Wilt u ook een graantje meepikken van de verkopen op de grootste online retailer wereldwijd? Tegenwoordig start de helft van alle online shopping zoekacties meteen op Amazon. Dit vertaalt zich naar veel verkoopmogelijkheden voor aanbieders, maar het betekent ook dat u moet knokken voor uw plek.
Met zoveel factoren die u niet kunt beheersen, is het belangrijk dat u alles in uw macht doet om uw product listings eruit te laten springen.
Er zijn een aantal elementen die u kunt perfectioneren waarvan we vandaag inzoomen op Titels, Afbeeldingen en Klantenreviews.
De titel van uw listing dient 2 belangrijke doelen: het zorgt ervoor dat mensen uw product vinden en moedigt hen aan om er meer over te willen weten.
Als u een titel schrijft zijn er richtlijnen van Amazon waar u zich bewust van zou moeten zijn. Daarnaast zijn er ook optimalisatiestrategieën waar u gebruik van kunt maken. Laten we beginnen met de richtlijnen.
De lengte van de titel is de meest belangrijke richtlijn - die mag niet langer zijn dan 200 karakters. Amazon geeft expliciet aan dat producten met een titel langer dan 200 karakters worden onderdrukt in de zoekresultaten. Dit is om te voorkomen dat er allerlei keywords in de titel worden gezet in een poging om in meer zoekresultaten terecht te komen.
Het is ook belangrijk om het doel van de titel bij Amazon te begrijpen - om uw “klant te helpen om het product te begrijpen”. Amazon heeft nog meer richtlijnen:
Wat u niet zou moeten gebruiken zijn o.a.:
U zou een aantal elementen in uw titels moeten opnemen om ze voor Amazon te optimaliseren, meestal in deze volgorde:
Merknaam – in de meeste gevallen is dit het eerste gedeelte van uw titel.
Keywords – keywords zijn cruciaal omdat ze beschrijven wat uw product is en daarmee context geven aan de zoekopdracht van de gebruiker.
Modelnummers en andere beschrijvende elementen (kleur, aantal of verschillende maten) - helpt klanten met het vergelijken van producten.
Dit is een heel goed voorbeeld omdat het de richtlijnen van en optimalisatie-strategieën voor Amazon volgt:
In dit tweede voorbeeld van een producttitel is er nog wel ruimte voor verbetering:
Zodra de koper landt op de productpagina zijn de afbeeldingen doorslaggevend voor de verkoop.
Wat punten om in het achterhoofd te houden als u de afbeeldingen selecteert voor uw Amazon listing zijn:
Er zijn een aantal zaken betreffende uw afbeelding die kunnen resulteren in een waarschuwing van Amazon over de kwaliteit, zoals:
U zou altijd rekening moeten houden met het bovenstaande, maar alles dat een klant helpt bij een aankoopbeslissing is toegestaan. Bijvoorbeeld: over het algemeen zou u alleen moeten laten zien wat er in de productlisting staat, maar soms is het handig om een afbeelding met daarop een ander object te gebruiken om de proporties van het product te laten zien.
Om de afbeelding op uw listing eruit te laten springen, volgt u deze tips voor optimalisatie:
Hieronder een voorbeeld van een listing die goed gebruik maakt van afbeeldingen:
Product listings met goede klantenreviews zien er niet alleen beter uit op Amazon, maar ook op pagina's met zoekresultaten:
Er is ook een belangrijk verschil wanneer u doorklikt naar de pagina. Onderstaande afbeelding is de productlisting van de ‘balance bike’ met klantenreviews:
Deze afbeelding is van de product listing van de ‘balance bike’ zonder de klantenreviews.
Om deze reden alleen al zou u het achterlaten van klantenreviews op uw producten moeten aanmoedigen. Amazon moedigt dit ook aan door u een optie te geven om feedback aan uw klanten te vragen. Dit proces kunt u automatiseren en beheersbaar maken door het gebruik van een automatische ‘feedback request tool’.
Ziedaar: drie van de meest cruciale elementen voor het vinden van een product, de waarde die eraan wordt toegeschreven en het creëren van een vertrouwensrelatie die shoppers ertoe zal verleiden om op de ‘Buy’-knop te klikken.
Lees ook: Hoe effectieve Amazon Product Listings te schrijven – Deel 2