Paweł Fijak
UTM codes
UTM-codes zijn trackingparameters die je kan toevoegen aan de product-URL's in de gegevensfeeds die je naar verschillende kanalen verstuurd. In de UTM's kun je informatie doorgeven over de bron, medium, campagne, content en keywords.
Dus laten we zeggen dat we hetzelfde product sku = 1234 naar 2 verschillende kanalen sturen:
- Facebook Productadvertenties
- Nextag
Een voorbeeld van een product url zou er zo uit kunnen zien:
www.myshop.com/some_product?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=FPA&utm_content=sku_1234
www.myshop.com/some_product?utm_source=nextag&utm_medium=cpc&utm_campaign=CSE&utm_content=sku_1234
Met deze UTM's kun je producten op productniveau analyseren door een rapport op maat te maken. De rapportinstellingen kunnen er ongeveer als volgt uitzien:
Beheers Facebook Dynamic Productadvertenties met onze 9 bewezen strategieën
Google Shopping
De UTM-truc hierboven beschreven zal niet noodzakelijkerwijs werken voor Google Shopping.
Het is aan te raden om jouw Google Ads en Analytics account met elkaar te verbinden zodat de prestatiecijfers die door beide systemen worden verzameld kunnen worden gedeeld. GCLID-parameters, die door Google worden gebruikt om prestatiecijfers van Adwords door te geven, overschrijven echter alle UTM codes.
Hoewel het mogelijk is om de overschrijvingslogica aan te passen is dit niet aan te raden, het verbreekt namelijk de verbinding tussen Google Ads en Analytics.
Afgezien van de UTM's ligt de kern van het verzamelen van gegevens op productniveau in de campagnestructuur van Google Shopping. Bepaal jouw bestsellers en verplaats ze naar afzonderlijke advertentiegroepen. Voor elk van deze advertentiegroepen moet je exact één productgroep toevoegen die slechts één product (Artikel ID) bevat en al het andere uitsluiten.
Je kunt jouw bestsellers bepalen door naar het tabblad Afmetingen te gaan en de weergave te wijzigen in Shopping - Artikel Id.
Bekijk het Beheers een Shopping campagne met productgroepen artikel in de Google Help-sectie voor meer informatie over de structuur van de Google Shopping campagne.
DataFeedWatch Analytics
DataFeedWatch Analytics maakt verbinding met jouw Google Analytics, verbetert het door een aangepaste dimensie toe te voegen die verantwoordelijk is voor het bijhouden van de informatie over het kanaal en het product, en downloadt vervolgens de verzamelde gegevens naar ons systeem.
Feitelijk krijg je voor elk kanaal prestatiegegevens op productniveau.
Bovendien kun je er zeer handige filters mee maken om niet- of slecht presterende producten te signaleren. Als je deze slecht presterende artikelen eenmaal hebt bepaald kun je deze gelijk in jouw feed vanuit de tool pauzeren. Je kunt uitgebreide filters bouwen om op te slaan en hergebruiken bij het analyseren en optimaliseren van je feeds.
Lees dit artikel op onze blog voor meer informatie: DFW-Analytics: Bekijk de prestaties van elk afzonderlijk product.