René Bisschop
We hebben al drie van die elementen behandeld die u een garantie bieden op een effectieve Amazon product listing en nu gaan we verder in de diepte en kijken we naar Amazon beschrijvingen, productspecificatie, ASIN-nummers, Amazon categorieën en productmanagement.
Laten we aan de slag gaan met het tweede deel van ‘Hoe effectieve Amazon product listings te schrijven’.
Amazon beschrijving en ‘bulletpoints’
Juist bij de bulletpoints en beschrijving begint u echt met het verkopen van het product. Het allereerste wat een klant ziet is het bulletpoint-gedeelte, dus is het van belang dat u snel hun aandacht vestigt op de belangrijkste verkoop-kenmerken. Zij zijn ontworpen om snel en gemakkelijk gelezen te worden: wees er zeker van dat uw tekst daarop aansluit. Gebruik bijvoorbeeld geen lange zinnen, technisch jargon, of bloemrijke taal, en maak er niet alleen een opsomming van keywords van.
Er zijn vijf bullets die u kunt gebruiken. Amazon heeft hierbij een richting bepaald over wat u in de bullets zou moeten zetten en in welke volgorde. Het is een goed idee om deze te volgen, en ook keywords toe te voegen.
Amazon heeft ook een aantal richtlijnen gepubliceerd die u kunt volgen, waarbij u er zeker van bent dat u geen promotionele kreten (zoals “sale”) of prijzen vermeld in de beschrijving of de bullets.
In aanvulling op de Amazon-adviezen, voorzien wij u van een aantal bullet-optimalisatie tips:
- Gebruik keywords in de bullets om de gebruikte keywords in de beschrijving te versterken en nieuwe te introduceren;
- Schrijf beknopt en scheid verschillende punten binnen een zin met een puntcomma. Hierdoor kunt u meer in een zin kwijt;
- Zorg ervoor dat alle vijf bullets in een ogenblik te lezen zijn;
- Om uw product listing eruit te laten springen, schrijft u over de voordelen van het product in plaats van alleen de mogelijkheden van het product te benoemen.
Voor een voorbeeld van het laatste punt, kijkt u naar de bulletpoints in de product listing van de mixer hieronder:
In plaats van het opnoemen van de mogelijkheden (bijvoorbeeld ruime mengkom) focust het op de voordelen: “Extra diepe zeer ruime mengkom met een design maatvoering om ingrediënten gemakkelijk te kunnen toevoegen”.
Maar de productbeschrijvingen dan? Anders als bij Google, hoeven de productbeschrijvingen bij Amazon niet uniek te zijn. Dat betekent dat u alle beschrijvingen of een deel daarvan kunt kopiëren. Er zijn echter wel een aantal vereisten waaraan de productbeschrijving moet voldoen:
- De beschrijving moet het product volledig beschrijven, waarbij de voordelen om dit product in huis te hebben extra belicht worden;
- Er zouden keywords in moeten staan;
- Het zou makkelijk leesbaar moeten zijn;
- Juiste spelling en grammatica zijn essentieel;
- Gebruik HTML opmaak.
Betreffende het laatste punt: HTML-opmaak laat uw product meer opvallen en zorgt er daarnaast voor dat uw listing makkelijk leesbaar is.
Het navolgende voorbeeld gebruikt HTML-opmaak:
De afbeelding hierboven is veel makkelijker leesbaar dan een listing die niet in HTML-opmaak is opgezet, zie het voorbeeld hieronder:
Productspecificaties
Productspecificaties is een gedeelte dat door veel verkopers compleet wordt vergeten of waar in ieder geval te weinig aandacht aan wordt besteed. Hieronder staan enkele redenen waarom u hier vooral wel naar moet kijken:- Productspecificaties laten uw product listing opvallen;
- Er kan cruciale informatie instaan om de koper te helpen een beslissing te maken;
- Productspecificaties kunnen de zichtbaarheid in Amazon vergroten, in het bijzonder als uw productspecificatie-gedeelte gedetailleerder is en meer hulp biedt aan klanten dan die van uw concurrenten.
Juist dat laatste punt is de ‘key to succes’ van de productspecificaties - maak ze zo gedetailleerd als mogelijk.
Amazon productcategorieën en ASIN-nummers
Amazon gebruikt productcategorieën en ‘product-identifiers’ om zijn enorme database van producten te beheren en daarmee de meest relevante resultaten weer te geven als klanten een zoekopdracht uitvoeren. Het is belangrijk dat beide kloppen voor de producten die u verkoopt.
Er zijn twee belangrijke dingen om te onthouden als het gaat om Amazon-productcategorieën:
- Ze zijn niet hetzelfde als Google Shopping-categorieën;
- Sommige categorieën zijn open, maar voor anderen moet u goedkeuring aanvragen voor u kunt beginnen met verkopen.
ASIN staat voor Amazon Standaard Identificatie Nummer. Dit maakt het een Amazon-specifieke productidentificatie die wordt gebruikt in alle listings. U kunt het terugvinden in de adresbalk:
Als u een nieuwe product listing toevoegt aan Amazon gebruikt u echter de Global Trade Item Number (GTIN) van het product. Onder deze code vallen zowel ISBN, UPC, EAN, JAN en GTIN-14.
Amazon inventaris
Amazon vindt het niet leuk wanneer producten worden verkocht door verkopers die niet voldoende van het product op voorraad hebben om de order uit te kunnen voeren. Met andere woorden: het up-to-date houden van de voorraad van uw product listing is ontzettend belangrijk. U heeft dan een aantal opties:
- Op voorraad;
- Nog X items;
- Niet op voorraad met een datum waarop orders wel weer uitgevoerd kunnen worden.
Dat kan door gebruikmaking van een orderbeheer tool. Wij bieden u Amazon Order Management, waarbij het up-to-date houden van uw Amazon voorraad geautomatiseerd verloopt.
Beheer en verzend uw producten naar Amazon met een PIM
PIM staat voor Product Informatie Management. Dit zijn applicaties die u helpen om de data van uw product listings in Amazon te beheren. Belangrijke tools, omdat handmatig beheer van deze informatie (bijvoorbeeld door het gebruik van een spreadsheet) al snel een moeilijke taak wordt.
Met een PIM worden uw product listings nauwkeuriger en bespaart u bovendien tijd. Een voorbeeld van een betrouwbare PIM is InRiver, die u in toevoeging op en samen met DataFeedWatch kunt gebruiken.
Ieder kenmerk op een Amazon listing bestaat voor een reden en is het resultaat van uitgebreid onderzoek door Amazon. Het beste advies dat we u kunnen geven is om ieder middel te gebruiken om uw listings op te laten vallen.