Meer verkopen door met minder producten te adverteren. Sluit de niet-rendabele, seizoensgebonden, niet op voorraad zijnde producten en laag geprijsde producten uit van uw datafeed en uw winst gaat omhoog.
De kwaliteit van uw feed is wat uw PLA-campagnes doet buigen of barsten.
Er is al veel geschreven over hoe belangrijk het is om altijd de kwaliteit van de datafeed te verbeteren en wij willen wel zo ver gaan door te zeggen dat het de eerste plek is waar u moet gaan zoeken voor verbeteringen als u uw campagnes wilt optimaliseren.
Vandaag bespreken we hoe door bepaalde producten uit uw feed te verwijderen een grote impact op de kwaliteit bewerkstelligd kan worden. Het kan tegenstrijdig klinken, maar u kunt meer verkopen door met minder producten te adverteren. Wat u daarvoor moet doen? Filter de producten die uw advertentiebudget verspillen uit de datafeed en focus op die producten die het meeste opbrengen.
De beschikbaarheid bijgewerkt hebben is belangrijk voor alle verkopers, maar cruciaal voor multichannel verkopers. Een bijgewerkte beschikbaarheid op multichannel shopping kanalen voorkomt dat u adverteert voor producten die niet op voorraad zijn en dus kan uw budget slimmer besteed worden. En niet te vergeten: uw klanten krijgen een betere winkelervaring.
Die producten uit uw feed verwijderen die nu buiten het seizoen zijn is noodzakelijk als u uw conversieratio hoog wilt houden en uw advertentiebudget efficiënter wilt uitgeven. Natuurlijk, het zou kunnen zijn dat u wat verkopen krijgt als u adverteert voor ski’s in de zomer of slippers in de winter, maar dat budget kan beter ergens anders aan worden uitgegeven.
Sommige producten kunnen beter buiten uw feed worden gehouden omdat hun prijs zo laag is dat het waarschijnlijk is dat de CPA hoger uitvalt dan uw netto marge. De producten met een lage prijs uit de feed filteren is dan noodzakelijk en het kost u maar een paar seconden om een regel op te zetten die ze uitsluit.
Het Pareto principe is ook van toepassing op uw shopping campagnes en maar 20% van de producten leveren u geld op, terwijl 80% u geld zullen kosten. Als u op meerdere kanalen verkoopt, is het bijna onmogelijk om achter de individuele prestaties van al uw producten te komen, omdat de meeste kanalen u niet voorzien van data op productniveau.
En zelfs in die gevallen waarin het u wel lukt om de prestaties op individueel niveau te krijgen, is het niet de beste beslissing om al deze producten uit uw feed te verwijderen. Wat er gebeurt is dat de meeste van de producten op het ene kanaal anders presteren dan op het andere kanaal. Een broek kan op Facebook fantastisch verkopen, maar op Google Shopping slecht presteren.
De beste oplossing is om de prestaties op productniveau op ieder kanaal te vinden en alleen die producten te verwijderen die niet goed presteren op alle kanalen.
Laten we stellen dat u de producten die u uit de feed wilt filteren al geïdentificeerd heeft en dat u nu de regels wilt maken om ze uit te sluiten. Als deze producten niet veel gemeenschappelijke eigenschappen hebben, dan wordt het maken van regels voor elk van deze producten een tijdrovende klus.
Wat u kunt doen is uw product feed beoordelen en al deze producten in een aparte lijst zetten, waarna u een regel maakt die alles op die lijst eruit filters, gebaseerd op de ID’s.
Wat nou als u een aantal van de regels hierboven wilt combineren en een superkrachtige voorwaarde wilt maken die niet alleen focussed op één, maar op meerdere eigenschappen? U heeft het vast al geraden: Ja, dat kan!
Het idee achter het uitfilteren van producten uit de feed is om uw budget daar uit te geven waar het het meest effect heeft en het u de meeste conversies oplevert.
Een dodelijke vergissing is om de feed te maken en hem dan te vergeten. Let altijd goed op uw feed!