Argos

 

We hebben het eerder over vertrouwen gehad. Argos bouwt hun reclame op vertrouwen. Het benadrukt het gemak van het kopen bij de winkel en probeert de controle die ze de klant geven te benadrukken met termen als 'het is aan u'. Argos maakt ook veel gebruik van het woord 'gratis' voor eventuele extra diensten die geadverteerd worden.

 

JC Penney

 

JC Penney gebruikt ad extensies om de verkoop te benadrukken. Hierdoor kunnen potentiële klanten direct naar de afgeprijsde producten gaan die zij wellicht eerder zullen kopen. Het merk zorgt er ook voor dat alles wat het verkoopt in de advertentie wordt vermeld.

 

 

Easons

 

Easons gebruikt kortingen in hun advertentie om potentiële klanten aan te trekken. Het maakt ook gebruik van het zeer gerangschikte woord 'uw' om de advertentie persoonlijk te maken. Tot slot maakt Easons gebruik van de extensies om de waardering van 4.4 te benadrukken, met veel positieve feedback. Dit zal klanten helpen om het merk te vertrouwen en zo aankopen te stimuleren.

 

 

Een andere interessante toevoeging aan Easons' advertentie (zie hieronder) is het benadrukken van de lage voorraadniveaus. Dit creëert een gevoel van urgentie om te kopen, voordat de voorraden op zijn. Het creëert ook het gevoel dat het product populair is en dus van goede kwaliteit.

 

 

 

 

Maar, dat is niet de enige manier om de nadruk te leggen op de populariteit van een product. In het 3e voorbeeld zie je dat de aandacht van het winkelend publiek is gericht op het aantal reeds verkochte exemplaren:

 

 

 

Booking.com

 

Booking maakt maximaal gebruik van advertentie-extensies met hun advertentie, waardoor je de mogelijkheid hebt om direct naar het vergelijken van aanbiedingen te gaan of te kijken naar verschillende soorten accommodaties. Ook met het toevoegen van verschillende oproepen tot actie, zoals 'zoek nu' en 'boek nu', doet Booking het goed. Nogmaals, het hoog gerangschikte woord uit Wordstreams studie, 'u', wordt gebruikt in de gehele advertentie.

 

Shopify

 

Shopify maakt ook goed gebruik van de extensies. Het toont prijsstructuren en aanbiedingen om je direct in de verkoop te brengen. Daarnaast noemt Shopify ook veiligheid en een gratis proefperiode, die beide overtuigend zijn voor verkopers omdat hun bedrijf veiliger en winstgevender zal zijn. Shopify maakt gebruik van verschillende calls to action en versterkt hun unieke eigenschappen met personele termen als 'u'.

 

Takeaway.com

 

Takeaway.com (bekend onder verschillende namen, waaronder Thuisbezorgd.nl, afhankelijk van het land) gebruikt veel oproepen tot actie via de advertentie en extensies. Het probeert alle voordelen van het gebruik van de site te benadrukken door middel van de extensies, zoals het volgen van bestellingen en veilige betalingen. Naast deze geruststellingen, gebruikt het ook extensies om te linken naar zijn loyaliteitswinkel voor kortingen. Daarbovenop maakt de advertentie gebruik van zowel de woorden 'u' en 'uw', waardoor de advertentie persoonlijk lijkt. Het zijn ook woorden die hoog gerangschikt zijn (1e en 10e meest gebruikte) in de top advertenties van Wordstreams tekstadvertentie studie.

 

Monster

 

Monster gebruikt extensies om verschillende sectoren van banen en banen in een gelokaliseerd gebied te belichten. Het benadrukt alle unieke diensten van het merk binnen de advertentie, terwijl het gebruik maakt van een breed scala aan persoonlijke oproepen tot actie. Het bevordert ook het gebruik van een gevoel van exclusiviteit met de term 'be the first to see' ('wees de eerste die het ziet').

 

 

Terug naar het begin van de pagina of Download de Complete Handleiding voor Data Feed Optimalisatie.

 

 

Slotgedachten

 

Tekstadvertenties blijven een van de meest succesvolle manieren om te adverteren op Google. Ze kunnen grote hoeveelheden informatie voor klanten opleveren en mits ze effectief worden uitgevoerd, kunnen ze kostenvriendelijk zijn.

 

Tekstadvertenties bieden nog steeds een aantal voordelen, van eenvoudig te construeren tot zeer veelzijdig en beheersbaar voor elk product. 

 

Als je jouw tekstadvertenties verder wilt optimaliseren en ervoor wilt zorgen dat ze uniek zijn en zich onderscheiden van de massa, overweeg dan het gebruik van een geautomatiseerde oplossing voor zoekadvertenties. Tekstadvertenties die worden gegenereerd op basis van de productfeed stellen handelaren in staat om automatisch hun tekstadvertenties en trefwoorden voor elk product in hun catalogus te creëren en bij te werken. Zorg ervoor dat je de best mogelijke resultaten krijgt van je eCommerce Zoekcampagnes.

 

Terug naar het begin van de pagina