Facebooks Dynamic Ads voor Retail of de Local Inventory Ads van Google Shopping: welke zou u moeten gebruiken als u een fysieke winkel heeft?
Beiden hebben grote veranderingen doorgevoerd aan hun advertenties om in-store verkopen te verbeteren. Wat zou u moeten doen om hiervan te profiteren?
Dit artikel is bedoeld om de dynamic ads van Facebook en de Local Inventory Ads van Google Shopping te onderzoeken en ze te vergelijken.
Facebook Dynamic Ads voor Retail zijn ontworpen om nieuwe klanten te vinden die zich op korte afstand van de locatie van uw winkel bevinden.
Dit komt nadat Facebook erkende dat 40% van hun klanten online interactie hadden gehad met het merk voordat de aankoop in de winkel werd gedaan.
Dit moedigde ze aan om een manier te vinden om beide interacties samen te laten gaan om daarmee de klantbeleving te verbeteren en om verkopen binnen de fysieke winkels van de ondernemingen te stimuleren.
Google Local Inventory Ads zijn ook gemaakt om offline, in-store verkopen te stimuleren. Deze advertenties tonen productinformatie en details over de lokale winkel aan gebruikers die dichtbij zijn.
Deze informatie wordt getoond als een gebruiker op de productadvertentie klikt, waarna ze naar een ‘lokale etalage’ worden gebracht.
Deze etalage bevat informatie over het product zoals prijs en beschikbaarheid, maar ook handige informatie over de winkel zoals openingstijden, telefoonnummer en een kaart.
Het vinden van nieuwe klanten: Dit is waarschijnlijk het grootste voordeel voor ondernemingen.
Door de advertenties te laten zien aan nieuwe, relevante en lokale klanten hebben ondernemingen een verbetering gezien in merk bewustzijn.
Het ontdekken van deze nieuwe publieken heeft geleid tot een verbetering van bezoekersaantallen aan de winkel.
Verbetering van de klantbeleving: Niet alleen zorgen deze advertenties voor een stimulans voor verkopen in de winkel, maar het helpt ook de toekomstige klant bij interactie met het merk voorafgaand aan een bezoek.
Het helpt ook bij het tonen van advertenties die informatie bevatten zoals kaarten om de winkel te vinden en het geeft de onderneming de kans om te laten zien wat de klant daar zou kunnen vinden.
Het bewust maken van nieuwe locaties van winkels: Winkels moeten gewoonlijk hun niveau van marketing, zowel online als offline, verhogen als het gaat om het creëren van bewustzijn over een nieuwe winkel of een grote opening om zodoende meer verkeer naar de winkel te trekken.
Door het gebruik van Facebooks Local Ads worden deze ondernemingen geholpen om lokaal bewustzijn te bouwen als onderdeel van de initiële push voor merkbekendheid en als onderdeel van de structurele strategie.
Stel uw klanten in realtime op de hoogte van evenementen en aanbiedingen: Stel dat u een flash-uitverkoop in uw winkel wilt laten lopen, hoe laat u dit aan mensen weten? Hoe gebruikt u dit om meer voetverkeer naar uw winkel te genereren? Door het laten zien van deze evenementen of aanbiedingen aan lokale mensen op Facebook, kunt u mensen zowel informeren en ze ook aanmoedigen om te winkelen in uw winkel.
Wanneer u de verschillen begrijpt tussen de advertenties van Google Shopping en Facebook Local Ads, dan is het makkelijker te begrijpen welke het best voor uw bedrijf zal werken en hoe ze ingepast moeten worden in uw overkoepelende marketingstrategie.
De belangrijkste verschillen zijn:
Uiterlijk advertentie: Facebook advertenties bieden over het algemeen meer mogelijkheden aan bedrijven om in het oog springende advertenties te maken, omdat ze moeten opvallen op het platform, tussen al het andere wat er gebeurt. Ze bieden ook de adverteerder de kans om een kleine beschrijving te maken, wat u niet kunt op Google Shopping.
Koopintentie: Als het aankomt op Google Shopping is een van de onbetwistbare argumenten het feit dat u target op basis van een zoekopdracht van de gebruiker, wat aangeeft dat ze de bedoeling hebben om te kopen.
Dit terwijl targeten op Facebook een onderbrekende aard heeft, waarbij u wellicht de juiste persona in de juiste locatie target, maar het misschien minder ‘het juiste moment’ is als vergeleken met Google Shopping.
Targeting: Zoals hierboven aangegeven, laat Google Shopping advertenties zien die gerelateerd zijn aan de zoekopdracht van de gebruiker. Dit zorgt ervoor dat adverteerders niet langer hun eigen keywords hoeven te maken en matcht de zoekopdracht met de advertentie zelf.
Dit verschilt in de targeting-methodes zoals aangeboden door Facebook, wat werkt met re-targeting of brede targeting, gerelateerd aan het online gedrag van de gebruiker.
Bij het maken van advertenties op beide platformen is het belangrijk om een aantal best practices en optimalisatie-tips in het achterhoofd te houden om de kwaliteit van het verkeer te verbeteren, meer voetverkeer te genereren en uiteindelijk het aantal verkopen te verhogen.
Gebruik sterke afbeeldingen: Verzeker u ervan dat het uw merk weerspiegelt, geef de klant een idee van wat ze in uw winkel kunnen vinden. Denk eraan dat u dit aantrekkelijk voor de klant maakt.
Volg de juiste afmetingen zoals vereist door Facebook. Als u niet zeker bent van de juiste maten, dan kunt u deze vinden op Facebook’s help pagina.
Houd uw informatie up-to-date: Niets ontmoedigt een potentiële klant meer dan naar een winkel gaan en er daar achter komen dat waar ze voor kwamen niet meer beschikbaar is. Dit geldt voor producten, aanbiedingen en openingstijden.
Google beveelt aan om de best practices te volgen voor het optimaliseren van de Local Inventory Ads:
Locatie: Target alle locaties waarbinnen u uw advertenties wilt laten zien. Zet daarna een hogere bid-adjustment in voor mensen binnen een 10 - 15 meter radius van iedere winkel. Dit laat de advertenties vaker zien aan degenen die dicht bij de winkels zijn, zonder alle andere uit te sluiten.
Advertentieplanning: Het is de moeite waard om uw advertenties 24/7 in te zetten. Maar pas bid-adjustments toe op de tijden dat uw winkels open zijn. U kunt ook proberen om biedingen verder op te hogen tijdens piekuren.
Verdeel uw inventaris onder in productgroepen: Het opzetten van een campagne-filter of het onderverdelen van uw inventaris in productgroepen per kanaal en exclusiviteit per kanaal stelt u in staat om verschillende biedingen in te zetten voor iedere groep:
- Kanaal: Waar de items worden verkocht: ofwel online ofwel in een echte winkel;
- Kanaal exclusiviteit: Hier wordt bepaald of een item online verkocht wordt, in de winkel of beide.
U kunt bijvoorbeeld hoger bieden voor items die beschikbaar zijn voor multi-channel (zowel online als offline beschikbaar). Plaats daarna een lager bod voor een lokale advertentie en een nog lager bod voor producten die online beschikbaar zijn.
Testen: Dit geldt voor zowel Facebook als Google advertenties. Wat u ook doet, stop nooit met testen. Split-test advertentietekst, afbeeldingen, feed beschrijvingen etc. om erachter te komen wat het beste werkt voor uw bedrijf.
Zowel Facebooks Local Ads als Google Shopping kunnen beide gelijktijdig aan uw marketingdoelen en doelstellingen verbonden worden.
Het is echter de moeite waard om te bedenken wanneer u een fysieke winkel heeft, Facebooks Local Ads u meer zullen helpen om zowel online als offline verkopen te stimuleren, terwijl wanneer u alleen eCommerce bedrijft, lokale advertenties voor u geen zoden aan de dijk zetten.
De beste manier om erachter te komen wat voor u het beste werkt is om beide te proberen.
Wanneer u een online verkoper bent en u dit artikel handig vond, dan vindt u wellicht ons eBook De Complete Gids voor DataFeed Optimalisatie ook nuttig. Download het en leer hoe u de kwaliteit van uw feeds kunt verbeteren.