In de nasleep van de pandemie begonnen meer mensen online te winkelen. En voor enige tijd was dit de enige manier om de essentiële goederen te kopen die mensen nodig hadden in het dagelijks leven.
Tijdens een online aankoop kunnen vele factoren de uiteindelijke aankoopbeslissing beïnvloeden: productbeoordelingen, beoordelingen van verkopers, concurrentieanalyse, prijzen van producten, en verzending.
En uiteraard maken ook de productbeschrijvingen een belangrijk deel uit van deze factoren.
Volgens de statistieken beoordelen consumenten het belang van productcontent erg hoog:
Uit deze statistieken kunnen we duidelijk opmerken dat het overweldigende merendeel van de consumenten interesse hebben in, en op zoek zijn naar productcontent alvorens het te kopen.
Daarom is het erg belangrijk voor e-commercebedrijven en winkeliers om hun productpagina's meer detecteerbaar te maken.
Laat ons even kijken hoe we dit kunnen bereiken door SEO van productpagina's.
De tijden toen het volstond om een productpagina vol te stouwen met zoekwoorden, zijn lang voorbij. Online zoeken is intuïtiever geworden, waarbij de gebruikersintentie nu de voornaamste focus krijgt voor het zoeken naar trefwoorden en SEO in het algemeen.
Zoekintentie (gebruikersintentie) omschrijft het doel van iemand die online zoekt. Op basis van dit doel, wordt de zoekintentie opgedeeld in vier types:
Hier is een voorbeeld van hoe een verkoper op Etsy een aantal zoekwoorden met informationele intentie toevoegde om de productpagina te optimaliseren voor zoekmachines:
Dergelijke zoekwoorden kunnen naadloos in de productomschrijving opgenomen of als tags toegevoegd worden. Je kunt ook zoekwoorden toevoegen op basis van andere soorten zoekintentie. Dit helpt de kans verhogen dat je productpagina in de zoekresultaten verschijnt voor verschillende zoekopdrachten, waardoor je producten makkelijker ontdekt kunnen worden.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Nog een belangrijke factor voor goede SEO voor een e-commerce productpagina, is een unieke product-URL. Dit wil zeggen dat de naam van het product in de URL van de productpagina moet verschijnen:
Wanneer een consument een dergelijke URL ziet, weet deze in de eerste plaats meteen wat te verwachten wanneer hij de pagina bezoekt. Maar belangrijker: als een URL relevante zoekwoorden bevat, is het makkelijker voor Google om dergelijke pagina's te crawlen en hoger te plaatsen.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Samenvattingen zijn geselecteerde resultaten in Google zoeken. In SEO voor productpagina's kan de optimalisatie voor samenvattingen een e-commercebedrijf helpen om een het product aan een consument te introduceren voordat deze de website bezoekt.Als resultaat krijgt de consument, wanneer deze een zoekwoord gerelateerd aan je product, een samenvatting ervan te zien in de zoekresultaten:
Hoe je productpagina's optimaliseren voor samenvattingen?
We moeten ook vermelden dat, aangezien er een foto van je product verschijnt in samenvattingen, moet je ook de alt-tekst van deze afbeelding optimaliseren. De vuistregel is hier om geen willekeurige tekst te kiezen, maar zoekwoorden te gebruiken die je product nauwkeurig omschrijven.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Vele e-commercebedrijven die producten rechtstreeks van de fabrikanten verkopen, bieden vaak de productomschrijvingen van de fabrikant op hun website.
Slimme consumenten identificeren dergelijke productomschrijvingen meteen, en de kans is groot dat ze vertrekken zonder je product te kopen. Bovendien houdt Google niet van zich herhalende onsamenhangende tekst, waardoor dit soort content lager gerangschikt wordt.
Voeg in de plaats daarvan wat personalisatie toe. Productomschrijvingen creëren is als het schrijven van essays - je moet een bepaalde structuur volgen en rekening houden met de leesbaarheid, maar ook geen creativiteit vergeten. Hier is een voorbeeld van een dergelijke omschrijving:
Ook al is het product erg populair en verkocht door vele e-commerceverkopers, is de beschrijving hier vrij uniek.
Bovendien schetst dit product met woorden zoals onweerstaanbaar, glazig en boterzacht een beeld van wat de klant zou verwachten van het product. En dergelijke unieke zoekwoorden in de omschrijving maken de productpagina beter geoptimaliseerd voor het doelpubliek.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Naast de algemene productomschrijvingen zoeken consumenten ook vaak naar productbeoordelingen, die hen vaak overtuigen om hun uiteindelijke aankoopbeslissing te nemen.
Beoordelingen en rangschikkingen spelen ook een belangrijke rol in SEO voor e-commerce productpagina's, omdat ze de bron zijn van geloofwaardige informatie, waar Google regelmatig op vertrouwt bij het rangschikken van websites.
Als deze beoordelingen beschikbaar zijn, voegt Google ze daarom toe aan de samenvattingen in de zoekresultaten:
Aangezien sociaal bewijs dus belangrijk is voor zowel de consument als voor zoekmachines, zorg je er best voor dat je productpagina's de mogelijkheid bieden om een beoordeling na te laten en je product een score te geven.
Terug naar begin van pagina of download Het Ultieme Google Merchant Center Handboek
SEO voor e-commerce productpagina's gebruiken is een proces dat op vele vlakken je aandacht vereist.
Het volstaat niet om je productpagina's vol te stouwen met relevante zoekwoorden om deze succesvol te maken. In de plaats daarvan is het belangrijk om deze zoekwoorden te optimaliseren met gebruikersintentie in gedachten om ervoor te zorgen dat je product op het juiste moment in de zoekresultaten verschijnt.
Bovendien kun je ze, om je producten beter te laten opvallen, elk unieke URL's geven, je productpagina's optimaliseren voor samenvattingen, en sociaal bewijs gebruiken.
En vergeet niet dat je productomschrijvingen uniek moeten zijn en de behoeften van de consumenten moeten aanspreken.