René Bisschop
Wanneer en hoe Associated Variants te gebruiken in uw feeds?
Een veelvoorkomende situatie in sommige productgroepen, met kleding voorop, is dat zelfs je best verkopende producten een aantal varianten hebben die beter verkopen dan de rest.
Laten we eens zeggen dat je t-shirts verkoopt in zes maten: XS, S, M, L, XL, XXL, waarbij de maten S, M en L goed zijn voor 80% van de totale verkopen. Nadat deze maten zijn uitverkocht is het duidelijk dat het budget dat wordt uitgegeven aan adverteren je niet meer de beste deal voor je euro geven.
Tot nu toe kon je de producten uitsluiten van je feed als de prijs onder een bepaalde grens kwam, als alle varianten waren uitverkocht, of als het merk niet een hardloper was.
Nu niet meer. Nu kun je hele specifieke regels maken zoals:
Als de meeste van mijn maten niet meer op voorraad zijn, filter dan alle varianten uit mijn feed totdat de voorraad is aangevuld OF als een bepaald percentage van mijn maten niet meer beschikbaar zijn, filter dan alle andere maten eruit.
1. Sluit alle producten uit als een percentage van de varianten niet op voorraad is.
Laten we eens stellen dat je een t-shirt verkoopt in 5 verschillende maten en 3 van de 5 (60%) maten zijn niet meer beschikbaar. Je kunt dan alle maten van dit product uitsluiten tot je de voorraad weer aanvult.
Merk hierbij wel op dat het percentage dat je instelt slaat op het percentage van de varianten (3 van de 5 varianten) en niet het percentage producten (in aantallen).
2. Sluit alle producten uit als je meest verkochte maat of kleur van een product niet meer op voorraad is
Als je sandalen verkoopt en je meest verkochte maat van een bepaald model 38 is, dan kun je alle maten van hetzelfde product uitsluiten tot je de voorraad weer aanvult.
De manier waarop je de Associated Variants gebruikt is niet alleen gelimiteerd tot bovengenoemde voorbeelden. Er is veel flexibiliteit mogelijk in de verschillende gebruiken van Associated Variants. Het filteren van bepaalde producten uit je feeds speelt een belangrijke rol in het maximaliseren van de zichtbaarheid van de producten die de beste kansen hebben om tot verkopen te converteren.
Kijk wat andere retailers zeggen
Deze functionaliteit werd voor een gelimiteerd aantal klanten geïntroduceerd in Beta. Winkelstraat en Unisport zijn twee van de klanten die de kans kregen om te testen voordat het live ging.
Joost van der Veer, CEO en oprichter van Winkelstraat.nl, zegt:
Ik miste een functionaliteit zoals Associated Variants in DataFeedWatch. Ik heb het nu een tijdje mogen testen in Beta en ik moet zeggen dat het doet wat het belooft.
In mijn geval was het laaghangend fruit om alle varianten van een product uit te sluiten als x% van de totale varianten niet meer op voorraad was.
Deze regel heeft bewezen erg effectief te zijn en tot zover ben ik tevreden over de resultaten.
Je kunt nog verder gaan in het gebruik van de uitsluitingsregels, maar ik heb het nog niet helemaal in diepte verkend.
Tobias T. Hink, Digital Marketing Specialist bij Unisport.dk, de belangrijkste online retailer van voetbalgerelateerde items zegt:
We gebruiken de tool om producten uit te sluiten waarvan er van de meeste items nog maar een paar op voorraad zijn. Omdat er geen 0-voorraad items in onze bron feed zijn, moeten we wat gecompliceerdere regels maken, bijvoorbeeld uitsluiten als de meeste gebruikte maten niet op voorraad zijn (bijvoorbeeld: als L, M or 42,5, 42 niet beschikbaar zijn, sluit het hele product uit).
We zijn verrast dat met de simpele regel hieronder we nog steeds 3% van onze producten eruit filterden, wat aangeeft dat er veel producten zijn die erg weinig voorraad hebben, wat een slechte conversieratio op de site zou geven.
De functionaliteit is erg handig, maar nogmaals: we moeten nadenken over complexere regels om het meeste eruit te halen.
Andrew Lolk, oprichter en Lead PPC Manager van SavvyRevenue, een PPC Agency dat exclusief werkt met middelgrote tot grote ecommerce bedrijven zegt:
Ik heb een klant die producten op het gebied van interieurontwerp verkoopt. De meest varianten zijn verkrijgbaar in 3-4 verschillende maten en daardoor in verschillende prijssegmenten. Als de ‘goedkoopste’ variant niet meer op voorraad is en de anderen worden vertoond, dan is het onmogelijk voor de eindklant om te weten dat de reden dat onze prijs hoger is dan die van de concurrent komt omdat we een groter model laten zien.
Een veelgebruikte tactiek is om alle duurdere varianten uit te sluiten vanaf het begin. De uitdaging hierin ligt dat iedere variant een specifieke naam heeft en daarmee relevante clicks krijgt, terwijl de eindklant zoekt naar de specifieke grotere productvariant.
Associated Variants is daarom een handige en nuttige functionaliteit die ik mezelf in de toekomst zeker kan zien gebruiken.
Noot: Een regel om alle varianten uit te sluiten als de goedkoopste niet meer op voorraad is kan als volgt worden geïmplementeerd. Als de retailer de ID’s weet van de goedkoopste varianten dan kan hij een lijst maken en daarna de regel: uitsluiten als beschikbaarheid niet op voorraad is en de ID’s in de lijst staan.
Hoe ze te gebruiken in DataFeedWatch
Associated Variants zijn automatisch ingeschakeld in je shop als je bronfeed is verbonden met een shoppingcart (bijv. Shopify, Magento, BigCommerce, Volusion etc.).
- Als je de feed hebt verbonden vanaf een URL, FTP of de file vanaf je drive hebt geüpload, dan moet je het eerst inschakelen in de instellingen van je shop. Ga naar de instellingen, voer het groeps-ID in en de corresponderende velden in het item-ID.
Noot: Als je net begint met DataFeedWatch dan zijn het groeps-ID en parent-ID instellingen beschikbaar nadat je je bronfeed hebt verbonden.
- Vervolgens ga je naar ieder shopping kanaal waar je producten uit wilt gaan sluiten. Associated Variants is beschikbaar in je ‘Include / Exclude products’- tab.
Lees ook ons artikel over alles wat je moet weten over het filteren van producten uit je feed.
De Associated Variants functionaliteit is beschikbaar voor alle DataFeedWatch abonnementen.
Laat ons weten wat je vindt van deze nieuwe functionaliteit en stuur ons je feedback op support@datafeedwatch.com.