De titel helpt bij het bepalen van het product dat je verkoopt. Daarom is het een van de meest prominente onderdelen van jouw advertentie. Een specifieke en nauwkeurige titel zorgt voor een betere kans dat kopers op jouw product klikken.
Via de producttitels bepaalt Google of jouw aanbieding relevant is voor een specifieke zoekopdracht. Het titelkenmerk is niet alleen van cruciaal belang voor het matching algoritme van Google, maar naast de afbeelding is het ook het meest in het oog springende onderdeel van jouw advertentie.
Het aanpassen van producttitels met informatie die goed overeenkomt met de zoektermen van klanten zal helpen om jouw producten weer te geven bij de meest geschikte zoekopdrachten.
Bekijk de optimalisatietips van Google Shopping producttitels en mis nooit meer een potentiële verkoopkans.
De titel is wat Google direct onder de foto zet. Het is een van de 4 kenmerken die consumenten zien op de resultatenpagina van Google. Zelfs als de foto veel zegt dan moet de titel ook interessant zijn.
Titels moeten de meest relevante productkenmerken aangeven. Dat moet zodat kopers gemakkelijk kunnen scrollen en bepalen of het product de moeite waard is om erop te klikken.
Als jij een online verkoper bent dan moet je het gedrag van jouw consumenten kennen. Erkennen wat de belangrijkste factoren zijn die de klanten ertoe aanzetten iets te kopen is hier cruciaal.
Er bestaat geen "one-size-fits-all" oplossing. Vooral als het gaat om het optimaliseren van producttitels. Elke branche en elke klant is anders. Luister en analyseer jouw publiek zorgvuldig, de sleutel tot succes is weten wat mensen willen.
Ga Terug naar Boven of Download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
De titel van het product is een van de kenmerken van jouw feed die, wanneer deze verbeterd wordt, een onmiddellijke impact zal hebben op hoe jouw advertenties presteren. Er zijn tientallen casestudies gedaan met betrekking tot dit onderwerp, maar nog hebben veel webwinkeliers niet door hoe belangrijk dit attribuut is.
Laten we dan een paar gevallen bekijken:
Een paar jaar geleden presenteerde Search Engine Land een casestudy waaruit bleek hoe belangrijk het is om je titels te optimaliseren. Er waren 3 productgroepen - een controlegroep met originele titels, en 2 groepen met verrijkte titels die categorie informatie, extra attributen en zoektermen bevatten.
En het resultaat?
De producttitels met meer zoekwoorden zagen een CTR-stijging van 18 procent; terwijl de CTR-stijging waar de exacte zoekopdracht overeenkomt met de term die aan de titel was toegevoegd 88 procent was!
source: searchengineland.com
Een andere uitstekend voorbeeld is die Zoobgear die erin slaagde de producttitels van Google Shopping te optimaliseren tot het punt waarop ze een toename van 250% in klikken zagen.
Een groot deel van hun strategie was het uitvoeren van een trefwoordonderzoek. Dit hielp hen precies te begrijpen hoe hun potentiële klanten naar sportuitrusting zoeken en welke informatie het meest relevant is.
Titeloptimalisatie is een cruciaal onderdeel van het schalen van jouw Google Shopping campagnes - door het vergroten van het aantal vertoningen en de inkomsten te verhogen. Door passende details in jouw titel te geven maakt dit ze beter voor zoekopdrachten waar de klant van plan is tot aankoop over te gaan. Het zal zorgen voor een betere match tussen de zoekopdracht & de advertentie die de klant krijgt - uiteindelijk zorgt dit voor een hogere conversie.
Ga Terug naar Boven of Download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Google heeft strenge eisen voor producttitels. Laten we een paar van de belangrijkste bekijken:
Jouw titel kan anders afgekapt worden, dus je moet erop letten dat jouw titels niet langer zijn dan de toegestane tekenlengte: 150 tekens, maar in de meeste gevallen worden slechts 70 tekens weergegeven.
Dat betekent dat Google zoveel mogelijk van jouw producttitel zal laten zien, maar het zal vaak worden ingekort. Zorg er dus voor dat je de meest aansprekende informatie aan het begin van de titels plaatst.
Tekst met een hoofdletter komt veel voor in spam en onbetrouwbare advertenties. Gebruik hoofdletters daarom alleen als het nodig is. Ook voor afkortingen, telefoonnummers of landen.
Voeg geen informatie zoals prijs, verkoopprijs, verkoopdata, verzending, leveringsdatum, andere tijdgerelateerde informatie of de naam van jouw bedrijf toe. Die informatie gebruik je bij andere kenmerken.
Tenzij ze door de meeste mensen goed worden begrepen kan het gebruik van woorden uit vreemde talen voor verwarring zorgen bij en een negatieve invloed hebben op de prestaties van jouw advertenties.
Wees specifiek en voeg de onderscheidende details van elke variant toe. Is jouw product beschikbaar in verschillende kleuren of maten? Neem deze kenmerken op in de titel (en vergeet niet jouw variantafbeeldingen te gebruiken!)
Ga Terug naar Boven of Download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Google gebruikt de attributen van jouw titels als een volmacht voor zoekwoorden, dus het optimaliseren van deze en andere feedgegevens is cruciaal voor het verbeteren van de prestaties van de campagne. Shopping algoritmen hebben raakvlakken met SEO en daarom is het opnemen van de belangrijkste woorden in de producttitel van cruciaal belang voor het optimalisatieproces.
Als jij jouw branche goed kent en je hebt het pad van je klanten geanalyseerd, dan weet je hoe ze gaan zoeken naar jouw producten.
Gaan ze zoeken op merknaam? Gebruik dan eerst jouw merk. Maar als jouw merk grotendeels onbekend is of als je merkloze artikelen verkoopt, gebruik dan eerst beschrijvende woorden.
Gaan ze zoeken op categorie of misschien op de UPI van het product (zoals in het geval van elektronische apparaten)? Jouw kennis van de markt zal je helpen de bedoeling van jouw klant te begrijpen en toepasselijke zoekwoorden te vinden om de titel een boost te geven.
Ga Terug naar Boven of Download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Relevante belangrijke attributen en hun volgorde in de titel verschillen per producttype en bedrijfstak. Zo zijn bijvoorbeeld modelnummers een belangrijk attribuut voor elektronica, maar geen attribuut om te benadrukken als het gaat om kleding.
Gelukkig hebben we op basis van Google's Shopping Best Practices een voorproefje gegeven van hoe jij jouw producttitel kunt structureren, afhankelijk van jouw branche.
Ga Terug naar Boven of Download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
De structuur van de titel is net zo belangrijk als de informatie die erin is opgenomen. Dat zijn twee aparte onderdelen die niet met elkaar botsen maar elkaar juist aanvullen.
Om erachter te komen welke attributen moeten worden toegevoegd moet je eerst begrijpen hoe Google's algoritme producten kiest om te worden weergegeven aan de zoeker.
Het beschouwt vooral de woorden aan het begin van de producttitel als de belangrijkste om advertenties te kiezen die relevant zijn voor de zoekopdracht. Dus de volgorde doet er ook toe.
Er zijn zeker enkele generieke aanbevolen titelstructuren die als sjabloon kunnen worden gebruikt en die van toepassing zouden moeten zijn op een breed scala aan producttypes:
Als je een product in meerdere variaties verkoopt, moet elke kleur, elke maat, elk materiaal en elk patroon worden ingediend als een uniek item met een unieke titel.
Dit is wanneer je moet beslissen of je een "hoofd" product wilt adverteren of de varianten ervan ook. Let op dit detail, want het is gemakkelijk over het hoofd te zien.
Wanneer je de uitgebreide analyse van je rapporten, verticals en producttypes hebt gemaakt heb je nu gewoon de meest relevante attributen in je titel gecombineerd. In DataFeedWatch kan dit eenvoudig worden gedaan dankzij de op regels gebaseerde toewijzing.
Om elk relevant attribuut in jouw titel op te nemen, mag je ze gewoon combineren:
Ga Terug naar Boven of Download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Google heeft zeer strenge regels voor het gebruik van hoofdletters en uitroeptekens. Als je te veel hoofdletters en uitroeptekens aan je titel toevoegt, zal Google jouw producten niet goedkeuren.
Volg de specificaties van Google Shopping exact op om jouw verkoopkansen te vergroten. Bekijk hier de belangrijkste titelvereisten.
Gebruik een rapport met zoektermen in Google Ads om te zien wat de best presterende zoekopdrachten zijn en wat jouw conversies uiteindelijk hebben opgeleverd.
Search console (organische resultaten) en Google Trends kunnen aanvullende bronnen zijn voor meer informatie.
Google verwerkt jouw feed en kiest welke zoekopdrachten of zoekwoorden voor jouw winkeladvertenties het meest relevant zijn. Optimaliseer de titels van jouw producten door de belangrijkste woorden vooraan te plaatsen.
Google zal zoveel mogelijk van jouw producttitel laten zien, maar deze zal vaak worden ingekort. Zorg ervoor dat je de meest interessante informatie aan het begin van jouw producttitels plaatst.
Vergeet niet dat klanten deze woorden vaak gebruiken om hun zoekopdrachten te verfijnen. Het is de moeite waard om zo specifiek en gedetailleerd mogelijk te zijn. Dankzij die aanpak verhoogt je de kans om te laten zien dat je op zoek bent naar hoge aankoopintenties en daarmee je kansen op conversie.
Afhankelijk van wat je verkoopt moet je je jouw kenmerken aanpassen. Probeer na te denken over hoe jouw klant zou zoeken en beslis dan wat voor soort functies relevant genoeg zijn om toe te voegen. Controleer hier de aanbevolen titelstructuur per vertical.
Merkbinding is een van de belangrijkste redenen waarom mensen een aankoop doen. Veel klanten zijn op zoek naar specifieke merkproducten of -categorieën. Als jouw merk al vrij bekend is bij je publiek, zorg er dan voor dat je het opneemt in je advertenties.
Een goed geoptimaliseerde producttitel kan jouw click-through rate verdubbelen of zelfs verdrievoudigen, je conversie en ROI verbeteren. Maar er is niet één correcte manier voor producttitels. Vergeet niet dat verschillende soorten consumenten verschillend zoeken en dat ze zich allemaal in een andere fase van het kooptraject bevinden. Pas je titels aan aan de hand van de statistieken en hun prestaties. En stop nooit met testen!
Ga Terug naar Boven of Download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Zonder een geoptimaliseerde producttitel kun je kostbare advertentiekosten verspillen en ontelbare mogelijkheden missen om het winkelend publiek om te zetten. Het is zeker de moeite waard om een stap verder te gaan en je producttitels volledig te optimaliseren. Als je duizenden producten in je feed hebt dan lijkt misschien een onmogelijke taak...maar wie zegt dat je alle titels tegelijk moet optimaliseren?
Begin met jouw 10 best verkopende producten, of 10% van de best verkopende producten en je zult waarschijnlijk snel de positieve impact van jouw optimalisaties zien.
Door het optimaliseren van de producttitels van Google Shopping ben je de concurrentie al een stap voor.